mohamed schreef:Nee hoor, zoals een kind blind is voor de fouten van zijn moeder...,
Ik zie Israël niet als m'n moeder maar als m'n oudste broeder. Dat heb ik al verschillende keren laten blijken, maar dat terzijde.
dalethvav schreef:1. De vervallen hut van David weder opgericht is.
mohamed schreef:Na de opstanding natuurlijk, wanneer anders?
Welke opstanding bedoel je? De opstanding van Christus, de opstanding van de gelovigen of de opstanding van de ongelovigen (Joh. 5; 1 Cor 15; 1 Tess 4; Openb. 20).
dalethvav schreef:2. Israël het overblijfsel van Edom erfelijk bezit.
mohamed schreef:God heeft de zoon gesteld tot erfgenaam van ALLES (Heb 1,2)
Wat wordt er dan wel met deze profetie bedoeld als het niet letterlijk gelezen moet worden?
dalethvav schreef:3. de bergen van zoete zijn hebben gedropen.
mohamed schreef:In de eerste eeuw, met zoete wijn wordt bloed bedoeld.
Jes 49,26
en Ik zal uw verdrukkers spijzen met hun eigen vlees, en van hun eigen bloed zullen zij dronken worden, als van zoete wijn; en alle vlees zal gewaar worden, dat Ik, de HEERE, uw Heiland ben, en uw Verlosser, de Machtige Jakobs.
Je mist het detail mohamed, en dat kan soms tot vreemde conclusies leiden. In de aangehaalde tekst staat niet: bloed=wijn maar
als van wijn. Dat is taalkundig gezien een heel verschil. Dat snapt iedereen die ook maar het flauwste benul van taal heeft (en jij zegt dat een ander (jaapo) begrijpend moet gaan lezen?

). Ter verduidelijking een voorbeeld: Als bij een zonsondergang de zon er zo rood als bloed uitziet, kun je dan zeggen: De zon=bloed? Nee, natuurlijk niet, dat begrijpt zelfs een kleuter nog. Een vergelijking is geen is-gelijk-teken. Bovendien, zijn de verdrukkers van Israël in de eerste eeuw gespijzigd met hun eigen vlees en dronken geworden van hun eigen bloed? Dacht het niet. Ik dacht juist dat die verdrukkers de overwinning behaald hadden en dat er juist onnoemelijk veel Joods bloed gevloeid was. Maar misschien heb je een ander geschiedenisboekje dan het gangbare?
Wat jij hier (en wel vaker) doet is eigenlijk de bijbel door de versnipperaar doen en de losse snippers aan elkaar plakken zoals je bij het dominospel dominostenen, een drie aan een drie en een twee aan een twee enz. legt: Je pakt, in dit geval, twee teksten met het woord wijn, haalt ze los uit hun context, plakt ze aan elkaar en voila, het klopt weer eens volgens jouw theorie!
dalethvav schreef:4. De gevangenis van Mijn volk Israël gewend is.
mohamed schreef:Doordat Jezus hen vrijkocht van de wet middels zijn dood en opstanding.
dalethvav schreef:5. De verwoeste steden herbouwd zijn.
mohamed schreef:In de eerste eeuw (Mar 9,1) toen het koninkrijk Gods met kracht gekomen is.
T.a.v. 4, 5 maar ook 6: Probeer nu toch eens één keertje contextueel te lezen. Deze tekst staat voor 100% in verband met het voorgaande en het volgende. Ik heb toch niet voor niets het hele gedeelte uit Amos 9 geciteerd?
dalethvav schreef:6. Israël in hun land geplant is en er daarna nooit meer uitgerukt zijn.
mohamed schreef:Snap je dan niet dat elk aards koninkrijk een einde heeft?
Inderdaad, soms snap ik dingen niet nee, maar geloof ze gewoon. Waarom? Niet omdat het mijn woorden zijn maar, in ook dit geval, Gods woorden, gesproken bij monde van Amos. En dan kun je proberen te snappen wat je wilt, maar als God zegt dat ze er daarna nooit meer uitgerukt worden, dan worden ze er daarna ook nooit meer uitgerukt. Zo simpel ligt dat. Wat dat betreft heb ik meer ontzag voor en hecht ik meer waarde aan de woorden van God Zelf dan de interpretatie van ene mohamed. Er zijn namelijk in het recente verleden wel meer dingen m.b.t. Israël geweest die ik niet snapte maar vervolgens wel gebeurd zijn.
dalethvav schreef:7. de volheid dere heidenen ingegaan is.
mohamed schreef:In de eerste eeuw.
Gaan er nu geen heidenen meer in? Wat doen we hier dan nog als we toch niet meer in kunnen gaan? Jouw interpretatie is dan niet anders meer dan een trieste boodschap voor jou, mij en de rest van de wereld (behalve dan de Joden natuurlijk, want dat zijn geen heidenen die hebben na de volheid der heidenen, na jouw 1e eeuw in dit geval, natuurlijk nog wel een toekomst

).
dalethvav schreef:8. Na de volheid der heidenen geheel Israël zalig geworden is.
mohamed schreef:Ook Judas? Vreemd dat Jezus zei dat hij beter nooit geboren had kunnen worden.
Wat jij denkt dat Israëls is is het absoluut niet, want in een ware Israëliet is geen bedrog (Joh 1,48).
Deze tekst kun je, als je ook maar enig taalinzicht hebt, op verschillende manieren lezen:
1. Geheel Israël is alomvattend van alle tijden en alle plaatsen.
2. Geheel Israël is het Israël wat er na de volheid der heidenen zal zijn (in jouw geval nog is).
3. Geheel kan bedoeld worden zoals in het volgende voorbeeld: Geheel Nederland zat met spanning naar de afgelopen WK-finale te kijken. Hiermee worden niet alle Nederlanders bedoeld (ik zat namelijk niet te kijken, maar ben wel Nederlander). Maar het is (weer) taalkundig gezien de normaalste zaak van de wereld dat met een dergelijke uitdrukking het overgrote deel van de Nederlanders, in de tekst het overgrote deel van Israël bedoeld wordt.
Dit blijkt ook wel uit het voorgaande van Rom 11, namelijk in vs 17 (dat bedoel ik nu met contextueel lezen zonder gebruik te maken van je papierversnipperaarmethode - hé, leuk woord voor scrabble) waar Paulus spreekt over "enige der takken die afgebroken zijn". En zoals je weet staat de uitdrukking "enige" tegenover de overgrote meerderheid.
Je mag zelf kiezen. Zelf ga ik voor (minstens) de laatste optie. Misschien doe ik anders wel tekort aan Gods genade, en dat zou wel het laatste zijn wat ik wil.
dalethvav schreef:9. Na de volheid der heidenen de Verlosser uit Sion gekomen is.
mohamed schreef:De verlosser was al uit Sion gekomen slimmerik, want dat is Jezus immers!
Jammer dat Paulus het dan mis heeft (volgens jou dan, want je denkt hier slimmer te zijn dan Paulus). Ik citeer namelijk Paulus die ná de komst van Jezus, namelijk in Romeinenbrief, (Rom 11:26) schreef: En alzo zal geheel Israel zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser
zal uit Sion komen en
zal de goddeloosheden afwenden van Jakob. Dat staat toch echt de toekomende tijd. Sterker nog, Paulus verwijst hier naar Jes. 59:20, wat niet eens in de toekomende tijd staat, maar wat Paulus wel in de toekomende tijd zet. Wat een blunder toch van die Paulus toch he? Tenminste, als ik jouw theorie moet geloven.
dalethvav schreef:10. Na de volheid der heidenen de goddelooshede van Jakob afgewens zijn.
mohamed schreef:Wat jij denkt is dat de joden ongestraft Jezus kunnen lasteren en moordend en rovend kunnen rondgaan, terwijl Paulus schreef:
'Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigen, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.' (1 Kor 6,10)
Paulus was ook een jood, maar loochende hij Jezus nog na zijn bekering? Petrus was een jood, ging hij moordend rond? Jakobus was een jood, maar spuugde hij naar het kruis?
Wat ik denk is dat God genadig is. Genadiger dan jij door jouw telkens weer fulmineren richting de Joden (en niet alleen in dit topic). Het was Jezus zelf die zei: "Vader, vergeef het hun....". Zover kun jij kennelijk niet gaan. Gods Zoon, als de Verlosser die uit Sion ZAL komen (bij Zijn wederkomst) en de goddeloosheden van Jakob ZAL afwenden heeft de schuld betaald. Dus: Niet ongestraft zoals je mij, heel suggestief, wilt laten denken, maar betaald door een ander, nee, DE Ander.
dalethvav schreef:11. Na de volheid der heidenen hun (Israëls) zonden weggenomen zijn.
mohamed schreef:Eveneens in de eerste eeuw, maar alleen indien zij het offer aannamen en geloofden in de zoon.
Nogmaals: Als de volheid der heidenen toen al ingegaan is, wat doen we (behalve de Joden) hier dan nog met z'n allen zoveel eeuwen daarna?
Bovendien, voeg je er hier een voorwaarde aan toe, daar waar Paulus dat in dit tekstgedeelte niet doet. Je durft wel. Hoe vaak heb je Paulus nu al niet "gecorrigeerd". Je versnippert de bijbel niet alleen, je propt er, om dezelfde beeldpraak nog maar eens te gebruiken, ook nog eens extra snippers bij. Of, om het dominospel nog maar eens te gebruiken: je houdt extra dominosteentjes achter de hand om die er tussen te kunnen stoppen om toch maar te kunnen winnen. Dat is, wat me met een mooi woord inlegkunde (het tegenovergestelde van uitlegkunde of exegese) noemen.
Kortom, je argumenten komen op mij over het algemeen dusdanig zwak over, dat elk argument dat je aanvoert, mij alleen maar bevestigt in mijn mening.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.