Drie-eenheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor alexander91 » 19 sep 2013 16:18

mohamed schreef:Nu verpraat je je mooi, je wist dus wel degelijk waar ik op reageerde! Over typerend gesproken zeg! Deze quote ging het om:
Em... het is nogal duidelijk dat je op dat bericht reageerde want het stond er inderdaad achter. Het ging erom met welke woorden ik dan precies zei dat de Vader en de Zoon (en de Heilige Geest) 1 vlees zijn. Welnu, ook in de quote die je van mij geeft staat het niet. Ik schrijf:
alexander91 schreef:En netzoals man en vrouw 1 vlees is, zijn de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, 1 God.

mohamed schreef:Voortaan niet meer met dit verhaal aankomen als je niet gelooft dat Jezus en de Vader Eén vlees zijn.
Hier staat toch echt niet dat de Vader en de Zoon en de Heilige Geest 1 vlees zijn hoor. Er staat "1 God" Ik maak het even extra groot voor je.
Dus eh... ik blijf bij wat ik zeg. Misschien moet je je verdiepen in de betekenis van een vergelijking of een gelijkenis. Dat houdt niet in dat alles gelijk is, maar alleen het punt waarop vergeleken wordt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 19 sep 2013 16:50

Altijd gezellig die discussies over de Drieeenheid.
http://www.youtube.com/watch?v=KQLfgaUoQCw
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 sep 2013 16:57

Coby, ik heb de indruk uit je post dat je ziel en geest synoniem maakt, maar de mens heeft geen ziel, maar is een levende ziel en hij heeft een geest. Een mens bestaat niet uit drie delen zoals men suggereert om de drie- eenheid te rechtvaardigen, maar we hebben een lichaam en we hebben een ding wat ons maakt wie we zijn en dat is onze ziel. Dat is onze levenswandel en we hebben een geest en als gelovige hebben we De Geest. Als we sterven dan is dat onze ziel, want er lagen dode zielen voor het altaar, een stad telt een miljoen zielen en geen geesten. De ziel is wat we we zien en de geest is wat we niet zien. En dat spul huist in een sterfelijk huisje en dat is ons lichaam.

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 19 sep 2013 17:56

Marnix schreef:De Zoon is God en de Vader is God. Dus zijn ze een eenheid, zoals Jezus ook zegt.

Waar zegt hij dat ze een eenheid zijn?

En hou in de gaten dat een eenheid niet hetzelfde is als één.

Man en vrouw zijn niet één maar vormen wel een eenheid. Daarom heet het ook niet drie-een maar drie-eenHEID. Jij maakt de klassieke fout om dat door elkaar te halen.

Jij maakt de fout om eenheid en één door elkaar te halen.

God is geen eenheid, God is één.

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 19 sep 2013 17:58

rotterdam schreef:the same old song ](*,)

Dezelfde bijbelse boodschap dat God één is, een boodschap die trinitariërs maar niet kunnen bevatten.

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 19 sep 2013 18:00

coby schreef:Niks mee te maken?

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, 21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. 22 En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn:

Snap je het verschil tussen "één" en "eenheid"?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 sep 2013 18:01

alexander91 schreef:Hier staat toch echt niet dat de Vader en de Zoon en de Heilige Geest 1 vlees zijn hoor. Er staat "1 God" Ik maak het even extra groot voor je.
Dus eh... ik blijf bij wat ik zeg. Misschien moet je je verdiepen in de betekenis van een vergelijking of een gelijkenis. Dat houdt niet in dat alles gelijk is, maar alleen het punt waarop vergeleken wordt.

Natuurlijk blijf je bij wat je zegt, ik had niet anders verwacht. Het is en blijft echter een gelijkenis van niks want man en vrouw zijn weliswaar één vlees maar twee personen en God is Eén! Punt!

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 19 sep 2013 18:01

coby schreef:Dus Jezus was in Zichzelf aan het praten toen Hij bad?

Het is dat, of de trinitariërs zitten gewoon fout.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 sep 2013 18:02

Amos schreef:Waar zegt hij dat ze een eenheid zijn?

En hou in de gaten dat een eenheid niet hetzelfde is als één.

'Ik en de Vader zijn één.' (Joh 10,30)

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 19 sep 2013 18:11

coby schreef:De Vader manifesteert Zich in de Zoon, de Verschijning van de Vader, die Zelf ook Vader wordt genoemd in Jesaja 9:6. Hoe kun je een onzienlijk God aanbidden als Hij Zich niet kenbaar maakt middels Jezus?

Ik heb in de bijbel gelezen dat God één is, maar nooit dat Hij drie personen is. Waar staat dat?

Hoe kon iemand in het OT dan ooit God aanbidden?
Omdat Hij Zichzelf bekend maakte aan hen.

Dan kan je toch God aanbidden zonder dat Hij zich kenbaar maakt door Jezus..

Was de onzienlijke alomtegenwoordige God in de hof rond aan het wandelen?

Ja.

En Hij gaf hen Zijn Woord, de Torah. Jezus is het Woord (Torah) dat vleesgeworden is.

"Torah" betekent "wet", en niet "woord".

Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.

Het woord daar gebruikt voor "woord" is niet "torah" maar "davar".

Wie schreef die stenen tafelen voor Mozes? De onzienlijke God die Geest is?

Denk je dat iets voor God onmogelijk is?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 sep 2013 18:13

Dat denkt zij niet maar jij. Voor jou is het onmogelijk dat God vlees werd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 19 sep 2013 18:42

Amos schreef:
Het is dat, of de trinitariërs zitten gewoon fout.

Hoezo dat? Dan was Hij een vleesgeworden engel of zo, wat niet eens kan? En dan kloppen de teksten dat Hij God is weer niet en de Namen die Hij kreeg die alleen op God kunnen slaan in Jesaja.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 19 sep 2013 18:44

mohamed schreef:Beste Amos,

Je stelligheid over Gods Eenheid kan ik wel smaken, want dat is volgens Jezus het eerste van alle geboden (Mar 12,29) dus het uitgangspunt moet altijd zijn dat God Eén is en niet twee of drie, willen we hevige dwaling voorkomen. Ook is het uitkijken hoe e.e.a. te interpreteren, want wie wat toevoegt aan Gods woorden zal hij straffen (Spr 30,6) dus nogmaals: blijven bij de absolute Eenheid van God is essentieel.

"Eenheid" en "één" is niet hetzelfde. God is ÉÉN. Is dat nou echt zo moeilijk om te begrijpen??

In dat licht bezien nodig ik je uit de manifestaties van de Eeuwige eens te overdenken. Hij manifesteert zich als God, de Engel van de Heer, de Vader, de Eerste en de Laatste maar ondanks dat is God Eén en niet twee, drie, vier of vijf. Zo kwamen er drie (!!) mannen naar Abraham voor wie hij boog (Gen 18,2) terwijl hij wordt gezien als de grondlegger van het monotheïsme. Kennelijk was knielen voor drie manifestaties van God voor Abraham geen concessie wat betreft Gods Eenheid.

God is geen eenheid, God is ÉÉN!

En sommige mensen zien werkelijk overal God. Ook in God's engel schijn je al God te zien.

Maar een engel is gewoon een boodschapper van God, en niet God zelf.

Ook de engelen die Abraham bezochten waren geen manifestaties van God, maar gewoon boodschappers van God.

Derhalve hoeft geloven in de Drie-eenheid geen overtreding te zijn van het eerste gebod, zolang we maar niet proberen van van één drie te maken.

Geloven in een drie-eenheid is geloven in iets wat nergens in de bijbel te vinden is, en in iets wat ingaat tegen de bijbelse boodschap dat God één is.

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 19 sep 2013 18:49

coby schreef:Hoezo dat? Dan was Hij een vleesgeworden engel of zo, wat niet eens kan? En dan kloppen de teksten dat Hij God is weer niet en de Namen die Hij kreeg die alleen op God kunnen slaan in Jesaja.

Jesaja 9 spreekt over koning Hezekia.

Amos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Amos » 19 sep 2013 18:51

mohamed schreef:Dat denkt zij niet maar jij. Voor jou is het onmogelijk dat God vlees werd.

Niets is voor God onmogelijk.

Ik geloof alleen niet dat Hij het gedaan heeft.

De bijbel leert helder en duidelijk dat God geen mens is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”