Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2016 15:56

Quasi2 schreef:En waarom niet? Als wetenschap wil je alles verklaren, dus ook dat er nu een mens is...

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Ik vind de verklaringen waarom wij nu bestaan ontzettend interessant. Maar waar gelovigen vaak mee belast zijn, is het idee dat de mens was voorbestemd.

Het ging daar hier niet om. Het ging erom dat we niet weten waarom...

Nou, we weten precies waarom die omweg bestaat, dat heeft namelijk evolutionaire oorzaken. Dat betekent alleen niet dat die omweg dan ook béter is.

Ja, we weten zoveel dat we iemand die psychisch net iets meer in de problemen zit dan gemiddeld amper kunnen helpen, vaak ook gewoon helemaal niet. Zoveel weten we al. #-o

Zenuwtje geraakt?

Ik snap je punt hier niet echt... :oops: :oops:

Het is zo'n heerlijk vaag dreigement waar je je gemeente lekker gehoorzaam kunt houden. Zwaai met 'occulte belasting' en hopla, je hele gemeente zit achter een internetfilter.

Neuh, ik beweer ook niet dat het er bewijs voor is. Wetenschappelijk gezien heb je helemaal gelijk. Maar je hebt ook al aangegeven dat we uitgaan van uniformitarisme binnen de wetenschap omdat we anders niets kunnen bewijzen. Dat is een goed punt, alleen blijf ik gewoon wijzen op de schaduwzijden ervan.

Ik heb nog geen schaduwzijde gezien hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

wilm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilm » 09 sep 2016 16:15

Uit niets kan niets voortkomen!
Wat is dat eigenlijk NIETS.
Iets wat leeg is daar in, is niet niets.

Wilm

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 09 sep 2016 16:52

wilm schreef:Uit niets kan niets voortkomen!

Behalve uiteraard de goden.
Wat is dat eigenlijk NIETS.
Iets wat leeg is daar in, is niet niets.

Ik denk niet dat jij weet wat "niets" is. Lawrence Krauss kan het je uitleggen. En op voorhand kan ik je vertellen: Quantummechanica werkt!
https://www.youtube.com/watch?v=UemhCsaeGgc

Alleen heeft dit "niets" niets met evolutie te maken.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

wilm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilm » 09 sep 2016 17:14

enig herstel van de zin...

"zelfs al is er eerder gevolg dan is er toch sprake van oorzaak ....dan is ook deze kwestie niet oorzaak loos!
Met andere woorden.....Wij kennen de bron van het spontaan aan ons voordoen (in de kwantum mechanica) van verschijnselen niet, maar dat wil nog niet zeggen dat het een oorzaak/bron heeft.
Wilm

wilm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilm » 09 sep 2016 17:19

heintje » 09 Sep 2016 16:52

Dat heeft wel degelijk te maken met (het vraagstuk/theorie) evolutie.
Ook de evolutie weet, dat er uit niets NIETS voort kan komen.
Dat er zomaar zonder oorzaak iets kan gaan bestaan. zelfs de evolutionisten zijn daar van afgestapt.
Uit wetmatigheid komt wetmatigheid voort.
Uit intelligentie INTELLIGENTIE.
Uit niets komt NIETS voort

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 09 sep 2016 17:21

@Wilm
Jij weet klaarblijkelijk niet wat evolutie omhelst.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

wilm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilm » 09 sep 2016 17:31

heintje » 09 Sep 2016 16:52

Ik had die video van Lawrence Krauss al eerder beluisterd en met aandacht, maar ook hij verklaart niet het niets.
Het gaat te ver daar nu op in te gaan, maar ook volgens de nieuwe publicaties is de algemene mening van wetenschappers dat uit Niets, niets kan voortgebracht worden.
Ook in de kwantum mechanica gebeuren wonderlijke dingen/verschijnselen, maar het bewijst niet dat er uit niets.iets kan worden voortgebracht .
Eerlijk moet toegegeven worden, dat wij de bron ervan niet weten, maar het is alles behalve bewijs dat er uit niets, iets voorgebracht kan worden.

wilm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilm » 09 sep 2016 17:39

heintje » 09 Sep 2016 17:21

Wilt u dan zo eenvoudig mogelijk vertellen terwijl al die boeken van evolutionisten elkaar tegenspreken en proberen de evolutie te verklaren.,Dat al die ingewikkelde zaken zomaar tot nieuwe soorten ontstaan.....waarvoor totaal geen bewijs .....
U komt er niet mee weg zomaar in de lucht te brabbelen, dat ik mogelijk geen kennis zou hebben over wat de evolutieleer wordt genoemd.
Iets wat ontwikkelend bezig is, is nauwelijks of niet opgewassen in de evoluerende wereld.
U gun ieder zijn of haar geloof ....Ook het geloof van de evolutionist/atheïst, maar ik heb zo mijn twijfels.....de boeken en artikelen lezend.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2016 17:43

wilm schreef:Het gaat te ver daar nu op in te gaan, maar ook volgens de nieuwe publicaties is de algemene mening van wetenschappers dat uit Niets, niets kan voortgebracht worden.

Heb je linkjes naar die papers? Ik ben namelijk best benieuwd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

wilm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilm » 09 sep 2016 17:57

Mortlach » 09 Sep 2016 17:43

U geeft geen antwoorden! Het zij zo.....
U leest toch ook boeken en tijdschriften die evolutionair van karakter zijn.
Dan kunt u toch lezen hoe krampachtig men bezig is ...

Laten we het hierbij laten...Zoals ik al schreef , gun ik ieder zijn of haar geloof,
Ook de evolutionist en ook de atheïst enz. enz., maar echt ik vind dat de wetenschap (dat is mijn mening) Hoe langer hoe meer terrein verliest!
Hartelijke groet
Wilm

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 09 sep 2016 18:03

Groet Wilm
Het was amusant en vermakelijk je berichten te lezen.
Daniel Patrick Moynihan

wilm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilm » 09 sep 2016 18:25

heintje » 09 Sep 2016 18:03

Ik hoop dat het echt plezier is geweest!
Wilm

Quasi2
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi2 » 09 sep 2016 18:47

Mortlach schreef:Volgens mij praten we langs elkaar heen. Ik vind de verklaringen waarom wij nu bestaan ontzettend interessant. Maar waar gelovigen vaak mee belast zijn, is het idee dat de mens was voorbestemd.

Of ze ermee belast zijn is de vraag. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Volgens mij vinden vooral aanhangers van de evolutietheorie het feit dat het idee bestaat erg lastig.

Nou, we weten precies waarom die omweg bestaat, dat heeft namelijk evolutionaire oorzaken. Dat betekent alleen niet dat die omweg dan ook béter is.

We dwalen iets af, het ging erom dat het een argument is tegen een Schepper. Dat betwijfelde ik via de ingenieursopmerking. Ik erken dat de evolutietheorie er een verklaring voor heeft.

Zenuwtje geraakt?

Nee, ontzettend veel ervaring met jeugd die de psychologie instapt...
Bepaald geen zenuwtje geraakt. Als ik heel eerlijk ben vind ik dat er in de wereld veel te veel prat wordt gegaan op de hulpverlening. Er worden knotsen van fouten gemaakt, maar die zijn gewoon niet controleerbaar. En erkenning dat er niet geholpen kan worden is er vaak niet.
Dus... de wetenschap heeft veel bereikt? Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. :roll:

Het is zo'n heerlijk vaag dreigement waar je je gemeente lekker gehoorzaam kunt houden. Zwaai met 'occulte belasting' en hopla, je hele gemeente zit achter een internetfilter.

Onzin. Dit is te makkelijk scoren. Ik doe dat misschien soms zelf ook, te makkelijk wat roepen, maar dit is rigoreus met een noodvaart te kort door de bocht.

Ik heb nog geen schaduwzijde gezien hoor.

Het vasthouden aan uniformitarisme is minstens zo dogmatisch als de hele theologie.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 09 sep 2016 18:59

@Quasi2
Dus... de wetenschap heeft veel bereikt? Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. :roll:
Leg dan voor eens en altijd eens uit wat je hiermee bedoelt in kader van dit onderwerp. Gaat de wetenschap hier enorm op de plaat? Zit ze er faliekant naast? leg dit nu eens uit?
Vanwaar die :roll:?
Daniel Patrick Moynihan

Quasi2
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi2 » 09 sep 2016 19:30

heintje schreef:Leg dan voor eens en altijd eens uit wat je hiermee bedoelt in kader van dit onderwerp. Gaat de wetenschap hier enorm op de plaat? Zit ze er faliekant naast? leg dit nu eens uit?
Vanwaar die :roll:?

Heel, heel, heel erg simpel: Er wordt geroepen dat we al erg veel weten van het menselijk brein. Waarom zijn we dan vrijwel niet in staat om mensen met psychische problemen daadwerkelijk naar een oplossing te laten werken?

Terug naar “[Religie] - Open forum”