kinpruik schreef:Ten eerste is het geen exclusief joods-christelijke-humanistische moraal (wat dat dan ook moge betekenen, aangezien er nogal wat tegenstrijdigheden in zitten). Ten tweede 'kopieren' christenen natuurlijk op dezelfde manier die moraal waarmee ze opgevoed zijn, met als extraatje dat er een aantal dogma's zijn waaraan niet getwijfeld dient te worden. Ten derde, we hebben het de hele tijd over morele uitingen die min of meer universeel zijn, maar laten we het nu hebben over bijvoorbeeld een norm die vrijwel exclusief christelijk is, namelijk: heb uw vijanden lief. Ik deel deze norm bepaald niet, en met mij veel anderen in Nederland niet. Kan ik hieruit concluderen dat ik geen christelijke moraal heb?
1. Er zitten tussen deze 3 wel wat dingen die wrijvingen opleveren, maar als je de Nederlandse moraal wilt omschrijven, kom je met deze 3 woorden denk ik een heel eind.
2. Waarmee uiteindelijk de Bijbel het referentiekader is. Bij wildgroei zie je steeds dat mensen daarop teruggrijpen.
3. Dat ligt eraan wat je specifiek onder christelijke moraal rekent, of je het begrip in brede, algemene zin neemt of heel strikt. Algemeen zijn heel veel normen en waarden gebaseerd op de Bijbel, al hebben ze hun oorspronkelijke waarde verloren. (zoals in mijn voorbeeld) Hebt uw vijanden lief is een specifieke uitspraak van Jezus. Als je zelf zegt dat je deze niet onderschrijft, zul je niet binnen de meest strikte categorie vallen denk ik.
Overigens is Jezus zelf het voorbeeld bij uitstek van het in praktijk brengen hiervan:
Romeinen 5: 6-11, StatenvertalingWant Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven.
Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.
Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven.
En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in God, door onzen Heere Jezus Christus, door Welken wij nu de verzoening gekregen hebben.
Overigens: in Genesis 9 staan een aantal geboden voor de hele mensheid, de zogenaamde Noachitische geboden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noachitische_geboden.
Iedere niet-Jood die toch willen leven zoals God voorschrijft, zou die moeten houden volgens de Rabbijnen. (Zie in dit verband ook Handelingen 15)