Kiezen wij God of kiest God ons?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor 1a2b3c » 17 jun 2011 13:09

Noir schreef:@ dat hadden we ons in het paradijs moeten realiseren! Nu is het daarvoor te laat want je had al gekozen. Het komt nu alleen aan op Gods vrije en soeverijne welbehagen. Je mag heel blij zijn dat er een uitverkiezing is want God had in het paradijs al gezegd dat wanneer wij zouden eten, we de dood zouden sterven. Is het dan niet groot dat God nog mensen kan bekeren?

Je bedoelt dat Adam gekozen heeft in het paradijs. Ezch.18:20 De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn.
Wij erven zijn zondige natuur en daarom doen we niet anders dan zondigen, maar gelukkig zijn zondaars welkom bij Hem!

En God zegt niet dat het van Zijn vrije soevereine welbehagen afhangt of wij behouden worden of verloren gaan, maar Hij zegt dat het van ons geloof dan wel ongeloof afhangt. (dit sluit niet uit dat Hij soeverein is)
Mar.16:16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jun 2011 13:20

Toch 1a2b3c, is je antwoord uit Ezechiël op zijn minst eenzijdig (en het is maar de vraag of deze tekst ook gaat over de gebeurtenissen in het paradijs.)
Romeinen 5 leert ook een heleboel op dit gebied...

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 17 jun 2011 13:24

Adam heeft gezondigd en de hele mensheid in hem.
Gelukkig dat God nog mensen kan bekeren. Een ds. zei het een keer zo treffend: 'zelfs wanneer wij boven de spranken van de hel zouden gehouden worden, zouden wij nog niet bekeerd willen worden'. Kijk, 1a2b3c dat wordt tegenwoordig zo verdraaid. 'Wij houden allemaal van God'. Echt niet.

Wij zijn de grootste God haters die er zijn. Jij, ik, iedereen op dit forum. Van nature zijn wij zo diep gevallen. En wanneer wij niet tot God bekeerd zijn, vinden we dat nog geen eens erg.

En mens wordt weleens vergeleken met een smidshond. De hond ligt dicht bij het aambeeld te slapen. En de smid slaat op het aambeeld en de vonken vliegen eraf. Maar die hond stoort zich nergens aan en slaapt rustig verder. Zonder te weten dat hij elk moment in gevaar is. Zo zijn wij nou ook. We slapen allemaal. Maar wanneer God 'ons wakker schudt' gaan we hem zoeken.
'Trek mij, en wij zullen u nalopen'. Maar trek mij, komt altijd nog voorop.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 jun 2011 13:45

TheKeimpe schreef:Toch 1a2b3c, is je antwoord uit Ezechiël op zijn minst eenzijdig (en het is maar de vraag of deze tekst ook gaat over de gebeurtenissen in het paradijs.)
Romeinen 5 leert ook een heleboel op dit gebied...

God zegt dat een ieder om zijn eigen ongerechtigheid verloren gaat en niet om de zonden van zijn voorgeslacht, daar staat niet bij: uitgezonderd de erfzonde.
Jezus zei tegen de wetgeleerde dat hij de wet moest houden, toen die vroeg wat hij moest doen om het eeuwige leven te beërven: Luk.10:28 Doe dat en u zult leven.
Als Adams zonde ons werkelijk wordt toegerekend dan kunnen wij ook het eeuwige leven niet beërven als we de hele wet zouden houden. (even aangenomen dat we dat kunnen) En toch zegt Jezus dat we zullen leven als we dat doen.

Vaak wordt er gezegt dat wij in Adam gezondigd hebben maar het is eerder andersom, dat Adam in ons zondigt omdat wij zijn zondige natuur hebben geërft en hij verantwoordelijk was voor zijn nageslacht.
Rom.5 19: zegt niet dat ‘door de overtreding van één (Adam) velen in hem gezondigd hebben’, maar …velen tot zondaars gesteld zijn.
Dus Adam heeft door zijn overtreding zijn hele nageslacht in de de zonden gestort.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 17 jun 2011 13:57

Lees de geschiedenis van die rijke jongeling nog een goed door..

En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?
En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.
Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;
Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?
Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in de hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.

Lees dan eens wat de kanttekenaren zeggen van die rijke jongeling en wat Jezus tot hem zei:

niemand is goed dan één,
Namelijk van zichzelven, volkomenlijk en een oorsprong alles goeds, voor hoedanig gij mij niet houdt.

onderhoud de geboden.
Christus antwoordt hier naar de vraag en menig van deze jongeling, die door zijn eigen goede werken meende de zaligheid te kunnen verkrijgen, en daarom wijst Hij hem op de wet, om hem daardoor tot erkentenis van zijne onvolmaaktheid, en daarna tot het geloof in hem te brengen; Gal. 3:22,24.

wat ontbreekt mij nog?
waarin kom ik nog tekort?

zo gij wilt volmaakt zijn,
Dit zegt Christus om dezen jongeling, die meende dat hij alle geboden Gods onderhouden had, overmits hij uiterlijk daarnaar had geleefd, te overtuigen dat hem nog veel ontbrak, zelfs aangaande de onderhouding van de geboden der tweede tafel, dewijl hij liever zijne goederen behouden had dan op Christus bevel die den armen te geven, en Hem te vogen: hetwelk ook blijkt uit het drie en twintigste vers, Want die dezelve zou onderhouden hebben, zou niet bezwaarlijk maar zekerlijk in het koninkrijk der hemelen komen; Rom. 10:5.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 jun 2011 14:17

Noir, Ik zeg toch nergens dat een mens door eigen werken kan zalig worden.
Ik zeg dat Jezus zegt dat de hele wet volmaakt vervult moet worden om het eeuwige leven binnen te gaan, of door onszelf of door Hem. (o.a. Mat.5 en de brieven van Paulus)
Dat we dat niet kunnen door onze zondige natuur is een ander verhaal.

Het gaat er mij om dat wij niet schuldig zijn aan Adams dadelijke zonde, we erven de gevolgen ervan (zondige natuur).
2 Kor.5:10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn (!!!) lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Wij ontvangen dus geen vergelding voor wat Adam gedaan heeft.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 17 jun 2011 14:29

@1a2b3c. We zijn wel schuldig aan Adam's val. God had een verbond gesloten met Adam. En in Adam was de hele mensheid ingesloten. Dus we zijn zeer zeker schuldig.
Lees Romeinen 5:12 maar eens:

Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 17 jun 2011 14:58

Volgens mij zegt die tekst precies wat 1a2b3c zegt. Namelijk, dat de zonde door adam de wereld in is gekomen. en dat door de zonde de dood in de wereld is gekomen. De dood is tot alle mensen doorgegaan omdat iedereen gezondigd heeft. Ik zie dat je het woordje "in" cursief hebt neergezet. Waarschijnlijk bedoel je daar de nadruk op te leggen. Maar als ik een andere vertaling erbij pak (bijvoorbeeld de telos of de NBV) dan zien we dit niet terugkomen. De vraag is dus wat er in de grondtekst staat.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 17 jun 2011 15:17

@noir: Uw schuilnaam is frans en betekent: zwart. U behoort tot die kant van de kerk, die alles zwart ziet, het steeds maar over de zonde heeft en er de nadruk op legt, dat wij eigenlijk allen zo slecht zijn, dat het wel een heel bijzondere genadegave van God is, als je bekeerd wordt (niet door eigen kracht) en door de enge poort kunt gaan om zalig te worden. Ik respecteer uw geloof en ben zeer voorzichtig met te zeggen, of u goed of fout bent, maar ik constateer wel, dat het diagonaal staat tegenover hoe ik geloof. Op alle punten denk ik precies andersom. Toch van harte belijdend lid van de PKN, maar dat zal volgens sommigen wel de verkeerde kerk zijn. Voor alle eerlijkheid en duidelijkheid: het hele scheppingsverhaal en daarbij het zondeval-verhaal neem ik niet letterlijk. Ik vind het een prachtig lofdicht op Gods grootheid en een poëtische verwoording van de komst van het kwaad in de wereld, maar ik beschouw het niet als waar gebeurd, geen geschiedenis, maar heilsgeschiedenis. Het hele vraagstuk der erfzonde is in mijn geloof van ondergeschikt belang. Of ik daarmee goed zit? Ik weet het niet. Zoals ook andersdenkenden van mij niet kunnen zeggen, dat ik fout zit. Gods oordeel gaat ons gestamel verre te boven.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 17 jun 2011 15:23

Nee Jaapo dat zie je verkeerd! Ik zie niet alles zwart. Wanneer God mag overkomen, wordt het licht! Des avonds vernacht het geween, maar des morgens is er gejuich!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 15:25

jaapo schreef:@noir: Uw schuilnaam is frans en betekent: zwart. U behoort tot die kant van de kerk, die alles zwart ziet, het steeds maar over de zonde heeft en er de nadruk op legt, dat wij eigenlijk allen zo slecht zijn, dat het wel een heel bijzondere genadegave van God is, als je bekeerd wordt (niet door eigen kracht) en door de enge poort kunt gaan om zalig te worden. Ik respecteer uw geloof en ben zeer voorzichtig met te zeggen, of u goed of fout bent, maar ik constateer wel, dat het diagonaal staat tegenover hoe ik geloof. Op alle punten denk ik precies andersom. Toch van harte belijdend lid van de PKN, maar dat zal volgens sommigen wel de verkeerde kerk zijn. Voor alle eerlijkheid en duidelijkheid: het hele scheppingsverhaal en daarbij het zondeval-verhaal neem ik niet letterlijk. Ik vind het een prachtig lofdicht op Gods grootheid en een poëtische verwoording van de komst van het kwaad in de wereld, maar ik beschouw het niet als waar gebeurd, geen geschiedenis, maar heilsgeschiedenis. Het hele vraagstuk der erfzonde is in mijn geloof van ondergeschikt belang. Of ik daarmee goed zit? Ik weet het niet. Zoals ook andersdenkenden van mij niet kunnen zeggen, dat ik fout zit. Gods oordeel gaat ons gestamel verre te boven.

Scheppingsverhaal niet letterlijk :shock: Dat is toch niet wat ze in de PKN leren (mag ik hopen)?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 jun 2011 15:29

schelpje3 schreef:Scheppingsverhaal niet letterlijk :shock: Dat is toch niet wat ze in de PKN leren (mag ik hopen)?

Ik neem aan dat de PKN haar gelovigen vrij laat om het scheppingsverhaal letterlijk of niet letterlijk te lezen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 15:34

Van zo'n kerk zou ik geen deel uit willen maken. Als dat waar is tenminste. Vrijlaten, dat is precies wat de moderne mens wil. ZELF alles bepalen. :?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 jun 2011 16:13

Noir schreef:@1a2b3c. We zijn wel schuldig aan Adam's val. God had een verbond gesloten met Adam. En in Adam was de hele mensheid ingesloten. Dus we zijn zeer zeker schuldig.
Lees Romeinen 5:12 maar eens:

Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Rom 5:12: Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
‘In welken’ zou vertaald moeten worden met ‘Of, voorzoveel, of omdat zij allen gezondigd hebben’, zoals de meeste andere vertalingen (Alle vertalingen die ik nageslagen heb) dit hebben en óók staat als mogelijkheid in de kanttekening.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 17 jun 2011 16:39

1a2b3c schreef:Noir, Ik zeg toch nergens dat een mens door eigen werken kan zalig worden.
Ik zeg dat Jezus zegt dat de hele wet volmaakt vervult moet worden om het eeuwige leven binnen te gaan, of door onszelf of door Hem. (o.a. Mat.5 en de brieven van Paulus)
Dat we dat niet kunnen door onze zondige natuur is een ander verhaal.

Het gaat er mij om dat wij niet schuldig zijn aan Adams dadelijke zonde, we erven de gevolgen ervan (zondige natuur).
2 Kor.5:10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn (!!!) lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Wij ontvangen dus geen vergelding voor wat Adam gedaan heeft.

zomaar eens een persoonlijke vraag........

ben je wel eens voor God als Adam terechtgekomen?. is het wel eens beleefd in je ziel dat jij het dan wel niet was die de vrucht nam en at.......maar dat je zelf iedere dag als God wil zijn?
dat we als mensen zo hoogmoedig zijn dat we zelf nooit zullen (kunnen)bukken onder Gods almacht?. nooit last gekregen van de Adam in je leven?

Terug naar “[Religie] - Open forum”