Mattheus 16,28

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: Mattheus 16,28

Berichtdoor antoon » 26 feb 2014 11:47

Jesaja 40 1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,2 spreek naar het hart van Jeruzalem en roep haar toe dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij uit de hand van de HEERE het dubbele ontvangen heeft voor al haar zonden.

3 Een stem van iemand die roept in de woestijn:Bereid de weg van de HEERE, maak recht in de wildernis
een gebaande weg voor onze God. 4 Alle dalen zullen verhoogd worden, alle bergen en heuvels zullen verlaagd worden;
wat krom is, zal recht worden; wat rotsachtig is, zal tot een vlakte worden.
5 De heerlijkheid van de HEERE zal geopenbaard worden, en alle vlees tezamen zal het zien, want de mond van de HEERE heeft gesproken.

6 Een stem zegt: RoepEn hij zegt: Wat moet ik roepen? Alle vlees is gras en al zijn goedertierenheid als een bloem op het veld. 7 Het gras verdort, de bloem valt af, als de Geest van de HEERE erover blaast. Voorwaar, het volk is gras. 8 Het gras verdort, de bloem valt af, maar het Woord van onze God bestaat voor eeuwig.
hier even bij stilstaan het is niet topics maar indirect heeft het ook met de inspiratie die God geeft te maken, God waakt over zijn weeord het blijft eeuwig bestaan

9 Klim op een hoge berg, Sion, verkondigster van een goede boodschap; verhef uw stem met kracht,
Jeruzalem, verkondigster van een goede boodschap. Verhef die, wees niet bevreesd. Zeg tegen de steden van Juda:
Zie, uw God!
10 Zie, de Heere HEERE! Met kracht zal Hij komen, en Zijn arm zal heersen. Zie, Zijn loon heeft Hij bij Zich, Zijn arbeidsloon gaat voor Hem uit. 11 Als een herder zal Hij Zijn kudde weiden:Hij zal de lammetjes in Zijn armen bijeenbrengen en in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtjes leiden.

Mattheüs 3:3 3 Want deze is het over wie gesproken werd door de profeet Jesaja toen hij zei:De stem van een die roept in de woestijn: Maak de weg van de Heere gereed, maak Zijn paden recht.

Markus 1:3 en:De stem van een die roept in de woestijn: Maak de weg van de Heere gereed, maak Zijn paden recht.

Lukas 3:4 4 zoals geschreven staat in het boek van de woorden van de profeet Jesaja: De stem van een die roept in de woestijn: Maak de weg van de Heere gereed, maak Zijn paden recht.

Johannes 1:23 Hij zei:Ik ben de stem van een die roept in de woestijn: Maak de weg van de Heere recht, zoals Jesaja, de profeet, gesproken heeft.

Johannes was echt letterlijk en hij haalt de woorden van de profeet aan, er zijn geen aanwijzingen dat vers 10 anders moet worden opgevat, dan met zijn 1e komst.

zie ook
Psalm 2:6
Psalm 110:2
Jesaja 9:6
Johannes 12:38
Openbaring 22:12 12 En zie, Ik kom spoedig en Mijn loon is bij Mij om aan ieder te vergelden zoals zijn werk zal zijn.

Van toepassing op Goddelozen dus niet voor Mohammed, Boerin, Ineke, mijn persoonje enz enz. toch ook hier in dit topic kan het ons helpen Psalm 10 4 De goddeloze, met zijn neus trots omhoog, onderzoekt niet.
Wij moeten ook ijverig blijven onderzoeken
Laatst gewijzigd door antoon op 26 feb 2014 12:07, 5 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2014 12:06

Klopt helemaal Antoon, Jezus ZOU die dingen spoedig doen. Het punt is echter dat Jezus toen hij in het vlees was de wan niet gebruikte (Mat 20,28) de tarwe niet in zijn schuur samenbracht (Mat 26,31) en het kaf niet met onuitblusselijk vuur verbrandde (Mat 3,11). Deze dingen deed hij niet in het vlees, hij voorspelde slechts dat ze aanstaande waren. Jezus liet zich als een schaap naar de slachtbank brengen (Jes 53,7) zonder wat terug te doen. Door de apostelen die hij na de opstanding onder de volken zond liet hij weten dat hij spoedig de dorsvloer (Mat 3,12; Luk 3,17; Jer 51,33; Hos 13,3; Mich 4,12) zou door zuiveren. Johannes plaatste Jezus' komst om te oordelen dan ook in de voor hem nabije toekomst.

'En zie, Ik kom haastig; en Mijn loon is met Mij, om een ieder te vergelden, gelijk zijn werk zal zijn.' (Op 22,12)

Vergelijk dat met het eerder geciteerde vers uit Jesaja:

'Ziet, de Heere HEERE zal komen tegen de sterke, en Zijn arm zal heersen; ziet, Zijn loon is bij Hem, en Zijn arbeidsloon is voor Zijn aangezicht.' (Jes 40,10)

Beste Antoon, ik wil wedden om een kop koffie dat deze beide verzen over hetzelfde evenement gaan! Vergelijk het ook met Marcus 9,1. Ik hoop dat je van wedden houdt en geen Senseo drinkt! ;)

antoon

Berichtdoor antoon » 27 feb 2014 16:06

Mat 20:28 zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’
Hij riep al eerder zij apostelen bij elkaar en sprak over zijn komende dood , dit vers past erbij en geeft volgens mij toch geen indicatie voor een zeer spoedige 2e komst nog in de 1e eeuw, de losprijs staat centraal, trouwens het voorlopige hoofd thema ook van de bijbel op dat moment, al begrepen de apostelen het op dat moment niet, of niet in de juiste zin, of wilden zij het niet begrijpen. Na zijn dood werden veel dingen duidelijker voor hen.

Mat 26:31 Toen zei Jezus tegen hen: U zult in deze nacht allen aanstoot aan Mij nemen, want er is geschreven: Ik zal de Herder slaan en de schapen van de kudde zullen uiteengedreven worden.
Een vooruitblik op de komende nacht waarin zijn apostelen hem verlieten alsook het komende lijden van hem word er daarna beschreven lijkt mij, Zacharia 13:7

Mat 03:11 Ik doop u wel met water tot bekering, maar Hij Die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben het niet waard Hem Zijn sandalen na te dragen. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur. 12 Zijn wan is in Zijn hand en Hij zal Zijn dorsvloer grondig reinigen en Zijn tarwe in de schuur verzamelen en Hij zal het kaf met onuitblusbaar vuur verbranden.

Een duidelijk uitspraak van Johannes waarin hij de komst van Jezus aankondigd en voorzegt wat hij zoal zal doen. en wat de mensen te wachten staat handelingen 1:5 2n 19:4 verwijst naar Johannes en geeft meer inlichtingen teven geeft Mat13:30 meer inlichtingen over de tarwe.
Jesaja 53:7 Toen betaling geëist werd, werd Híj verdrukt, maar Hij deed Zijn mond niet open. Als een lam werd Hij ter slachting geleid; als een schaap dat stom is voor zijn scheerders,
zo deed Hij Zijn mond niet open.

Een profetie verwijzend naar het leiden van de Christus, Jezus deed zijn mond niet open bij Herodes, en zijn verhoor, hij zweeg.
Jeremia 51:33 Want zo zegt de HEERE van de legermachten, de God van Israël: De dochter van Babel is als een dorsvloer, het is tijd dat men die aanstampt. Nog even, en dan komt voor haar de oogsttijd.
misschien belangrijk voor de contekst de volgende verzen:
34 Nebukadrezar, de koning van Babel, heeft mij verslonden, heeft mij verpletterd, hij heeft mij neergezet als een leeg vat. Hij heeft mij verzwolgen als een zeemonster, hij heeft zijn buik gevuld met mijn lekkernijen, hij heeft mij weggespoeld. 35 Laat het geweld mij en mijn familie aangedaan, komen op Babel, moet de inwoonster van Sion zeggen. Laat mijn bloed komen op de inwoners van Chaldea, moet Jeruzalem zeggen.

Babylon stond op het punt Juda weg te spoelen als natie, te verzwelgen, Jeremia heedt het er geregeld over
Hosea 13:3 Daarom zullen zij worden als een morgenwolk, ja, als een vroeg opkomende dauw die verdwijnt, als kaf dat van een dorsvloer wegstuift, en als rook uit een venster.

Hosea was een profeet die veel van het noordelijke tienstammenrijk Israël beschouwde. zijn boek gaat vaak over dat koninkrijk.
Laatst gewijzigd door antoon op 08 mar 2014 19:11, 8 keer totaal gewijzigd.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 27 feb 2014 16:42

Er wordt weer een mistgordijn opgetrokken, als je de tekst uit de start van dit topic tegelijk met andere teksten over het lijden en sterven en de opstanding gaat bediscussiëren. Het is een oude truc van mensen die beginnen te twijfelen aan hun eerder opgetekende mening. Dan begin je over iets anders, wat er ogenschijnlijk mee te maken heeft. Voor randgelovige zoekers die hier meelezen (meer dan je denkt) wordt het dan een ondoorzichtige brij.
De tekst noemt iets, wat Jezus gezegd zou hebben en wat niet uitgekomen is. Daar gaat het om.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

antoon

Berichtdoor antoon » 27 feb 2014 16:45

De tekst noemt iets, wat Jezus gezegd zou hebben en wat niet uitgekomen is. Daar gaat het om.

Dit stel ik centraal, jij zegt rechtstreeks iets, niet dat ik het er mee eens ben, maar daar (met dit gegeven) kan ik wel werken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 mar 2014 13:49

mohamed schreef:Graag wil ik dit vers bespreken omdat het zo vaak voorbijkomt tijdens discussies. Mattheus stelt in hoofdstuk 16 vers 28 dat Jezus gezegd heeft dat sommige van zijn toehoorders/discipelen de wederkomst nog zouden meemaken.

'Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk' (Mat 16,28)

Mattheus zijn tijdgenoten Markus en Lukas hebben beide een soortgelijk vers in hun evangelie:

'En Hij zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat er sommigen zijn van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij gezien zullen hebben dat het Koninkrijk van God met kracht gekomen is.' (Mar 9,1)

'En Ik zeg u in waarheid: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven, voordat zij het Koninkrijk van God gezien hebben.' (Luk 9,27)

De strekking van de verzen is wel duidelijk: Jezus plaatste zowel de wederkomst, als de komst van het koninkrijk in de eerste eeuw.

Echter is dat niet waar hedendaagse christenen die plaatsen. Hoe kan dat?

Ik heb er heel lang over nagedacht, maar begrijp nu hoe je dit moet zien en lezen of v.v.

Ik zal dat aantonen/uitleggen.

6 dagen na de uitspraak die heel bijzonder is uit Matth. 16 vers 28 waar het gaat om sommigen die de dood niet zullen smaken voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn koninklijke waardigheid nam de Heiland Petrus, Jacobus en Johannes mee een hoge berg op in de eenzaamheid en Zijn gedaante veranderde voor hun ogen en zie daar kwamen ook Mozes en Elia bij en Petrus wilde 3 tenten opslaan en toen kwam die bekende uitspraak vanuit een lichtende wolk. "Dit is Mijn Zoon de Geliefde enz...hoort naar Hem en prompt vielen zij op hun knieeën voorover wel te verstaan en aanbaden Hem en toen de Heer en oprichtte ( altijd een beeld van opstanding, God doet nooit iemand vallen of achterover duwen) en toen zagen zij JEZUS alleen.
We zien dat de Heer verandert in een Goddelijke gestalte, zoals beschreven in Openbaring 1 vers 14,15. Johannes viel ook op zijn knieën.
Drie discipelen waren getuige van deze geweldige manifestatie waarover de Heer dus sprak in Math. 16 vers 28, Hij beloofde hen deze gebeurtenis.

Want hier verandert de Zoon des Mensen in een Koninklijke waardigheid, gezien zijn kleding.
En zo sprak de Heer 6 dagen ervoor tegen deze apostelen als zijnde "sommigen onder u".

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 mar 2014 14:38

Wilsophie schreef:

Ik heb er heel lang over nagedacht, maar begrijp nu hoe je dit moet zien en lezen of v.v.

Ik zal dat aantonen/uitleggen.

6 dagen na de uitspraak die heel bijzonder is uit Matth. 16 vers 28 waar het gaat om sommigen die de dood niet zullen smaken voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn koninklijke waardigheid nam de Heiland Petrus, Jacobus en Johannes mee een hoge berg op in de eenzaamheid en Zijn gedaante veranderde voor hun ogen en zie daar kwamen ook Mozes en Elia bij en Petrus wilde 3 tenten opslaan en toen kwam die bekende uitspraak vanuit een lichtende wolk. "Dit is Mijn Zoon de Geliefde enz...hoort naar Hem en prompt vielen zij op hun knieeën voorover wel te verstaan en aanbaden Hem en toen de Heer en oprichtte ( altijd een beeld van opstanding, God doet nooit iemand vallen of achterover duwen) en toen zagen zij JEZUS alleen.
We zien dat de Heer verandert in een Goddelijke gestalte, zoals beschreven in Openbaring 1 vers 14,15. Johannes viel ook op zijn knieën.
Drie discipelen waren getuige van deze geweldige manifestatie waarover de Heer dus sprak in Math. 16 vers 28, Hij beloofde hen deze gebeurtenis.

Want hier verandert de Zoon des Mensen in een Koninklijke waardigheid, gezien zijn kleding.
En zo sprak de Heer 6 dagen ervoor tegen deze apostelen als zijnde "sommigen onder u".

Die uitleg is allang voorbij gekomen en verworpen aangezien er dan binnen één week een aantal mensen overleden moeten zijn, aangezien slechts sommigen nog zouden leven.
Ook gif is geschapen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 mar 2014 15:31

Hettys schreef:Die uitleg is allang voorbij gekomen en verworpen aangezien er dan binnen één
week een aantal mensen overleden moeten zijn, aangezien slechts sommigen nog zouden leven.

Nee die uitleg klopt wel.
Want de meesten die toen leefden zouden de heerlijkheid van de Heere Jezus pas zien als ze overleden waren en de Heere Jezus opgevaren was.
En als ze dan uit de dood opstaan bij de wederkomst, zien ze de Heere Jezus komen in Zijn Koninkrijk.
Maar enkelen zouden dat al voor hun dood zien, nl. de 3 apostelen die mee mochten de berg op.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 16 mar 2014 16:17

De verheerlijking op de berg is in de bijbel heel iets anders dan de wederkomst. Om die tekst daarmee te verklaren, is wel heel simpel. Waarom kan het niet gewoon zo zijn, dat de toenmalige evangelieschrijvers het verkeerd begrepen hebben (immers tientallen jaren na dato opgetekend) en er vervolgens ook nog eens een rammelende vertaling overheen is gegaan? Waarom die krampachtigheid, dat alles in de bijbel moet kloppen en de vrees, dat als je tegenstrijdigheden opmerkt, je dan afbreuk doet aan het woord van God? Waarom mag de bijbel niet gewoon mensenwerk zijn (wel geïnspireerd mensenwerk), met misverstanden, fout begrijpen en vertaalfouten als oorzaak? Als je geloof alleen maar standvastig kan zijn, als alles in de bijbel letterlijk genomen moet worden en alles moet kloppen, is het volgens mij maar een armoedige zaak. Is dan je eigen inbreng in het geloof niet een beetje mager? Juist door die schamele overtuiging, soms ook gevoed door een onbestemde angst, zijn al die scheuringen en soms zelfs bloedige oorlogen ontstaan.
Dit soort geloof is bij mij niet aanwezig. Dat ik daarom door sommigen als een verlorene word beschouwd, het zij zo.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 mar 2014 18:31

Bambi schreef:Nee die uitleg klopt wel.
Want de meesten die toen leefden zouden de heerlijkheid van de Heere Jezus pas zien als ze overleden waren en de Heere Jezus opgevaren was.
En als ze dan uit de dood opstaan bij de wederkomst, zien ze de Heere Jezus komen in Zijn Koninkrijk.
Maar enkelen zouden dat al voor hun dood zien, nl. de 3 apostelen die mee mochten de berg op.

Blijkbaar is een zo vergaande interpretatie niet weggelegd voor mijn manier van denken.

27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Hoe past vers 27 in die interpretatie? zijn de mensen die de verheerlijking op de berg ook beloond naar hun daden? Hoe past dat bij "iedereen" ?

Wat betekent die koninklijke heerschappij?
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mar 2014 19:50

jaapo schreef:De verheerlijking op de berg is in de bijbel heel iets anders dan de wederkomst. Om die tekst daarmee te verklaren, is wel heel simpel.

Zeker weten, het is mij een raadsel hoe een kritisch mens daar genoegen mee kan nemen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mar 2014 19:57

jaapo schreef:Waarom kan het niet gewoon zo zijn, dat de toenmalige evangelieschrijvers het verkeerd begrepen hebben (immers tientallen jaren na dato opgetekend) en er vervolgens ook nog eens een rammelende vertaling overheen is gegaan? Waarom die krampachtigheid, dat alles in de bijbel moet kloppen en de vrees, dat als je tegenstrijdigheden opmerkt, je dan afbreuk doet aan het woord van God?

Over een paar details en wat tegenstrijdigheden hoeven we inderdaad niet krampachtig te doen, maar we hebben het hier over een voorspelling waar de schrijvers van het NT unaniem over zijn: Jezus zou in de eerste eeuw terugkomen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 mar 2014 20:17

hettys schreef:Blijkbaar is een zo vergaande interpretatie niet weggelegd voor mijn manier van denken.

27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Hoe past vers 27 in die interpretatie? zijn de mensen die de verheerlijking op de berg ook beloond naar hun daden? Hoe past dat bij "iedereen" ?

Wat betekent die koninklijke heerschappij?

Die interpretatie is niet zo vergezocht.
Als je de verzen waar het gaat over de wederkomst, vergelijkt met de verzen over dat sommigen het nog mee maken, zie je dat het niet over hetzelfde gaat.
In Mattheüs 16:
27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.

28 Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Marcus 8:
38 Want zo wie zich Mijns en Mijner woorden zal geschaamd hebben, in dit overspelig en zondig geslacht, diens zal Zich de Zoon des mensen ook schamen, wanneer Hij zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met de heilige engelen.

Marcus 9:
1 En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat er sommigen zijn van degenen, die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.

Lukas 9:
26 Want zo wie zich Mijns en Mijner woorden zal geschaamd hebben, diens zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij komen zal in Zijn heerlijkheid, en in de heerlijkheid des Vaders, en der heilige engelen.

27 En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen dergenen, die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.

antoon

Berichtdoor antoon » 17 mar 2014 06:59

Als er overeenstemming zou zijn dat Jezus in de 1e eeuw terug zou komen, dan is de bijbel wel een raadselachtig boek, er staat dat er overeenstemming is dat het in de toekomst is na handelingen en ook na de apostolische periode ook na het Bijbelboek openbaring, dat is de consensus, ik en anderen hebben daaromtrent ook al heel wat teksten gegeven.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 17 mar 2014 20:04

Bambi schreef:
Die interpretatie is niet zo vergezocht.
Als je de verzen waar het gaat over de wederkomst, vergelijkt met de verzen over dat sommigen het nog mee maken, zie je dat het niet over hetzelfde gaat.

In Mattheüs 16:
27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.

28 Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Marcus 8:
38 Want zo wie zich Mijns en Mijner woorden zal geschaamd hebben, in dit overspelig en zondig geslacht, diens zal Zich de Zoon des mensen ook schamen, wanneer Hij zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met de heilige engelen.

Marcus 9:
1 En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat er sommigen zijn van degenen, die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.

Lukas 9:
26 Want zo wie zich Mijns en Mijner woorden zal geschaamd hebben, diens zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij komen zal in Zijn heerlijkheid, en in de heerlijkheid des Vaders, en der heilige engelen.

27 En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen dergenen, die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.
[/quote]

Ik vind het behoorlijk vergezocht als je nagaat dat het gaat over uitspraken waar gewoon wat mensen stonden te luisteren die de bewuste zinnen in één adem hoorden uitspreken. Die konden niet een week nadenken over wat het precies betekende. Het is duidelijk dat de gebeurtenissen, dus de komst van de mensenzoon en het koninkrijk van de hemel aan elkaar werden gekoppeld.
Verder gaat het natuurlijk niet alleen om Matt 16 maar om heeeel veel teksten met dezelfde boodschap.

Matt 10.
23 Wanneer ze jullie vervolgen in de ene stad, vlucht dan naar de volgende. Ik verzeker jullie: voor je in elke stad van Israël bent geweest, zal de Mensenzoon gekomen zijn.

Het was de algemene verwachting in elk bijbelboek van het NT (=nieuw verbond)

Je kunt het koninkrijk van de hemel wel loskoppelen van de komst van de mensenzoon, maar dat lijkt me ook een beetje moeilijk.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”