Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maran
Sergeant
Sergeant

Re: Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Berichtdoor maran » 28 feb 2013 17:13

Tante Pollewop schreef:Genoeg lotgenoten. :mrgreen:

aaaaaaahhh- gelukkig maar...... =D>

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 28 feb 2013 20:50

Tante Pollewop schreef:Genoeg lotgenoten. :mrgreen:

precies! :arrow:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 feb 2013 22:28

Klinkt wel dramatisch: lotgenoten.
Wat zou het heerlijk zijn als ook eens meer hetero's iets van homo's zouden gaan begrijpen
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 feb 2013 22:35

JeeWee schreef:Klinkt wel dramatisch: lotgenoten.
Wat zou het heerlijk zijn als ook eens meer hetero's iets van homo's zouden gaan begrijpen

Doe toch niet zo politiek correct, het woord lotgenoten kan best.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 feb 2013 23:35

Ik bedoelde lotgenoten in het verband van mede-kerkverlaters, dit even voor de duidelijkheid.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 01 mar 2013 12:08

Tante Pollewop schreef:Ik bedoelde lotgenoten in het verband van mede-kerkverlaters, dit even voor de duidelijkheid.

is jou ook bekend of sommige van deze kerkverlaters zich gaan aansluiten bij een andere kerk?
want volgens mij zijn er toch genoeg christelijke denominaties waar iedereen welkom is.

of blijven ook velen toch bij dezelfde denominatie [geloofsrichting]-- met uitsluiting van kerkbezoek - die ze afwijst ?
ik kan me zo voorstellen dat je dan - na alles wat je meegemaakt hebt aan afwijzingen - meer vrijzinniger wordt in je geloofsopvattingen of sterker nog: het christendom de rug toekeert.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 mar 2013 12:40

maran schreef:is jou ook bekend of sommige van deze kerkverlaters zich gaan aansluiten bij een andere kerk?
want volgens mij zijn er toch genoeg christelijke denominaties waar iedereen welkom is.

of blijven ook velen toch bij dezelfde denominatie [geloofsrichting]-- met uitsluiting van kerkbezoek - die ze afwijst ?
ik kan me zo voorstellen dat je dan - na alles wat je meegemaakt hebt aan afwijzingen - meer vrijzinniger wordt in je geloofsopvattingen of sterker nog: het christendom de rug toekeert.

Dat is iets wat mensen hier op Refoweb ook vaak aandragen als 'oplossing'.
"Dan ga je toch naar een andere kerk waar ze niet zo moeilijk doen"?

Voor mij is dat geen optie. Ik ga naar de kerk om God te ontmoeten in Zijn Woord. Ik heb dat niet of minder in vrijzinnigere kerken. Natuurlijk, daar zijn ook mooie dingen. Maar de diepgang ervaar in reformatorische kerken.
Ik zou natuurlijk ook naar de kerk moeten gaan voor de gemeenschap der heiligen. Die is er zeker, maar las homo blijf je voor velen een 'probleemgeval'. Het zij zo.

Daarbij heb ik ook het idee dat weglopen te gemakkelijk is en zolang ik denk dat ik iets in de gemeente kan betekenen, zal ik daar blijven...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 mar 2013 12:47

Ik denk dat er een aantal groepen is.
- homo's die in de kerk blijven, niet uit de kast komen en misschien zelfs trouwen met een vrouw.
- homo's die uit de kast komen, maar wel in dezelfde kerk blijven en van mening zijn dat zij alleen moeten blijven.
- homo's die in de kerk blijven, niet uit de kast komen en een dubbelleven leiden.
Van deze drie groepen ken ik er weinig. Dan zijn er nog:
- homo's die de (vaak reformatorische) kerk verlaten en zich aansluiten bij een kerkgenootschap dat homo's aanvaardt als gelijk.
- homo's die de kerk verlaten, wel geloven, maar niet bij een kerk aangesloten zijn.
- homo's die de kerk verlaten en ook met geloof niets meer hebben.

Van de laatste 3 groepen ken ik er heel veel. Voorlopig hoor ik bij de een na laatste groep, misschien in de toekomst bij de op 2 na laatste groep. ;)

Overigens is het grappig dat dit ook gesignaleerd wordt door de mensen in de reformatorische kerken, kijk maar eens op deze site.

Bij een van de reacties:
We merkten bij alle ouders het grote verdriet dat de meeste kinderen de kerk verlaten hebben of waarbij dit proces in gang is gezet. Dit wordt door allen ondervonden als de grootste smart.

Ik vind het dan weer frappant dat er weinig mensen lijken te zijn die nadenken over de vraag of het kerkverband blijkbaar niet de plek is waar homo's zich welkom voelen. Ze vertrekken tenslotte niet voor niets. Afscheid nemen van een gemeente waar je een groot deel van je leven hebt gezeten doe je niet zomaar..

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 01 mar 2013 13:44

JeeWee schreef:Dat is iets wat mensen hier op Refoweb ook vaak aandragen als 'oplossing'.
"Dan ga je toch naar een andere kerk waar ze niet zo moeilijk doen"?

Voor mij is dat geen optie. Ik ga naar de kerk om God te ontmoeten in Zijn Woord. Ik heb dat niet of minder in vrijzinnigere kerken. Natuurlijk, daar zijn ook mooie dingen. Maar de diepgang ervaar in reformatorische kerken.
Ik zou natuurlijk ook naar de kerk moeten gaan voor de gemeenschap der heiligen. Die is er zeker, maar las homo blijf je voor velen een 'probleemgeval'. Het zij zo.

Daarbij heb ik ook het idee dat weglopen te gemakkelijk is en zolang ik denk dat ik iets in de gemeente kan betekenen, zal ik daar blijven...

''Ga uit van haar mijn volk, opdat gij geen deel hebt aan de plaag over haar zonden'', is ook een vorm van weglopen, hoor

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 02 mar 2013 13:03

Tante Pollewop schreef:Ik denk dat er een aantal groepen is.
- homo's die in de kerk blijven, niet uit de kast komen en misschien zelfs trouwen met een vrouw.
- homo's die uit de kast komen, maar wel in dezelfde kerk blijven en van mening zijn dat zij alleen moeten blijven.
- homo's die in de kerk blijven, niet uit de kast komen en een dubbelleven leiden.
Van deze drie groepen ken ik er weinig. Dan zijn er nog:
- homo's die de (vaak reformatorische) kerk verlaten en zich aansluiten bij een kerkgenootschap dat homo's aanvaardt als gelijk.
- homo's die de kerk verlaten, wel geloven, maar niet bij een kerk aangesloten zijn.
- homo's die de kerk verlaten en ook met geloof niets meer hebben.

Van de laatste 3 groepen ken ik er heel veel. Voorlopig hoor ik bij de een na laatste groep, misschien in de toekomst bij de op 2 na laatste groep. ;)

goeie en duidelijke analyse.
dank - :)
ook ken ik voorbeelden van de eerste 3 opties....schrijnend. :( en bovendien het verloochenen van jezelf en in het laatste geval ook nog een leugen en schade toebrengen aan anderen.

ja, bij veel van die gemeentes zijn ze wel welkom [met allemaal 'mooie' en vrome praatjes over liefde : we houden wel van de homo, maar niet van daden etc en blablabla.....zum kotzen]] maar niet wanneer ze een relatie hebben of willen aangaan en dat vind ik echt hypocrisie ten top. :-&

schijnacceptatie....geen wonder dat ze dan weglopen - daar heb ik alleen maar respect voor.
zelfontkenning is een grote leugen.
vroeg of laat komen dan toch de problemen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 02 mar 2013 16:05

maran schreef:ook ken ik voorbeelden van de eerste 3 opties....schrijnend. :( en bovendien het verloochenen van jezelf

De laatste keer dat ik mijn Bijbel las was zelfverloochening nog een hooggewaardeerde eigenschap die van elke Christen gevraagd werd.....

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 02 mar 2013 16:17

maaarten schreef:
De laatste keer dat ik mijn Bijbel las was zelfverloochening nog een hooggewaardeerde eigenschap die van elke Christen gevraagd werd.....

ik vermoed dat daar dan waarschijnlijk toch wat anders mee bedoeld werd dan wat jij eruit haalt.

zelfverloochening - je zelf ontkennen als waardevol persoon en/of je voordoen als een ander - lijkt mij toch een kwalijke zaak.
dan ga ik toch meer voor [de poging tot] zelfrealisatie -

maar wat versta jij onder zelfverloochening?
en waarom zou dat een hooggewaardeerde eigenschap zijn?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 02 mar 2013 18:07

Ik ben er inmiddels ook wel achter dat men in heel veel kerken oprecht niet weet wat men met homoseksualiteit aanmoet. Men weet er eenvoudigweg te weinig van.
En dan grijpt men toch maar naar dat wat hen altijd is geleerd en waarvan ze echt geloven dat het in de Bijbel staat.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 mar 2013 20:48

JeeWee schreef:Ik ben er inmiddels ook wel achter dat men in heel veel kerken oprecht niet weet wat men met homoseksualiteit aanmoet. Men weet er eenvoudigweg te weinig van.
En dan grijpt men toch maar naar dat wat hen altijd is geleerd en waarvan ze echt geloven dat het in de Bijbel staat.

als er nou een pilletje was, wat je kon innemen, waardoor je niet langer homo bent, zou je dat dan nemen?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 02 mar 2013 23:38

boer schreef:als er nou een pilletje was, wat je kon innemen, waardoor je niet langer homo bent, zou je dat dan nemen?

Niet meer. Ik heb dat vroeger wel vaak gedacht.
Maar dat was meer om onder de last uit te komen. Ik wilde zo graag een gezin met kinderen. Veiligheid en geen alleenzijn'
En geen strijd met anderen over mijn geaardheid.
Maar ik heb leren zeien en geloven dat ik geen foutje ben van God.
Als ik Romeine 8:28 lees, zie ik : "En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede".
Dat is lang niet altijd mijn goed maar wel Zijn goed.
Doordat ik homo ben, heb ik dingen kunnen doen in Zijn koninkrijk die ik anders nooit had kunnen doen.
Ik hoef het niet alleen te doen.
Maar eerlijk gezegd is het moeilijkste niet om er samen met God uit te komen.
Het moeilijkste is de constante confrontatie met goedbedoelende christenen. Ook hier.

Terug naar “[Religie] - Open forum”