Pcrtje schreef: Ik word een beetje moedeloos van dit kortzichtige gedoe. Sorry dat ik misschien een beetje tegen je uitval, hoor, maar ongeacht of je het er mee eens bent of niet: kom met zinniger commentaar.
- Faramir, Rotterdam en ik hebben het al heel vaak gezegd: het is onzinnig om vanuit je eigen Protestantse kader de RKK te beoordelen. Natuurlijk zie je dan niet dat een bepaald gebruik in de Bijbel staat. Dat is simpelweg zo omdat jij je Protestanse denkkaders, geloofsovertuigingen, gebruiken, cultuur en tradities gebruikt en plakt op het stelsel van de RKK. Natuurlijk zie je dan niet waarom zij dingen anders doen. Op dezelfde manier zien RKK'er niet waarom Protestanten andere denkkaders, geloofsovertuigingen, gebruiken, cultuur en tradities hebben. Zolang je daar niet bovenuit probeert te stijgen zul je überhaupt nooit kunnen begrijpen waarom zij het anders doen dan jij, ongeacht of je het met ze eens bent.
- Dus: RKK'er kunnen bepaalde dingen in de Bijbel lezen die jij er niet in leest. Of anders leest. Dat is afhankelijk van een oneindige hoeveelheid verschillende factoren. Het is dan ook niet zo gek dat men hier op het forum ook niet verder komt.
- Een onderdeel van punt 1 is bijvoorbeeld dat de RKK geen sola scriptura kent. Maar als het goed is wist je dat al. Dus het is onzinnig om te zeggen: het staat niet in de Bijbel dus het klopt niet. Dan heb je je nog niet genoeg verdiept in de cultuur van en de traditie waarin de RKK (staat).
Ohja dat sola scriptura.. Ik wist dat niet (meer). Kun je wel vertellen waarom er in Openbaring staat dat niemand iets van het 'boek' moet weglaten of toevoegen?
Dat zou toch betekenen dat er niets naast moet zijn?
Pcrtje schreef: Of je het nou wil of niet, de hoogste autoriteit van de RKK is Jezus Christus die in menselijke gedaante 'vertegenwoordigd' wordt door de Paus. (Netzoals een predikant in het Protestantisme die een goddelijk veronderstelde boodschap probeert te verkondigen ook een 'vertegenwoordiger' is van God.)
Oké excuses naar jou toe, want dat kwam volgens mij ook niet netjes over.
Ik zie een predikant ook maar gewoon als mens. Iemand die ik kan wijzen op fouten.
Daarom zie ik ze niet als 'leider'. Wel iemand die de boel bij elkaar houdt en overzicht heeft..
Maar leider klinkt zo zwaar.
Anoniem_89 schreef:Wat nou hoogste autoriteit? Wie zijn zij om dat te mogen zeggen?
Op basis van hun interpretatie van de Bijbel (en de apostolische overlevering).
Oke niet mee eens. Maar daarin laat ik je dan in je waarde (:
Ik kan me best voorstellen dat je teleurgesteld bent of je je afgeserveerd voelt. Zonder meteen te twijfelen aan je intenties kan ik wel redenen verzinnen waarom je niet duidelijk antwoord gekregen hebt. Misschien hadden ze op dat moment geen tijd? Misschien wilden zij liever verwijzen naar wat een ander geschreven heeft omdat diegene het reeds eerder heel helder heeft verwoord?
Ik vraag Ayla wel (: Zij schijnt er geweest te zijn.
Anoniem_89 schreef:Daarom kan ik zeggen dat ik neutraal in het geloof gestapt ben en niet iets van tradities een rol speelt in mijn leven.
Pcrtje schreef: Dat is onzin en jezelf voor de gek houden. Niemand is neutraal, zeker niet wat betreft levensovertuigingen. Onbewust beoordeel je alles vanuit je eigen kader. Zoals ik al zei zijn er tig beïnvloedende factoren: je karakter, opvoeding, ervaringen met zowel kerk als maatschappij, meningen van anderen, druk die uitgeoefend wordt door anderen, bepaalde gebeurtenissen in je leven, heersende cultuur, je complete milieu, enzovoorts, enzovoorts.
Ja in dat opzicht wel, maar niet dat een dominee tegen mij moet gaan zeggen wat ik wel/niet moet doen. En ook niet dat ik klakkeloos dingen heb aangenomen als waarheid, of iets in die richting

Ik heb hele goede ervaringen met de bisschop en de pastoors van Groningen-Leeuwarden. Van de bisschop heb ik twee boekjes gekregen die het een en ander uitleggen over zijn achtergrond en gedachtegangen. Heel interessant. Helemaal geen aanslag of complot-achtig geschrift tegen Protestanten.Als je het zou willen lenen mag dat, hoor. Stuur me maar een pb-tje.
Ik zal eerst wel met Ayla babbelen en als ik dan nog vragen heb of wil lenen stuur ik je een PM