antoon schreef:Dat kan zijn maar dan zou je ook met een evenredig echt argument moeten komen
Mortlach verteld zijn ervaring en ik de mijne. Dat die ervaringen jou schijnbaar niet zo aanstaan is niet mijn probleem.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
antoon schreef:Dat kan zijn maar dan zou je ook met een evenredig echt argument moeten komen
Johan100 schreef:Dat bestaat uiteraard wel, want er is maar één waarheid.(...)
gravo schreef:Nou, dan weten we dat ook weer. Maar kun je het volgende fenomeen dan even voor mij duiden: namelijk, dat er zeer veel verschillende gelovigen zijn die ditzelfde zeggen: "er is maar één waarheid".
Iedereen die dit zegt bedoelt natuurlijk: er is maar één waarheid, namelijk die van mij (of van onze geloofsrichting).
En daar gaan we weer.
Cicero schreef:Pas stonden er 2 wtg-ers voor mijn deur. Altijd lachen. Als je vertelt dat je theoloog bent, zien ze de bui al hangen. Ze begonnen met de vraag of ik wist waarom de naam van God zo belangrijk was, Jehova. Ja zeg ik, dat is een klassieke leesfout (met uitleg over het Hebreeuws). PADUM TSSS. Ze wisten niet hoe snel ze weg moesten komen.
gravo schreef:
Kortom, al die stellige uitspraken over de éne waarheid zijn alleen geldig zolang je binnen een klein kringetje van gelijkgestemden bent.
Als je je echter tussen allerlei kringen in staat, die alle verschillende opvattingen hebben, dan werkt het niet meer. Uit elke hoek hoor je immers een groepje roepen: "onze waarheid is de éne waarheid".
gravo schreef:
Nou, dan weten we dat ook weer. Maar kun je het volgende fenomeen dan even voor mij duiden: namelijk, dat er zeer veel verschillende gelovigen zijn die ditzelfde zeggen: "er is maar één waarheid".
Iedereen die dit zegt bedoelt natuurlijk: er is maar één waarheid, namelijk die van mij (of van onze geloofsrichting).
En daar gaan we weer.
Iedereen is vast overtuigd van het feit dat er maar één waarheid is, maar voor een buitenstaander wordt het wel lastig.
Als die vraagt waarom de één wel gelijk zou hebben en de ander niet dan krijg je eigenlijk hetzelfde antwoord: "omdat er maar één waarheid is...en ik zal het nog één keer uitleggen, want toevallig ken ik die waarheid".
Als je als buitenstaander hoofdschuddend wegloopt om het bij die ander te proberen (die volgens de laatste spreker dus niet de waarheid vertelt), dan krijg je precies hetzelfde. Als je daar ook vraagt waarom hij gelijk zou hebben en de ander niet zegt deze ook: "omdat er maar één waarheid is...en ik zal het nog één keer uitleggen, want toevallig ken ik die waarheid".
Kortom, al die stellige uitspraken over de éne waarheid zijn alleen geldig zolang je binnen een klein kringetje van gelijkgestemden bent.
Als je je echter tussen allerlei kringen in staat, die alle verschillende opvattingen hebben, dan werkt het niet meer. Uit elke hoek hoor je immers een groepje roepen: "onze waarheid is de éne waarheid".
De eigenlijke vraag is dus: hoe kun je, hoe moet je kiezen tussen al die reclamemakers die preken voor eigen parochie?
Voor de insiders van zo'n groepje lijkt er maar één waarheid te bestaan (logisch, want me moeder zegt het en een goede vriend van me en de andere kerkleden en de dominee).
Maar voor de outsiders is het anders. Die horen totaal tegenstrijdige dingen. En dat zou allemaal waar zijn?
Pfff.
gravo
Cathy schreef:Vind je dat niet een beetje beperkt?
Er staat ergens in de Bijbel:
Je zult de Here, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.
Wanneer je alleen op je gevoel vertrouwd ontspoor je gegarandeerd.
Race406 schreef:Je kunt er lang en breed over discussiëren, maar zolang wij nog steeds bezwaren hebben tegen andere kerken en heel goed kunnen aanwijzen waar die ander fout zit in onze ogen, zijn wij er stiekem van overtuigd dat onze zienswijze de juiste is. Er is dan inderdaad maar één waarheid, en dat is de onze....
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten