Filosoof schreef:Hij vindt religie intolerant (ben ik met hem eens) en voert er dus een kruistocht tegen.
Religie intolerant?

Mensen zijn intolerant. Ga maar eens op het dawkins forum posten als gelovige dan krijg je een eerste rang demonstratie van vooroordelen intolerantie en een flinke dosis verbale agressie.
Dawkins zelf voert zijn kruistocht met een bijzondere dosis hypocritie en dat ziet hij zelf niet eens. Gelovigen starten oorlogen! Dat atheisten dat ook doen boeit hem verder niet. Gelovigen zijn intolerant, dat atheisten dat ook zijn wil hij niet zien. En geloof is geloof in een illusie. Iets wat hij nooit hard heeft kunnen maken.
Ik ben diep gelovig en heb nooit iemand verteld wat ze wel of niet moeten geloven. Moslim hindu jood heiden atheist doe je ding, doe ik het mijne en door de week zijn we collegas en vriendjes. Ik ga er vanuit dat God mensen geschapen heeft zoals ze moeten zijn het is niet voor mij om daar iets aan toe te voegen of van af te halen. Ik kan alleen mezelf zijn. En dan zit ik mezelf te wezen terwijl collegas een filmpje zitten te kijken van iemand die religie op de hak aan het nemen is middels stropop na stropop. Onder anderen dus het verhaal dat ik als gelovige ten onrechte respect voor mijn religie zou eisen.

Ze weten niet eens wat ik geloof.
Religie is niet intolerant. Tolerantie is letterlijk een vereiste voor het christendom. Oordeelt niet. Dat christenen heel vaak niet tolerant zijn is onverkwikkelijk maar laten we niet doen alsof ze als enige intolerant zijn. De huidige anti moslim hetze is echt geen christelijke gebeurtenis hoewel christenen er hard genoeg in mee gaan. Dawkins hangt ergens een vaandel religie op en smijt daar elke slechte eigenschap van de mens tegenaan.
Ik snap dat als psycholoog wel. Hij blijkt op een streng christelijk internaat gezeten te hebben. Je weet wel. Die concentratie kampen voor kinderen van de vorige eeuw. Stel dat je daar aangeeft te twijfelen. Dan slaan ze dat soort "onchristelijke" ideen er wel uit. Het lijkt me logisch dat je dan niets meer met religie te maken wil hebben. Maar wordt niet zelf dat intolerante mannetje waar je anderen van beschuldigd.
Zonder religie is er ook haat, is er ook oorlog, is er ook dwaasheid en bijgeloof. Waarschijnlijk in de exacte hoeveelheden die je nu ook ziet. De rotzak factor in dit universum is een constante. Het is dwaas daarvoor een willekeurige zondebok aan te wijzen. Zeker omdat je daarmee polarizeert en juist extremisme veroorzaakt. Zowel onder atheisten als onder christenen.