Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Quasi2
Mineur
Mineur

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Quasi2 » 16 sep 2016 06:06

Mullog schreef:
Je kunt ook proberen om met een motor met 150 km per uur door een muur te rijden. Als je probeert om wetenschappelijk bewezen feiten te weerleggen moet je van goede huizen komen. Meestal maakt men zichzelf alleen belachelijk en toont men aan dat men geen idee heeft waar men het over heeft.

We wachten dus maar rustig af of die muur echt is of toch een fata morgana bleek te zijn. :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 sep 2016 12:01

Harvard Medical School heeft een leuk filmpje waar je evolutie in actie kunt zien.

Ze bouwden een enorme petri-schaal en verdeelden die in 9 blokken. De buitenste blokken waren standaard groeimedium. De volgende blokken richting het midden was medium met genoeg antibiotica om alle bacteriën te doden. De volgende blokken hadden 10x zo veel antibiotica, de volgende 100x zo veel en het blok in het midden 1000x zo veel. De bacterie in kwestie was e-coli en het duurde nog geen 2 weken voordat die bacterie dusdanig was geëvolueerd dat het het blok met 1000x de fatale dosis antibiotica volledig koloniseerde.

Je ziet de mutanten gewoon voor je ogen ontstaan, omdat die als eerste het volgende blok kunnen innemen. Je ziet ze woekeren en vermenigvuldigen totdat er nieuwe mutanten ontstaan en er moet worden geconcureerd om de antibiotica-blokken, waarna er wéér een mutatie optreedt waardoor het volgende blok kan worden overgenomen.

Filmpje HIER

Ook de reden waarom je je antibioticakuurtje altijd helemaal moet afmaken trouwens :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 sep 2016 09:31

Mortlach schreef:Harvard Medical School heeft een leuk filmpje waar je evolutie in actie kunt zien.

Ze bouwden een enorme petri-schaal en verdeelden die in 9 blokken. De buitenste blokken waren standaard groeimedium. De volgende blokken richting het midden was medium met genoeg antibiotica om alle bacteriën te doden. De volgende blokken hadden 10x zo veel antibiotica, de volgende 100x zo veel en het blok in het midden 1000x zo veel. De bacterie in kwestie was e-coli en het duurde nog geen 2 weken voordat die bacterie dusdanig was geëvolueerd dat het het blok met 1000x de fatale dosis antibiotica volledig koloniseerde.

Je ziet de mutanten gewoon voor je ogen ontstaan, omdat die als eerste het volgende blok kunnen innemen. Je ziet ze woekeren en vermenigvuldigen totdat er nieuwe mutanten ontstaan en er moet worden geconcureerd om de antibiotica-blokken, waarna er wéér een mutatie optreedt waardoor het volgende blok kan worden overgenomen.

Filmpje HIER

Ook de reden waarom je je antibioticakuurtje altijd helemaal moet afmaken trouwens :-)

Wat bijzonder om te zien!

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 19 sep 2016 09:31

Mortlach schreef:Harvard Medical School heeft een leuk filmpje waar je evolutie in actie kunt zien.

Ja maar dat is natuurlijk micro-evolutie Mortlach, het is nog steeds e.Coli! En micro zal nooit macro worden want er zit een mutatiegrens ingebouwd in het DNA, na teveel mutaties stopt het muteren.....toch?

Mullog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mullog » 19 sep 2016 09:44

Lock&Stock schreef:Ja maar dat is natuurlijk micro-evolutie Mortlach, het is nog steeds e.Coli! En micro zal nooit macro worden want er zit een mutatiegrens ingebouwd in het DNA, na teveel mutaties stopt het muteren.....toch?

Er zit geen mutatiegrens in het DNA. In laboratoria ontstaan mutaties spontaan en zo veelvuldig dat na enkele weken de generaties E.Coli die bij proeven gebruikt worden moeten worden vernietigd en de oorspronkelijke uit de vries moeten worden gehaald omdat ze anders teveel gaan afwijken en proeven en testen die men uitvoert niet meer reprepresentatief zijn.

De enige mutatiegrens die bestaat is dat op enig moment er geen sprake meer is van E.Coli maar van een ander soort bacterie die aan het muteren slaat. Maar dat kan natuurlijk niet want dat is macro-evolutie.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 19 sep 2016 10:04

Lock&Stock schreef:Ja maar dat is natuurlijk micro-evolutie Mortlach, het is nog steeds e.Coli! En micro zal nooit macro worden want er zit een mutatiegrens ingebouwd in het DNA, na teveel mutaties stopt het muteren.....toch?

Mullog schreef:Er zit geen mutatiegrens in het DNA.

Dat weet ik, dat punt probeerde ik ook te maken :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 sep 2016 10:33

Oh ja, dat was ik helemaal vergeten. Als er in het middelste blok niet spontaan een krokoduck uit de bacterieën voorkomt, telt het niet.

Quasi2
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi2 » 20 sep 2016 19:18

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: =D> =D> =D>

Wacht ff... Ik ben 5 cm (190 cm) groter dan mijn vader, de gemiddelde generatieleeftijd is 25 jaar (laten we het ruim houden!)
Dat betekent dat mijn voorvader van 1000 jaar geleden -10 cm groot was.
Helaas komen zulk soort mensen tegenwoordig niet meer voor, maar eens zullen we weten (na naarstig onderzoek!) hoe een negatief gegroeid persoon kon bestaan. :-P

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 20 sep 2016 21:07

Quasi2 schreef::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: =D> =D> =D>

Wacht ff... Ik ben 5 cm (190 cm) groter dan mijn vader, de gemiddelde generatieleeftijd is 25 jaar (laten we het ruim houden!)
Dat betekent dat mijn voorvader van 1000 jaar geleden -10 cm groot was.
Helaas komen zulk soort mensen tegenwoordig niet meer voor, maar eens zullen we weten (na naarstig onderzoek!) hoe een negatief gegroeid persoon kon bestaan. :-P

Je probeert vast een punt te maken, maar eerlijk gezegd kan ik niet achterhalen welke....

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 sep 2016 08:51

Lock&Stock schreef:Je probeert vast een punt te maken, maar eerlijk gezegd kan ik niet achterhalen welke....

Ongetwijfeld iets met een oversimplificatie en lineaire regressie en daarom klopt wetenschap niet, of zo.

Quasi2
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi2 » 21 sep 2016 18:47

Lock&Stock schreef:Je probeert vast een punt te maken, maar eerlijk gezegd kan ik niet achterhalen welke....

Mortlach schreef:Ongetwijfeld iets met een oversimplificatie en lineaire regressie en daarom klopt wetenschap niet, of zo.

Ach ja, jullie maakten een grapje over de creationisten, ik over verkeerd gebruik van de wetenschap. :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 sep 2016 19:38

Quasi2 schreef:Ach ja, jullie maakten een grapje over de creationisten, ik over verkeerd gebruik van de wetenschap. :mrgreen:

Alleen is de crocoduck iets waar (bepaalde) creationisten écht mee hebben geschermd. Serieus: het argument was "Als evolutie echt klopt, waar is de crocoduck dan?" Nu komt dat gedrocht wel uit de behoorlijk nauwe denkkoker van BFF's Kirk Cameron en Ray Comfort en dat zijn zelfs onder creationisten niet bepaalt de grootste lichten.

http://knowyourmeme.com/memes/crocoduck

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 22 sep 2016 12:55

Mortlach schreef:Ray Comfort en dat zijn zelfs onder creationisten niet bepaalt de grootste lichten.

Ach ja Ray Comfort, noem hem dom, want dat is ie waarschijnlijk ook. Echter verdient hij wel bakken met geld aan christenen die zijn extreem makkelijk weerlegbare woorden voor zoete koek slikken.

Wat stond er ook alweer in de Bijbel? Beproeft alle dingen; behoudt het goede. Vraag me altijd af wat goede nu eigenlijk betekent voor mensen als ome Ray. Hij zal er wel niet waarheid mee bedoelen...

Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 sep 2016 15:14

Lock&Stock schreef:Ach ja Ray Comfort, noem hem dom, want dat is ie waarschijnlijk ook. Echter verdient hij wel bakken met geld aan christenen die zijn extreem makkelijk weerlegbare woorden voor zoete koek slikken.

O, natuurlijk. Hij is dan ook van het type oplichter/entertainer die mensen vertelt wat ze graag willen horen en dat doet hij behoorlijk goed. Het zijn wat dat betreft soms net popsterren die 40 jaar lang hetzelfde hitje zingen; zolang het mensen van de stoelen krijgt, zullen ze het blijven doen. Hij schijnt er meerdere miljoenen per jaar mee te verdienen.

Wat stond er ook alweer in de Bijbel? Beproeft alle dingen; behoudt het goede. Vraag me altijd af wat goede nu eigenlijk betekent voor mensen als ome Ray. Hij zal er wel niet waarheid mee bedoelen...

Uiteraard niet. Je moet immers eerst weten wat het goede is, voordat je die afweging kunt maken. Meestal is 'het goede' synoniem met 'mijn beperkte interpretatie van de teksten'. Wat ook goed bij die houding past is "Als de werkelijkheid en mijn interpretatie van Gods woord van elkaar afwijken, ligt de fout bij de werkelijkheid"

Quasi2
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi2 » 24 sep 2016 09:03

Interessant verhaal inderdaad eigenlijk. Het is bepaald geen reclame voor de creationisten. Alleen denk ik dat zulk soort voorbeelden in beide kampen te vinden zijn. Wat is echt waarheid en wat is interpretatie? Dat is een heel erg lastig gebied, temeer omdat vrijwel alle mensen er ook nog een politieke agenda op nahouden. In hoeverre die een rol speelt in discussies is ook weer erg lastig te bepalen. Kortom, er wordt vrijwel nooit objectief gediscussieerd. Dat komt doordat we met mensen te maken hebben. :wink:

Terug naar “[Religie] - Open forum”