Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Met veel verbazing heb ik het stukje gelezen in de Trouw van 17/10/2007 ( http://www.trouw.nl/deverdieping/religi ... 822691.ece) waarin discriminatie (of racisme) besproken wordt in de gereformeerde kringen. Ik ben zelf christelijk, maar niet gereformeerd. Wel merk ik inderdaad dat er wel degelijk racisme speelt in de gereformeerde kringen. Mensen met een andere huidskleur worden vaak schuin aangekeken, ook al wordt dit heel vaak ontkend. Uw reactie vond ik heel erg interessant (\"Ds. Vreugdenhil, bezoeker van de synodevergadering, denkt dat theologisch racisme nauwelijks of geen rol speelde bij de beraadslagingen die hem ’zeer bedroefd’ stemden. Wat dan wel? „Ik heb wel een idee, maar dat wil ik niet uitspreken.”). Ik ben erg benieuwdt naar uw idee, aangezien ik het me eigenlijk al jaren afgevraagd heb waarom mensen met een andere huidskleur soms ‘schuin’ aangekeken worden. In de Bijbel staat bijvoorbeeld: "Wie zichzelf verhoogt, zal vernederd worden. Maar wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden". Dit is iets wat ik me eigenlijk altijd al afgevraagd heb, dus ik ben reuze benieuwd naar uw antwoord. Alvast bedankt voor uw tijd en moeite!
Antwoord:
Je snapt wel dat ik hier niet op in ga. Ik schrijf een ingezonden brief aan Trouw waarin ik wil rechtzetten wat zij heel bewust hebben scheefgetrokken. Ik schrijf ook een brief aan mijn collega's die ik nog nooit in het openbaar in woord of geschrift op een negatieve of kwetsende manier heb bejegend. Ik wil hierover absoluut geen discussie voeren via de vragenrubriek.
Hartelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil
Othello schreef:Wat wil je dan eigenlijk zeggen?
hoe komt het dan dat we dat niet kunnen verdragen?
en waarom reageren we met verdedigen?
ik vraag me oprecht af waarom mensen zo'n move maken n.a.v. wrok van anderen, terwijl ze zelf ook soms een klein beetje wrok voelen.
beinvloed het je mening? wijzigd deze daardoor? maakt het ons ultra orthodoxer?
sela schreef:Othello schreef:Wat wil je dan eigenlijk zeggen?hoe komt het dan dat we dat niet kunnen verdragen?
en waarom reageren we met verdedigen?
ik vraag me oprecht af waarom mensen zo'n move maken n.a.v. wrok van anderen, terwijl ze zelf ook soms een klein beetje wrok voelen.
beinvloed het je mening? wijzigd deze daardoor? maakt het ons ultra orthodoxer?
elbert schreef:In de vragenrubriek geeft ds. Vreugdenhil in reactie op een vraag aan dat hij vindt dat het dagblad Trouw zijn mening bewust verkeerd heeft weergegeven:Met veel verbazing heb ik het stukje gelezen in de Trouw van 17/10/2007 ( http://www.trouw.nl/deverdieping/religi ... 822691.ece) waarin discriminatie (of racisme) besproken wordt in de gereformeerde kringen. Ik ben zelf christelijk, maar niet gereformeerd. Wel merk ik inderdaad dat er wel degelijk racisme speelt in de gereformeerde kringen. Mensen met een andere huidskleur worden vaak schuin aangekeken, ook al wordt dit heel vaak ontkend. Uw reactie vond ik heel erg interessant ("Ds. Vreugdenhil, bezoeker van de synodevergadering, denkt dat theologisch racisme nauwelijks of geen rol speelde bij de beraadslagingen die hem ’zeer bedroefd’ stemden. Wat dan wel? „Ik heb wel een idee, maar dat wil ik niet uitspreken.”). Ik ben erg benieuwdt naar uw idee, aangezien ik het me eigenlijk al jaren afgevraagd heb waarom mensen met een andere huidskleur soms ‘schuin’ aangekeken worden. In de Bijbel staat bijvoorbeeld: "Wie zichzelf verhoogt, zal vernederd worden. Maar wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden". Dit is iets wat ik me eigenlijk altijd al afgevraagd heb, dus ik ben reuze benieuwd naar uw antwoord. Alvast bedankt voor uw tijd en moeite!
Antwoord:
Je snapt wel dat ik hier niet op in ga. Ik schrijf een ingezonden brief aan Trouw waarin ik wil rechtzetten wat zij heel bewust hebben scheefgetrokken. Ik schrijf ook een brief aan mijn collega's die ik nog nooit in het openbaar in woord of geschrift op een negatieve of kwetsende manier heb bejegend. Ik wil hierover absoluut geen discussie voeren via de vragenrubriek.
Hartelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil
we weten allemaal dat we onze naasten lief moeten hebben. en ook dat het daar behoorlijk aan schort in onze vrome kringen. mijns inziens werkt een houding van verdedigend ingaan op de genoemde kritiek versterkend negatief. we kruipen nog meer in onze subcultuur weg. sommigen verdedigen notabene de discriminatie.
mijns inziens zijn er geen terechte nuances te maken of is eea uitsluitend het probleem van iets wat onhandig in de publiciteit terecht is gekomen. Neen, onze houding in deze is een zaak van leven of dood voor behoud van onze reformatorische zuil.
Othello schreef:sela schreef:we weten allemaal dat we onze naasten lief moeten hebben. en ook dat het daar behoorlijk aan schort in onze vrome kringen. mijns inziens werkt een houding van verdedigend ingaan op de genoemde kritiek versterkend negatief. we kruipen nog meer in onze subcultuur weg. sommigen verdedigen notabene de discriminatie.
Oh, maar je mag natuurlijk niet alle nuances op één hoop vegen met de soms inderdaad nogal kortzichtige stellingname achter dat groepje predikanten dat kennelijk moeite heeft met zwarte predikanten op de kansel... In deze discussie zijn er terecht nuances aangebracht, die verder niets afdoen aan het feit dat de grondhouding van dat groepje 'bezwaarde' predikanten nogal lomp is.sela schreef:mijns inziens zijn er geen terechte nuances te maken of is eea uitsluitend het probleem van iets wat onhandig in de publiciteit terecht is gekomen. Neen, onze houding in deze is een zaak van leven of dood voor behoud van onze reformatorische zuil.
Dat moet je eens wat nader toelichten. Spat onze zuil uit elkaar als de zwarte predikanten het recht op preken wordt onthouden? Wat bedoel je precies?
sela schreef:ah! oke, een kort antwoord. ik weet niet of ik alle bedoelingen mijnerzijds in de woorden kan stoppen:
volgens mij zitten we op een dood spoor als we - in het nauw gedreven door kritieken - alleen verdedigen, zelfs tegen je eigen overtuiging in.
een subcultuur belangrijker dan het Woord van God [vgl. discriminatie met je naasten liefhebben als jezelf].
en: zoals eerder aangegeven bestaan er naast jou vraag dus ook ook vragen mijnerzijds.
Gerdien B. schreef:Waarom blijf jij het verdedigen noemen?
Ik zie het meer als iemand de andere kant van de zaak voorhouden zodat hij/ zij een wat genuanceerdere meningn kan vormen.
Ik heb namelijk ook nergens gezegd dat ik voor of tegen ben. Ik heb alleen een aantal kanten geprobeerd te belichten.
sela schreef:@ othello. je voelt je niet aangesproken door je eigen vragen?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten