Uitverkiezingsteksten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Uitverkiezingsteksten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 20:38

Kennen jullie allemaal die gelijkenis van dat ene schaap wat 's nachts de woestijn ingaat om zijn herder te zoeken, die hij verloren is? Of kennen jullie die gelijkenis van die ene penning, die opzoek gaat naar een vrouw en dan een verbond met haar sluit waarbij de penning aan de vrouw beloofd haar aan te nemen als wettige eigenaar?

..ik ook niet.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 12 feb 2014 20:42

Efeze staat toch voor de heidenen?
Als het begint als volgt dan moet het toch zo klaar als een klontje zijn?

Tja geen woord chinees lijkt mij, Mealybug heb jij ook je antwoord.

Efeze 1

DE BRIEF VAN DE APOSTEL PAULUSAAN DE GEMEENTE VAN
EFEZE
Afzender, geadresseerden, groet11 Paulus, een apostel van Jezus Christus door de wil van God,  aan de heiligen en gelovigen in Christus Jezus die in Efeze zijn:2   genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heere Jezus Christus.Lofzang op Gods welbehagen in Christus3 Gezegend zij  de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus,4   omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft,  opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil,6 tot lof van de heerlijkheid van Zijn genade, waarmee Hij ons begenadigd heeft  in de Geliefde.7   In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de overtredingen, overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade,8 die Hij ons overvloedig geschonken heeft, in alle wijsheid en bedachtzaamheid,9 toen Hij ons, overeenkomstig Zijn welbehagen, dat Hij in Zichzelf voorgenomen had,  het geheimenis van Zijn wil bekendmaakte,10 om in de bedeling van  de volheid van de tijden alles weer in Christus bijeen te brengen, zowel wat in de hemel als wat op de aarde is.11 In Hem zijn wij ook  een erfdeel geworden, wij, die daartoe voorbestemd waren, naar het voornemen van Hem Die alle dingen werkt overeenkomstig de raad van Zijn wil,12 opdat wij tot lof van Zijn heerlijkheid zouden zijn, wij, die al eerder onze hoop op Christus gevestigd hadden.13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam,  verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot  de verlossing die ons ten deel viel, tot lof van Zijn heerlijkheid
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 12 feb 2014 20:46

Boerin schreef:Het klopt gewoon allebei. Ja God trekt ons, Hij stuurt iemand die het Woord spreekt en wij reageren en nemen Hem aan en bekeren ons als Hij ons eerst van zonde heeft overtuigd.
Het zou raar zijn als God iemand gebruikt om mij te vertellen dat ik moet stoppen met roken en me daarvan bekeren en Hij mij op dat moment overtuigt en dat ik dan apatisch ga wachten tot Hij dat doet en lekker blijf doorpaffen. Het is een samenwerking. Hij doet alles, maar ik moet wel een keuze maken en uitspreken en erop handelen.
Indien gij met uw hart gelooft en met uw mond belijdt..

Precies
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 feb 2014 20:59

24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 25 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven.
Vers 28 ligt in de toekomende tijd.
Jvslooten schreef:Ja, je hebt helemaal gelijk. Excuus daarvoor. Maar dat veranderd niets aan de zaak toch?
Jij suggereerde dat een (geestelijk) dode niets kan.
Dus bedoel ik hier mee te zeggen dat de mens niet eerst levend gemaakt (wedergeboren) wordt voordat hij de stem van de Zoon van God hoort.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 feb 2014 21:01

Jvslooten schreef:Kennen jullie allemaal die gelijkenis van dat ene schaap wat 's nachts de woestijn ingaat om zijn herder te zoeken, die hij verloren is? Of kennen jullie die gelijkenis van die ene penning, die opzoek gaat naar een vrouw en dan een verbond met haar sluit waarbij de penning aan de vrouw beloofd haar aan te nemen als wettige eigenaar?

..ik ook niet.

Hou je nu eens aan de tijden en omstandigheden.
De gelijkenissen waren tot de joden gericht, en betrof ook hen.

Jezus zei dat Hij voor de schapen israels alleen gekomen was.
Vooralsnog NIET voor ons heidenen

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 22:49

naamloos schreef:Jij suggereerde dat een (geestelijk) dode niets kan.
Dus bedoel ik hier mee te zeggen dat de mens niet eerst levend gemaakt (wedergeboren) wordt voordat hij de stem van de Zoon van God hoort.
Maar hoe komt het dan, dat een dode horen kan? En geldt dat dan voor alle doden?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 feb 2014 23:01

Jvslooten schreef:Maar hoe komt het dan, dat een dode horen kan? En geldt dat dan voor alle doden?
Het gaat over geestelijke doden, die zijn niet doof. (meestal)
En het geldt alleen voor hen die geloven.

24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 25 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 23:09

naamloos schreef:Het gaat over geestelijke doden, die zijn niet doof. (meestal)
Klinkt verre van logisch.. ligt dat aan mij?
naamloos schreef:En het geldt alleen voor hen die geloven.
Als ze toch al geloven, waarom moeten ze dan nog levend gemaakt worden? Dan zit het toch wel snor?
naamloos schreef:24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 25 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven.
En vers 21? Hoe zit het daarmee?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 feb 2014 23:46

Jvslooten schreef:Maar hoe komt het dan, dat een dode horen kan? En geldt dat dan voor alle doden?

Door het Woord en de Geest en omdat ie gelooft.
Joh 6
Vele dan van zijn discipelen hoorden dit en zeiden: Deze rede is hard; wie kan haar aanhoren? 61 Jezus nu wist bij Zichzelf, dat zijn discipelen hierover morden, en Hij zeide tot hen: Geeft u dit aanstoot? 62 Wat dan, indien gij de Zoon des mensen daarheen zaagt opvaren, waar Hij tevoren was? 63 De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven. 64 Maar er zijn sommigen onder u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie het waren, die niet geloofden, en wie het was, die Hem verraden zou. 65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij.
66 Van toen af keerden vele van zijn discipelen terug en gingen niet langer met Hem mede.
67 Jezus zeide dan tot de twaalven: Gij wilt toch ook niet weggaan? 68 Simon Petrus antwoordde Hem: Here, tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven; 69 en wij hebben geloofd en erkend, dat Gij zijt de Heilige Gods.

Efeze 2
Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God

Het is een verschil in hartsgesteldheid denk ik.

Matteus 13
Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan, en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken; 15 want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen, en met hun oren niet horen, en met hun hart niet verstaan en zich bekeren, en Ik hen zou genezen.
16 Maar uw ogen zijn zalig, omdat zij zien en uw oren, omdat zij horen.

18 Gij nu, hoort de gelijkenis van de zaaier.
19 Bij een ieder, die het woord van het Koninkrijk hoort en het niet verstaat, komt de boze en rooft wat in zijn hart gezaaid is: dat is de langs de weg gezaaide. 20 De op steenachtige plaatsen gezaaide is hij, die het woord hoort en het terstond met blijdschap aanneemt; 21 maar hij heeft geen wortel in zich, doch is iemand van het ogenblik; wanneer echter verdrukking of vervolging komt om der wille van het woord, komt hij terstond ten val. 22 De in de dorens gezaaide is hij, die het woord hoort, en de zorg van de wereld en het bedrog van de rijkdom verstikt het woord en hij wordt onvruchtbaar. 23 De in goede aarde gezaaide is hij, die het woord hoort en verstaat, die dan ook vrucht draagt en oplevert, deels honderd-, deels zestig-, deels dertigvoudig.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 feb 2014 00:22

Door het Woord en de Geest en omdat ie gelooft.
inderdaad, de Geest maakt levend. Maar hoe kom je bij 'omdat ie geloofd'? Het geloof is toch een gave? Hoe kan het dan tegelijkertijd als voorwaarde gesteld worden om de gave te kunnen ontvangen?

Je bedoeld die hartgesteldheid uit Jesaja 65:1 toch? :wink:

18 Gij nu, hoort de gelijkenis van de zaaier.
19 Bij een ieder, die het woord van het Koninkrijk hoort en het niet verstaat, komt de boze en rooft wat in zijn hart gezaaid is: dat is de langs de weg gezaaide. 20 De op steenachtige plaatsen gezaaide is hij, die het woord hoort en het terstond met blijdschap aanneemt; 21 maar hij heeft geen wortel in zich, doch is iemand van het ogenblik; wanneer echter verdrukking of vervolging komt om der wille van het woord, komt hij terstond ten val. 22 De in de dorens gezaaide is hij, die het woord hoort, en de zorg van de wereld en het bedrog van de rijkdom verstikt het woord en hij wordt onvruchtbaar. 23 De in goede aarde gezaaide is hij, die het woord hoort en verstaat, die dan ook vrucht draagt en oplevert, deels honderd-, deels zestig-, deels dertigvoudig.
Bedankt dat je deze mooie gelijkenis aanhaalt Boerin. Jij, als Boerin, weet vast ook wel wat er met goede aarde bedoeld wordt toch? Dat is niet de aarde waar toevallig weinig doornen op groeien hoor, of waar wat minder stenen liggen dan gemiddeld. De goede aarde, dat is waar de Landbouwer eerst geploegd heeft, en de akker toebereid heeft opdat het zaad van het Evangelie vrucht dragen zal.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 feb 2014 00:37

Jvslooten schreef:inderdaad, de Geest maakt levend. Maar hoe kom je bij 'omdat ie geloofd'? Het geloof is toch een gave? Hoe kan het dan tegelijkertijd als voorwaarde gesteld worden om de gave te kunnen ontvangen?

Dat staat in die tekst eronder. Ze geloofden niet. Het was ze niet gegeven door Zijn Vader, 'het' is dan denk ik geloof. Maar ik zit ook maar wat te gissen hoor.

Je bedoeld die hartgesteldheid uit Jesaja 65:1 toch? :wink:[/quote]
Ja goeie
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 feb 2014 07:50

Boerin schreef:
Efeze 2
Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God

De genade is van God (initiatief), het geloof is de manier waarop het toegang krijgt, onze reactie.

Hoe zou de volgende tekst anders ooit mogelijk zijn?

''15 Terwijl er gezegd wordt: Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet, gelijk in de verbittering geschied is. 16 Want sommigen, als zij die gehoord hadden, hebben Hem verbitterd, doch niet allen, die uit Egypte door Mozes uitgegaan zijn. 17 Over welke nu is Hij vertoornd geweest veertig jaren? Was het niet over degenen, die gezondigd hadden, welker lichamen gevallen zijn in de woestijn? 18 En welken heeft Hij gezworen, dat zij in Zijn rust niet zouden ingaan, anders dan dengenen, die ongehoorzaam geweest waren? 19 En wij zien, dat zij niet hebben kunnen ingaan vanwege HUNongeloof.''

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 13 feb 2014 08:35

Boerin schreef:Door het Woord en de Geest en omdat ie gelooft.
Joh 6
Vele dan van zijn discipelen hoorden dit en zeiden: Deze rede is hard; wie kan haar aanhoren? 61 Jezus nu wist bij Zichzelf, dat zijn discipelen hierover morden, en Hij zeide tot hen: Geeft u dit aanstoot? 62 Wat dan, indien gij de Zoon des mensen daarheen zaagt opvaren, waar Hij tevoren was? 63 De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven. 64 Maar er zijn sommigen onder u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie het waren, die niet geloofden, en wie het was, die Hem verraden zou. 65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij.
66 Van toen af keerden vele van zijn discipelen terug en gingen niet langer met Hem mede.
67 Jezus zeide dan tot de twaalven: Gij wilt toch ook niet weggaan? 68 Simon Petrus antwoordde Hem: Here, tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven; 69 en wij hebben geloofd en erkend, dat Gij zijt de Heilige Gods.

Hier hebben wij een aantal weken geleden een mooie preek over gehad. Zal eens kijken of ik deze nog kan vinden.

Kijk ik ben ervan overtuigd dat de uitverkiezing een feit is, het staat in Zijn Woord echter dat is niet iets voor ons om over te oordelen. Wij komen verstand te kort om het te doorgronden.

Job 38 : 1 - 2
En de HEER antwoordde Job vanuit een storm.
Hij zei: ‘Wie is het die mijn besluit bedekt onder woorden vol onverstand?

Vervolgens geeft Hij in zijn verkiezende Liefde ons ook aan hoe we zalig kunnen worden.
Hand 16 :31
En zij zeiden: Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huisgenoten.

Lijkt me logisch dat we met ons allen het er over eens zijn dat Hij ons het geloof schenkt indien we het (willen) horen, dus daarmee is de cirkel rond.

Rom 10 :17
Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.
Joh. 6:63
De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

De rechtzinnige zei onze dominee blijft hangen op :
Joh 6:65
En Hij zeide:[b] Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij.

Want wat zegt Petrus.... op de scherpe vraag wilt u ook niet weggaan? Ze krijgen een keuze...
Terwijl er duizenden weglopen, dat zal nogal wat hoongelach hebben opgeleverd.

67 Jezus dan zei tegen de twaalf: Wilt u ook niet weggaan?
68 Simon Petrus dan antwoordde Hem: Heere, naar wie zullen wij heengaan? U hebt woorden van eeuwig leven

Petrus antwoord naar wie zullen wij heengaan...... er is niemand anders dan Hem.

Hier laat ik het bij, mijn inziens is het een feit dat er een uitverkiezing is welke bijbels onderbouwd is.
Echter de uitverkiezing is niet een blokkade maar een fundament.
Tevens is het zo dat we een keuze krijgen (van het OT. tot het NT zien we dat aan de orde is)
Waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat als jij een keuze maakt dat deze je geschonken is door de Liefdevolle maar Rechtvaardige God. Je komt na je keuze erachter dat Hij je eerst heeft gekozen. Tel daarbij op dat je keuze gebaseerd is op het geloof dat ontstaat uit en door het Woord.

Fijne dag allemaal!

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 13 feb 2014 11:44

naamloos schreef:Het gaat over geestelijke doden, die zijn niet doof. (meestal)
Jvslooten schreef:Klinkt verre van logisch.. ligt dat aan mij?
Ik bedoel dat een geestelijke dode niet fysiek doof is.
Jvslooten schreef:Als ze toch al geloven, waarom moeten ze dan nog levend gemaakt worden? Dan zit het toch wel snor?
Door het geloof ontvangen we eeuwig leven.
24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven.
Jvslooten schreef:En vers 21? Hoe zit het daarmee?
21 Want zoals de Vader doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie hij wil.
Uit het vervolg lees ik wie Jezus levend wil en zal maken nl. degenen die Hem geloven.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 feb 2014 12:19

Ik bedoel dat een geestelijke dode niet fysiek doof is.
Nee, dat klopt. Een geestelijk dode is geestelijk doof, en vica verca. Als een geestelijk dode leert horen en verstaan dan is dat niet anders dan een godswonder, vergelijkbaar met de opstanding uit de dood. Dat is immers de vergelijking die Jezus maakt: zoals straks de fysieke doden fysiek worden opgewekt, zo worden nu al geestelijk doden levend worden gemaakt door het Woord wat door de Vader wordt uitgezonden.

Door het geloof ontvangen we eeuwig leven.
24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven.

21 Want zoals de Vader doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie hij wil.
Uit het vervolg lees ik wie Jezus levend wil en zal maken nl. degenen die Hem geloven.
Dat klinkt mij een beetje vreemd in de horen, want, zoals ik al zei: het geloof is een gave Gods. Hoe kan God iemand belonen voor iets wat diegene zelf van Hem ontvangen heeft? Bovendien, door het eigen geloof als voorwaarde te stellen ontken je daarmee het principe van een soevereine God, ondanks dat Hij zich in Zijn woord wel Zo openbaart. Bovendien lijken onderstaande teksten wat anders te zeggen:

Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt. (Rom. 9:16)

Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u,
het is de gave van God;
niet uit werken,
opdat niemand zou roemen.
(Efeze 2:8-9)

Hij heeft ons zalig gemaakt en geroepen met een heilige roeping, niet overeenkomstig onze werken, maar overeenkomstig Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen, (2 Timotheüs 1:9)

Hij maakte ons zalig,
niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan zouden hebben,
maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest.
(Titus 3:5)

Terug naar “[Religie] - Open forum”