Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Berichtdoor boer » 09 feb 2013 14:22

Boekenlezer schreef:Misschien een mooie kans voor de kerk om dan eens ergens in voorop te lopen. Namelijk in het pastoraal omzien naar zulke mensen, daar waar de maatschappij zegt: 'Verrot maar.' Daarbij uiteraard wel vasthoudend aan het feit dat het verkeerd is om kinderen seksueel te misbruiken.

Misschien is het ook wel goed om niet te spreken over homo's contra hetero's, maar dat we de aandacht algemener richten op seksuele problemen. Homoseksualiteit is daar één van, maar transgender en pedofilie zijn ook problemen. Dan stel je eerst dat er door de zonde ook op het gebied van seksualiteit problemen bestaan, heel algemeen dus. En vervolgens benoem je die problemen pas concreter. Dan ontstaat er ook niet meteen zo'n kortsluiting door allerlei gevoelde afkeer.

Pedofilie vind ik ook geen frisse aangelegenheid. Ik heb het boek Van Sappho tot Sade (Geschiedenis van de seksualiteit) van Jan Bremmer e.a. Ik dacht: 'lijkt me interessant, daarin zal ik wel diverse benaderingen uit het verleden lezen over seksualiteit', daarbij in mijn naïviteit denkend aan de gewone seksualiteit van man-vrouw en zaken als taboe/openheid. Ik heb er wat in gelezen, maar werd het na twee hoofdstukken zat, omdat het steeds ging om heel afwijkende vormen, zoals bijvoorbeeld pederastie bij de Grieken. Ik vond het niet zo'n smakelijk boek.

Ik ken iemand die is ''grens-pedofiel''. vanaf puberteit zeg maar wordt dde interesse gewekt.
Hij weet dat dit fout is, en heeft ook nog nooit iets begaan in dat opzicht.
Als hij ooit de zelfbeheersing zou dreigen te verliezen, zou hij ''chemische castratie'' gaan slikken.
En dat voor een atheist.
Echt, het leven is helemaal niet zo moelijk, we hebben gewoon nauwelijks nog zelfbeheersing.
Vroeger lieten mensen zich al ''snijden''
Eneuch werd je dan.
Dat kon ook, om wille van het Koninkrijk.
Matth 19:12
Nu heet dat remonstrants, en de straf daarop kennen we sinds een eeuw of 4.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 feb 2013 14:36

Boekenlezer schreef:Dat wist ik. Je moet vrijzinnig genoeg zijn om zo te kunnen denken. Ik ben niet zo vrijzinnig.
L*llig voor je.
Boekenlezer schreef:Dat is ook wel weer een beetje zo. In die zin dat je als gewone burger hier niet iedere dag tegenaan loopt. Gelukkig niet zeg!

Dus, waarom zoveel drukte over iets wat anderen betreft en jij blijkbaar niet iedere dag tegenaan loopt?

De laatste toevoeging is dan weer jammer. Waarom ben jij blijkbaar zo bang om homo's te ontmoeten?

Boekenlezer schreef:Hij is van mening dat je als christen niet homoseksueel moet gaan leven met een andere man. Dat is geen leugen, hoor.

Daar had ik het dan ook niet over toen ik zei dat hij leeft in een leugen. Ik doelde op het feit dat hij zich anders voordoet dan hij is.
Boekenlezer schreef:Ik heb er op zich geen moeite mee om eens wat aardiger te spreken in de richting van homo's, zoals ik heb laten zien in mijn reactie op dat artikel. Maar dat kan ik alleen als er sprake is van eenzelfde basis: dat je het eens bent over wat de Bijbel erover leert. Wordt dat niet erkend, dan wordt het flink wat moeilijker voor mij. Net zoals ik niet blij zou worden als een predikant op de kansel staat te verkondigen dat de totale evolutietheorie en de bijbel prima samen kunnen gaan, om eens een ander voorbeeld te noemen.

Dat laatste klopt, want dat is larie. De evolutietheorie is namelijk wetenschappelijk, en de Bijbel bevat over het ontstaan van de aarde een mythisch verhaal.

Waarom zou je eigenlijk niet aardig kunnen doen tegen iemand die anders denkt dan jij?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 feb 2013 14:42

Boekenlezer schreef:Verder ben ik eigenlijk ook wel een beetje benieuwd, of er hier ook pijnlijk geraakt zijn door dit:
'Geen homo-T-shirt voor loketbedienden'

Totaal niet.

Bij het uitvoeren van mijn werk is het niet van belang dat men weet of je homo bent. Dit is dus ook totaal geen probleem. Het is best normaal dat een werkgever vraagt dat je representatief op je werk verschijnt. Ik denk dat dergelijke t-shirts niet representatief is.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 feb 2013 15:01

JeeWee schreef:Ben bang dat je me verkeerd begrijpt.
Ik zeg zeker niet dat pedofilie zondiger is dan homofilie.
Maar een pedo kan helemaal nergens heen met z'n geaardheid.
Hij kan er geen vorm aan geven omdat het strafbaar is en omdat het kinderen schaadt.
Een homo heeft in ieder geval nog de keuze om al dan niet een relatie aan te gaan.
En er zijn heel wat meer mensen die begrip hebben voor homo's dan voor pedo's.

En inderdaad, we zijn allemaal net zo verloren en staan net zo goed schuldig tegenover God.

En Boer, nu stop ik er even mee, want ik vlieg nu jouw kant uit: Africa, here I come.....

Oh dat zijn dus geen ID 90's meer van de ex (WvD)
Anders was je vanochtend al vertokken.
Ook via DXB tegenwoordig of met een zeer waarschijnlijk vertraagde BA bak van bijna 30 jaar oud ?
Die ouwe dingen gaan van hieruit nog maar zelden omhoog zonder vertraging van een uur of wat , door een technisch mankement gewoonlijk.
Er zijn zelfs avonden dat allebei de jumbo's vertraagd weggaan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 feb 2013 18:49

Tante Pollewop schreef:L*llig voor je.

Hoezo? Ik ervaar het totaal niet als een probleem, hoor.

Tante Pollewop schreef:Dus, waarom zoveel drukte over iets wat anderen betreft en jij blijkbaar niet iedere dag tegenaan loopt?

De laatste toevoeging is dan weer jammer. Waarom ben jij blijkbaar zo bang om homo's te ontmoeten?

Ach, dat laatste valt ook wel weer een beetje mee. Ik heb zelfs wel eens tijdens een vakantie mijn kamer met een homo gedeeld. Dat was verder niks bijzonders. Dus ik weet best dat het op zich zo eng ook weer niet is.

Maar ik dacht meer aan twee 'getrouwde' mannen. Dat zijn toch praktijken die ik niet zo hoef. Ik zou bijvoorbeeld niet naar een homohuwelijksfeest gaan, als ik uitgenodigd zou zijn. Dan zoeken ze het maar lekker zelf uit met dat feest. Ik onderschrijf die dingen niet, dus ga ik er ook niet 'gezellig' lopen doen.

Tante Pollewop schreef:Dat laatste klopt, want dat is larie. De evolutietheorie is namelijk wetenschappelijk, en de Bijbel bevat over het ontstaan van de aarde een mythisch verhaal.

Die eerste zin is wel een prachtige tegenstrijdigheid! Kunstig, hoe mensen zoiets in elkaar kunnen fabriceren. Het zou ingelijst mogen worden.
Maar goed, de bedoeling is wel duidelijk.
Ik zou zeggen: laat je toch niet zo om de tuin leiden door die etnocentrische kaaskoppen, die blijkbaar nog steeds denken dat zij als moderne blanken met hun 'hoogverheven wetenschap' superieur zijn t.o.v. andere volken, volken uit de oudheid met hun 'achterlijke religieuze denkbeelden'. Die volken uit de oudheid zouden ook wel eens veel dichter bij de oorsprong van alles kunnen staan, waardoor bepaalde denkprincipes van hen nog helemaal zo gek niet zijn.
De evolutietheorie is gebaseerd op het uitgangspunt dat alles vanzelf gaat en gekomen is. God is dan niet meer nodig. Voel je dan niet aan, dat een dergelijk uitgangspunt totaal verschilt met wat de Bijbel ons leert? Dat het verenigen van evolutiegeloof en bijbelgeloof tappen uit twee totaal verschillende vaatjes is?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 feb 2013 19:01

Boekenlezer schreef:Hoezo? Ik ervaar het totaal niet als een probleem, hoor.
Nee, dat blijkt. Daarom reageerde ik ook al niet serieus.

Boekenlezer schreef:Ach, dat laatste valt ook wel weer een beetje mee. Ik heb zelfs wel eens tijdens een vakantie mijn kamer met een homo gedeeld. Dat was verder niks bijzonders. Dus ik weet best dat het op zich zo eng ook weer niet is.

Maar ik dacht meer aan twee 'getrouwde' mannen. Dat zijn toch praktijken die ik niet zo hoef. Ik zou bijvoorbeeld niet naar een homohuwelijksfeest gaan, als ik uitgenodigd zou zijn. Dan zoeken ze het maar lekker zelf uit met dat feest. Ik onderschrijf die dingen niet, dus ga ik er ook niet 'gezellig' lopen doen.

Dat is uiteraard je goed recht.

Boekenlezer schreef:Die eerste zin is wel een prachtige tegenstrijdigheid! Kunstig, hoe mensen zoiets in elkaar kunnen fabriceren. Het zou ingelijst mogen worden.
Maar goed, de bedoeling is wel duidelijk.
Ik zou zeggen: laat je toch niet zo om de tuin leiden door die etnocentrische kaaskoppen, die blijkbaar nog steeds denken dat zij als moderne blanken met hun 'hoogverheven wetenschap' superieur zijn t.o.v. andere volken, volken uit de oudheid met hun 'achterlijke religieuze denkbeelden'. Die volken uit de oudheid zouden ook wel eens veel dichter bij de oorsprong van alles kunnen staan, waardoor bepaalde denkprincipes van hen nog helemaal zo gek niet zijn.
De evolutietheorie is gebaseerd op het uitgangspunt dat alles vanzelf gaat en gekomen is. God is dan niet meer nodig. Voel je dan niet aan, dat een dergelijk uitgangspunt totaal verschilt met wat de Bijbel ons leert? Dat het verenigen van evolutiegeloof en bijbelgeloof tappen uit twee totaal verschillende vaatjes is?

Ik betwijfel of mijn bedoeling nou duidelijk is. Ik bedoelde nl. dat het verenigen van de Bijbel en de evolutietheorie larie is.

Waarom is God niet meer nodig als de aarde geëvolueerd blijkt te zijn? Die gevolgtrekking vind ik allerminst logisch. Wellicht brengt de evolutietheorie het geloof van mensen die angstvallig aan iedere letter van de Bijbel een letterlijke betekenis willen hangen aan het wankelen, maar als men nou eerst eens serieus ging nemen wat de moderne Bijbelwetenschappers en theologen zeggen, is dat helemaal niet nodig.

Ik kom het zo vaak tegen, refo's die één onderdeel van de letterlijke uitleg niet bevestigd zien als ze even verder kijken dan hun neus lang is, en hop, geloof overboord. Jammer.

En gigantisch offtopic.

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 28 feb 2013 15:39

Je hebt ook mensen die zeggen dat ze christen zijn en ook homo/bi. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoeveel procent van de homoseksuelen en biseksuelen zegt dat ze christelijk zijn. Dat helpt denk ik ook wel een beetje om makkelijker een mening te vormen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 feb 2013 16:33

Diamantje schreef:Je hebt ook mensen die zeggen dat ze christen zijn en ook homo/bi. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoeveel procent van de homoseksuelen en biseksuelen zegt dat ze christelijk zijn. Dat helpt denk ik ook wel een beetje om makkelijker een mening te vormen.

Wat een onzinvraag!
dacht je dat er minder christenen homo zijn dan niet-christenen?

Er zijn hooguit veel meer mensen die de kerk en kerkmensen de rug hebben toegekeerd omdat ze niet welkom waren...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 feb 2013 16:46

Diamantje schreef:Je hebt ook mensen die zeggen dat ze christen zijn en ook homo/bi. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoeveel procent van de homoseksuelen en biseksuelen zegt dat ze christelijk zijn. Dat helpt denk ik ook wel een beetje om makkelijker een mening te vormen.

Ik ben christen en ik ben ook homo. 8-[

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 28 feb 2013 16:50

Tante Pollewop schreef:Ik ben christen en ik ben ook homo. 8-[

word je wel geaccepteerd in jouw kerk of gemeente?
of ga je niet naar de kerk?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 feb 2013 16:55

maran schreef:word je wel geaccepteerd in jouw kerk of gemeente?
of ga je niet naar de kerk?

Binnenkort neem ik afscheid in de kerk waar ik opgegroeid ben.
Ik ga nu best onregelmatig naar de kerk, dat is het nadeel van even nergens bij horen, denk ik. :wink:

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 28 feb 2013 16:58

Tante Pollewop schreef:
Binnenkort neem ik afscheid in de kerk waar ik opgegroeid ben.
Ik ga nu best onregelmatig naar de kerk, dat is het nadeel van even nergens bij horen, denk ik. :wink:

tja.. :(
en desondanks blijf je toch gelovig?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 feb 2013 17:02

Ja, ik denk dat God groter is dan de kerk. :wink:

Oftewel, ik wil me niet uit het veld laten slaan door allerlei mensen die het zich permitteren een oordeel te hebben over wie ik ben en hoe ik leef.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 28 feb 2013 17:06

Tante Pollewop schreef:Ja, ik denk dat God groter is dan de kerk. :wink:

Oftewel, ik wil me niet uit het veld laten slaan door allerlei mensen die het zich permitteren een oordeel te hebben over wie ik ben en hoe ik leef.

ja, dat is een goeie instelling.
ook wel moedig moet ik zeggen.
en misschien wel eenzaam ook.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 feb 2013 17:12

Genoeg lotgenoten. :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”