Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2014 21:50

Oh, ik zie Ray Comforts kop voorbij komen. Dan weet je zeker dat alles 100% bij elkaar gelogen is. Zie verder mijn onderschrift.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

bassie76
Mineur
Mineur

Berichtdoor bassie76 » 01 jul 2014 22:18

Een film van Ray Comfort? Geef die man een kokosnoot! :wink:

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 02 jul 2014 16:58

bassie76 schreef:Een film van Ray Comfort? Geef die man een kokosnoot! :wink:

Of een banaan; http://www.youtube.com/watch?v=YfucpGCm5hY

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 aug 2014 15:13

http://godfatherpolitics.com/16394/scie ... CpUemFu.99
Ik begin nou toch weer te twijfelen aan de GAP-theorie.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 01 aug 2014 21:44

Hahaha, over creationisten en bananen gesproken!
https://www.youtube.com/watch?v=Rb_1UchyKqc
"Een libelle zweeft over het water..."

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 26 okt 2015 14:01

Het onderwerp evolutie wordt hier al jarenlang uitvoerig bediscussieerd, maar dit is misschien nog wel een aardige bijdrage hieraan: de artikelenreeks die deze weken loopt op http://demeningvanevert.blogspot.nl/.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 okt 2015 15:13

Cornelius schreef:Het onderwerp evolutie wordt hier al jarenlang uitvoerig bediscussieerd, maar dit is misschien nog wel een aardige bijdrage hieraan: de artikelenreeks die deze weken loopt op http://demeningvanevert.blogspot.nl/.

Zinnen die aangeven dat de auteur geen idee heeft hoe de evolutietheorie werkt:

Maar jij stamt net zo goed van de apen af.
    ,,Ho ho. Volgens ons wordt het allemaal steeds beter.”
    Maar wát er is, dat kan heel goed een bewijs zijn van degeneratie.

Fijn dat Evert zelf al aangeeft dat het hier om een simpele mening gaat...

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 26 okt 2015 18:20

Ho ho, niet zo voorbarig. Pas de inleiding gelezen en dan al roepen "dat de auteur geen idee heeft hoe de evolutietheorie werkt". Met bijna evenveel recht kan iemand op grond van jouw reactie beweren dat jij geen flauw benul hebt van hoe het werkt.

Misschien zou jij de woorden van Everts gesprekspartner niet in de mond nemen, maar je hebt evolutionisten, evolutiebiologen, evolutie-aanhangers, gewone mensen die eenvoudig geloven dat wat 'de wetenschap' beweert waar is en, kortom, tal van varianten, zij het met zekere overeenkomsten.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 okt 2015 18:34

Cornelius schreef:Ho ho, niet zo voorbarig.

Heb ik iets gemist dan?!

Cornelius schreef:Pas de inleiding gelezen en dan al roepen "dat de auteur geen idee heeft hoe de evolutietheorie werkt".

Ja, want het zijn zulke fundamentale, en in creationistische kringen vaak, gemaakte fouten dat ik inderdaad meteen weet dat Evert zich nooit écht heeft ingelezen.

Cornelius schreef:Met bijna evenveel recht kan iemand op grond van jouw reactie beweren dat jij geen flauw benul hebt van hoe het werkt.

Prima.

Cornelius schreef:maar je hebt evolutionisten, evolutiebiologen, evolutie-aanhangers, gewone mensen

Die onderscheiding bestaat eigenlijk alleen in de hoofden van creationisten. In de realiteit heb je mensen die de wetenschappelijke methode onderschrijven en diegene die dat niet doen (vaak vanwege religieuze motieven).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2015 20:44

Lock&Stock schreef:Zinnen die aangeven dat de auteur geen idee heeft hoe de evolutietheorie werkt:

Maar jij stamt net zo goed van de apen af.
    ,,Ho ho. Volgens ons wordt het allemaal steeds beter.”
    Maar wát er is, dat kan heel goed een bewijs zijn van degeneratie.

Fijn dat Evert zelf al aangeeft dat het hier om een simpele mening gaat...

Wist je dat wij mensen niet alleen nog (nutteloze) oorspieren hebben, maar dat zélfs de hersenen nog proberen de oren te draaien als we een geluid achter ons horen? Waar is dat vanaf 'gedegenereerd', vraag ik me dan af.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 okt 2015 21:28

Mortlach schreef:
Wist je dat wij mensen niet alleen nog (nutteloze) oorspieren hebben, maar dat zélfs de hersenen nog proberen de oren te draaien als we een geluid achter ons horen? Waar is dat vanaf 'gedegenereerd', vraag ik me dan af.

Van de oor spieren wist ik, van de hersenen weer niet. Interessant. Ben benieuwd wat voor mening Evert hier over heeft. Heb even heel schaamteloos jouw vraag onder het stukje proza van Evert gezet (wel met bronvermelding), hoop niet dat je het erg vind?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 27 okt 2015 09:46

Mortlach schreef:Wist je dat wij mensen niet alleen nog (nutteloze) oorspieren hebben, maar dat zélfs de hersenen nog proberen de oren te draaien als we een geluid achter ons horen? Waar is dat vanaf 'gedegenereerd', vraag ik me dan af.

Bjina iedereen laat hun verstandskiezen verwijderen. Ook de mijne zijn getrokken, maar daarvoor zijn ook al vier kiezen verwijderd. Nu passen de overgebleven tanden en kiezen keurig in een rij naast elkaar. Betekent dat de verwijderde kiezen wijzen op een voorouder die een planteneter was? Nee, want er kan alleen vastgesteld worden dat mijn kaak te klein is voor de hoeveelheid tanden en kiezen die een normaal gebit telt. Dit is een familietrekje, maar telt niet voor iedereen. Bij andere familieleden zijn alleen de verstandskiezen getrokken, bij anderen helemaal niets. Aangezien mijn vrouw en ik allebei een kleine kaak hebben, is het dan een verrassing dat mijn kinderen wellicht ook klant worden bij een orthodontist?

Het staartbeentje wordt ook vaak als onnuttig aangezien. Veel spieren en pezen zijn bevestigd aan dit staartbeentje. Vaak wordt er gekeken of die spieren dan nodig zijn om het staartbeentje te bewegen, maar dan wordt het andere eind van die spieren vergeten. Dan blijkt het staartbeentje toch wel nuttig.

De musculus plantaris, een dunne spier van het bovenbeen via de achillespees naar de hak van de voet, wordt ook als een evolutionair overblijfsel gezien. Die spier aangezien als de spier die dieren nodig hebben om bomen te beklimmen. Maar elke andere mogelijke functie wordt in wetenschappelijke niet benoemd. Of is men bevooroordeeld om evolutie als enige mogelijkheid te zien?

De oorspieren, zoals je zegt Mortlach, onnuttig of niet?. Toch zijn er mensen die hun oren kunnen bewegen en je kan deze spieren trainen. Ook hier wordt evolutie als enige mogelijkheid genoemd, terwijl dit maar de vraag is.

Het wormvormig aanhangsel is ook weer een onnuttig ding aan je darmen. Niet te verwarren met de blindedarm, die overigens ook lange tijd als onnuttig werd aangezien. Sommige mensen worden zonder wormvormig aanhangsel geboren, bij anderen wordt het verwijderd bij een ontsteking. Blijkbaar is dat geen probleem, maar is dat zo? Is gekeken naar de lange termijn? De effecten op het immuunsysteem? De effecten op voedselvertering? Helaas, hierover is niets te lezen.

Wat ik met al dit schrijven wil zeggen is dit: het zal stof zijn tot hevig protest, men zal dit verwerpen als onwaar, onvolledig en leugenachtig. Iets waar ik geen boodschap aan heb. Maar wel een aanbod: als deze organen onnuttig zijn, het staartbeentje, de musculus plantaris, de oorspieren en het wormvormig aanhangsel, laat deze dan allemaal verwijderen en stuur de rekening maar op. Ik betaal deze.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 okt 2015 10:02

Arco schreef:Bjina iedereen laat hun verstandskiezen verwijderen. Ook de mijne zijn getrokken, maar daarvoor zijn ook al vier kiezen verwijderd. Nu passen de overgebleven tanden en kiezen keurig in een rij naast elkaar. Betekent dat de verwijderde kiezen wijzen op een voorouder die een planteneter was? Nee, want er kan alleen vastgesteld worden dat mijn kaak te klein is voor de hoeveelheid tanden en kiezen die een normaal gebit telt. Dit is een familietrekje, maar telt niet voor iedereen. Bij andere familieleden zijn alleen de verstandskiezen getrokken, bij anderen helemaal niets. Aangezien mijn vrouw en ik allebei een kleine kaak hebben, is het dan een verrassing dat mijn kinderen wellicht ook klant worden bij een orthodontist?

Ik heb de mijne ook aan 1 kant moeten laten trekken, maar bij een vriend van mij zijn de verstandskiezen weggemuteerd. Die dingen zorgen tegenwoordig inderdaad voornamelijk voor overlast, maar bedenk je dat we pas een X aantal jaar weten hoe je tanden gezond moet houden. Voor die tijd was het gewoon ontzettend handig als je op latere leeftijd nog een extra paar kiezen kreeg wanneer je normale kiezen waren weggerot.

Het staartbeentje wordt ook vaak als onnuttig aangezien. Veel spieren en pezen zijn bevestigd aan dit staartbeentje. Vaak wordt er gekeken of die spieren dan nodig zijn om het staartbeentje te bewegen, maar dan wordt het andere eind van die spieren vergeten. Dan blijkt het staartbeentje toch wel nuttig.

Maar niet als staart. Dat een orgaan soms nieuwe functies krijgt, is echt niet wereldschokkend.

De oorspieren, zoals je zegt Mortlach, onnuttig of niet?. Toch zijn er mensen die hun oren kunnen bewegen en je kan deze spieren trainen. Ook hier wordt evolutie als enige mogelijkheid genoemd, terwijl dit maar de vraag is.

Goed, en op het moment dat jij je oren daadwerkelijk kunt draaien en niet slechts wiebelen, bekijken we wel of dat nuttig is.

Het wormvormig aanhangsel is ook weer een onnuttig ding aan je darmen. Niet te verwarren met de blindedarm, die overigens ook lange tijd als onnuttig werd aangezien. Sommige mensen worden zonder wormvormig aanhangsel geboren, bij anderen wordt het verwijderd bij een ontsteking. Blijkbaar is dat geen probleem, maar is dat zo? Is gekeken naar de lange termijn? De effecten op het immuunsysteem? De effecten op voedselvertering? Helaas, hierover is niets te lezen.

Wat ik met al dit schrijven wil zeggen is dit: het zal stof zijn tot hevig protest, men zal dit verwerpen als onwaar, onvolledig en leugenachtig. Iets waar ik geen boodschap aan heb. Maar wel een aanbod: als deze organen onnuttig zijn, het staartbeentje, de musculus plantaris, de oorspieren en het wormvormig aanhangsel, laat deze dan allemaal verwijderen en stuur de rekening maar op. Ik betaal deze.

Ach, wat een bombast weer. Kent Hovind maakt ook steeds diezelfde 'grap', dat zou heel wat moeten zeggen. Wil je ook het trekken van mijn verstandskiezen, blinde darm en amandelen met terugwerkende kracht vergoeden? Dan zal ik je mijn rekeningnummer wel even doorgeven.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 27 okt 2015 10:06

Arco schreef:Bjina iedereen laat hun verstandskiezen verwijderen. Ook de mijne zijn getrokken, maar daarvoor zijn ook al vier kiezen verwijderd. Nu passen de overgebleven tanden en kiezen keurig in een rij naast elkaar. Betekent dat de verwijderde kiezen wijzen op een voorouder die een planteneter was? Nee, want er kan alleen vastgesteld worden dat mijn kaak te klein is voor de hoeveelheid tanden en kiezen die een normaal gebit telt. Dit is een familietrekje, maar telt niet voor iedereen. Bij andere familieleden zijn alleen de verstandskiezen getrokken, bij anderen helemaal niets. Aangezien mijn vrouw en ik allebei een kleine kaak hebben, is het dan een verrassing dat mijn kinderen wellicht ook klant worden bij een orthodontist?

Maar wat is je punt nu precies? Zet je verstandskiezen gelijk aan gewone kiezen die soms moeilijk passen? Want dat klopt niet, heel veel mensen krijgen uiteindelijk last van verstandskiezen, maar een klein percentage heeft last van de normale kiezen.

Arco schreef:Het staartbeentje wordt ook vaak als onnuttig aangezien. Veel spieren en pezen zijn bevestigd aan dit staartbeentje.

Net zoals dieren met een staart.

Arco schreef:Dan blijkt het staartbeentje toch wel nuttig.

Kan je dat onderbouwen? Verder hebben mensen ook nog een gedeactiveerd gen wat zorgt voor staart groei. In zeer zeldzame gevallen wordt dat gen actief en groeit er daadwerkelijk een staart;

Afbeelding

Hoe pas je zoiets in het creationistische denkbeeld?

Arco schreef:De musculus plantaris, een dunne spier van het bovenbeen via de achillespees naar de hak van de voet, wordt ook als een evolutionair overblijfsel gezien. Die spier aangezien als de spier die dieren nodig hebben om bomen te beklimmen. Maar elke andere mogelijke functie wordt in wetenschappelijke niet benoemd.

Welke andere mogelijke functie?

Arco schreef:Of is men bevooroordeeld om evolutie als enige mogelijkheid te zien?

Of ben jij bevooroordeeld om evolutie per definitie niet als mogelijkheid te zien?

Arco schreef:De oorspieren, zoals je zegt Mortlach, onnuttig of niet?. Toch zijn er mensen die hun oren kunnen bewegen en je kan deze spieren trainen. Ook hier wordt evolutie als enige mogelijkheid genoemd, terwijl dit maar de vraag is.

Alle dieren die oren kunnen bewegen gebruiken die functie om roofdieren te horen aankomen. Kan jij een praktische functie voor mensen noemen? Overigens is deze functie bij mensen zo "gedegradeerd" dat je het gehoor niet meer kan richten, daar moet je ook rekening mee houden.

Arco schreef:Het wormvormig aanhangsel is ook weer een onnuttig ding aan je darmen. Niet te verwarren met de blindedarm, die overigens ook lange tijd als onnuttig werd aangezien. Sommige mensen worden zonder wormvormig aanhangsel geboren, bij anderen wordt het verwijderd bij een ontsteking. Blijkbaar is dat geen probleem, maar is dat zo? Is gekeken naar de lange termijn? De effecten op het immuunsysteem? De effecten op voedselvertering? Helaas, hierover is niets te lezen.

Rara, hoe zou dat toch komen?

Arco schreef:laat deze dan allemaal verwijderen en stuur de rekening maar op. Ik betaal deze.

Of, voor dat je in mensen gaat hakken, eerst eens onderzoeken of deze dingen echt geen andere functie hebben? Je hebt er namelijk in je hele betoog geen één alternatieve functie genoemd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 27 okt 2015 13:11

Precies wat ik dacht. Veel protest. Ook weer termen als "creationistische denkbeeld", zegt genoeg over de spreker.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Terug naar “[Religie] - Open forum”