boer schreef:Je moet wel verschil maken tussen christen en wie zich christen noemt.
Ooo... Ik voel een 'No true Scotsman' drogreden aankomen...
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
boer schreef:Je moet wel verschil maken tussen christen en wie zich christen noemt.
JHM schreef:Wat is de zin ervan dan?
Mortlach schreef:Het verminderen van leed van anderen.
Mortlach schreef:En juist in dat opzicht is het leven in een 'perfect' hiernamaals pas zinloos. Aangezien je daden daar nooit zullen kunnen bijdragen aan een toename van geluk (iedereen is immers al perfect gelukkig), zit je daar een eeuwigheid zinloos je tijd te verdoen. Je inzet zal namelijk nooit positieve gevolgen hebben en ook geen negatieve (want dan zou de hemel niet meer perfect zijn). Je hele bestaan in zo'n eeuwigheid is dus echt volkomen irrelevant.
Mortlach schreef:En kom niet aan dat je tot in de eeuwigheid God mag loven en prijzen. Als God een loof- en prijsmachinetje wil, dan zoekt 'ie maar een ander uit.
JHM schreef:Maar als er geen God is, is er ook geen leed. Want wie bepaalt dan wat goed of slecht is.
JHM schreef:Maar als er geen God is, is er ook geen leed. Want wie bepaalt dan wat goed of slecht is.
Je stelling is irrelevant, we weten namelijk niet wat de luister is die ons te wachten staat.
Dat was niet de vraag. Kun je concreet antwoord geven op de vraag. Als God niet bestaat en alles eindig is, wat is dan de zin van het bestaan van alles?
Trajecto schreef:Interessante vraag: wat in de oorsprong/oorzaak van lijden...?
(En dat niet in de zin van "dat komt door de zondeval", want dat verklaart niet het gevoel van -- de gewaarwording van -- lijden.)
Mortlach schreef:Sorry, maar dat is echt je reinste nonsens. Als ik een vork in jouw arm steek, doet dat zeer, of God nu bestaat of niet.
Wat Trajecto zegt, maar die verwoordt het wat beter
Mortlach schreef:Prima, maar zodra men begint te spreken over 'perfectie' en meer van die termen die men over het algemeen wel met de hemel in verband brengt, is het bestaan daar zinloos.
Mortlach schreef:Dat heb ik gedaan. Dat jij mijn antwoord niet accepteert moet je zelf weten.
Mortlach schreef:Daarbij heb ik niet zo'n moeite met de eventuele zinloosheid van dit bestaan (op kosmische schaal).
hettys schreef:Ik vond het zelf iets minder...
Kun jij me dan ook uitleggen wat voor zin het leven van olifant dan heeft?
JHM schreef:Ja maar het gaat om de daad an sich. Als God niet bestaat kan de daad niet goed of slecht zijn.
Als je niet weet hoe het daar is, hoe kun je dan een uitspraak doen over de zin ervan?
'het verminderen van het leed van anderen' vind ik niet echt een antwoord,
maar uit onderstaand schrijven maak ik op dat je er zelf ook geen antwoord op hebt.
"Daarbij heb ik niet zo'n moeite met de eventuele zinloosheid van dit bestaan (op kosmische schaal).
Mortlach schreef:
Volgens het Boeddhisme is verlangen de oorzaak van lijden.
1Kor13:12 schreef:Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,
doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen,
maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
beantsje schreef:
"Kan God ook een steen scheppen die Hij zelf niet kan tillen?"
En dat is dan het bewijs dat God niet bestaat of tenminste niet almachtig is.
Tegen zoveel domheid kan ik niet op...
Maar goed, even serieus.
Almacht is een woord, waarmee de mens binnen haar beperkingen van de menselijke taal, iets wil uitdrukken over Gods wezen. Prima, maar daarin moet je dus beseffen dat wij als mens God maar beperkt kunnen beschrijven en Hem nooit zullen vatten in onze taal.
Hoe dat dan zit met natuurrampen, weet ik niet. Maar ik weet gewoon dat God goed is. Dat heb ik dag in dag uit ervaren bij alle rampspoed die ik in mijn leven gehad heb.
En dat wij niet het waarom van alles weten, accepteer ik. Ik durf in een serieus gesprek ook best weleens te zeggen dat ik het simpelweg niet weet. Maar dat ik simpelweg vertrouw op Gods goedheid. En dat ik de idee, dat alles domweg het gevolg is van stom toeval, veel enger en bedreigender vind, dan een God die ik niet altijd begrijp. Nòg niet.
Mortlach schreef:Mwa, in gevallen als 'rechtvaardig' en 'goed' gaat je redenatie op, maar almachtig is behoorlijk absoluut en daarmee onafhankelijk van de beperkingen van taal. Je kunt niet zeggen: God is nog almachtiger dan wij ons kunnen voorstellen. Die zin betekent niets.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten