evolutietheorie een geloof?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor hettys » 20 sep 2012 19:40

Thijs11 schreef:
Dat is niet zo gek, geloof is dan ook niet afhankelijk van argumenten.

Nou, ben hier vast niet de enige ex creationist.
Ook gif is geschapen.

Victoria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Victoria » 20 sep 2012 20:55

Lock&Stock schreef:Voor de mensen die alleen maar meelezen en niet actief deelnemen aan deze discussie; ik hoop dat het op valt dat de grootste tegenstanders (Lichtzwaard en antoon) heel veel roepen maar nog geen enkele keer met een goede onderbouwing zijn gekomen. Ze blijven hangen in vaagheden zoals;

Ik lees ook maar gewoon een beetje mee maar kan het nu toch niet laten hier even op te reageren. Toen ik als kind op een reformatorische school werd gehersenspoeld, en 's morgens, 's middags en 's avonds zowel thuis als op school in gebed ging, vroeg ik de heere om vergeving voor alle mensen die niet goed begrepen dat er toch echt een god bestond. Op zevenjarige leeftijd echter, maakte mijn moeder de fout om aan de deur, ze trapte er vol in :D , een wetenschappelijke encyclopedie aan te schaffen. Mijn interesse was gewekt. Iedere maand werd er een boek bezorgd en begon ik erin te lezen, of nou ja, plaatjes te kijken en vragen te stellen. Toen ik vervolgens van de Christelijke middelbare school kwam, was ik inmiddels zover dat ik begreep hoe het zat. Door kennisvergaring en gesprekken te hebben met niet-gelovigen en familie, te lezen, te leren en te onderzoeken ben ik zeker van mijn zaak geworden en heb ik afscheid genomen van het geloof.

Mijn mening hierover is dat iets dat gebaseerd is op angst en schuld, zeer schadelijk voor kinderen en volwassenen is. Dat blijkt wel uit het feit dat wanneer je eenmaal gevangen bent in die doctrine, de ratio het nooit wint van de gekte. Met dit gegeven ben ik daarom min of meer gestopt met het benoemen van de feiten tegenover religieuzen, het heeft geen zin. Met religie heb je levenslang en is er weinig kans op vervroegde vrijlating, mits je héél erg je best doet.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 20 sep 2012 21:18

Victoria schreef:Ik lees ook maar gewoon een beetje mee maar kan het nu toch niet laten hier even op te reageren. Toen ik als kind op een reformatorische school werd gehersenspoeld, en 's morgens, 's middags en 's avonds zowel thuis als op school in gebed ging, vroeg ik de heere om vergeving voor alle mensen die niet goed begrepen dat er toch echt een god bestond. Op zevenjarige leeftijd echter, maakte mijn moeder de fout om aan de deur, ze trapte er vol in :D , een wetenschappelijke encyclopedie aan te schaffen. Mijn interesse was gewekt. Iedere maand werd er een boek bezorgd en begon ik erin te lezen, of nou ja, plaatjes te kijken en vragen te stellen. Toen ik vervolgens van de Christelijke middelbare school kwam, was ik inmiddels zover dat ik begreep hoe het zat. Door kennisvergaring en gesprekken te hebben met niet-gelovigen en familie, te lezen, te leren en te onderzoeken ben ik zeker van mijn zaak geworden en heb ik afscheid genomen van het geloof.

Nou nou, wat een hoogmoed, toen je met een jaar of 12 de middelbare school bereikte wist je al hoe het allemaal zat?

Toen ik een jaar of 12 was twijfelde ik ook over mijn geloof, of nou ja, ik geloofde eigenlijk niet meer, maar nu 8 jaren later is daar niet zo veel meer van over. Ik heb ingezien dat ik als jongetje van 12 helemaal niet snapte hoe het allemaal zat en dat ik dat nu nog steeds niet doe, en dat ik dat ook wel nooit zal doen. Hoogmoed komt voor de val....

Victoria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Victoria » 20 sep 2012 21:32

maaarten schreef:

Nou nou, wat een hoogmoed, toen je met een jaar of 12 de middelbare school bereikte wist je al hoe het allemaal zat?

Toen ik een jaar of 12 was twijfelde ik ook over mijn geloof, of nou ja, ik geloofde eigenlijk niet meer, maar nu 8 jaren later is daar niet zo veel meer van over. Ik heb ingezien dat ik als jongetje van 12 helemaal niet snapte hoe het allemaal zat en dat ik dat nu nog steeds niet doe, en dat ik dat ook wel nooit zal doen. Hoogmoed komt voor de val....

Tip: lees eerst wat er staat voor je een reaktie geeft. En verder, ach ja, het zal inderdaad wel nooit gebeuren. Mits je natuurlijk héél erg je best doet!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 sep 2012 22:42

antoon schreef:Ik heb al tig maal onderbouwingen gegeven, een daarvan is het fossielen patroon, dat staat haaks tegen evolutie,

Nee, het enige wat je doet is dat stellen, zonder verder enige uitwerking. Daarvan ben ik ondertussen niet bepaald meer onder de indruk. Dus kom eens met specifieke voorbeelden.

dat was in de tijd van Darwin, wat hij ook toegaf, en dat is na meer dan 100 jaar niet veranderd,

Er zijn in 150 jaar geen fossielen meer opgegraven?

sterker nog met verfijnde methoden en meer ervaring en met meer voorhanden fossielen blijkt onomstotelijk dat er geer spoor van enig bewijs is voor evolutie,

Wat vreemd dat al die paleontologen dan zo hardnekkig aan evolutie blijven vasthouden...

tot onder in de Cambrische lagen is het patroon ook steeds hetzelfde, Fossielen worden compleet opgegraven net zoals zij nu zijn met dezelfde ledematen en organen dat geldt trouwens ook voor bomen en planten, insecten vissen enz.

Wat had je dan gedacht? Levensvatbare dieren (want ze moeten hebben geleefd om fossiel te kunnen worden) met halve ledematen? Hoe zie je dat voor je?

nog geen grammetje bewijs Dat nog aanleiding zou geven om maar eventjes de evolutie gedachte te opperen.
Het aangegeven patroon past wel in Genesis, waarin God de levensvorm compleet creëerde
en soort naar soort liet voortplanten, we kunnen dat experimenteren door middel van micro evolutie.

En zodra je een fossiel konijn vindt in die Cambrische laag waarover je het hebt, geloof ik je...

Ook om experimenten in het lab uit te voeren en zo evolutie in beeld te krijgen mislukken jammerlijk, let wel jammerlijk voor de heren geleerden die in evo blijven geloven
ook steeds meer vooraanstaande geleerden die in evolutie geloven zien in dat er niets is totaal niets. MAAR een vaste kliek onder gezag van een Engelse bioloog blijft dat verhaal de wereld in sturen en mensen die niet zelf onderzoeken of teveel in geleerden geloven slikken dat als zoete koek.

Hahaha, ja, want wetenschappers zijn natuurlijk nooit eigenwijze, betweterige mensen die hun eigen gelijk willen halen. Nee, als je in die beroepsgroep zit is het mond houden en met de stroom meelopen... O, wacht...

Ik kan er meer over vertellen maar ik laat het , men moet het ook zelf weten ik ben niet mijn broeders hoeder
amen

En je maakt je er weer bijzonder gemakkelijk van af zo. Nou ja, dank voor je nietszeggende inbreng en we horen het wel weer als je je weer geroepen voelt wat meer broeders te hoeden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 21 sep 2012 04:26

Lock&Stock schreef:Ok, hoe verklaar je dan het goed werkende voorspellende karakter van de evolutietheorie als deze niet zou kloppen?

Nu gaan we generaliseren en dat is altijd gevaarlijk. Om de discussie zuiver te houden: Er is een voorbeeld van een goede werkende voorspelling, maar dat wil niet zeggen dat alle voorspellingen uit zijn gekomen! Dat is zelfs irreëel, want de theorie wordt nog continue aangepast en verfijnd.
Ten tweede werd het argument (voorlopig) alleen maar gebruikt als verschil met een creationistische theorie, waarvan Mortlach en ik duidelijk hebben laten zien dat die geen voorspellend karakter heeft, Mortlach vanuit zijn visie en ik vanuit mijn visie.
Ik begrijp je vraag, maar die is mijns inziens te generaliserend en te globaal.

Lock&Stock schreef:Ben je het met me eens dat de evolutietheorie op geen enkel punt verschilt van elke andere wetenschappelijke theorie als het aankomt op het samenstellen en creeeren van de theorie?

Ja, maar in het wezen van de zaak waarover gediscussieerd wordt maakt dat niets uit. Dat probeer ik duidelijk te maken.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 21 sep 2012 04:37

Thijs11 schreef:Ik denk ook niet dat er argumenten zijn die kunnen overtuigen dat de Bijbel niet waar is.
Er zijn daarentegen wel argumenten die kunnen overtuigen dat de evolutietheorie klopt. Ik heb het idee dat jij deze argumenten samen op 1 hoop gooit. Oftewel, het bewijzen van de evolutietheorie staat gelijk aan het bewijzen dat de Bijbel niet klopt en vice versa.
Klopt dat een beetje?

Die argumenten voor de evolutietheorie kunnen alleen maar kloppen op het moment dat je de wetenschap als basis voor de 'waarheid' houdt. In principe is dat natuurlijk prima, maar dat is een heel andere discussie dan het continue komen met zaken als: Vind je de wetenschappelijke methode juist? Is de evolutietheorie tot stand gekomen op basis van de wetenschappelijke methode?
Dat geloof ik prima, alhoewel iedereen weet dat JUIST de evolutietheorie heel wat gevoeliger ligt bij wetenschappers (en dus niet alleen bij creationisten!) dan vele andere wetenschappelijke theorieën. Zelfs veel meer dan er hier op het forum door de voorstanders van de evolutietheorie naar voren wordt gebracht. Ik ken mensen in mijn omgeving die voorstanders zijn van de evolutietheorie, maar echt niet met zoveel zekerheid naar voren komen als dat hier soms gedaan wordt. Het gesprek wordt dan ook anders.
En als laatste: Natuurlijk is de evolutietheorie een prachtige wetenschappelijke theorie. Maar ik waardeer deze theorie in het licht waarin ik de algehele menselijke kennis waardeer. En dan kan ik goed voorstellen dat ik met sommige mensen hier niet door één deur kan.
Alleen, één ding: Creationisten wordt verweten dat ze aan hun religie blijven hangen, er zijn er hier ook genoeg die aan een andere religie blijven hangen.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 21 sep 2012 04:46

Victoria schreef:Ik lees ook maar gewoon een beetje mee maar kan het nu toch niet laten hier even op te reageren. Toen ik als kind op een reformatorische school werd gehersenspoeld, en 's morgens, 's middags en 's avonds zowel thuis als op school in gebed ging, vroeg ik de heere om vergeving voor alle mensen die niet goed begrepen dat er toch echt een god bestond.

Op basis waarvan stel je dat je werd gehersenspoeld?

Victoria schreef:Op zevenjarige leeftijd echter, maakte mijn moeder de fout om aan de deur, ze trapte er vol in :D , een wetenschappelijke encyclopedie aan te schaffen. Mijn interesse was gewekt. Iedere maand werd er een boek bezorgd en begon ik erin te lezen, of nou ja, plaatjes te kijken en vragen te stellen. Toen ik vervolgens van de Christelijke middelbare school kwam, was ik inmiddels zover dat ik begreep hoe het zat.

Waarheid kan dus volgens jou verkregen worden door het toenemen van de menselijke kennis?

Victoria schreef:Door kennisvergaring en gesprekken te hebben met niet-gelovigen en familie, te lezen, te leren en te onderzoeken ben ik zeker van mijn zaak geworden en heb ik afscheid genomen van het geloof.

Als ik vragen mag: Hoe oud was je toen je afscheid nam?

Victoria schreef:Mijn mening hierover is dat iets dat gebaseerd is op angst en schuld, zeer schadelijk voor kinderen en volwassenen is. Dat blijkt wel uit het feit dat wanneer je eenmaal gevangen bent in die doctrine, de ratio het nooit wint van de gekte. Met dit gegeven ben ik daarom min of meer gestopt met het benoemen van de feiten tegenover religieuzen, het heeft geen zin. Met religie heb je levenslang en is er weinig kans op vervroegde vrijlating, mits je héél erg je best doet.

Wat erg jammer is, maar wat te verwachten viel: Er wordt weer met dezelfde karikatuur geëindigd.

Enkele vragen:
1) Over welk feit heb je het?
2) Hoezo is religie een gekte?
3) Ik bemerk geen enkele relativering van de wetenschap, er klinkt mij een soort 'godheid' in door. Is dit niet veel te eenzijdig?

antoon

Berichtdoor antoon » 21 sep 2012 06:57

Hahaha, ja, want wetenschappers zijn natuurlijk nooit eigenwijze, betweterige mensen die hun eigen gelijk willen halen. Nee, als je in die beroepsgroep zit is het mond houden en met de stroom meelopen... O, wacht...

Het zijn niet mijn woorden maar woorden van mensen die het kunnen weten zoals een Franse topbioloog.
en natuurlijk is het een minderheid en ben ik een leek, maar daarom juist kijk ik wat critische evo geleerden te zeggen hebben en dat is niet mals, zij kraken de theorie tot het bot af.

En je maakt je er weer bijzonder gemakkelijk van af zo. Nou ja, dank voor je nietszeggende inbreng en we horen het wel weer als je je weer geroepen voelt wat meer broeders te hoeden.

Je hebt je ogen gesloten voor het waarneembare.
Zelfs evo geleerden van maam geven toe wat ik hier schreef, maar blijf in die betere droomwereld als je je daar gelukkig voelt, ik misgun niemand zijn geluk

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 sep 2012 09:35

antoon schreef:Franse topbioloog

antoon schreef:Zelfs evo geleerden van maam geven toe wat ik hier schreef

Namen antoon, namen, bronnen, onderbouwingen. Zolang je dat niet doet praat je onzin...

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 sep 2012 09:40

Floppie schreef:maar dat wil niet zeggen dat alle voorspellingen uit zijn gekomen!

Wellicht, maar heb jij voorbeelden van voorspellingen die niet uit zijn gekomen?

Floppie schreef:Dat is zelfs irreëel, want de theorie wordt nog continue aangepast en verfijnd.

Dat klopt, zo werkt wetenschap. Daarom hebben mensen met Aids tegenwoordig een redelijk normale levensverwachting en kunnen wij communiceren via een wereldwijd computer netwerk. Het is een continu proces van aanpassingen en verfijning.

Floppie schreef:Ten tweede werd het argument (voorlopig) alleen maar gebruikt als verschil met een creationistische theorie

Ja ik denk dat het appels met peren vergelijken is. Het creationistische standpunt is een overtuiging en geen theorie, de evolutietheorie is geen overtuiging maar een theorie.

Overigens wellicht interessant voor deze discussie;
http://www.scientias.nl/genetische-muta ... nnen/72405

"De Homo sapiens ontstond zo’n 180.000 jaar geleden in het midden van Afrika. Gedurende 100.000 jaar bleven onze voorouders in dat gebied leven. Pas daarna verspreidden ze zich over het continent. Maar waarom wachtten onze voorouders zo lang met het verkennen van de rest van Afrika?

Vissen
Onderzoekers hebben daar wel ideeën over. Zo bedachten ze dat de locatie heel belangrijk was voor onze voorouders. In het midden van Afrika bevond zich water en in dat water leefden schaaldieren en vissen. En die hadden de mensen hard nodig: daar haalden ze namelijk het stofje DHA uit: een stofje dat complexe hersenfuncties mogelijk maakt.

Een nieuw onderzoek onderschrijft die theorie nu. Onderzoekers hebben namelijk ontdekt dat er iets meer dan 85.000 jaar geleden een belangrijke genetische variant op chromosoom 11 ontstond. Dankzij deze genetische variant waren mensen in staat om de stofjes die nodig waren voor complexe hersenfuncties en de groei van het brein deels uit planten te halen. Hierdoor waren mensen voor hun portie DHA niet langer alleen afhankelijk van vissen. “Er is een grote discussie geweest over hoe de oude mensen in staat waren om voldoende DHA te verkrijgen om de grootte en complexiteit van het brein in stand te houden,” vertelt onderzoeker Floyd Chilton. “Het is geweldig om te bedenken dat we nu het gebied met daarin de genetische variatie die rond de tijd waarin de oude mensen uit het centrale deel van Afrika vertrokken, hebben blootgelegd.”

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 sep 2012 09:42

Floppie schreef:Waarheid kan dus volgens jou verkregen worden door het toenemen van de menselijke kennis?

Het helpt Floppie! Galileo heeft zijn kennis groter gemaakt, en kwam uiteindelijk bij de waarheid (Zon is het middelpunt van het zonnestelsel, niet de Aarde).

Het tegenovergestelde is zeker waar, door het tegengaan van kennis vergaring kom je steeds verder van de waarheid.

antoon

Berichtdoor antoon » 21 sep 2012 09:56

Namen antoon, namen, bronnen, onderbouwingen. Zolang je dat niet doet praat je onzin...
ik ben geen loopjongen, je zal zelf moeten onderzoeken, mamen en linken zijn er op diverse fora genoeg gegeven, maar evos doen alsof ze er niets van begrijpen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 sep 2012 10:00

antoon schreef:Het zijn niet mijn woorden maar woorden van mensen die het kunnen weten zoals een Franse topbioloog.

Goed, we weten de nationaliteit... nu nog een naampje graag, want ik heb mijn Franse topbiologen niet allemaal als parate kennis.

en natuurlijk is het een minderheid en ben ik een leek, maar daarom juist kijk ik wat critische evo geleerden te zeggen hebben en dat is niet mals, zij kraken de theorie tot het bot af.

Ongetwijfeld, dat is hun vak. Maar ik vermoed dat je a) lichtelijk overdrijft, b) dubieus bronmateriaal gebruikt en/of c) de kritiek niet begrijpt. Wetenschappers zijn altijd kritisch over bestaande theorieën, hoe wil je anders je EIGEN theorie gangbaar maken?

Je hebt je ogen gesloten voor het waarneembare.
Zelfs evo geleerden van maam geven toe wat ik hier schreef, maar blijf in die betere droomwereld als je je daar gelukkig voelt, ik misgun niemand zijn geluk

Haal me maar uit die droom, kom maar met namen...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 sep 2012 10:05

antoon schreef:ik ben geen loopjongen, je zal zelf moeten onderzoeken, mamen en linken zijn er op diverse fora genoeg gegeven, maar evos doen alsof ze er niets van begrijpen.

Hhahahaha Eerst iets roepen en dan zeggen dat anderen JOUW huiswerk maar moeten gaan doen. Kerel, doe 's normaal man!

Maar goed, onzin dus... Ik wacht het verder rustig af.

Terug naar “[Religie] - Open forum”