Kindermoord, wijzen en arme herders.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Kindermoord, wijzen en arme herders.

Berichtdoor jaapo » 10 jan 2014 22:14

Ik ben juist van mening, dat je, om je geloof, hoe je dat ervaart, uit te leggen, niet alleen maar datgene mag goedkeuren, wat letterlijk zo in de bijbel staat. Ik wil juist niet mijn geloof aan een ander uitleggen met behulp van een veelheid van Bijbelteksten. Hooguit met een heel hoofdstuk en dan liever ook nog met rekening houden, wie, waarom, wanneer en voor wie het geschreven is. En wat zie ik? ws kapittelt mij nu, omdat ik iets geloof, wat niet letterlijk in de bijbel staat, terwijl ze zelf om haar opvattingen uit te leggen, niet aan de bijbel genoeg heeft, maar er allerlei dubieuze geschriften op tafel komen, zoals nu weer over Jozef van Arimatea, of vroege christenen die in Groot-Brittannië zouden zijn terechtgekomen, of over allerlei sommetjes met letterwaarden in de bijbel, of over dat Gods Woord ook in de sterren(beelden) geschreven staat, enz.
Twijfel aan de zeggingskracht van Gods Woord alleen? Is dat niet genoeg? Kom, kom, laat dat belerende, kleinerende, naar sektarisme riekende toontje nou eens achterwege! Mij krijg je me daarmee echt niet van m'n standpunt. (Nou reageer ik toch weer op ws. Dom. Maar goed, ik ga het ook niet meer wissen. Als het niet goed is, wissen de modi's het wel. Is ook al bij Judas gebeurd. Wat ik daar nou weer verkeerd heb gedaan?)
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 jan 2014 16:25

Ik zou nog terug komen op het feit waarom ik de wijzen met een getal 2 (wijzen) heb genoemd .

De 2 wijzen beelden de gemeente uit .

De wijzen zoeken immers de dingen die boven zijn waar Christus is ..

Kol 3 -1 roept ons op om ook die dingen te zoeken ..Zijn woord .

Ps 19 verteld ons dat de hemelen Gods eer verkondigen ,inderdaad de sterren verkondigen het grote plan Gods ..vanaf de maagd tot de leeuw ...

De 2 mannen zie we elke keer terug komen als beeld van de gemeente.

Jozua en kaleb =Jozua een beeld van Christus en Kaleb de gemeente zij gaan op grond van vertrouwen op Gods woord als eerste het beloofde land binnen.

De Hogepriester die 2 broden bewoog voor Gods aangezicht ...ook weer een beeld van de gemeente want er zit beweging in = Leven.

2 jongelingen die bij het graf verschijnen..en zeggen als eerste wat zoekt gij de LEVENDE bij de doden ..wij als gemeente verkondigen de Levende toch?

De 2 Emmausgangers waar hun hart brandende was =Geest en toch de HEERE niet zagen ..ook niet de wonden ,maarpas bij en in het breken des broods ,dus zij zien de HEERE in het woord ...zalig die niet zien maar wel geloven .
Dan....
De 2 mannen bij Zijn hemelvaart ...Nog een keer die twee namelijk...

...David en jonathan die een liefde hadden die meerder was dan de liefde van vrouwen ....ja de liefde tussen Christus en deGemeente gaat hoger( =hemels ) dan de liefde tussen de HEERE en Israel=vrouw

En dan als laatste ..Jood en Heiden samen in een lichaam verbonden .
^Tot één vlees.

Overal waar De Christus genoemd wordt ,zijn wij er als Zijn Lichaam er ook bij in begrepen .

Daarom als wij onze positie kennen in HEM dan kan het niet anders of je hart staat in vuur en vlam voor Zijn woord ....

Want Zijn woord getuigt van HEM en daar Leven wij in en door HEM .

Ware wijsheid is alleen in Christus en nergens anders ...

Wie wijs is ..die zoeke de dingen die boven zijn ....

En daarom getuigen de sterren Gods eer en Zijner handen werk. Is dat niet fantastisch?.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 jan 2014 19:20

Inmiddels zit het Rooms Katholieke beeld van drie wijzen er goed in, maar oudere bronnen spreken over veertien. Dat laatste lijkt mij ook realistischer trouwens.. zulke reizen (duizenden kilometers door de woestijn!) maakte je niet met z'n tweetjes.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 jan 2014 19:32

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 jan 2014 15:11

Bambi schreef:de engelen waren gewoon de toenmalige engelen.

En de wijzen waren gewoon astrologen en de herders gewoon herders.
Daarmee liet God zien, dat de Here Jezus voor arme verloren zondaars naar de wereld kwam.

Om bij het laatste te beginnen is natuurlijk niet waar want de astrologen waren volgens de ongewijde geschiedenis hooggeplaatsen en zeer rijk.
Herder waren ook geen arme mensen in die tijd, dus God liet hiermee niets zien over arme verloren zondaars.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 12 jan 2014 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 12 jan 2014 21:50

Ik heb veel eerder de onaanzienlijke, als arm, ruw werkvolk beschouwde herders naast de aanzienlijken en bemiddelden, die de Wijzen waren, gezet. Lucas heeft in velerlei opzicht een heel ander geboorteverhaal dan Mattheüs. Waarom, dat is langer geleden uitvoerig besproken.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”