Gereformeerde gemeente en televisie.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Lichtzwaard » 18 jan 2013 01:10

Als de regel is geen TV in deze kerkgemeenschap is dat zo doe je het wel is dat een vrije keuze maar dan is het niet gek dat daar wat over gezegd wordt(pakweg over een jaar of 15 is ook daar de TV gemeen goed) ook in kloosters wordt er geen TV gekeken ,en een lid van de gemeenschap Pater of Broeder kan niet zeggen neem er een op cel een mooie TV neen dat gaat niet regels zijn regels.

Zo lang de GG deze regel in haar blazoen heeft zal men zich daar aan moeten houden;voorts men kan beter bidden dan heel de avond voor de TV hangen . :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:
VERITAS VOS LIBERABIT.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 18 jan 2013 10:22

Je kunt de titel van dit topic ook heel anders interpreteren.

Waarom zou Gereformeerde Gemeente en televisie niet gewoon een agendapunt kunnen zijn op de kerkenraadsvergadering van een plaatselijke Gereformeerde Gemeente?

De vraag die op tafel ligt zou dan luiden: "Mannenbroeders (de GG is nog geen SGP), zouden wij niet eens moeten denken aan het oprichten van een eigen regionale of landelijke TV-zender, waarmee we zowel onze eigen jongeren en ouderen, maar ook de buitenwereld kunnen voorzien van programma's waarin onze bijbelse visie op God, de mens en de samenleving klinkt?" De voorzitter van de kerkenraad zou op dit voorstel de volgende toelichting kunnen geven:

"Veel ouderen zitten zondagmorgen noodgedwongen thuis. Veel mensen hebben al TV. Jongeren snappen massaal niets meer van het verbod op TV-bezit en zien TV steeds vaker via de niet-verboden computer of tablet. Maatschappelijk gezien hebben we het geld, de kennis en het organisatievermogen om zoiets te organiseren. Zeer veel eigen organisaties op het gebied van politiek, zorg, onderwijs en media kunnen profiteren van het platform dat een eigen TV-zender biedt aan bevindelijk gereformeerde inhoud. Via onze Amerikaanse gemeenten kunnen we veel knowhow binnenhalen over het gebruik van toepassing van eigen TV-zenders. In deze tijd worden we als minderheid steeds meer teruggedrongen. We zullen die nieuwe werkelijkheid tegemoet moeten treden. Allereerst voor onze eigen leden. TV is dan niets anders dan een uitbreiding van de mogelijkheden die we nu al benutten via websites en fora op het internet. Bovendien kunnen we de oude opdracht van zending en evangelisatie weer ter hand nemen (die door onze geisoleerdheid op de achtergrond is gedrongen).
En dat er verschrikkelijke dingen op TV zijn? Jazeker, maar die worden ook in boeken, kranten en op internet gevonden. Wij leven in een samenleving waarin we soms in de publieke ruimte geconfronteerd worden met gedrag dat wij radicaal afwijzen, maar we kunnen die ruimte daarmee niet opheffen. In die zin zijn TV-frequenties of digitale TV-kanalen even neutraal als bijvoorbeeld mobiele netwerken voor telefonie. Ik wil ook niet weten wat de buurman allemaal over dezelfde koperdraad zijn huis binnensleept als waarover ik ds. van der Net of ds. Kattenberg beluister. Kortom, ik als voorzitter denk dat we een stap in deze richting moeten maken".

Zijn er nog vragen of opmerkingen?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 18 jan 2013 11:57

De RO heeft het toch geprobeerd? Vorig jaar, of nog een jaar eerder? Een aantal avonden uitzending over actualiteit. Een soort Knevel en vd Brink.
Ik dacht dat het niet zo'n succes was.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jan 2013 12:48

Ik keek net op RD.nl, ik neem aan dat veel gergemmers hier ook regelmatig kijken, en daar staan filmpjes op, zoals uitzonden door de NOS. Een ijsmeester die "live" door het ijs zakt en gelukkig gered wordt. wauw

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 18 jan 2013 14:21

Ik val van de ene verbazing in de andere. Anno 2013.
Mijn tante hing er vroeger een kleedje overheen om de heren niet te prikkelen.
Mijn ouders hadden er een met deurtjes en noemden het apparaat een naaimachine.
Het is toch nog goed gekomen want nu heeft iedereen, zelfs de ds. de zgn. kijkkkast van de duivel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jan 2013 14:40

hubert schreef:Ik val van de ene verbazing in de andere. Anno 2013.
Mijn tante hing er vroeger een kleedje overheen om de heren niet te prikkelen.
Mijn ouders hadden er een met deurtjes en noemden het apparaat een naaimachine.
Het is toch nog goed gekomen want nu heeft iedereen, zelfs de ds. de zgn. kijkkkast van de duivel.

Hoe kom je daar nu bij?
Dat is alleen bij sommige kerkverbanden, maar zeker niet in de rechterflank. Daar wordt vanaf de kansel en in de schrijvende pers nog erg voor dat ding gewaarschuwd!
En ik kan niet stellen dat dat onterecht is, want er komt een partij bagger op dat ding.
O ja, er zit een knop op. Op handbereik, want de afstandsbediening kun je naast je liggen, alleen velen weten de UITknop vaak niet te vinden. Of te laat...

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 18 jan 2013 15:24

Inderdaad komt er veel bagger op maar wat voor de een bagger is kan voor de ander een heel leuk programma zijn.

Niettemin zijn er ook genoeg interessante programma's en documentaires waar je wat van opsteekt. En een mens heeft hersens en kan dus heel goed zelf bepalen wat hij wel en niet wil zien. Ik denk zelf dat de achterliggende gedachte om het ding te verbieden met name bedoeld is om de mens dom te houden. Je zult toch eens wat zien wat niet in het straatje past dat je van boven opgelegd krijgt.

Zelf zou ik eerlijk gezegd niet eens bij een kerk(genootschap) willen horen dat mij vertelt wat ik in mijn eigen huis en in mijn eigen tijd wel en niet mag doen.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 jan 2013 16:33

Misschien een gewetensvraag of misschien een off-topic vraag, maar ik moest er aan denken toen ik de reactie van FrankB las.

Zou het anders zijn als God het je verboodt? Of zeg je dan ook dat maak ik zelf wel uit wat ik thuis en in mijn leven doe!
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 18 jan 2013 21:58

"Zou het anders zijn, als God je het verbood?" . Hoe zou God dat dan kunnen laten weten? Volgens mij verbiedt God helemaal niets. Je kiest zelf. Als je openstelt voor de Geest, is er vanzelf minder ruimte voor de verkeerde dingen. Als je druk bent met de ander (gebod van Jezus!: vooral bezig zijn met de ander), blijft er heel weinig ruimte over voor verkeerde keuzes. Dat hangt niet af van tv of internet. (Onbegrijpelijk, dat in bepaalde kringen tv wordt afgewezen, maar internet wordt toegestaan). Dit soort kwesties heeft te maken met macht en weinig met geloof. Weten we nog hoe vroeger - ook uit christelijke kring - geageerd werd tegen de eerste treinen? Ik weet ook nog verhalen hoe in bepaalde dorpen sommigen principiele bezwaren hadden tegen de komst van elektriciteit. Zoiets kon toch niet anders dan duivels zijn. Die kerken die door middel van verboden en uitsluitingen de mensen hun wil opleggen, zijn machtsinstituten en geen geloofsinstituten. Dit hele verhaal wil natuurlijk niet zeggen, dat ik niet regelmatig verkeerde keuzes maak, maar dat geldt voor ons allen, inclusief kerkenraadsleden en dominees van welk kerkgenootschap dan ook. Door mijn geloof weet ik, dat ik elke keer wweer kan en mag opkrabbelen en opnieuw beginnen met het navolgen van Jezus. Soms helpen internet en tv daar bij, soms helemaal niet. Kies in vrijheid, hoe je deze media gebruikt.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 18 jan 2013 22:52

Ach in de verdwijnende PKN mag alles met 60.000 personen die elk jaar uit geschreven worden .Maar in een kerkgemeenschap die zich zelf serieus neemt zoals de GG worden de regels en gebruiken gewoon na geleefd en dat is niet alleen bij hen;dat is in de Kerk Katholiek,Orthodox,Anglicaans enz enz enz net zo;Wel in de wereld maar niet van de wereld. =; =; =; =; =;
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jan 2013 23:01

FrankB schreef:Inderdaad komt er veel bagger op maar wat voor de een bagger is kan voor de ander een heel leuk programma zijn.

Niettemin zijn er ook genoeg interessante programma's en documentaires waar je wat van opsteekt. En een mens heeft hersens en kan dus heel goed zelf bepalen wat hij wel en niet wil zien. Ik denk zelf dat de achterliggende gedachte om het ding te verbieden met name bedoeld is om de mens dom te houden. Je zult toch eens wat zien wat niet in het straatje past dat je van boven opgelegd krijgt.

Zelf zou ik eerlijk gezegd niet eens bij een kerk(genootschap) willen horen dat mij vertelt wat ik in mijn eigen huis en in mijn eigen tijd wel en niet mag doen.

Ja, een mens heeft hersens en weet precies wat hij moet doen en laten. Waarom is het hier op aarde dan zo'n zondige bende?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 19 jan 2013 01:43

Lichtzwaard heeft het almaar over die 60000 verdwijnende pkn-leden, net zoals op andere forums onder een andere naam. Al vaak is uitgelegd, dat dat getal opgebouwd is uit overlijden, naar andere kerken gaan en in mindere mate door uitschrijven zonder naar een andere kerk te gaan. Zeker, de teruggang is er, maar bij de rk-kerk even groot. Maar Lichtzwaard heeft een soort mantra hiervan gemaakt, veel verder komt hij niet. De vraag aan het slot van Schelpje is een retorische vraag, dwz geen antwoord op te geven. Of wel, maar dan met allerlei mitsen en maren en voors en tegens. Éen ding is wel zeker: in West-Europa verliezen de kerken leden, maar het aantal mensen dat gelovig is, of op z'n minst bezig is met zingeving, is groot en hier en daar nog groeiende, ook bij jongeren. Of stel je die vraag misschien aan God, waarom Hij dat allemaal laat gebeuren? Daar krijg je ook niet zo gemakkelijk antwoord op. Het antwoord zullen we zelf moeten geven, niet met woorden, maar met daden. Geloven moet je DOEN.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 jan 2013 10:54

Lichtzwaard schreef:Ach in de verdwijnende PKN mag alles met 60.000 personen die elk jaar uit geschreven worden .Maar in een kerkgemeenschap die zich zelf serieus neemt zoals de GG worden de regels en gebruiken gewoon na geleefd en dat is niet alleen bij hen;dat is in de Kerk Katholiek,Orthodox,Anglicaans enz enz enz net zo;Wel in de wereld maar niet van de wereld. =; =; =; =; =;

Wat een dooddoener. De meeste rooms-katholieken nemen niet eens de moeite op te zeggen. Als ik het handjevol mensen zie die in de kerk naast mijn huis naar de mis gaan zegt dat mij genoeg. Veel drukte weinig wol. Wat wil je ook met zulke ongeïnspireerde leiders.
Over het onderwerp nog het volgende. In de prot. kerken weet men,(in tegenstellingen tot de rkk), dat de mens van nature zondig is. Dus het kwade zit op zich niet in de media. Zelf hou ik ook van kwaliteit, dus ik kijk veel naar Zembla, Tegenlicht, Schepper, Buitenhof etc. Kortom de meer opiniërende programma's.
De bagger sla je beter over.
Ik weet niet waar de Gereformeerde Gemeenten bang voor zijn. Volgens de Bijbel hoef je namelijk nergens bang voor te zijn, al moet je wel je ogen open houden. "Ik vermag alles door Christus". Het kwaad, zo je wil Satan, is overwonnen en daar zouden ze wat meer op moeten vertrouwen (=geloven).
Het is jammer als het Evangelie zo weinig sprankelend wordt verkondigd en ontaard in bangmakerij en het stellen van onmogelijke normen.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 jan 2013 12:11

Het is heel eenvoudig als de regel is bij de Gereformeerde Gemeente geen TV dan is dat dan geen TV;maar zich aan de regels houden is altijd moeilijk voor de botte Hollander.
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2013 14:40

Lichtzwaard schreef:Het is heel eenvoudig als de regel is bij de Gereformeerde Gemeente geen TV dan is dat dan geen TV;.

Dat vind ik dus ook, dan moet je geen lid worden.
Maar veel mensen worden ergens lid van, willen dan de regels gaan veranderen, lees: versoepelen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”