Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Berichtdoor learsi » 04 feb 2014 19:11

Wilsophie schreef:Het is vaste spijs dat geef ik toe en daarom is het ook voor gelovigen bestemd die het Woord willen onderzoek op grond van het advies: "onderzoekt de Schriften".

Vaste spijs?
Getallen?

Uit de Hebreeen(hoofdstuk 5) wordt wel erg duidelijk dat het niet om getallen gaat aangezien de apostel zegt........de vaste spijs is voor hen die ervaren zijn in het WOORD der GERECHTIGHEID, die de zinnen geoefend hebben tot onderscheiding van goed en kwaad.......

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 04 feb 2014 19:36

ineke-kitty schreef:StillAwake

Je laatste opmerking uiteraard. Dacht dat dat wel duidelijk was.
Laat broeder Klein Haneveld er buiten aub. Die kan zich niet verdedigen namelijk hier, waar hij overigens geen enkele behoefte aan heeft.

Aangezien je zelf veelvuldig put uit wat je bij de evangeliese Maranatha gemeenten leert lijk je mij de aangewezen persoon om wat je zélf overneemt van een mens ook zélf te verdedigen.

h.g.
Learsi

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 feb 2014 19:52

Dus een dominee moet voortaan met zijn rekenmachientje de preek voorbereiden? :mrgreen:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 feb 2014 19:58

Een beetje dominee kent de Hebr. taal en kent het alphabeth uit zijn hoofd, ik moet het van een briefje lezen. En je kunt niet de letter kennen zonder de betekenis en/of de getalswaarde. Ik zou het maar eens aan de heren vragen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 feb 2014 20:17

Wilsophie schreef:Een beetje dominee kent de Hebr. taal en kent het alphabeth uit zijn hoofd, ik moet het van een briefje lezen. En je kunt niet de letter kennen zonder de betekenis en/of de getalswaarde. Ik zou het maar eens aan de heren vragen.

De Joodse stroming die gebruikt maakt van die getalswaarde, is een stroming die uitgaat van het mystieke en heet Kabbala.
Ik snap niet dat jij daar achter staat.
Lees dit maar eens:

http://www.eo.nl/magazines/visie/artike ... ligietrend

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 feb 2014 20:29

Nee dat is een heel occulte zaak, daar heb ik niets mee te maken. KLetskoek.
Hoe het wel heet heb ik al ergens vermeld.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 feb 2014 20:31

www.bijbelinfo.nl

Gematria
Numerologie van de bijbel.
Het Hebreeuws en Grieks kent geen aparte symbolen voor getallen, zoals wij die kennen. In plaats daarvan worden de letters gebruikt. Wij gebruiken zo nog steeds Romeinse cijfers: I=een, IV=vier, V=vijf, VI=zes, C=honderd, M=duizend.
De letters van elk woord, zinsdeel, zin, of naam kunnen worden opgeteld. Zo krijgen wij de getalswaarde van het woord of van de naam.
Veel van Jezus' namen hebben een waarde met acht als factor (8 is het getal van nieuw leven, van opstandingsleven).
Enkele voorbeelden:
Iesous (=Jezus) : 888
Kurios (=Heer) : 800
Aletheia (=Waarheid) : 64 (8x8)
Soter (=Redder) : 1408 (8x8x22)
Christos (=Gezalfde) : 1480 (5x8x37)
Hodos (=Weg) : 344 (8x43).
In de bijbel zijn getallen en getalswaarden nooit toevallig. God heeft in alle bijbelgetallen, aantallen, jaartallen, leeftijden en getalswaarden een betekenis verborgen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 04 feb 2014 20:42

Begin een nieuw topic over getallen!! Waarom gaan jullie daarop door?
Ook gif is geschapen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 04 feb 2014 20:57

"Reincarnatie komt binnen het Jodendom in positieve zin voor, sinds de 13e eeuw(in het boek Bahir) het eerste kabbalistische werk. Het wordt daar voorgesteld of het om een traditionele algemeen aanvaarde waarheid gaat, die geen enkele rechtvaardiding behoeft.
In Talmoed en Midrasj is niets te vinden mbt reincarnatie.
Met name in de 16e eeuwse luriaanse Kabbala heeft het thema van de zielsverhuizing grote invloed gehad en kreeg een bijna canonieke status.

In het werk van Weinreb komt reincarnatie ook voor.
Verlost worden van deze wereld is een verlossing van de zich steeds herhalende terugkeer van de mens naar deze aarde.
Weinreb sluit dus aan bij de Joodse mystici.
Er bestaan naast de aarde ook nog andere werelden, en die werelden spelen ook een rol in het reincarnatie-proces.
De kabbalist Jozef Gikatilla (13e eeuw)stelde dat het afsnijden van de "zijlokken" een grote zonde is; de overtreder liep het risico te moeten reincarneren als RK-priester met een tonsuur.Weinrebs opvatting over reincarnatie kot overeen met die van de kabbalist Mozes ban Nachman(Ramban).
Opvallend is dat Weinreb nergens zegt het met de mystieke tradities oneens te zijn."

Kabbalistische leringen dus maken deel uit van Weinrebs werk.(Learsi)

In Weinrebs ogen hebben jodendom en christendom ieder een eigen weg naar "het goddelijke".
Beiden hebben een geheel eigen weg en een geheel eigen beleving.

Weinreb ziet de komst van de Messias niet als een historische gebeurtenis.
Hij doelt met het begrip "Messias" niet op een specifieke joodse of christelijke Messias, die reeds verschenen is of nog moet verschijnen.
Voor Weinreb is er sprake van de Messias en de verlossing voor iedere mens
Men moet de figuur van de Messias niet historiseren.
De Verlosser is iets dat buiten het tijdruimtelijke is, en van de mens(!) wordt verwacht dat hij zélf zich verheft, inderdaad verheft buiten het tijdruimtelijke.

Bron:F Weinreb en de Joodse mystiek ......JH Laenen

maaarten

Berichtdoor maaarten » 04 feb 2014 20:58

Wilsophie schreef:In de bijbel zijn getallen en getalswaarden nooit toevallig. God heeft in alle bijbelgetallen, aantallen, jaartallen, leeftijden en getalswaarden een betekenis verborgen.

Dus toch een verborgen betekenis!

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 04 feb 2014 21:07

Learsi

Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ik zou putten wat de evangelische Maranatha gemeenten zou leren, want ik ben daar niet eens bekend mee.
Bovendien neem ik al helemaal niks over van wie dan ook.

Ik ga al meer dan 10 jaar naar Bijbelstudie van br. Klein Haneveld ja, maar dat heeft niks te maken met de Maranatha gemeenten.

Als ik een bron gebruik, vermeld ik die er wel bij. Ik ben heel goed in staat de Schrift zelf te onderzoeken, in tegenstelling tot velen hier, die allerlei vage linken van internet plukken, zonder zelf de Schrift te willen openen, en de moeite nemen Schrift met Schrift te vergelijken, in het wilde weg zo maar wat roepen wat in hun straatje te pas komt.
Kennis van het Woord is dus ver te zoeken.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 04 feb 2014 21:15

Jaapo, ik heb het geprobeerd hoor!
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 04 feb 2014 21:26

Nu even over rijke mensen die maarzo het koninkrijk Gods niet binnengaan??

Over kamelen en poortjes!

Of misschien ook weer een slot van moderators? Het wordt steeds gekker hier.

Kunnen jullie geen topic openen over getallen en allerlei andere gekke en onzinnige onderwerpen? zoiets van praat maar raak?
Ook gif is geschapen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 feb 2014 21:47

Inderdaad, Hettys, je hebt het geprobeerd. En daar komt dan de Joodse mystiek ook nog overheen. We gaan er dus mee kappen. Maar ik wil dit nog even kwijt: Dat ws en i-k hopeloos de weg kwijt zijn, geeft ze nog niet het recht, andersdenkenden ongelovig en niet-christen te noemen. Ze zijn zo vol van zichzelf in godsdiensthoogmoedige zin, dat ze het gevoel voor normale verhoudingen helemaal kwijt zijn. Het tussen de regels door, maar soms ook openlijk afgeven op kerken en dominees, geeft aan, dat de groeperingen waarmee zij zich verwant voelen, niet anders genoemd kunnen worden dan SEKTEN, hoewel ze misschien niet als zodanig benoemd worden. En sekten zijn door hun fanatisme, hun intolerantie, hun geestelijke dwang-uitoefening erg gevaarlijk en absoluut onchristelijk. Alles "vertalen" in getallenmystiek en aangeven, dat God doelbewust in Zijn Woord de verborgen getallensymboliek heeft ingebracht, vind ik zo goed als godslastering. Alsof het Woord alleen bestemd is voor een kleine groep ingewijden, die ook als kleine groep straks bij God zullen zijn. Absoluut sektarisch. Rest nog de vraag, waarom ik als topic-opener (zonder onvertogen woord) niet de bescherming krijg die anderen wel krijgen, nl. het wissen van off-topic-postings. Ik lig er verder niet wakker van, maar het is toch raar. O, ja, dominees kunnen redelijk goed Hebreeuws lezen en soms gebruiken ze het bij de voorbereiding van de dienst. Verder hebben ze al die rim-ram rond mysterieuze woord- en letterwaarden (het bijbelse scrabblespel) echt niet nodig. Jezus, Paulus en de andere apostelen deden het ook zonder. En bij de O.T.-profeten verneem ik er ook weinig van. Jezus wendde zich met eenvoudige verhalen tot het gewone volk, waarvan er verscheidene absoluut niet geleerd waren. Voor de echte Schriftgeleerden had hij niet gek veel goede woorden. Tot in een ander, hopelijk minder chaotisch topic.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 feb 2014 22:58

hettys schreef:Begin een nieuw topic over getallen!! Waarom gaan jullie daarop door?

Omdat het onderwerp over getallen gaat. Namelijk de Gimmel en de Kof, de 3 en de 100..
Maar ik ben wel uitgepraat erover.

Terug naar “[Religie] - Open forum”