Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Quasi2
Mineur
Mineur

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Quasi2 » 06 sep 2016 05:28

heintje schreef:Als je wilt uitleggen wat je met finetuning van de menselijke psyche bedoelt kan ik proberen dit uit te leggen (als ik dat überhaupt kan natuurlijk). Maar ik vind de term 'fine-tuning' al een beetje misleiden omdat hert uiteraard een 'tuner' impliceert. En mocht er een tuner zijn, hoe weten we dan dat het de chr. God is?

Het hoeft niet eens op het gebied van de menselijke psyche. Graag zie ik eerst wat de argumenten zijn dat sommige constanten zo akelig goed zijn afgesteld dat leven op aarde net mogelijk is. Finetuning van de menselijke psyche... Ik hoop dat we daar ooit iets zinnigs over kunnen zeggen.

Dat wisten we een paar honderd jaar geleden niet en zelfs Newton wist dat er een goddelijke hand bij moest komen kijken om eea te sturen/corrigeren.

Ja, dus? Dit wordt altijd als argument gebruikt dat er dus never een God is geweest en er never Goddelijk ingrijpen is geweest. Ten eerste: God kan die krachten zonder meer hebben geschapen. Ten tweede: Het kan nooit een bewijs zijn tegen het feit dat bijvoorbeeld God een persoonlijke openbaring doet.

Nou nee, maar de (fine)'tuners'-gelovigen hebben nu al zo dikwijls de neus gestoten.

Ik vraag me dat dus af... Ik heb daar niet echt bewijzen voor gezien, jij wel?

Je kunt inderdaad op die gebieden waar de wetenschap nog geen pasklaar antwoord heeft, een God invullen. Dat mag. Maar de terugkerende vragen van mij blijven dan:
Waarom de chr. God en....Hoe is deze god dan ontstaan en: hoe weet je dat? Welke betrouwbare argumenten/feiten heb je daarvoor?

Dat laatste gaat natuurlijk in principe dit topic te buiten. Wat ik wel wil zeggen is dat ik me afvraag of de discussie daarover zinvol is zolang je die argumenten de wetenschap intrekt.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 06 sep 2016 06:19

Quasi2 schreef:Graag zie ik eerst wat de argumenten zijn dat sommige constanten zo akelig goed zijn afgesteld dat leven op aarde net mogelijk is. Finetuning van de menselijke psyche... Ik hoop dat we daar ooit iets zinnigs over kunnen zeggen.
Het feit dat jij 'afgesteld' gebruikt impliceert al een afsteller. Dus JIJ bent diegene die de afsteller moet gaan beargumenteren/uitleggen. Ik heb al eerder uitgelegd wat de mogelijke opties zouden kunnen zijn. En ik heb je ook al eerder uitgelegd dat het beste antwoord op die vraag is: "We weten het (nog) niet"
Ja, dus? Dit wordt altijd als argument gebruikt dat er dus never een God is geweest en er never Goddelijk ingrijpen is geweest. Ten eerste: God kan die krachten zonder meer hebben geschapen. Ten tweede: Het kan nooit een bewijs zijn tegen het feit dat bijvoorbeeld God een persoonlijke openbaring doet.
O nee. Er zijn enorm veel goden geweest. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... n_godinnen
God kan die krachten hebben geschapen, een buitenaardse beschaving kan het gedaan hebben. Het VSM, De astrale Uruburus uit de 6e dimensie etc etc. Maar het legt niets uit! En openbaringen neem ik of geen van allen serieus, of allemaal. Maar dat laatste kan niet!

Wat ik wel wil zeggen is dat ik me afvraag of de discussie daarover zinvol is zolang je die argumenten de wetenschap intrekt.
Omdat ik denk dat dat de enige discipline is die er ooit iets over te zeggen kan hebben. De wetenschap heeft zichzelf de afgelopen 2 eeuwen wel bewezen dacht ik.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 06 sep 2016 08:35

verwijderd (bij verkeerde topic geplaatst).
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2016 08:53

Quasi2 schreef:Oké, maar de mens bestaat. Dus hoe is die finetuning ontstaan? Of je de mens als noodzakelijk ziet of niet maakt nu even niet uit.

Natuurlijk maakt dat wel uit. Als de mens niet noodzakelijk hoeft te bestaan, hoef ik ook niet exact te verklaren waarom we bestaan. Het is alsof ik in mijn achtertuin een vuistgrote steen zie liggen. Waarom ligt die daar? Geen idee, maar echt bijzonder is het nu ook weer niet; die steen had er ook niet kunnen liggen of precies die vorm moeten hebben.

Dat gezegd is het natuurlijk overduidelijk dat de natuurwetten ons bestaan mogelijk maken. Hoe die natuurwetten precies zijn ontstaan en waarom ze zijn zoals ze zijn en in dit geval niet anders, is een interessant onderzoeksgebied. Met name interessant omdat het de mechanismen waarmee we de natuurlijke werkelijkheid onderzoeken tot in het extreme uittest.

Mortlach schreef:Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen?

Dat er krabben kunnen ontstaan met gezichten in het schild; maar als je zegt dat een snaveltje een andere vorm kan aannemen of een plant een andere bladvorm, dan kan dat ineens niet?

Als wij de ingenieur niet snappen, wil dat zeggen dat het geen ingenieur is?

Ja, dat is gemakkelijk zo. Als ik ingenieur ben en ik ontwerp een auto met vierkante wielen, kan ik dan beweren dat de klant mij gewoon niet snapt en dat vierkante wielen toch echt beter zijn dan ronde?

Je zit er uiteraard niet in vast, dat doe je zelf. Dat laatste is me volkomen helder.

Nou, nee. Nu doe je net alsof het een keuze is. Ik heb gewoon te veel gelezen over hoe het brein werkt, hoe het dingen die we verwachten voor ons invult. Ik vermoed dat ik mezelf best zou kunnen overtuigen van het idee dat er een bovennatuurlijke is; en als je dag in dag uit hoort, leert, denkt dat God overal de hand in heeft, dat je dan op een gegeven moment die hand ook echt gaat zien omdat het brein de verwachte signalen gewoon voor je aanvult. En omdat ik dat weet, kan ik dat dus niet.

Er wordt op basis van gevonden materiaal een 'lineaire' geschiedenislijn gemaakt. Terwijl alle bewijs daarvoor ontbreekt, omdat we nooit kunnen controleren of die geschiedenislijn zich inderdaad zo voltrokken heeft. We kunnen hooguit een idee geven van hoe het geweest heeft kunnen zijn.

Ja, allicht, maar nu doe je net alsof die ideeën volledig arbitrair zijn. Als een archeoloog ergens de fundamenten van een enorm bouwwerk opgraaft met 'cellen' en het koninklijk zegel in de muur gekerfd; als daar graan en leren tuig wordt gevonden, als in de geschriften die worden gevonden wordt gesproken over een enorm leger te paard of karavanen; mag je dan het idee geven dat dat gebouw de stallen waren?

Waarbij we ondertussen weten dat én de psychiatrie op dat gebied zowat nog in de kinderschoenen staat én dus harde uitspraken daarover nogal moeilijk hard te maken zijn. Hooguit kunnen we op dat gebied grove lijnen ontdekken. En wat mij dan vooral opvalt is dat er verklaringen van de Bijbel zijn die de psychologische toestand van de mensen beter verklaren dan sommige psychologische theorieën.

Demonen en "occulte" belasting toch niet, hoop ik.

De decimalen van pi zijn ook oneindig, maar we hebben wel het bewijs ervoor. Ik bedoel hiermee te zeggen dat het feit dat je niet alles hebt gevonden, nog niet wilt zeggen dat je ook niet kunt bewijzen dat alles wetenschappelijk te bewijzen valt.

Maar daar gaat het niet over. Het gaat erom dat jouw houding lijkt alsof je steeds de volgende decimaal van pi wilt weten voordat je echt overtuigd raakt.

De vraag is of een directe Goddelijke openbaring als die feitelijk geëist wordt in principe ook niet onmogelijk is. Als je echter God toelaat dan is natuurlijk alles mogelijk. Maar mijn claim is alleen maar ontstaan omdat er mensen roepen dat de wetenschap alles kan verklaren. En dan is volgens mij mijn vraag heel terecht: Geef daar maar een bewijs voor, of hele goede aannames.

De wetenschap verklaart alleen het natuurlijke. Het bovennatuurlijke is irrelevant en bestaat gewoonweg niet binnen de wetenschap. Net zoals je ook geen honken hebt op een voetbalveld. Je lijkt van wetenschap te verlangen dat ze die honken verklaren, terwijl de wetenschap gewoon zegt: "die bestaan niet".

Wat ik aangaf was de kennis die we hebben over de dampkring. En die is toch nog aardig gering. Het meest overtuigende bewijs daarvoor op dit moment is te vinden in de weersvoorspellingen. Het verleden is echter statischer, dus daar zal je dat minder snel ontdekken.

Maar we weten echt wel hoeveel water die dampkring kan bevatten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Quasi2
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi2 » 07 sep 2016 05:12

heintje schreef: Het feit dat jij 'afgesteld' gebruikt impliceert al een afsteller. Dus JIJ bent diegene die de afsteller moet gaan beargumenteren/uitleggen. Ik heb al eerder uitgelegd wat de mogelijke opties zouden kunnen zijn. En ik heb je ook al eerder uitgelegd dat het beste antwoord op die vraag is: "We weten het (nog) niet"

En aangezien we het niet weten en er niet bewezen is dat er absoluut geen afsteller geweest is kan de optie gewoon blijven bestaan.
O nee. Er zijn enorm veel goden geweest. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... n_godinnen
God kan die krachten hebben geschapen, een buitenaardse beschaving kan het gedaan hebben. Het VSM, De astrale Uruburus uit de 6e dimensie etc etc. Maar het legt niets uit! En openbaringen neem ik of geen van allen serieus, of allemaal. Maar dat laatste kan niet!

Dit is een andere discussie, je verlegt de discussie. Volgens mij ben je op een christelijk forum, waar geloofd wordt in 1 God.

Omdat ik denk dat dat de enige discipline is die er ooit iets over te zeggen kan hebben. De wetenschap heeft zichzelf de afgelopen 2 eeuwen wel bewezen dacht ik.

Ik zie dat als jouw keuze. Jij gelooft in de kracht van wetenschap als de verklaring van alles, ik niet. Daarvoor roepen veel dingen nog veel te veel vragen op.

Quasi2
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi2 » 07 sep 2016 05:21

Mortlach schreef:Natuurlijk maakt dat wel uit. Als de mens niet noodzakelijk hoeft te bestaan, hoef ik ook niet exact te verklaren waarom we bestaan. Het is alsof ik in mijn achtertuin een vuistgrote steen zie liggen. Waarom ligt die daar? Geen idee, maar echt bijzonder is het nu ook weer niet; die steen had er ook niet kunnen liggen of precies die vorm moeten hebben.

Dit is te simpel. Hij had er niet hoeven zijn. Je gaat dus een hypothetisch geval bedenken. Prima, maar die steen en die mens zijn er wel, dus dan zal je het toch moeten verklaren.

Dat er krabben kunnen ontstaan met gezichten in het schild; maar als je zegt dat een snaveltje een andere vorm kan aannemen of een plant een andere bladvorm, dan kan dat ineens niet?

Dat heb ik niet gezegd.

Ja, dat is gemakkelijk zo. Als ik ingenieur ben en ik ontwerp een auto met vierkante wielen, kan ik dan beweren dat de klant mij gewoon niet snapt en dat vierkante wielen toch echt beter zijn dan ronde?

Het voorbeeld is enigszins verwerpelijk, maar er zijn genoeg voorbeelden te bedenken in het dagelijks leven waarin inderdaad de klant niet snapt waarom iets wat bedacht is goed werkt. Of waarom iets gemaakt is. Soms komt de klant daar niet achter, ondanks het onderzoek van de klant, want de ingenieur geeft daar verder geen antwoord op.

Nou, nee. Nu doe je net alsof het een keuze is. Ik heb gewoon te veel gelezen over hoe het brein werkt, hoe het dingen die we verwachten voor ons invult. Ik vermoed dat ik mezelf best zou kunnen overtuigen van het idee dat er een bovennatuurlijke is; en als je dag in dag uit hoort, leert, denkt dat God overal de hand in heeft, dat je dan op een gegeven moment die hand ook echt gaat zien omdat het brein de verwachte signalen gewoon voor je aanvult. En omdat ik dat weet, kan ik dat dus niet.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe je bij deze definitie van het brein komt, maar volgens mij weten we ondertussen in ieder geval dat we nog maar heel weinig van het menselijk brein weten en dat zeker zulk soort uitspraken binnen de wetenschap geen uitgemaakte zaak zijn. Dus is het wel degelijk een keuze om dat voor waar aan te nemen.

Ja, allicht, maar nu doe je net alsof die ideeën volledig arbitrair zijn. Als een archeoloog ergens de fundamenten van een enorm bouwwerk opgraaft met 'cellen' en het koninklijk zegel in de muur gekerfd; als daar graan en leren tuig wordt gevonden, als in de geschriften die worden gevonden wordt gesproken over een enorm leger te paard of karavanen; mag je dan het idee geven dat dat gebouw de stallen waren?

Natuurlijk mag dat!

Demonen en "occulte" belasting toch niet, hoop ik.

Ook daar zijn in de Bijbel echt wel ideeën over te vinden. Maar daarbij gelijk de kanttekening plaatsend dat de Bijbel geen psychologieboek is.

Maar daar gaat het niet over. Het gaat erom dat jouw houding lijkt alsof je steeds de volgende decimaal van pi wilt weten voordat je echt overtuigd raakt.

Mag ik? Het bewijs ontbreekt namelijk, dus zal er op een andere manier overtuigd moeten worden. Dus gaat het er wel degelijk over.

De wetenschap verklaart alleen het natuurlijke. Het bovennatuurlijke is irrelevant en bestaat gewoonweg niet binnen de wetenschap. Net zoals je ook geen honken hebt op een voetbalveld. Je lijkt van wetenschap te verlangen dat ze die honken verklaren, terwijl de wetenschap gewoon zegt: "die bestaan niet".

De wetenschap hoort te zeggen: "Daar mogen wij niets over zeggen." Dat wat jij aangeeft, dat kan de wetenschap nooit zeggen.

Maar we weten echt wel hoeveel water die dampkring kan bevatten.

Dat weten we redelijk ja, onder de huidige omstandigheden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2016 11:43

Quasi2 schreef:Dit is te simpel. Hij had er niet hoeven zijn. Je gaat dus een hypothetisch geval bedenken. Prima, maar die steen en die mens zijn er wel, dus dan zal je het toch moeten verklaren.

Dat is net het hele punt, nee, dat hoeft dus niet. Tenminste, ik bedoel de verklaringen waarin de mens als onherroepelijke uitkomst wordt beschreven. Natuurlijk is het wel gewoon interessant de ontwikkeling van de mens als primaat uit Afrika te volgen en de verspreiding over de wereld en de ontwikkelingen.

Het voorbeeld is enigszins verwerpelijk, maar er zijn genoeg voorbeelden te bedenken in het dagelijks leven waarin inderdaad de klant niet snapt waarom iets wat bedacht is goed werkt. Of waarom iets gemaakt is. Soms komt de klant daar niet achter, ondanks het onderzoek van de klant, want de ingenieur geeft daar verder geen antwoord op.

Alleen gaat het hier vrij duidelijk om een gevalletje 'het werkt ondanks...' en niet 'het werkt dankzij'. Natuurlijk mag je volhouden dat we gewoon nog niet weten waarom een omweg van 5 meter voor een zenuw die 20 cm lang zou kunnen zijn beter is, maar ik ga die positie niet serieus nemen.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe je bij deze definitie van het brein komt, maar volgens mij weten we ondertussen in ieder geval dat we nog maar heel weinig van het menselijk brein weten en dat zeker zulk soort uitspraken binnen de wetenschap geen uitgemaakte zaak zijn. Dus is het wel degelijk een keuze om dat voor waar aan te nemen.

Maar we weten ook bepaalde dingen gewoon wél! Dat je brein dus dingen die je verwacht voor je aanvult, dat is gewoon te meten. Sterker nog, bepaalde goocheltrucs werken met dit principe. En omdat ik dat dus weet, weet ik dus ook dat als ik mezelf 'programmeer' om bepaalde zaken te geloven en te verwachten, ik de ervaringen die ik dan geheid krijg, niet kan vertrouwen.

Natuurlijk mag dat!

Maar jij wilt vol blijven houden dat het misschien toch ook de kinderkamer had kunnen zijn...

Ook daar zijn in de Bijbel echt wel ideeën over te vinden. Maar daarbij gelijk de kanttekening plaatsend dat de Bijbel geen psychologieboek is.

O, op een bepaald vlak is het juist hét psychologieboek bij uitstek. Verder kan ik niet zo veel met 'occulte belasting' en is dat in mijn ogen vooral een stok om mee te dreigen zodat mensen in het gareel blijven.

Mag ik? Het bewijs ontbreekt namelijk, dus zal er op een andere manier overtuigd moeten worden. Dus gaat het er wel degelijk over.

Natuurlijk mag dat. Maar zeg dan wel gewoon dat de lijst bewijzen die je eist oneindig is en dat je dus hebt besloten dat je nooit zult zijn te overtuigen. Dat is wel zo eerlijk.

De wetenschap hoort te zeggen: "Daar mogen wij niets over zeggen." Dat wat jij aangeeft, dat kan de wetenschap nooit zeggen.

Goed, het was een beetje te vlug uitgedrukt. Aan de andere kant is er in wetenschappelijke zin dus gewoon geen enkel verschil aan te geven tussen een universum waar het bovennatuurlijke wél, en eentje waar het niet bestaat.

Dat weten we redelijk ja, onder de huidige omstandigheden.

Ja, en we hebben geen enkele reden om aan te nemen dat die omstandigheden vroeger anders waren. Uniformitarisme, weet je nog? Wat vandaag geldt, gold gisteren ook. Natuurlijk kan het wel zo zijn dat omstandigheden anders waren, maar daar zul je dan postief bewijs voor moeten kunnen vinden. Gewoon claimen dat het zo was omdat je religieuze mythe anders niet goed uitkomt, zo werkt dat niet.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 07 sep 2016 16:51

Heintje:
Het feit dat jij 'afgesteld' gebruikt impliceert al een afsteller. Dus JIJ bent diegene die de afsteller moet gaan beargumenteren/uitleggen. Ik heb al eerder uitgelegd wat de mogelijke opties zouden kunnen zijn. En ik heb je ook al eerder uitgelegd dat het beste antwoord op die vraag is: "We weten het (nog) niet"
Quasi2:
En aangezien we het niet weten en er niet bewezen is dat er absoluut geen afsteller geweest is kan de optie gewoon blijven bestaan.

Maar dan
A: Moet je die optie wel kunnen uitleggen, beargumenteren en aannemelijk maken.
B: Moeten we alle opties open houden. Ook die van de 6 dimensionale Jupiter bewoners met het uit hand gelopen experiment.
C: Moet je blijven hopen dat de wetenschap geen verklaring vind voor de getallen zoals die er nu zijn.

Heintje:
Quasi2:
Dit is een andere discussie, je verlegt de discussie. Volgens mij ben je op een christelijk forum, waar geloofd wordt in 1 God.
Jullie zijn het misschien eens over die ene God. Maar dat wil niet zeggen dat er niet meer vermeende goden zijn (of geweest zijn). Het is exact dezelfde discussie, omdat jij door al die andere goden feilloos weet heen te prikken, behalve je eigen God.
Heintje:
Quasi2:
Ik zie dat als jouw keuze. Jij gelooft in de kracht van wetenschap als de verklaring van alles, ik niet. Daarvoor roepen veel dingen nog veel te veel vragen op.
Vertel. Welke vragen heb je m.b.t. de wetenschappelijke methode, de wetenschap zelf en alles hetgeen ze bereikt heeft? Denk je nou echt dat het vertrouwen dat ik heb in de wetenschap gelijk staat aan vertrouwen in een god? Want dan moet je dat toch beter gaan beargumenteren.
Zonder wetenschap (geneeskunde, onderwijs, bouwkunde etc. had jij hoogstwaarschijnlijk niet bestaan. Ik vind het dan ook een beetje arrogant om zo minderwaardig over wetenschap te doen. Wetenschap verklaart, geloof niet.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2016 17:29

Quasi2 schreef:En aangezien we het niet weten en er niet bewezen is dat er absoluut geen afsteller geweest is kan de optie gewoon blijven bestaan.

Wetenschappelijk gezien uiteraard niet. Wat je verder buiten de wetenschap om allemaal wilt geloven, mag je helemaal zelf weten. Er is niet eens een plausibel mechanisme waarmee je natuurwetten zou kunnen afstellen - het is immers geen groot kosmisch mengpaneel waarmee je de zwakke kernkracht met een draai aan een knop een beetje kunt laten toe- of afnemen.

wilm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilm » 08 sep 2016 21:55

Oorzaakloze oorzaak?!

Vraag.....Kan er wel iets uit niets voortgebracht worden?
Zelf al verschijnt er voor de wetenschapper kennelijk spontaan iets, dan noch kan dat onbekend zijnde een oorzaak hebben toch?
Alleen is die oorzaak/bron niet bekend.

Als alles wat wij waarnemen een oorzaak heeft. Als alles wat wij waarnemen een wetmatigheid kent.....,zou het dan mogelijk dat de oorzaak wetmatig is.
Dat de oorzaak (eerste) oorzakelijk is?
Wat is eigenlijk NIETS....
Maar vooral waarom is er iets?!
Als er niet iets uit het niets kan komen!
Bestaat niets dan wel?!
Iemand schreef ergens: "In die doos zit niets.
Onzin natuurlijk....In die doos zat lucht bijv.
Woordspelletjes
Wilm

antoon

Berichtdoor antoon » 08 sep 2016 21:58

Schepping heeft een veroorzaker dat is duidelijk, geen blinde krachten, dat roept alleen maar meer vraagtekens op

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2016 08:04

Alles binnen het universum heeft een oorzaak, betekent dat dan ook dat het universum zélf een oorzaak heeft?

Alles in deze doos is blauw, betekent dat dat de doos zelf ok blauw is? Nee toch zeker?

Trouwens, de kwantummechanica werpt een heel ander licht op die oorzaak-gevolg relatie. Er zijn experimenten uit te voeren waarbij het gevolg letterlijk eerder optreedt dan de oorzaak.

Er kan zeker wel iets uit niets ontstaan, sterker nog, 'niets' blijkt een bruise de zee van virtuele deeltjes die net zo vlug verdwijnen als ze ontstaan. Er is zelfs een experimentele manier van voortstuwing voor ruimteschepen dat werkt op dat principe. Die motor gaan ze binnenkort testen.

Quasi2
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi2 » 09 sep 2016 08:14

Mortlach schreef:Dat is net het hele punt, nee, dat hoeft dus niet. Tenminste, ik bedoel de verklaringen waarin de mens als onherroepelijke uitkomst wordt beschreven. Natuurlijk is het wel gewoon interessant de ontwikkeling van de mens als primaat uit Afrika te volgen en de verspreiding over de wereld en de ontwikkelingen.

En waarom niet? Als wetenschap wil je alles verklaren, dus ook dat er nu een mens is...

Alleen gaat het hier vrij duidelijk om een gevalletje 'het werkt ondanks...' en niet 'het werkt dankzij'. Natuurlijk mag je volhouden dat we gewoon nog niet weten waarom een omweg van 5 meter voor een zenuw die 20 cm lang zou kunnen zijn beter is, maar ik ga die positie niet serieus nemen.

Het ging daar hier niet om. Het ging erom dat we niet weten waarom...

Maar we weten ook bepaalde dingen gewoon wél! Dat je brein dus dingen die je verwacht voor je aanvult, dat is gewoon te meten. Sterker nog, bepaalde goocheltrucs werken met dit principe. En omdat ik dat dus weet, weet ik dus ook dat als ik mezelf 'programmeer' om bepaalde zaken te geloven en te verwachten, ik de ervaringen die ik dan geheid krijg, niet kan vertrouwen.

Ja, we weten zoveel dat we iemand die psychisch net iets meer in de problemen zit dan gemiddeld amper kunnen helpen, vaak ook gewoon helemaal niet. Zoveel weten we al. #-o

O, op een bepaald vlak is het juist hét psychologieboek bij uitstek. Verder kan ik niet zo veel met 'occulte belasting' en is dat in mijn ogen vooral een stok om mee te dreigen zodat mensen in het gareel blijven.

Ik snap je punt hier niet echt... :oops: :oops:

Natuurlijk mag dat. Maar zeg dan wel gewoon dat de lijst bewijzen die je eist oneindig is en dat je dus hebt besloten dat je nooit zult zijn te overtuigen. Dat is wel zo eerlijk.

Dat zeg ik niet en dat weet jij ook. Daarom gaf ik het voorbeeld van pi. Ik ben overtuigd van het feit dat pi een oneindig aantal decimalen heeft omdat daar bewijs voor is. Ik heb geen enkel bewijs dat eenmaal alles te verklaren valt door de wetenschap. Daar zit het punt en het grote verschil. En dus heeft eerlijkheid hier niets mee te maken.

Goed, het was een beetje te vlug uitgedrukt. Aan de andere kant is er in wetenschappelijke zin dus gewoon geen enkel verschil aan te geven tussen een universum waar het bovennatuurlijke wél, en eentje waar het niet bestaat.

Klopt. Dus trek dan ook geen te grote conclusies.

Ja, en we hebben geen enkele reden om aan te nemen dat die omstandigheden vroeger anders waren. Uniformitarisme, weet je nog? Wat vandaag geldt, gold gisteren ook. Natuurlijk kan het wel zo zijn dat omstandigheden anders waren, maar daar zul je dan postief bewijs voor moeten kunnen vinden. Gewoon claimen dat het zo was omdat je religieuze mythe anders niet goed uitkomt, zo werkt dat niet.

Neuh, ik beweer ook niet dat het er bewijs voor is. Wetenschappelijk gezien heb je helemaal gelijk. Maar je hebt ook al aangegeven dat we uitgaan van uniformitarisme binnen de wetenschap omdat we anders niets kunnen bewijzen. Dat is een goed punt, alleen blijf ik gewoon wijzen op de schaduwzijden ervan.

Quasi2
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi2 » 09 sep 2016 08:15

Mortlach schreef:Alles binnen het universum heeft een oorzaak, betekent dat dan ook dat het universum zélf een oorzaak heeft?

Alles in deze doos is blauw, betekent dat dat de doos zelf ok blauw is? Nee toch zeker?

Trouwens, de kwantummechanica werpt een heel ander licht op die oorzaak-gevolg relatie. Er zijn experimenten uit te voeren waarbij het gevolg letterlijk eerder optreedt dan de oorzaak.

Er kan zeker wel iets uit niets ontstaan, sterker nog, 'niets' blijkt een bruise de zee van virtuele deeltjes die net zo vlug verdwijnen als ze ontstaan. Er is zelfs een experimentele manier van voortstuwing voor ruimteschepen dat werkt op dat principe. Die motor gaan ze binnenkort testen.

Zolang daar nog heel veel onduidelijkheid over is en er ook binnen de wetenschap nog vrijwel geen harde uitspraken over gedaan worden, vind ik dit zelfs wetenschappelijk gezien een discutabel punt.

wilm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilm » 09 sep 2016 10:12

Mortlach » 09 Sep 2016 08:04

U geeft allemaal oorzaken en gevolgen aan.
verder is uw schrijven over de doos een beetje onzin. Inderdaad kan de doos van binnen blauw zijn en van buiten niet. Dat is inderdaad zo, maar zelfs al is er eerder gevolg en er s toch sprake is van oorzaak ....dan is ook deze kwestie niet oorzaak loos!
Verder bewijst u niet. Ook de kwantum mechanica leert oorzaak en gevolg. Overal is er iets.
Het bewijs dat er ergens niets is, is nooit bewezen
Wilm

Terug naar “[Religie] - Open forum”