Gegoochel met getallen (Gematria)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gegoochel met getallen

Berichtdoor schelpje3 » 06 feb 2014 16:56

Wilsophie schreef:Prima hoor, dan is gegrondvest, of "gegrond' ook beeldspraak. En is een kleed ook beeldspraakt en oprollen ook. Over de voetbank Zijn er voeten vind ik je opmerking best onnozel.
Wat onder de voeten is gesteld is in de Bijbel een begrip t.a.v. onderwerping en dat begrijpt iedereen.
Maar als je de Bijbel niet letterlijk neemt dan kun je het ineenrollen en het verouderen van het kleed ook niet meer letterlijk benoemen, hoe je dat wel doet is mij een raadsel.
Zit Hij niet aan de Rechterhand dan? En zijn het beeldsprakerige vijanden? Hoe zien die eruit dan?

Omdat je alleen maar leest, wat je wil lezen, wat je zelf ooit op je harde schijf geprogrammeerd hebt gekregen.
En wat bedoel je met beeldsprakerige vijanden? Als ik het woord google, wordt het gecorrigeerd in:
beeldsprakige vijanden. En dan krijg ik als eerste een link naar een historische roman.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 06 feb 2014 16:57

Cicero schreef:Het woord gal betekent hoop of golf. Heeft niets met 'vorm' te maken. Wat dit verder met wedergeboorte te maken heeft, ontgaat mij. Het gaat in elk geval niet via de normale manier van het achterhalen van woordbetekenissen.

Zou het te maken kunnen hebben met 'gilgoel'?
(Ik probeer maar mee te denken. :D )
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 16:59

Bij nadere beschouwing zakt het hele bouwwerk als een kaartenhuis in elkaar.

Ik had niet anders verwacht. Golgotha heeft dezelfde getalswaarde als Gilgal en ik heb het inmiddels gevonden. Maar je weet alles beter en ik laat je graag in die waan en dan zakt een kaartenhuis zeker in elkaar, maar ik bouw op de Rots en dat is Christus.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 feb 2014 17:01

Flauw. Als jij het gevonden hebt, dan kun je daarmee toch aantonen dat ik ongelijk heb?

Als jij het nu opeens niet wilt geven, bevestig je daarmee alleen maar de indruk dat je behoorlijk nat gaat.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 06 feb 2014 17:01

Wilsophie schreef:Ien ken jij de getalswaarde van Golgotha?

De werkelijke waarde van Golgotha, wat er gebeurde op Golgotha, is niet in getallen uit te drukken.
Ik ben vrij dom wat getallen betreft, en toch heeft God mij Zijn Woord gegeven, en mag ik er uit leren. Sterker nog, Hij wil mij er Zelf uit onderwijzen.
Ik zou kierewiet worden als ik op deze manier, door getallen, conclusies aan Gods Woord zou moeten verbinden. Dat zou ik nooit kunnen.
Gelukkig is de Bijbel ook voor domme mensen zoals ik. We hoeven er niet meer in stoppen dan dat God er in gezegd heeft. De vraag aan de Heere om onderwijs is voldoende.

Wel heb ik mij zeer vermaakt met dit topic tot nu toe, ook al snap ik er geen hout van.... :D
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 feb 2014 17:02

Wilsophie schreef: maar ik bouw op de Rots en dat is Christus.

En keurt Hij het goed dat je liegt? Je kunt niet bouwen en tegelijkertijd bewust de zonden aan de hand houden! En leert de Bijbel ons dat we moeten gaan goochelen met getallen?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 06 feb 2014 17:05

Leuk zeg van Golgotha en Gilgal, nooit geweten.
http://siebbuiten.wordpress.com/2011/04 ... rofetisch/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 feb 2014 17:06

mona schreef:
De werkelijke waarde van Golgotha, wat er gebeurde op Golgotha, is niet in getallen uit te drukken.
Ik ben vrij dom wat getallen betreft, en toch heeft God mij Zijn Woord gegeven, en mag ik er uit leren. Sterker nog, Hij wil mij er Zelf uit onderwijzen.
Ik zou kierewiet worden als ik op deze manier, door getallen, conclusies aan Gods Woord zou moeten verbinden. Dat zou ik nooit kunnen.
Gelukkig is de Bijbel ook voor domme mensen zoals ik. We hoeven er niet meer in stoppen dan dat God er in gezegd heeft. De vraag aan de Heere om onderwijs is voldoende.

Wel heb ik mij zeer vermaakt met dit topic tot nu toe, ook al snap ik er geen hout van.... :D

Volgens Calvijn draait alles om de eenvoudige betekenis van de Schrift. Dat wil zeggen: de klaarblijkelijke betekenis. Geen diepere betekenis die alleen voor ingewijden te doorgronden zou zijn.

Daarom ben je helemaal niet dom als je daarmee uit de voeten kunt. Ik vind dat juist heel verstandig. Ik vind het veel dommer als je ingewikkelde prietpraat die zonder enige basis is, voor de waarheid houdt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 17:18

Cathy schreef:Zou het te maken kunnen hebben met 'gilgoel'?
(Ik probeer maar mee te denken. :D )

Leuk dat je mee denkt, maar ik moet het ook hebben van mijn beperktheid t.a.v. de Hebr. taal. Bovendien gaat het mij niet om letters te leren of interessant te doen want dat is allemaal de buitenkant. Het gaat mij om de Geestelijke betekenis van het Woord te leren verstaan.
Het is hetzelfde woord maar dan 2 keer. gal-gal of rad-rad. een ommekeer dus.

Het heeft te maken met vormwording, dat wat gestalte krijgt. Gal-gal.
De wereld kent het als reincarnatie.
Die hebben er soms meer kennis van...helaas.

Maar goed, ik ga even verder want het woord komt ook voor in Goliath. Zeg je dat in het Hebreeuws dan is het Galjath en dat betekent "de glanzende"400-10-30-3 En zo zie je weer dat het woord gal uit de 30 en de 3 is opgebouwd. deze vormwording of gestalte wordt nogeens extra bevestigd.
En dus eindigt het woord met de 400 ( lees van rechts naar links).

Deze stoffelijke wereld stopt bij de 400. De sluitletters die hoger zijn doen ook niet mee.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 17:20

Boerin schreef:Leuk zeg van Golgotha en Gilgal, nooit geweten.
http://siebbuiten.wordpress.com/2011/04 ... rofetisch/

Mooi he en dan lees ik nu iets over Goliath. Een extra uitdrukking met dezelfde letters dat er een behoorlijke gestalte ontstaat.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 17:23

Cicero schreef:Flauw. Als jij het gevonden hebt, dan kun je daarmee toch aantonen dat ik ongelijk heb?

Als jij het nu opeens niet wilt geven, bevestig je daarmee alleen maar de indruk dat je behoorlijk nat gaat.

Als je die conclusie trekt dan begrijp ik dat heel goed. Voormalig Koningin Juliana zou zeggen tegen haar hofmeesters: "meneer ze ( de journalisten die onbeschofd waren geweest) Meneer ze hebben het NIET verdiend.
En dat is niet flauw maar ik laat me niet door een buitengewoon intelligente man met allerlei bedreigingen over een gestolen topic niet langer schofferen.
Doeg!!!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 feb 2014 17:25

Wilsophie schreef:Doeg!!!

Zou ik ook doen, het hazenpad kiezen, als ik te eigenwijs was m'n fout toe te geven.

Wil je dan verder ook niet meer reageren in dit topic? Dankjewel.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 17:26

mona schreef:De werkelijke waarde van Golgotha, wat er gebeurde op Golgotha, is niet in getallen uit te drukken.

Nee hoor je bent helemaal niet dom. Wat er gebeurde op de schedelplaats Golgotha is zeker niet uit te drukken, noch in woorden noch in getallen.... Want bij getallen denken wij altijd in geld en daar gaat het jou en mij niet om. En God onderwijst jou en mij uit Zijn Woord en als jij kierewiet wordt dan zal God Zich aanpassen, want Hij vraag geen verwarde of intelligente of sekteachtige mensen, die ...God vraag geloof en de Bijbel is voor iedereen geschreven maar gaat niet altijd over ons. En de vraag aan de Heer om onderwijs is zeker meer dan voldoende, want de Heilige Geest zou jou en mij leiden in Zijn Waarheid, dank voor je post.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 06 feb 2014 17:33

*Verwijderd ivm off topic*

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 feb 2014 17:39

Ik denk dat het zo zit .

Gilgal = 30.3.30.3 - Galgal - rollen [ uitbeelding van wedergeboorte.

Golgotha begint met 400 . 30.3.30.3 [ Taph heeft getalswaarde 400 en het woord Taph betekent Teken; Kruis,
Het was dus in dit geval niet iets van optellen maar van het kruis wat al een getalswaarde heeft van 400 volgens mij de laatste letter.
Einde van de wet in de 4e bedeling.

Terug naar “[Religie] - Open forum”