Arendsoog schreef:De Rooms-Katholieke kerk heeft jarenlang een actief ontmoedigingsbeleid voor contraceptie gevoerd en tegelijkertijd abortus moreel gelijkgesteld met moord. Waar zij voor pleitten was feitelijk dat vrouwen geen controle over hun eigen lichaam mochten hebben, wat armoedebestrijding in ontwikkelingslanden bepaalt niet goed is uitgekomen en bovendien vrouwonvriendelijk is.
Dat is in strijd met 1 Korinthe 7 (vers 4).
En vrouwonvriendelijk.
Arendsoog schreef:In haar eerste partijprogramma uit 1918 wees de SGP het vrouwenkiesrecht af. Toen in 1922 het actief vrouwenkiesrecht werd ingevoerd riep zij vrouwen op om - ondanks de opkomstplicht - niet te gaan stemmen. Pas in 1989 werd, onder invloed van de maatschappelijke ontwikkelingen, in het beginselprogramma opgenomen dat de vrouw zelf moet bepalen of zij meent wel of niet te moeten gaan stemmen.
1. Het algemeen kiesrecht voor mannen is in heel Nederland eerder ingevoerd dan algemeen kiesrecht voor vrouwen. Toen lag dat sociaal/politiek dus sowieso iets anders. (1917 vs 1919). Daarvoor werden de lagere klassen, tijdens het censuskiesrecht, ook al min of meer benadeeld.
2. Het is dus inmiddels aangepast.
3. Om dit nou keihard vrouwonvriendelijk te noemen: ik denk dat het in betreffende gezinnen gewoon normaal was. Er waren immers ook geen vrouwelijke ambtsdragers. Moeten wij deze toentertijd normale gang van zaken ineens vrouwonvriendelijk noemen? Tijd en cultuur waren nét ietsje anders. Vrouwen die het er niet mee eens waren, mochten gewoon (op een andere partij) stemmen. Overigens: ik ben nu wel benieuwd of er voor 1989 vrouwen op de SGP gestemd hebben

Zie verder voor de Bijbelse context je punt hieronder.
[/quote]
Kom op. Dat is als zeggen dat slavernij eigenlijk niet zo erg was omdat de cultuur en tijd toen net ietsje anders waren. Ik ben geen cultuurrelativist, sommige dingen zijn gewoon fout.
Arendsoog schreef:Galaten 3:28 zegt dat er door het geloof geen onderscheid is tussen man en vrouw, omdat ze 1 zijn in Christus. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig. Ze zijn echter wel in zoverre anders, dat ze nietgelijk zijn. Je weet zelf wat de uiterlijke én innerlijke verschillen tussen man en vrouw zijn. Vanouds heeft, ook buiten de christelijke/joodse religie, voor zover ik weet de man altijd een leidende taak gehad in de samenleving. (Denk aan Griekenland/Rome. Filosofen waren (meestal?) mannen. Mannen gingen vechten (Ilias, Homeros)) Vrouwen waren uitzonderingen. Daarmee vervallen de andere teksten niet, maar moet je beide goed in hun context lezen. Als jij op basis van het hele NT een vrouwonvriendelijk beeld hebt, ben ik benieuwd waar je dat op baseert. Selectief teksten plukken kan altijd. Huiselijk geweld valt niet te rechtvaardigen. (een corrigerende tik uit liefde is geen huiselijk geweld maar opvoeden)
Sorry, maar als jij vindt dat jij als volwassen vent je volwassen vrouw een 'corrigerende tik' mag geven dan is er iets niet helemaal goed in je bovenkamer. Dat is gewoon huiselijk geweld. Je hoeft je vrouw niet op te voeden. Jij stelt dat christelijke vrouwen het over het algemeen beter hadden. Ik waag dat te betwijfelen. In het geval van huiselijk geweld helemaal omdat daar het huiselijk geweld gerechtvaardigd wordt met God en de vrouw gechanteerd wordt met een eeuwige marteling in de hel (zijn we weer mooi terug op het topiconderwerp

). Voor een concreet voorbeeld hiervan, zie dit topic:
viewtopic.php?f=5&t=29141&start=75 Nou dit is dus iets wat bij atheisten niet voorkomt.
Arendsoog schreef:Ik denk dat dit (af te keuren fenomeen) in zoverre losstaat van vrouwonderdrukking dat ik hier niet op in hoef te gaan.
Je moet niks. Maar dit is wel een concreet voorbeeld van een van de misdaden die vrouwen in naam van jou religie zijn aangedaan.
Hier hoef ik niet op in te gaan, want dit raakt het christendom niet.
Je hoeft het ook niet te verdedigen, je kunt op z'n minst erkennen dat het Christendom vrouwonvriendelijke roots en elementen heeft.
Arendsoog schreef:Laten we het specifiek bij het christendom houden. Even googlen en je krijgt bijvoorbeeld dit: "Ook op de positie van vrouwen in de vroeg-christelijke kerk werpt Stark een, voor mij, nieuw licht. Voor de eerste christenen waren abortus en kindermoord absoluut taboe. Dit in tegenstelling tot de Grieks-Romeinse wereld (waarin een zoon oneindig veel meer waard was dan een dochter), waar beide praktijken zo veelvuldig voorkwamen dat ze daar zorgden voor bevolkingsachteruitgang en mannen-overschot. Door het verbod op abortus en het te vondeling leggen van meisjesbaby's was van zo'n bevolkingsachteruitgang in de christelijke kerk geen sprake. Bovendien leert de sociologische theorie volgens Stark, dat de positie van vrouwen altijd beter is, wanneer het aantal vrouwen even groot is als of groter dan het aantal mannen. Omgekeerd blijkt de positie van vrouwen het zwakst in culturen waar vrouwen 'schaars' zijn, waar het percentage mannen hoger is dan het percentage vrouwen.
Je kunt de connectie tussen het Christendom en de andere monotheistische religies niet zomaar naast je neerleggen. Mijn standpunt is dan ook niet dat het Christendom meer vrouwonvriendelijk is dan andere monotheistische religies, maar dat het vrouwonvriendelijke elementen heeft OMDAT het een monotheistische religie is. Hier nog een leuk voorbeeld van walgelijk leed wat wordt aangedaan uit naam van het Christendom:
http://america.aljazeera.com/watch/show ... abuse.htmlArendsoog schreef:In de christelijke kerk werd niet met 'gender gemanipuleerd', was het percentage vrouwen daardoor hoger, en waren vrouwen meer in tel. Heel anders dus dan de ook wel eens verkondigde theorie, die wil dat de vrouwen na een veelbelovend begin al direct in de christelijke kerk gedomineerd, om niet te zeggen gekoeioneerd werden door een autoritaire mannelijke clerus.
Dit zegt niks over de andere vrouwonderdrukkende elementen.
Arendsoog schreef:Ik heb voor Starks boek aardig wat gelezen over de vroeg-christelijke kerk, maar over de opvattingen over abortus en kindermoord nog nooit. Laat staan over de invloed die dat had op de positie van de vrouw." Bron:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/ ... stig.dhtml
Het ging me om de houding van de Kerk ten opzichte van abortus en contraceptie. Die is namelijk wel degelijk vrouwonvriendelijk en armoedebevorderend.
Arendsoog schreef:Ik weet dat er door de kerkgeschiedenis heen door theologen verschillend over vrouwen gedacht is. Of deze theologische visie voor hen ook resulteerde in het mishandelen van hun vrouw, weet ik niet direct. Er zullen allicht negatieve voorbeelden zijn, maar dat zijn nou juist de anekdotes die bewaart worden, terwijl de vele, vele normale gevallen niet vermeldt worden omdat ze standaard zijn.
Je kunt niet ontkennen dat in naam van ook jouw religie al dit soort walgelijkheden gebeurd zijn. In naam van atheisme is dit nog nooit gebeurd. Waarom is het zo lastig te bekennen dat er gewoon patriarchale elementen in zitten?
Arendsoog schreef:Tja, wat vindt men over 100 jaar van ons? Nogmaals, je kunt moeilijk vrouwenbesnijdenis &c. op het christelijk geloof afschuiven. Je zoomt uit naar het geheel van godsdiensten, om vervolgens op een andere plek weer in te zoomen. Dat kan gewoon niet.
Nou. Je kunt heel goed beargumenteren dat alle monotheistische religies bijzonder vrouwonvriendelijk waren en zijn. Het Christendom behoort hier ook toe en heeft ook vrouwonvriendelijke elementen. Ik verwijs nog even naar het topic hierboven. Leg mij maar eens uit wat er moreel is aan het aanmoedigen van vrouwen om te blijven bij hun mishandelaar? Zoiets komt alleen voor bij religieuzen, niet bij atheisten.
Het punt wat ik vooral probeerde te maken is dat ik dat typische gezeur over de 'seksualisering' van de vrouw zo ontzettend zwak vindt. De vrouw is niet enkel een lustobject in onze cultuur, dat is ze nog veel meer in de theocratische culturen, waar ze vrijwel niks meer is dan een couveuse met een hartslag. De positie van de vrouw is volgens mij nergens sterker dan in onze westerse cultuur.