Mattheus 16,28

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Mattheus 16,28

Berichtdoor hettys » 17 mar 2014 20:46

antoon schreef:Als er overeenstemming zou zijn dat Jezus in de 1e eeuw terug zou komen, dan is de bijbel wel een raadselachtig boek, er staat dat er overeenstemming is dat het in de toekomst is na handelingen en ook na de apostolische periode ook na het Bijbelboek openbaring, dat is de consensus, ik en anderen hebben daaromtrent ook al heel wat teksten gegeven.

Wat bedoel je precies? De overeenstemming in het NT is dat de wederkomst zeer spoedig zou plaatsvinden. We zien in de brieven van Johannes dat het 'het laatste uur" is, (het laatste uur was dus 2000 jaar geleden) dat het einde nabij is. Dat was de consensus 2000 jaar geleden. Pas later heeft men dat opnieuw herinterpreteert

Ik weet ook niet wat voor teksten je bedoeld.

1 Joh 2:
Kinderen, het laatste uur is aangebroken. U hebt gehoord dat de antichrist zal komen. Nu al treden er veel antichristen op, en daardoor weten we dat dit het laatste uur is.

het staat gewoon in elk bijbelboek van het NT.

Er staat werkelijk nergens in de bijbel dat de wederkomst nog lang zou duren.
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2014 22:22

Ik heb er heel lang over nagedacht, maar begrijp nu hoe je dit moet zien en lezen of v.v.

Ik zal dat aantonen/uitleggen.

6 dagen na de uitspraak die heel bijzonder is uit Matth. 16 vers 28 waar het gaat om sommigen die de dood niet zullen smaken voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn koninklijke waardigheid nam de Heiland Petrus, Jacobus en Johannes mee een hoge berg op in de eenzaamheid en Zijn gedaante veranderde voor hun ogen en zie daar kwamen ook Mozes en Elia bij en Petrus wilde 3 tenten opslaan en toen kwam die bekende uitspraak vanuit een lichtende wolk. "Dit is Mijn Zoon de Geliefde enz...hoort naar Hem en prompt vielen zij op hun knieeën voorover wel te verstaan en aanbaden Hem en toen de Heer en oprichtte ( altijd een beeld van opstanding, God doet nooit iemand vallen of achterover duwen) en toen zagen zij JEZUS alleen.
We zien dat de Heer verandert in een Goddelijke gestalte, zoals beschreven in Openbaring 1 vers 14,15. Johannes viel ook op zijn knieën.
Drie discipelen waren getuige van deze geweldige manifestatie waarover de Heer dus sprak in Math. 16 vers 28, Hij beloofde hen deze gebeurtenis.

Want hier verandert de Zoon des Mensen in een Koninklijke waardigheid, gezien zijn kleding.
En zo sprak de Heer 6 dagen ervoor tegen deze apostelen als zijnde "sommigen onder u".[/quote]

Hettys schreef:Die uitleg is allang voorbij gekomen en verworpen aangezien er dan binnen één week een aantal mensen overleden moeten zijn, aangezien slechts sommigen nog zouden leven.

De Here Jezus sprak tot de discipelen die erbij zouden zijn op de berg en de suggestie dat een aantal mensen zijn overleden is natuurlijk nooit bewezen en verder heb ik geen trek in strijd hierover.
Ik acht dit als heel geloofwaardig. Jij niet, maar dat maakt mij niets uit.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2014 23:02

hettys schreef:Je kunt het koninkrijk van de hemel wel loskoppelen van de komst van de mensenzoon, maar dat lijkt me ook een beetje moeilijk.

Ja, mij ook, zie Mar 9:1 en Luk 9:27.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2014 23:14

Wilsophie schreef:Ik heb er heel lang over nagedacht, maar begrijp nu hoe je dit moet zien en lezen of v.v.

Ik zal dat aantonen/uitleggen.

6 dagen na de uitspraak die heel bijzonder is uit Matth. 16 vers 28 waar het gaat om sommigen die de dood niet zullen smaken voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn koninklijke waardigheid nam de Heiland Petrus, Jacobus en Johannes mee een hoge berg op in de eenzaamheid en Zijn gedaante veranderde voor hun ogen en zie daar kwamen ook Mozes en Elia bij en Petrus wilde 3 tenten opslaan en toen kwam die bekende uitspraak vanuit een lichtende wolk. "Dit is Mijn Zoon de Geliefde enz...hoort naar Hem en prompt vielen zij op hun knieeën voorover wel te verstaan en aanbaden Hem en toen de Heer en oprichtte ( altijd een beeld van opstanding, God doet nooit iemand vallen of achterover duwen) en toen zagen zij JEZUS alleen.
We zien dat de Heer verandert in een Goddelijke gestalte, zoals beschreven in Openbaring 1 vers 14,15. Johannes viel ook op zijn knieën.
Drie discipelen waren getuige van deze geweldige manifestatie waarover de Heer dus sprak in Math. 16 vers 28, Hij beloofde hen deze gebeurtenis.

Want hier verandert de Zoon des Mensen in een Koninklijke waardigheid, gezien zijn kleding.
En zo sprak de Heer 6 dagen ervoor tegen deze apostelen als zijnde "sommigen onder u".

Vergelijk deze verzen eens met elkaar:

'Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.' (Mat 16,28)

'En Hij zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat er sommigen zijn van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij gezien zullen hebben dat het Koninkrijk van God met kracht gekomen is.' (Mar 9,1)

Geloof je echt dat dit beide zes dagen later op de berg heeft plaatsgehad bij de transfiguratie? Dan had Paulus zeker wat gemist want hij verwachtte de komst van het koninkrijk nog ( 2 Tim 4,18) maar ja hij was er ook niet bij. :clown:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 mar 2014 23:22

hettys schreef:Wat bedoel je precies? De overeenstemming in het NT is dat de wederkomst zeer spoedig zou plaatsvinden. We zien in de brieven van Johannes dat het 'het laatste uur" is, (het laatste uur was dus 2000 jaar geleden) dat het einde nabij is. Dat was de consensus 2000 jaar geleden. Pas later heeft men dat opnieuw herinterpreteert

Ik weet ook niet wat voor teksten je bedoeld.

1 Joh 2:
Kinderen, het laatste uur is aangebroken. U hebt gehoord dat de antichrist zal komen. Nu al treden er veel antichristen op, en daardoor weten we dat dit het laatste uur is.

het staat gewoon in elk bijbelboek van het NT.

Er staat werkelijk nergens in de bijbel dat de wederkomst nog lang zou duren.

In Handelingen 1 vragen ze ernaar.
Zij dan, die daar bijeengekomen waren, vroegen Hem en zeiden: Here, herstelt Gij in deze tijd het koningschap voor Israël? 7 Hij zeide tot hen: Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft, 8 maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde.

Het koningschap voor Israel zal hersteld worden, in Daniel 9 staat al dat ze eerst verstrooid zouden worden over de hele wereld, in Ezechiel 37 dat ze weer teruggaan naar Israel.

Hosea 6
2 Hij zal ons na twee dagen doen herleven, ten derden dage zal Hij ons oprichten, en wij zullen leven voor zijn aangezicht. 3 Ja, wij willen de HERE kennen, ernaar jagen Hem te kennen. Zo zeker als de dageraad is zijn opgang. Dan komt Hij tot ons als de regen, als de late regen, die het land besproeit.

Na 2000 jaar als een dag is als 1000 jaar en Handelingen was de vroege regen.

Jakobus 5
7 Hebt dus geduld, broeders, tot de komst des Heren! Zie, de landman wacht op de kostelijke vrucht des lands en heeft geduld, totdat de vroege en late regen erop gevallen is. 8 Oefent ook gij geduld, sterkt uw harten, want de komst des Heren is nabij.

Joel 2
23 En jullie, kinderen van Sion, wees blij
en barst uit in gejubel om de HEER, jullie God,
want hij geeft regen om je te verkwikken,
hij laat de regen overvloedig op je neerdalen,
vroege regen en late regen, elk op de juiste tijd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 18 mar 2014 02:04

Nog maar een keer: De verheerlijking op de berg is heel iets anders dan de Wederkomst. Je kunt het wel geforceerd aan elkaar koppelen, maar dan doe je weer aan eigenzinnig Schriftgebruik. Nog maar een keer: Volgens de overlevering heeft Jezus hier iets gezegd, wat niet is uitgekomen. Misschien doordat de schrijvers het niet goed begrepen hebben, of het is later niet goed vertaald. Deze stelling is al bediscussieerd en nu beginnen er een paar weer opnieuw. Maar ja, weer die kramp: de bijbel MOET kloppen, want als je het anders ziet, ben je een verlorene. Nou de bijbel behoudt voor mij een zeer grote zeggingskracht, ook al is het mensenwerk (door Gods Geest geïnspireerd) en zijn er daardoor fouten en tegenstrijdigheden.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 mar 2014 08:46

jaapo schreef:Nog maar een keer: De verheerlijking op de berg is heel iets anders dan de Wederkomst. Je kunt het wel geforceerd aan elkaar koppelen, maar dan doe je weer aan eigenzinnig Schriftgebruik. Nog maar een keer: Volgens de overlevering heeft Jezus hier iets gezegd, wat niet is uitgekomen. Misschien doordat de schrijvers het niet goed begrepen hebben, of het is later niet goed vertaald. Deze stelling is al bediscussieerd en nu beginnen er een paar weer opnieuw. Maar ja, weer die kramp: de bijbel MOET kloppen, want als je het anders ziet, ben je een verlorene. Nou de bijbel behoudt voor mij een zeer grote zeggingskracht, ook al is het mensenwerk (door Gods Geest geïnspireerd) en zijn er daardoor fouten en tegenstrijdigheden.

Natuurlijk is dat heel iets anders, het ging mij erom en het gaat mij erom dat de uitspraak van de Here Jezus naar "sommigen onder u" en daar waren de discipelen bij na 6 dagen de verheerlijking op de berg zouden meemaken. En de Heer veranderde daar in een hemelse gestalte, als een afschaduwing van Zijn komst in Heerlijkheid.
De uitspraak sprak niet over de wederkomst maar over de verheerlijking op de berg binnen die 6 dagen.
Dus de Here Jezus zei iets wat binnen 6 dagen zou uitkomen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2014 09:22

jaapo schreef:Nog maar een keer: De verheerlijking op de berg is heel iets anders dan de Wederkomst. Je kunt het wel geforceerd aan elkaar koppelen, maar dan doe je weer aan eigenzinnig Schriftgebruik.

Amen!
jaapo schreef:Nog maar een keer: Volgens de overlevering heeft Jezus hier iets gezegd, wat niet is uitgekomen. Misschien doordat de schrijvers het niet goed begrepen hebben, of het is later niet goed vertaald. Deze stelling is al bediscussieerd en nu beginnen er een paar weer opnieuw. Maar ja, weer die kramp: de bijbel MOET kloppen, want als je het anders ziet, ben je een verlorene. Nou de bijbel behoudt voor mij een zeer grote zeggingskracht, ook al is het mensenwerk (door Gods Geest geïnspireerd) en zijn er daardoor fouten en tegenstrijdigheden.

Dit is niet zomaar een tegenstrijdigheid, maar alle schrijvers van het NT verwachtten de wederkomst in de eerste eeuw. Hierin ben ik wellicht ook krampachtig, maar als zij zich allen vergist hebben kan de Bijbel bij het oud papier.

Wat ik denk is dat wij ons vergist hebben in de aard van de wederkomst en dat Jezus reeds terug is gekomen als Geest (Joh 4,24) maar dat is iets wat niemand wil overwegen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2014 09:24

Boerin schreef:Na 2000 jaar als een dag is als 1000 jaar en Handelingen was de vroege regen.

Jakobus 5
7 Hebt dus geduld, broeders, tot de komst des Heren! Zie, de landman wacht op de kostelijke vrucht des lands en heeft geduld, totdat de vroege en late regen erop gevallen is. 8 Oefent ook gij geduld, sterkt uw harten, want de komst des Heren is nabij.

Voor God is een dag als duizend jaar, maar niet voor mensen en Jakobus schreef het evangelie toch niet aan God?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 mar 2014 09:47

hettys schreef:het staat gewoon in elk bijbelboek van het NT.
De discipelen waren er anders behoorlijk zeker van dat ze de wederkomst niet meer mee zouden maken. Immers, als de schrijver van het Johannesevangelie zegt dat het gerucht was ´dat deze discipel niet zou sterven´, dan impliceert dit ook dat de overige discipelen er vrij zeker van waren dat zij wél zouden sterven. Niet voor niets verspreide het ´nieuwtje´ zich dan ook als een lopend vuurtje.

21 Toen Petrus deze zag, zei hij tegen Jezus: Heere, maar wat zal er met hem gebeuren?
22 Jezus zei tegen hem: Als Ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volgt u Mij!
23 Dit gerucht nu, dat deze discipel niet zou sterven, verspreidde zich onder de broeders. Maar Jezus had niet tegen hem gezegd dat hij niet zou sterven, maar: Als Ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2014 11:01

Ja, sommigen zouden nog in leven zijn bij de wederkomst, waaronder apostel Johannes.

Al deze dingen nu zijn hun overkomen als voorbeelden voor ons, en ze zijn beschreven tot waarschuwing voor ons, over wie het einde van de eeuwen gekomen is. (1 Kor 10,11)

Het staat er gewoon keer op keer, daarvan hebben al meerdere mensen getuigd, maar toch blijven toevallig de gereformeerden het stelselmatig ontkennen. :roll:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 mar 2014 11:11

mohamed schreef:Al deze dingen nu zijn hun overkomen als voorbeelden voor ons, en ze zijn beschreven tot waarschuwing voor ons, over wie het einde van de eeuwen gekomen is. (1 Kor 10,11)
Je vergeet nog Mat. 24:33, Heb. 10:25, Fil. 4:5 en Jak. 5:8-9 (niet doorlezen tot vers 10!)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2014 11:28

Wel, alle academici zijn eensgezind over het feit dat de NT schrijvers unaniem de wederkomst in de eerste eeuw situeerden. Steek je kop maar zo diep in het zand als je blieft hoor!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 mar 2014 11:38

mohamed schreef:Wel, alle academici zijn eensgezind over het feit dat de NT schrijvers unaniem de wederkomst in de eerste eeuw situeerden. Steek je kop maar zo diep in het zand als je blieft hoor!
Als je ´t maar diep genoeg doet zie je zelf wel weer een keertje het licht. 8)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2014 11:59

Het is alleen jammer dat jij je hoofd liever gebruikt om je eigen leer kloppend te krijgen dan dat je hem gebruikt om te beoordelen of de leer klopt. Diep vanbinnen weet je ook wel dat de algemeen aanvaarde uitleg omtrent Mattheus 16,28 niet correct is. Zodra je openstaat voor een verklaring mag je me altijd bellen. ;)

Terug naar “[Religie] - Open forum”