Jehova

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Jehova

Berichtdoor Yoshi » 22 okt 2016 14:47

antoon schreef:Dat kan zijn maar dan zou je ook met een evenredig echt argument moeten komen

Mortlach verteld zijn ervaring en ik de mijne. Dat die ervaringen jou schijnbaar niet zo aanstaan is niet mijn probleem.

antoon

Berichtdoor antoon » 22 okt 2016 14:50

Mortlach verteld zijn ervaring en ik de mijne. Dat die ervaringen jou schijnbaar niet zo aanstaan is niet mijn probleem.

Helaas verkeerd, ik heb geen moeite met volgens jullie uwer ervaring, alleen als je iets stelligs uitroept past daar ook een stellig argument bij vind ik , en dat zie ik hier niet zo.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 22 okt 2016 14:55

Johan100 schreef:Dat bestaat uiteraard wel, want er is maar één waarheid.(...)

Nou, dan weten we dat ook weer. Maar kun je het volgende fenomeen dan even voor mij duiden: namelijk, dat er zeer veel verschillende gelovigen zijn die ditzelfde zeggen: "er is maar één waarheid".

Iedereen die dit zegt bedoelt natuurlijk: er is maar één waarheid, namelijk die van mij (of van onze geloofsrichting).

En daar gaan we weer.

Iedereen is vast overtuigd van het feit dat er maar één waarheid is, maar voor een buitenstaander wordt het wel lastig.
Als die vraagt waarom de één wel gelijk zou hebben en de ander niet dan krijg je eigenlijk hetzelfde antwoord: "omdat er maar één waarheid is...en ik zal het nog één keer uitleggen, want toevallig ken ik die waarheid".
Als je als buitenstaander hoofdschuddend wegloopt om het bij die ander te proberen (die volgens de laatste spreker dus niet de waarheid vertelt), dan krijg je precies hetzelfde. Als je daar ook vraagt waarom hij gelijk zou hebben en de ander niet zegt deze ook: "omdat er maar één waarheid is...en ik zal het nog één keer uitleggen, want toevallig ken ik die waarheid".

Kortom, al die stellige uitspraken over de éne waarheid zijn alleen geldig zolang je binnen een klein kringetje van gelijkgestemden bent.
Als je je echter tussen allerlei kringen in staat, die alle verschillende opvattingen hebben, dan werkt het niet meer. Uit elke hoek hoor je immers een groepje roepen: "onze waarheid is de éne waarheid".

De eigenlijke vraag is dus: hoe kun je, hoe moet je kiezen tussen al die reclamemakers die preken voor eigen parochie?
Voor de insiders van zo'n groepje lijkt er maar één waarheid te bestaan (logisch, want me moeder zegt het en een goede vriend van me en de andere kerkleden en de dominee).
Maar voor de outsiders is het anders. Die horen totaal tegenstrijdige dingen. En dat zou allemaal waar zijn?

Pfff.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 22 okt 2016 14:56

:lol: Als jij graag voor jezelf wil geloven dat onze ervaringen verkeerd zijn dan is dat helemaal prima jho. Maak er jouw feestje van.
Ik hoef er geen stellige argumenten bij te zetten, want is het is allemaal vrij logisch. WTG aanhangers zijn ook maar gewoon mensen die naast hun WTG bezigheden ook gewone banen hebben en dus nooit tot in detail 66 bijbelboeken nauwkeurig bestudeerd kunnen hebben en dat ook onthouden. Zeker niet als je het gemiddelde opleidingsniveau van de WTG aanhanger in ogenschouw neemt. Daarnaast is het reeds bekend dat men bij het WTG zo te werk gaat oa van voormalig WTG aanhangers.

Kom jij dus maar met bewijzen dat WTG aanhangers een bovenmenselijk goed geheugen hebben en alle 66 bijbelboeken even goed bestuderen en allemaal even diepgaand uitdiepen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 22 okt 2016 14:57

gravo schreef:Nou, dan weten we dat ook weer. Maar kun je het volgende fenomeen dan even voor mij duiden: namelijk, dat er zeer veel verschillende gelovigen zijn die ditzelfde zeggen: "er is maar één waarheid".

Iedereen die dit zegt bedoelt natuurlijk: er is maar één waarheid, namelijk die van mij (of van onze geloofsrichting).

En daar gaan we weer.

Dank je voor de verdere verduidelijking, dat wou ik dus ook aangeven.

antoon

Berichtdoor antoon » 22 okt 2016 15:08

Als jij graag voor jezelf wil geloven dat onze ervaringen verkeerd zijn dan is dat helemaal prima jho. Maak er jouw feestje van.
Ik hoef er geen stellige argumenten bij te zetten, want is het is allemaal vrij logisch. WTG aanhangers zijn ook maar gewoon mensen die naast hun WTG bezigheden ook gewone banen hebben en dus nooit tot in detail 66 bijbelboeken nauwkeurig bestudeerd kunnen hebben en dat ook onthouden. Zeker niet als je het gemiddelde opleidingsniveau van de WTG aanhanger in ogenschouw neemt. Daarnaast is het reeds bekend dat men bij het WTG zo te werk gaat oa van voormalig WTG aanhangers.

Kom jij dus maar met bewijzen dat WTG aanhangers een bovenmenselijk goed geheugen hebben en alle 66 bijbelboeken even goed bestuderen en allemaal even diepgaand uitdiepen.

Ik heb 30 jaar ervaring, als tegenstander maar om bepaalde redenen verbonden, ook decennia lang wel verbomden met de gemeenschap, ik heb alle boeken gelezen trouwens ook van tegenstanders , kortom ik kan uit ervaring spreken , niet alles van bovenstaande klopt, ik ga het ontleden
1 Gewoon mensen klopt dat is de werkelijkheid
2 66 boeken kunnen de meesten- ik zal niet zeggen uit het hoofd - maar wel zodanig dat men zeer goed weet wat er staat
3 Scholing. Tenzij je jezelf maar matig geschoold vind heb je gelijk, bij JG zijn ook veel leraren, trouwens ook andere beroepen zijn vertegenwoordigd.

Maar inderdaad er zijn veel mensen die je jan met de pet zou noemen, dat was in Jezus tijd ook het geval, bijna alle apostelen kwamen uit een arbeiders millieu Gallilea

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 22 okt 2016 15:11

Met opleidingsniveau bedoel ik natuurlijk het zeer beperkte aantal hogeropgeleide WTG'ers. (HBO of Uni afgerond) Oa veroorzaakt door het actieve ontmoedigingsbeleid binnen het WTG.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 22 okt 2016 16:48

Pas stonden er 2 wtg-ers voor mijn deur. Altijd lachen. Als je vertelt dat je theoloog bent, zien ze de bui al hangen. Ze begonnen met de vraag of ik wist waarom de naam van God zo belangrijk was, Jehova. Ja zeg ik, dat is een klassieke leesfout (met uitleg over het Hebreeuws). PADUM TSSS. Ze wisten niet hoe snel ze weg moesten komen. :lol:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 22 okt 2016 17:14

Cicero schreef:Pas stonden er 2 wtg-ers voor mijn deur. Altijd lachen. Als je vertelt dat je theoloog bent, zien ze de bui al hangen. Ze begonnen met de vraag of ik wist waarom de naam van God zo belangrijk was, Jehova. Ja zeg ik, dat is een klassieke leesfout (met uitleg over het Hebreeuws). PADUM TSSS. Ze wisten niet hoe snel ze weg moesten komen. :lol:

Dat je erom moet lachen vind ik geen goede instelling, Cicero.
Was je dan niet teleurgesteld geweest dat ze 'niets van je wilden leren'? :wink:
Laatst gewijzigd door Johan100 op 22 okt 2016 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 22 okt 2016 17:23

gravo schreef:

Kortom, al die stellige uitspraken over de éne waarheid zijn alleen geldig zolang je binnen een klein kringetje van gelijkgestemden bent.
Als je je echter tussen allerlei kringen in staat, die alle verschillende opvattingen hebben, dan werkt het niet meer. Uit elke hoek hoor je immers een groepje roepen: "onze waarheid is de éne waarheid".

Is dat zo? Jezus zei: '' Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven!'' ... en dat was echt niet tegen gelijkgestemden!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 22 okt 2016 17:56

gravo schreef:
Nou, dan weten we dat ook weer. Maar kun je het volgende fenomeen dan even voor mij duiden: namelijk, dat er zeer veel verschillende gelovigen zijn die ditzelfde zeggen: "er is maar één waarheid".

En daar gaan we weer.

Iedereen is vast overtuigd van het feit dat er maar één waarheid is, maar voor een buitenstaander wordt het wel lastig.
Als die vraagt waarom de één wel gelijk zou hebben en de ander niet dan krijg je eigenlijk hetzelfde antwoord: "omdat er maar één waarheid is...en ik zal het nog één keer uitleggen, want toevallig ken ik die waarheid".
Als je als buitenstaander hoofdschuddend wegloopt om het bij die ander te proberen (die volgens de laatste spreker dus niet de waarheid vertelt), dan krijg je precies hetzelfde. Als je daar ook vraagt waarom hij gelijk zou hebben en de ander niet zegt deze ook: "omdat er maar één waarheid is...en ik zal het nog één keer uitleggen, want toevallig ken ik die waarheid".

De eigenlijke vraag is dus: hoe kun je, hoe moet je kiezen tussen al die reclamemakers die preken voor eigen parochie?
Voor de insiders van zo'n groepje lijkt er maar één waarheid te bestaan (logisch, want me moeder zegt het en een goede vriend van me en de andere kerkleden en de dominee).
Maar voor de outsiders is het anders. Die horen totaal tegenstrijdige dingen. En dat zou allemaal waar zijn?

Pfff.

gravo

Goed, ik probeer nog een keer op je te reageren, kijken wat er gebeurt. Er wordt zomaar één reactie weggehaald of er gaat iets niet goed.
Wat ik zei komt er kort op neer dat je naar ik mag aannemen wel weet dat er maar één waarheid is..
En dan gaat het er niet om of het 'mijn waarheid' is ' of 'jouw waarheid' , maar het feit dat er maar één waarheid is.
Je kunt bijvoorbeeld overtuigd zijn dat er maar één waarheid is, maar toch zoekende naar die waarheid.. en die waarheid is kerkmuuroverstijgend!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 okt 2016 18:26

Er is maar één waarheid: Jezus Christus en Die gekruisigd!
Dat men over allerlei andere zaken verschillend denkt is een feit, gezien het belachelijk grote aantal kerken, kerkjes en vrije groeperingen die zich te goed voelen om ergens aansluiting bij te zoeken....
In veel kerken zegt men dat God ook in andere kerken werkt. En de verschillen zijn vaak niet wezenlijk wordt er dan gezegd. Maar intussen is het echte zoeken naar eenheid nog ver te zoeken in veel kerken. Want dan zijn er blijkbaar toch wel verschillen die eenheid in de weg staan. Die verschillen zijn dan blijkbaar groter dan men wil doen geloven. Of die verschillen worden dan ineens als rechtvaardiging gezien om kerkelijke eenheid uit of af te stellen. Blijkbaar denkt men dan dat "die anderen" het toch fout zien.
Je kunt er lang en breed over discussiëren, maar zolang wij nog steeds bezwaren hebben tegen andere kerken en heel goed kunnen aanwijzen waar die ander fout zit in onze ogen, zijn wij er stiekem van overtuigd dat onze zienswijze de juiste is. Er is dan inderdaad maar één waarheid, en dat is de onze....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Bruno

Berichtdoor Bruno » 22 okt 2016 18:44

Cathy schreef:Vind je dat niet een beetje beperkt?
Er staat ergens in de Bijbel:
Je zult de Here, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.
Wanneer je alleen op je gevoel vertrouwd ontspoor je gegarandeerd.

Bedankt voor deze wijze tip.
Ik denk dat ik toch heel de ervaring zal "moeten" uitlopen. Ik heb veel uit dit topic kunnen halen om de JG mee te confronteren.

Ik weet te weinig van JG om mijn verstand te gebruiken.
Een ziel zou ik niet hebben volgens JG.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 22 okt 2016 18:47

Race406 schreef:Je kunt er lang en breed over discussiëren, maar zolang wij nog steeds bezwaren hebben tegen andere kerken en heel goed kunnen aanwijzen waar die ander fout zit in onze ogen, zijn wij er stiekem van overtuigd dat onze zienswijze de juiste is. Er is dan inderdaad maar één waarheid, en dat is de onze....

Men ziet de splinter, maar niet de balk? :)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 okt 2016 19:12

Bruno: Over verschillen mag je, nee moet je, blijven doorspreken. Vaak zou het wel eens een gevalletje splinter balk kunnen zijn inderdaad. Over heel veel dingen mag je wat mij betreft verschillend denken. Men gaat echter een (Bijbelse) grens over wanneer men Jezus niet als Gods Zoon en als Redder van zondaren ziet. Dan krijg je uitspraken die ik van (onder andere) Jehova Getuigen heb gehoord als: "O, maar wij vinden Jezus ook wel belangrijk hoor!"
Dat is nu net het verschil: In Gods reddingsplan is Hij HET belangrijkste!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “[Religie] - Open forum”