Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Mortlach » 04 sep 2009 17:18

Riska schreef:
jEROMMEL schreef:Maar, je neemt schijnbaar niet in je overweging mee dat het leven "slechts" een fase is die voor 'Het Leven' (na de fysieke dood dus) is.

Dat is een buitengewoon onchristelijke opmerking. Het leven is ons gegeven. Dit leven wel te verstaan. Daar hebben wij een opdracht.
Het doet mij denken aan het verfoeilijke liedje: "stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw".
Het gaat om DIT leven en nergens anders om.
En dan zijn alle vragen die Filosoof hier stelt zeer legitiem. Die kun je bepaald niet wegmoffelen met welke mooie zin over het hierNAmaals dan ook.
God heeft ons geplaatst in het hierNUmaals.

Ik liep zelf ook al te denken dat deze opmerking de motivatie is om zelfmoord te plegen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 04 sep 2009 17:27

...zucht...
Zie: Ik zette "slechts" tussen aanhalingstekens.
Dus? Precies... :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 04 sep 2009 18:33

Jerommel schreef:Ethiek is onbijbels! Waddaggudaarvan? Niemand is goed behalve Hij.
We leven onder de heerschappij van satan hier. Die heeft ons verleid en de macht over de aarde ontfutseld.

Ik dacht zo dat ethiek buitengewoon bijbels is: nadenken over de normen en waarden die ons vanuit de Tien Woorden tegemoetkomen.
Satan de macht over de aarde ons ontfutseld?
Je vergeet iets heel belangrijks: het is Goede Vrijdag en Pasen geweest, weet je nog?
Toen is satan voorgoed verslagen.
Jaja, ik hoor je morren, en zeggen dat we daar niks van merken, dat hij machtiger lijkt dan ooit.
Onze dominee (enkele jaren geleden overleden, hij werd 93) legde dat ooit zo uit:
De Moffen wisten dat ze verslagen waren toen Stalingrad viel.
En dus, zolang ze nog konden, lieten ze zich van hun slechtste kant zien en vooral het laatste jaar van de oorlog is er heel erg huisgehouden. Maar ze waren wel verslagen.

Veel gelovigen geven satan veel en veel te veel eer.
Zing God eens de lof en laat je niet ringeloren door al die verhalen over de macht van satan.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 04 sep 2009 19:51

Riska schreef:
Jerommel schreef:Ethiek is onbijbels! Waddaggudaarvan? Niemand is goed behalve Hij.
We leven onder de heerschappij van satan hier. Die heeft ons verleid en de macht over de aarde ontfutseld.

Ik dacht zo dat ethiek buitengewoon bijbels is: nadenken over de normen en waarden die ons vanuit de Tien Woorden tegemoetkomen.
Ja, okee. In die zin wel. Maar dat is dan Zijn 'ethiek', oftewel wetten, geen zelfgemaakte menselijke ethiek (waar ik op doelde).
Satan de macht over de aarde ons ontfutseld?
Je vergeet iets heel belangrijks: het is Goede Vrijdag en Pasen geweest, weet je nog?
Toen is satan voorgoed verslagen.
Jaja, ik hoor je morren, en zeggen dat we daar niks van merken, dat hij machtiger lijkt dan ooit.
Onze dominee (enkele jaren geleden overleden, hij werd 93) legde dat ooit zo uit:
De Moffen wisten dat ze verslagen waren toen Stalingrad viel.
En dus, zolang ze nog konden, lieten ze zich van hun slechtste kant zien en vooral het laatste jaar van de oorlog is er heel erg huisgehouden. Maar ze waren wel verslagen.
Mjeh... (morren dus... :mrgreen: )Ik zie dat echt anders. Satans lot is hem duidelijk. Hij weet dat ie gaat verliezen, heeft al verloren misschien, maar hij gaat tegen het einde (deze tijd?) rond als een brullende leeuw, en heeft de macht om velen met hem mee te sleuren in de poel des vuurs. Hij ligt echt nog niet aan de ketting, of de ketting is te lang... In Christus zijn we beschermd tegen satan, maar eens gered is niet perse altijd gered (het is iets dat je moet onderhouden) en velen leven niet in Christus, de meesten niet zelfs. En de 'Moffen' hebben ook nog vele slachtoffers gemaakt toen het verlies duidelijk werd. Het vallen van Stalingrad was een schrale troost voor de slachtoffers die daarna vielen. Zo ook voor de mensen die sinds Christus tot het einde hun ziel aan de duvel hebben verkocht, misleid door de duvel dus. En hoe ga je een verkracht kind uitleggen dat satan verslagen is, en het kwaad overwonnen? Niet te vroeg juichen dus.

Veel gelovigen geven satan veel en veel te veel eer.
Da's geen eer, da's waakzaamheid. Het NT zit vol met waarschuwingen tegen misleiding. Laten we de ogen niet sluiten voor waar we alert op moeten zijn.
Zing God eens de lof en laat je niet ringeloren door al die verhalen over de macht van satan.
Ik begrijp wat je zegt, en je hebt wel gelijk ook. Maar in dit topic gaat het over het lijden, en daar wordt God vaak op aan gekeken, omdat Hij het schijnbaar toelaat. Dan is lofzingen niet de oplossing, en niet het eerste dat bij bijvoorbeeld filosoof op komt. Men vergeet schijnbaar weleens hoe het zo gekomen is, die ellende en het leed. De macht van de satan en de val van de mens moeten we niet onderschatten, lijkt me.

Groets.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 sep 2009 21:17

Jerommel schreef:Hij weet dat ie gaat verliezen, heeft al verloren misschien, maar hij gaat tegen het einde (deze tijd?) rond als een brullende leeuw, en heeft de macht om velen met hem mee te sleuren in de poel des vuurs

Ja, dat heb ik vanaf mijn kinderjaren meegekregen. En jij bent nog verwonderd dat er gelovigen zijn die als de dood zijn voor de dood?
Er wordt in bepaalde kringen veel te veel nadruk op gelegd dat er een Dag des Oordeels komt. Mijns inziens wordt daarmee Goede Vrijdag en Pasen in de hoek gedrukt van een kansberekening van een op zoveel...
En teveel mensen vullen in wat wel en niet door de beugel kan en waarom er "dus" lijden is in deze wereld. Daarmee zitten we op Gods rechterstoel, menen wij het oordeel te mogen en vooral te moeten vellen.

De vraag naar het lijden zal altijd blijven. Omdat we het niet kunnen begrijpen.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 05 sep 2009 00:12

En jij bent nog verwonderd dat er gelovigen zijn die als de dood zijn voor de dood?
1-0 voor Riska.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 sep 2009 09:26

Jerommel schreef:
En jij bent nog verwonderd dat er gelovigen zijn die als de dood zijn voor de dood?
1-0 voor Riska.

Nou ik ben daar niet verwonderd over maar om een andere reden dan dat Riska hier doet suggereren.
Als je niet geloofd dat Jezus Christus ook voor jou zonde is gestorven, dat Hij heeft betaald, dan kan ik me voorstellen dat je bang bent voor de dood.

Maar die satan gaat inderdaad rond als een briesende leeuw.
En ik denk dat we daar meer voor op onze hoede moeten zijn dan voor wie dan ook.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 sep 2009 09:44

tante-tortel schreef:Maar die satan gaat inderdaad rond als een briesende leeuw.
En ik denk dat we daar meer voor op onze hoede moeten zijn dan voor wie dan ook.

Ik denk dat we meer voor Jezus op onze hoede moeten zijn, want Hij heeft de macht van de duivel verbroken.

1 Joh 3,8
Die de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 sep 2009 10:01

Let op het woordje: OPDAT. De satan is nog steeds niet overwonnen. Hem is macht gegeven op aarde.
Denk aan Job: de satan kreeg de macht om job alles af te nemen behalve het leven van Job.

1 Petrus 5.
8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden. 9 Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 sep 2009 10:16

tante-tortel schreef:Let op het woordje: OPDAT. De satan is nog steeds niet overwonnen. Hem is macht gegeven op aarde.
Denk aan Job: de satan kreeg de macht om job alles af te nemen behalve het leven van Job.

1 Petrus 5.
8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden. 9 Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.

Nee tante ik let niet teveel op dat woord, want het kan ook vertaald worden als zodat zie grondtekst.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 05 sep 2009 12:11

Jerommel schreef:Logischerwijs zou je denken dat een verterend Vuur op een gegeven moment de brandstof verteerd heeft, niewaar?

Ik zie absoluut niet in waarom dat zo zou zijn. Het is een zuiver metafysische kwestie, waarin de aardse logica waarschijnlijk niet vertegenwoordigd is.

Jerommel schreef:Ik zie eigenlijk je probleem / struikelblok in deze niet helemaal...

Nee, natuurlijk joh. Verzopen kinderen en gehandicapten, dat is totaal geen probleem, laat staan een struikelblok! We wimpelen het gewoon gezellig af met een of ander slap metafoor over een geamputeerd been en onderbouwen dat door de zeggen dat Hij de baas is en dat niemand goed is behalve Hij.

Jerommel schreef:Begrijpen we Hem dan? Kunnen we Hem begrijpen? In onze beperkte perceptie van de werkelijkheid?

Het gaat niet om onze beperkte perceptie, het gaat over een gezonde visie op immoraliteit. Het verdrinken van onschuldige wezens - of dat nu mensen zijn of dieren - is onethisch. Hoe je het ook wendt of keert. God claimt almachtig te zijn en rechtvaardig, maar kan Zijn handen niet zomaar in onschuld wassen als Hij onnodig honderden onschuldige kinderen ombrengt.

Jerommel schreef:Okee, gelukkig zijn mensen, kinderen (en dieren?) een eigen entiteit, hebben een persoonlijke geest. Die is onsterfelijk. Wat daar mee gebeurt ligt in het Oordeel dat God zal vellen. Dus de essentie van het leven / zijn, de geest dus, zal terecht komen al naar gelang wat het Rechtvaardige Oordeel zal zijn. Problem solved, zou ik zeggen.

Nee, Jerommel. Je ontwijkt het probleem door met allerlei dogma's aan te komen en het af te wimpelen als iets wat 'amper een struikelblok' vormt. Problem Solved? In de verste verte niet.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 05 sep 2009 12:44

Nou ik ben daar niet verwonderd over maar om een andere reden dan dat Riska hier doet suggereren.
Als je niet geloofd dat Jezus Christus ook voor jou zonde is gestorven, dat Hij heeft betaald, dan kan ik me voorstellen dat je bang bent voor de dood.
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Die twijfel heb ik zelf namelijk ook weleens... 8-[
Ik zie absoluut niet in waarom dat zo zou zijn. Het is een zuiver metafysische kwestie, waarin de aardse logica waarschijnlijk niet vertegenwoordigd is.
Nou, metafysisch of niet (of bedoel je metaforisch?), verteren is verteren, verteerd is verteerd.
Nee, natuurlijk joh. Verzopen kinderen en gehandicapten, dat is totaal geen probleem, laat staan een struikelblok! We wimpelen het gewoon gezellig af met een of ander slap metafoor over een geamputeerd been en onderbouwen dat door de zeggen dat Hij de baas is en dat niemand goed is behalve Hij.
Tja, eh... Jij gelooft het dus niet. Maar je gelooft wel de gruwelijke verhalen? "Gezellig wimpelen"? "Slappe metafoor"? Hm... Je wilt ook niet meer, vermoed ik...
Tja, ik vind het ook een bak ellende op aarde. Maar ik geloof toch niet dat het allemaal de schuld van God is. En ik geloof zeker niet dat ik kan beoordelen wat rechtvaardig is of niet. Daar hebben we toch wetten voor nodig.
Bedenk ook dat het in een land als dit, waar we huisvesting, een daginvulling, brood en spelen hebben, allles wel aardig 'ethisch verantwoord' kan zijn. Schijnbaar weinig behoefte aan God dus. Zelfs een gevoel van vrijheid. Terwijl we hier compleet slaaf zijn van de logistiek en de industrie.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 05 sep 2009 13:04

Jerommel schreef:Tja, eh... Jij gelooft het dus niet. Maar je gelooft wel de gruwelijke verhalen?

Nee, althans ik ga er vanuit dat het mythologisch van aard is.
Maar dat neemt niet weg dat ik me afvraag hoe gelovigen niet met God in de knoop komen als ze zulke verhalen lezen- juist omdat het voor hun wel de Waarheid is.

Jerommel schreef:"Gezellig wimpelen"? "Slappe metafoor"? Hm... Je wilt ook niet meer, vermoed ik...

Jij kan niet meer geven, wellicht. Kon je dat wel, dan had je dat al lang gedaan.

Jerommel schreef:Tja, ik vind het ook een bak ellende op aarde. Maar ik geloof toch niet dat het allemaal de schuld van God is. En ik geloof zeker niet dat ik kan beoordelen wat rechtvaardig is of niet. Daar hebben we toch wetten voor nodig.

Er is geen wet nodig om te weten dat onschuldige kinderen niet verdronken dienen te worden. En dieren evenmin. Rechtvaardigheid mag dan geen universeel goed zijn, maar kan - alle factoren in overweging nemend - op z'n minst zo worden beschouwd.

Jerommel schreef:Bedenk ook dat het in een land als dit, waar we huisvesting, een daginvulling, brood en spelen hebben, allles wel aardig 'ethisch verantwoord' kan zijn. Schijnbaar weinig behoefte aan God dus. Zelfs een gevoel van vrijheid. Terwijl we hier compleet slaaf zijn van de logistiek en de industrie.

Je legt de nadruk verkeerd. We hebben luxe en daar maken we handig gebruik van. Daar spelen we op in, net zoals de producenten en multinationals inspelen op ons. Dat neemt echter niet weg dat we in individueel opzicht best zonder zouden kunnen. Maatschappelijk en sociaal gezien is dat vanzelfsprekend onhaalbaar.
En waarom er geen behoefte aan God is? Nou, stel de vraag maar eens andersom. Waarom wel? Dat is voor iedereen anders. De één heeft behoefte aan uitzicht op een eeuwig leven omdat hij de gedachte niet kan verdragen dat de dood ons enkel tot stof doet verworden, terwijl een volgende geïndoctrineerd is door zijn ouders. Weer een ander heeft uit vrije wil voor God gekozen omdat hij/zij op geloofsgebied een zeer grootse ervaring heeft gehad, terwijl er ook mensen zijn die genoeg hebben aan hun eigen ratio en rechtvaardigheidsgevoel.

Ik zie bijvoorbeeld totaal niet in waarom iedereen zondig zou zijn.
Ten eerste is goed en kwaad niet iets universeels en is het altijd - hoe dan ook - een persoonsgebonden kwestie die aan daden toebehoord, en niet aan mensen zelf. Daden zijn slecht, niet de persoon die ze ten uitvoer brengt. Dat maakt het concept van het Laatste Oordeel ook zo volslagen onlogisch.
Wat een mens doet is van zoveel factoren afhankelijk. Genen, opvoeding, cultuur, tijdsbeeld, heersende opvatting, vrienden, ervaringen [denk aan misbruik, pesterij, scheidingen, drugs- en alcoholgebruik bij de ouders]. Al die dingen kunnen een mens vormen tot een wrak; een gevaarlijke schaduw van wat de christenen 'het kwaad' en 'de zonde' noemen. Maar het zijn de daden, Jerommel, niet degene die ze ten uitvoer brengt.

Kijk naar Karst Tates, Kim de Gelder, Mohammed Bouyeri, Adolf Hitler, etc.
Allemaal mensen die gekneed zijn tot het Kwaad waarvan we de onuitwisbare littekens nog altijd dragen. Maar als je in het verleden van zulke lieden duikt, zul je zien waarom, en zul je het begrijpen. Je zult die mensen niet verachten, maar medelijden hebben. En daarmee praat je hun daden niet goed, allerminst zelfs. Maar je weet één vitaal ding: de daden zijn slecht, niet de persoon.
Geloof me, het is echt waar.
-Friedrich Nietzsche-

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 05 sep 2009 13:26

Hm... Ik begrijp echt wel (denk ik) hoe je er tegenaan kijkt hoor, maar je houdt je wel erg vast aan je eigen visie, misschien.
Dan komen andere meningen niet echt tot hun recht.
Trouwens, ik kom niet uit een christelijk milieu, dus ik ben nogal een 'fundie' misschien.
Dat moet wellicht nog uitlevelen.
Maar dat neemt niet weg dat ik me afvraag hoe gelovigen niet met God in de knoop komen als ze zulke verhalen lezen- juist omdat het voor hun wel de Waarheid is.
Dat is ook moeilijk. Vind ik wel althans. Ik zie dat toch zo, dat mijn geloof het goud is en mijn ego staat in de weg bij het lezen van die OT teksten. Dan is het het Vuur dat mijn ego verteert en het goud loutert, zoals de Bijbel dat omschrijft.
We hebben luxe en daar maken we handig gebruik van. Daar spelen we op in, net zoals de producenten en multinationals inspelen op ons. Dat neemt echter niet weg dat we in individueel opzicht best zonder zouden kunnen.
Nou, we moeten er wel gebruik van maken, omdat we niet anders kunnen. Verslaafd dus. Ik bedoel, kan jij je eigen voedsel regelen zonder bakker, supermarkt, boer, enz. En drinkwater? En wat doe je in de winter zonder gas en zonder CV of kachel? En kleding?
En electriciteit? Oeioei, dat zou je perspectief wel even veranderen, dunkt mij...
Daden zijn slecht, niet de persoon die ze ten uitvoer brengt.
Maar, daden zijn toch altijd verbonden aan de dader? Dader doet daden. Daden impliceert dader.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 05 sep 2009 16:00

Jerommel schreef:Nou, we moeten er wel gebruik van maken, omdat we niet anders kunnen. Verslaafd dus. Ik bedoel, kan jij je eigen voedsel regelen zonder bakker, supermarkt, boer, enz. En drinkwater? En wat doe je in de winter zonder gas en zonder CV of kachel? En kleding?
En electriciteit? Oeioei, dat zou je perspectief wel even veranderen, dunkt mij...

Wat ik primair bedoel te zeggen is dat het woord 'slaaf' binnen deze context een pejoratief is.
En als je jezelf een half jaartje goed verdiept in een primitiever leven, kun je jezelf na die tijd zonder al te veel problemen bedruipen hoor. Eten kun je zelf verbouwen of met anderen verhandelen, drinkwater idem, en zonder gas en CV kan ook makkelijk [open haard]. Kleding is iets wat je bij de kleermaker kunt halen.
Het is economisch en sociaal gezien onhaalbaar om 'back to the primitive' te gaan, maar vroeger deed men het ook zonder de hulp van de grote handelsindustrieën.
Slaaf is niet het goede woord. Het is eerder een zegen dat we zoveel mogelijkheden hebben. Dat we die mogelijkheden op schadelijke wijze uitbuiten, is echter weer iets waar ik tegen appelleer. Zo veel en zo hevig als ik kan.

Jerommel schreef:, daden zijn toch altijd verbonden aan de dader? Dader doet daden. Daden impliceert dader.

De daden zijn slecht, de dader an sich is niet slecht, omdat hij mens is. En mensen worden pas slecht door de invloed van eerder genoemde factoren (genen, cultuur, opvoeding, etc.).
Mensen die slechte dingen doen, zijn altijd op enige wijze verknipt. Hun daden zijn daarmee slecht, maar zijzelf als persoon zijn niet meer dan slachtoffers van allerlei ervaringen en omstandigheden. Sommigen noemen dat het lot, ik prefereer de term 'keurslijf'.
-Friedrich Nietzsche-

Terug naar “[Religie] - Open forum”