Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riska

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor Riska » 27 jan 2011 22:08

[quote="Discipel2011]1 Kor.14
34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.[/quote]
En dat is precies de crux van vers 34. Zij vroegen dingen uit de bijeenkomst. Paulus zegt: "niet hier, thuis vragen".
En daaruit maakt men op dat vrouwen geen ambt mogen hebben...
Het is maar hoe de Bijbel wordt uitgelegd - en dat is uiteraard altijd in het voordeel van de mannen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 27 jan 2011 22:17

@Riska dat is wel een rare uitleg, je laat met opzet 35b weg: "het is een schande als een vrouw in de samenkomst spreekt." Dat is volgens de mores van die tijd: als vrouw spreek je niet in het openbaar (je mag heus wel iets zeggen, maar niet het woord voeren, en zeker niet in plaats van je man). HEt 'vragen', dat dat in de samenkomst gebeurde, dat is een veronderstelling. Ik vind die niet zo aannemelijk.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 27 jan 2011 22:18

@ Riska

Opnieuw een vleselijke reactie, alsof Paulus op eigen houtje de orde in de Gemeente bepaalde.
De emancipatie en het feminisme hebben vele vrouwen heden ten dage omgevormd tot mannen, die ook doen wat mannen heden ten dage doen, nl heersen, geweld en verslaving.
Maar in Christus is dat anders, en ik heb dat ook ervaren als een juiste bedeling voor man en vrouw en niets daar van heeft met macht of onderdrukking te maken, maar liefde en geloof, dat is de sleutel van de Heilige Geest..

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2011 22:36

@:Cicero: Ja, sorry. Maar je hebt het goed: het was de mores van die tijd. Een vrouw mocht zelfs niet in het mannenverblijf komen tenzij de man dat wilde.
Maar het is zoals ik ook al veel eerder aangaf: nu stenigen wij ook geen mensen meer bij overspel om maar wat te noemen. Daar komt bij dat Paulus vaak belangrijker lijkt gevonden te worden dan Jezus: aan hem wordt veel meer aandacht gegeven en naar hem geluisterd.

@ Discipel2011:
De emancipatie en het feminisme hebben vele vrouwen heden ten dage omgevormd tot mannen, die ook doen wat mannen heden ten dage doen, nl heersen, geweld en verslaving.

Ambtsdrager zijn in de kerkelijke gemeente is dienstbaar zijn, is dienen, niet heersen.
En de vrouwelijke predikante is voor velen tot grote zegen. Zeker als er problematiek meespeelt die een vrouw van zijn lang-zal-zijn-levensdagen niet aan een man kwijt zal kunnen.
Met een uitdrukking als "vleselijke reactie" kan ik helemaal niks. Ik weet alleen, dat er opnieuw iemand is die meent mijn geloof te moeten beoordelen/veroordelen. En ik meen dat dat recht niet toekomt aan de mens, maar uitsluitend en alleen aan God.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 27 jan 2011 22:59

Riska, natuurlijk is Paulus erg belangrijk, pas nadat Jezus was opgevaren ten hemel, en Zij volk hem had verworpen, wordt Paulus door Jezus aangesteld om nu de heidenen te gaan bekeren, want de bruiloftszaal moet vol!
De eerste en laatste brieven waren meer aan de joden gericht, vanaf handelingen komt de overgang naar de heidenen....

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 jan 2011 00:53

@riska,
ik snap wat je bedoelt, als ik de volgende tekst lees:
Plaats van de vrouw in de gemeente
2 En ik prijs u, broeders, omdat u in alles aan mij denkt en aan de overleveringen vasthoudt, zoals ik die aan u heb overgeleverd.
3 Maar ik wil dat u weet Verwijzing(en) [sluiten]
Efez 5:23dat Christus het hoofd is van iedere man en de man het hoofd van de vrouw Verwijzing(en) [sluiten]
Joh 14:28; 1 Kor 3:23; 15:27en God het hoofd van Christus.
4 Iedere man die bidt of profeteert en iets op zijn hoofd heeft, onteert zijn hoofd.
5 Iedere vrouw echter die bidt of profeteert met onbedekt hoofd, onteert haar eigen hoofd, want het is precies hetzelfde alsof zij kaalgeschoren is.

uit korintiërs,
dan zegt dat ook, dat in de gemeente de vrouw dus mag bidden en profeteren ( met bedekt hoofd, en de man niet bedekt ) , dat is iets anders dan haar mond houden.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jan 2011 10:20

Bastiaan30 schreef:Riska, natuurlijk is Paulus erg belangrijk, pas nadat Jezus was opgevaren ten hemel, en Zij volk hem had verworpen, wordt Paulus door Jezus aangesteld om nu de heidenen te gaan bekeren, want de bruiloftszaal moet vol!
De eerste en laatste brieven waren meer aan de joden gericht, vanaf handelingen komt de overgang naar de heidenen....

Ja, maar Paulus is niet belangrijker dan Jezus. En soms heb ik in de kerken het gevoel dat het gaat om Paulus' woorden en niet om die van Jezus...

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 28 jan 2011 10:47

Riska schreef:
Bastiaan30 schreef:Riska, natuurlijk is Paulus erg belangrijk, pas nadat Jezus was opgevaren ten hemel, en Zij volk hem had verworpen, wordt Paulus door Jezus aangesteld om nu de heidenen te gaan bekeren, want de bruiloftszaal moet vol!

Ja, maar Paulus is niet belangrijker dan Jezus. En soms heb ik in de kerken het gevoel dat het gaat om Paulus' woorden en niet om die van Jezus...

Gevoel is bedrieglijk, maar weten is door de Geest.
Jezus is opgevaren en de apostelen hebben volmacht van Hem en de Vader gekregen om het Evangelie te verkondigen, wonderen en tekenen in Zijn Kracht te verrichten ter bevestiging van het Evangelie en hun roeping en ook Paulus is daar onderdeel van en door God en Jezus Christus aangesteld als de apostel der heidenen, hoewel hij ook veel naar Joden is toegegaan en omgekeerd om het Evangelie te " verdedigen" Dus de apostelen zijn De Stem en De Gevolmachtigden Evangelie en leerverkondigers onder directe leiding van de Heilige Geest. Dus Dezelfde Autoriteit.
Deze apostelen en hun getuigenis uitspelen tegen Jezus' Spreken op aarde is afkomstig van de overste van deze wereld, de leugenaar en is dus niet uit God, maar uit mensen.
Beproevende de geesten of zij uit God zijn is alle kritiek op het Woord ongehoorzaamheid aan het geopenbaarde Woord van God!

Vrouwen mogen dus geen lerende taken vervullen binnen de gemeentelijke samenkomsten ook al lijkt het er op dat er z.g. zegen vanuit gaat.
Saul kon ook niet wachten op Samuel en begon zelf maar met de priesterlijke offerdienst waardoor hij als ongehoorzame uiteindelijk door God is verworpen...
Nogmaals het Woord aanpassen aan onze hedendaagse maatstaven is het bedroeven en tegenstaan van de Geest van het Woord en dus zonde...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jan 2011 10:58

Het spijt me maar ik kan geen duidelijke tekst vinden waarin staat dat de vrouw geen lerende
taak mag hebben binnen de gemeente.

Wel dat ze onderdanig moet zijn aan haar (eigen) man, dat houdt niet in dat ze onderdanig
moet zijn aan alle mannen.

Ik ben er gewoon niet zo zeker van dat vrouwen geen ambt binnen de gemeente
moegen uitoefenen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 28 jan 2011 11:16

schaapje schreef:Het spijt me maar ik kan geen duidelijke tekst vinden waarin staat dat de vrouw geen lerende
taak mag hebben binnen de gemeente.

Wel dat ze onderdanig moet zijn aan haar (eigen) man, dat houdt niet in dat ze onderdanig
moet zijn aan alle mannen.

Ik ben er gewoon niet zo zeker van dat vrouwen geen ambt binnen de gemeente
moegen uitoefenen.

Die onwetend wil zijn, die zij onwetend...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jan 2011 11:19

@Discipel je kan niet zomaar zeggen dat als ik iets niet duidelijk zie staan
in de bijbel dat ik onwetend ben of wil zijn.

Laat mij dat eens zien als jij het weet en ik bedoel dat serieus
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 28 jan 2011 11:40

Anderen en ikzelf hebben al meerde malen aangegeven, waarom een vrouw niet moet onderwijzen als voorganger of ouderling in de gemeentelijke samenkomsten volgens het gebod des Heeren in 1 Korinthe 14.
Dat velen dit gebod anders willen uitleggen of ontkrachten door hun uitleg en toepassing, doet het gebod niet teniet.
Daarom, degenen die zich als " onwetenden" willen gedragen, die moeten dat dan maar blijven doen, daar ga ik net als Paulus niet verder over in discussie... net als met zoveel andere in twijfel getrokken bijbelse waarheid en geboden, die als ouderwets en " onuitvoerbaar" worden bevonden door de wereldwijzen en wereldtheologen etc..

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 jan 2011 11:41

Spons schreef:Nee ik ben het met de mensen eens, de vrouw hoort onderdanig te zijn, te luisteren, en heeft daarom maar drie rechten, het aanrecht, het bevallingsrecht, en het huishoudings recht !

Ze hebben ook 1 plicht: Zwijgplicht, en 1 taal: Horizontaal... :mrgreen:
Mijn vrouw is het hier niet mee eens, maar na enkele corrigerende tikken vindt ze het ineens wel goed. Morgen gaat ze van de beademing... 8)

Alle gekheid op een stokje: Vrouwen zijn geen slavinnen die de man naar believen moeten behagen en als een labrador met de pantoffels tussen de tanden moeten klaarstaan als de baas (lees:man) thuiskomt...
En ik proef af en toe een heel klein beetje die sfeer bij een zeker aantal posters.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 jan 2011 11:45

discipel2011 schreef:Anderen en ikzelf hebben al meerde malen aangegeven, waarom een vrouw niet moet onderwijzen als voorganger of ouderling in de gemeentelijke samenkomsten volgens het gebod des Heeren in 1 Korinthe 14.
Dat velen dit gebod anders willen uitleggen of ontkrachten door hun uitleg en toepassing, doet het gebod niet teniet.
Daarom, degenen die zich als " onwetenden" willen gedragen, die moeten dat dan maar blijven doen, daar ga ik net als Paulus niet verder over in discussie... net als met zoveel andere in twijfel getrokken bijbelse waarheid en geboden, die als ouderwets en " onuitvoerbaar" worden bevonden door de wereldwijzen en wereldtheologen etc..

Iemand die anders denkt dan jij is een wereldwijze en een wereldtheoloog? Ieder die de Bijbel op sommige punten anders leest dan jij is per definitie onbekeerd.
Dan wordt het heel erg rustig in de hemel......
OORDEELT NIET OPDAT GIJ NIET GEOORDEELD WORDE :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 28 jan 2011 11:50

Door deze tekst uit zijn geheel van het hoofdstuk te halen wat overigens al eeuwen door humanisten, schijnchristenen, agnosten, wereldwijzen wordt gedaan, maken zij een evangelie van tolerantie en verdraagzaamheid en alverzoening en dat is de leugen ook anno2011

Terug naar “[Religie] - Open forum”