Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2011 20:33

Filosoof schreef:Maar zelfs al zou ik 100% zeker weten dat de bijbelse God bestaat, dan nog zou ik Hem niet aanbidden.

Zeg je hiermee dat je een niet bijbelse God mogelijk wel zou aanbidden?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 20:35

Filosoof schreef:
schelpje3 schreef:Jouw vrienden kunnen je niet bewaren voor het eeuwig verderf !
Ik heb moeten ervaren dat menselijke vriendschap eindig is :(

Voor mij is niets zo verdorven als voor eeuwig voortleven in het Huis van Hij die zulke dingen doet.

En menselijke vriendschap kan inderdaad eindig zijn.
Verwachtingen heb ik dan ook zelden, want die scheppen vaak alleen maar teleurstelling.

Precies ! Ik gun jou zo die "vriendschap" met Hem, die je uit alles kan redden. je bent nu jong en sterk, maar zoek de Schepper in de dagen van uw jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen en je geen lust hebt in dezelve.
Dat kan ! Gods kinderen kunnen in zulke moeiten komen dat ze geen lust hebben, dat is heel erg, een oordeel !
In deze moet je je verstand uitschakelen en zo te lezen heb jij een helder verstand ! maar het is toch verduisterd.
Ik hoop dat het er niet op aan hoeft te komen. Ik ben daar zelf nl heel bang voor.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 20:36

mohamed schreef:
Filosoof schreef:Maar zelfs al zou ik 100% zeker weten dat de bijbelse God bestaat, dan nog zou ik Hem niet aanbidden.

Zeg je hiermee dat je een niet bijbelse God mogelijk wel zou aanbidden?

Als ik naar de wereld kijk, is het duidelijk dat er vrijwel zeker almachtige, rechtvaardige God is, want dan zou het niet zo'n ongelooflijke bende zijn. Ik werk voor defensie, dus ik heb de afgelopen decennia genoeg verschrikkelijke dingen gezien.

Blijkt uiteindelijk dat er een deïstische God is (dus een schepper die zich vervolgens niet met zijn schepping bemoeit), dan klinkt dat al enigszins aannemelijker, maar is er natuurlijk ook geen reden om over te gaan tot aanbidding, om de simpele reden dat de entiteit in kwestie deïstisch is.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 20:39

schelpje3 schreef:Precies ! Ik gun jou zo die "vriendschap" met Hem, die je uit alles kan redden. je bent nu jong en sterk, maar zoek de Schepper in de dagen van uw jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen en je geen lust hebt in dezelve.

Zo jong ben ik helaas nu ook weer niet. ;)
En die vriendschap heb ik met Hem gehad, maar ik heb Hem uitgelegd dat ik die niet meer wil omdat Hij dingen heeft gedaan waar ik niet achter sta. Dat Hij me niet de vrijheid gunt om zelf te kiezen of ik wel/niet met Hem omga en me om die reden in de hel wil gooien, tja, dat zegt meer over Hem dan over mij, dunkt me.

schelpje3 schreef:Dat kan ! Gods kinderen kunnen in zulke moeiten komen dat ze geen lust hebben, dat is heel erg, een oordeel !

Ik ben zielsgelukkig met het leven dat ik leid, dus ik heb daar geen god bij nodig die er door de millennia heen een troep van heeft gemaakt.

schelpje3 schreef:In deze moet je je verstand uitschakelen en zo te lezen heb jij een helder verstand ! maar het is toch verduisterd.

Jij vindt dat mijn verstand verduistert is, maar als je mijn argumenten leest zie je dat ik mijn eigen niet-christelijke betoog onderbouw d.m.v. de Schrift. Dus zo verduistert ben ik niet hoor. Ik durf zelfs te zeggen dat ik betrekkelijk verlicht ben. Ik ben positief ingesteld, voel me goed, fijn en gelukkig en zou het leven dat ik leid voor geen goud willen veranderen.
Laatst gewijzigd door Filosoof op 04 dec 2012 00:03, 3 keer totaal gewijzigd.
-Friedrich Nietzsche-

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 20:40

@Filosoof'

Hoe zijn je gedachten over Jezus, heb ik nog niet begrepen Omdat het steeds
over het OT ging hoe God toen handelde.
Jezus zei toch; wie Mij ziet heeft de Vader gezien

en ik vind ook dat je moeilijke woorden gebruik mijnheer de geleerde filosoof :lol: :lol:
Nee zonder dollen mijn brein is niet zo geleerd maar ik voel me er niet minder om hoor.
En vind de discussie boeiend, maar wel verdrietig om te volgen, maarja dat heb je als
je verstand in de weg, zit dan wil je overal een antwoord op en bewijzen zien.
Maar het is zo als elbert zei, we kunnen God niet doorgronden en op zijn denkniveau
zitten. Dan zou je als God zijn
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2011 20:42

Filosoof schreef:En iemand die de kinderen van zijn vriend laat afslachten, zijn bezit wegneemt en hem slaat met ziekten? Is dat wel rechtvaardig?

Het lijkt absoluut niet rechtvaardig nee, de vrouw van Job zei waarom vervloek je God niet zodat je kan sterven en van de ellende af bent. Doch bleef Job koppig volharden in zijn geloof ondanks alle ellende waar hij door moest gaan van God en waarom? Ik weet het niet, maar ik geloof dat Job juist geoordeeld heeft.
Zulke vrienden heb ik gelukkig niet in mijn sociale kring rondlopen. En als dat wel zo was, zaten ze nu veilig achter slot en grendel.

Dat je zulke vrienden niet hebt wil ik wel geloven, maar of dergelijken keurig achter slot en grendel zitten... God doodt en maakt levend (1 Sam 2,6) maar toch zit hij niet in het gevang. Waarom? Vooralsnog weet ik het niet, maar ik ben wel nieuwsgierig naar een logische verklaring die past bij hetgeen de Bijbel zo duidelijk over is, namelijk je naaste liefhebben als jezelf.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2011 20:43

schaapje schreef:en ik vind ook dat je moeilijke woorden gebruik mijnheer de geleerde filosoof :lol: :lol:

Dat valt reuze mee toch? Het is mij vooralsnog niet opgevallen i.i.g!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 20:48

mohamed schreef:
schaapje schreef:en ik vind ook dat je moeilijke woorden gebruik mijnheer de geleerde filosoof :lol: :lol:

Ligt ermaar aan wat voor opleiding je hebt gehad,...toch :lol:
Maar geeft niet

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2011 20:52

schaapje schreef:
mohamed schreef:

Ligt ermaar aan wat voor opleiding je hebt gehad,...toch :lol:
Maar geeft niet

Ik heb geen opleiding gehad en volg hem prima, dus dan moet jij het ook kunnen! Of filosofeert Filosoof over zaken waar je liever niet aan denkt en maakt dat je een beetje boos? ;)

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 20:54

mohamed schreef:God doodt en maakt levend (1 Sam 2,6) maar toch zit hij niet in het gevang. Waarom? Vooralsnog weet ik het niet, maar ik ben wel nieuwsgierig naar een logische verklaring die past bij hetgeen de Bijbel zo duidelijk over is, namelijk je naaste liefhebben als jezelf.

Waarschijnlijk omdat Hij zo sterk is dat niemand 'm kan hebben, haha.
Nee, maar nu even serieus. Dit is nu precies de paradox. God overtreedt zijn eigen geboden. Op allerlei manieren. Daar kan een christen zijn ogen niet voor sluiten. Er zijn theologen die geprobeerd hebben dit via de interpretatie van de grondtekst de andere kant op te sturen, maar ook zij komen er hoe dan ook op uit dat God de fout ingaat.
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 20:59

schaapje schreef:Hoe zijn je gedachten over Jezus, heb ik nog niet begrepen Omdat het steeds
over het OT ging hoe God toen handelde.
Jezus zei toch; wie Mij ziet heeft de Vader gezien

Jezus heeft Zich nooit verontschuldigd voor de daden van Zijn Vader en onderschrijft de gruwelen die vooraf gaan aan de wederkomst + Hij geeft de mens niet de vrijheid om Hem links te laten liggen zonder hel in te gaan. Van Jezus moet ik dus evenmin iets hebben, hoewel ik zijn naastenliefde-moraal heel mooi vind.

Nee zonder dollen mijn brein is niet zo geleerd maar ik voel me er niet minder om hoor.

Je bent hartstikke slim, maar ik gebruik gewoon lastige woorden, denk ik. Zal er echt op proberen te letten hoor!

schaapje schreef:maarja dat heb je als je verstand in de weg, zit dan wil je overal een antwoord op
en bewijzen zien.

Dat is heel logisch toch? Als morgen mijn overbuurman tegen me zegt dat er een gigantische oranje kever is die de wereld regeert, maar ondoorgrondelijk is, dan ga ik ook niet gelijk met volle overtuiging tot die kever bidden. Dan wil ik eerst weten of er bewijs is dat 'ie bestaat, of 'ie de wereld wel goed regeert en of ik hem wel rechtvaardig genoeg vind om hem te aanbidden.

schaapje schreef:Maar het is zo als elbert zei, we kunnen God niet doorgronden en op zijn denkniveau
zitten. Dan zou je als God zijn

God zou het de mens niet zo moeilijk moeten maken door:
A) zichzelf constant tegen te spreken in de Schrift
B) zich niet aan Zijn Eigen geboden te houden
Laatst gewijzigd door Filosoof op 04 dec 2012 00:05, 2 keer totaal gewijzigd.
-Friedrich Nietzsche-

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 21:07

Ik vraag me af filosoof waarom ik denk te lezen in al jou post dat je nooit van God
af zal komen, sterker nog je zal Hem vinden.

Maar God zal zich niet verantwoorden tegenover jou dat zal niet gebeuren.
Overigens fijn dat je in Jezus iets goeds ziet, n.l. Zijn liefde het was niet alleen
naasteliefde maar Hij had ook Zijn vijanden lief, maar dat weet je wel.

m.v.g.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 21:12

@Mohamed,

Ik kan alles ook volgen hoor, ik ben niet achterlijk, :lol:

Ik weet echt niet waarom jij denkt dat ik ergens boos om ben, dat is gewoon niet zo.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 21:17

schaapje schreef:Ik vraag me af filosoof waarom ik denk te lezen in al jou post dat je nooit van God
af zal komen, sterker nog je zal Hem vinden.

Ik reageer vanuit een extern-christelijk kader, omdat de discussie anders niet interessant is. Maar ik geloof helemaal niets van het bestaan van een christelijke god. Ik had Hem eens gevonden, maar kwam erachter dat Hij en ik het niet zo goed met elkaar konden vinden, dus heb ik Hem weer verlaten. ;)

schaapje schreef:Maar God zal zich niet verantwoorden tegenover jou dat zal niet gebeuren.

Ik ook niet tegenover Hem hoor. Al zou ik best graag onder 't genot van een hapje en een drankje met Hem in debat willen (bedoel ik niet spottend!).

schaapje schreef:Overigens fijn dat je in Jezus iets goeds ziet

Meer slechts dan goeds, maar ik mag Hem meer dan Zijn Vader, om het maar even heel plat te zeggen.
-Friedrich Nietzsche-

Terug naar “[Religie] - Open forum”