@Tante tortel.
We zijn het veelal oneens. Maar ik persoonlijk ga filosoof niet vertellen dat hij respect moet hebben voor mijn geloof als het zo overduidelijk is dat vele gelovigen zijn standpunten ook niet respecteren. Respect is wederzijds.
Filosoof schreef:Michael schreef:Filosoof schreef:Hij vindt religie intolerant (ben ik met hem eens) en voert er dus een kruistocht tegen.
Religie intolerant?

Mensen zijn intolerant. Ga maar eens op het dawkins forum posten als gelovige dan krijg je een eerste rang demonstratie van vooroordelen intolerantie en een flinke dosis verbale agressie.
Religie is zeer zeker intolerant, Michael. Tegenover vrouwen, homo's, andersdenkenden, etc.
Er zijn talloze voorbeelden te noemen.
Homo's worden ook door atheisten gediscrimineerd. Vrouwen worden ook buiten religies om achter gehouden. Er zijn homo's die houden van hun religie. Wil je hen verbieden hun religie te volgen omdat die religie homo onvriendelijk zou zijn?
Je doet wat Dawkins doet, je noemt willekeurige problemen in de wereld op en geeft vervolgens de schuld aan geloof terwijl niet gelovigen die fouten net zo hard maken. En net als Dawkins negeer je gewoon mijn beschuldigingen dat niet gelovigen precies zo zijn.
Vanuit religie ontstonden de eerste georganizeerde pogingen de armen een hand toe te steken. In religie wordt man en vrouw als eerste gelijk genoemd. Dat was voor het begin van die religies zeker anders. De positie van de vrouw is met het begin van de grote religies flink verbeterd. Er mag best nog wel een keer een verbetering of twee door gevoerd worden maar je moet je ogen niet sluiten voor de verbeteringen omdat je het resultaat niet goed genoeg vindt. Voorbeeldje, Aisha dat meiske wat heel jong met Mohammed trouwde eindigde haar leven als militair en politiek leider, als filosoof, als lichtend voorbeeld voor mannen en vrouwen. Dat is ook de religie die men het meest vrouw onvriendelijk noemt. Is het misschien zo dat de volgelingen de instructies gewoon niet volgen?
Religie was ook de bakermat van wetenschap van kunst en van cultuur.
Ik ontken geen seconde dat religie haar dosis ellende heeft toegevoegd of op zijn minst beter haar best had kunnen doen om de ellende te vermijden. De grijze bolleboosjes van religie hebben de neiging om met hun hoofd in de vorige eeuw te blijven hangen. Evolutie van religie is nodig zodat de oude gebruiken ook in de nieuwe tijd van toepassing blijven.
Maar gewoon lomp alles op de brandstapel gooien is kortzichtig, het is naief en het toont een gebrek aan inzicht in de werkelijke problemen van deze wereld.
Religie is inherent aan de mens. Net als sexualiteit en agressie. Daar moet je goed mee om gaan, onderdrukking werkt niet. In china zijn bepaalde religies al een paar decennia verboden. Ze worden nog steeds gevolgd. Waarom zou iemand zijn leven wagen voor een dwaas idee waar hij niets voor terug krijgt?
Wat oorlogen betreft wordt religie doorgaans enkel als excuus gebruikt.
Dat was vroeger zo, dat is nu zo.
Exact! Religie is het excuus voor oorlog. Net als je voetbal club het excuus is voor rellen onder supporters. De aanname dus dat als je religie verbant dat men ophoudt met ruzie maken is naief. Ongeveer analoog aan Hitler was vegetarier, dus vegetarisme is de schuld van antisemitisme.
In ieder geval moet je heel duidelijk onderscheid maken tussen wat religieuzen zeggen en wat religie is.
Het is weer prachtig. Omdat Atheisten het niet leuk vinden gedicteerd te worden wat ze moeten geloven.... Gaan ze anderen dicteren wat ze moeten geloven....
Hoe doorzichtig moet het worden voordat men het ziet voor wat het is? Menselijke intolerantie!!!
Zie je dat in filosoof? Zie je in dat religie het excuus en de zondebok is en niet de oorzaak van de problemen?
Ik heb nog nooit iemand verteld dat hij moet geloven. Mijn broer is homo en ik vind dat helemaal prima, ik vond het prima voordat hij het zelf prima vond! Vrouwen zijn voor mij werkelijk gelijkwaardig aan mannen. Jouw kritiek is niet op mijn religie van toepassing. Toch word ik persoonlijk ook gediscrimineerd.