Amos schreef:In het begin van het christendom, ergens in de derde eeuw, stond er een bijbelgeleerde op, zijn naam was Sabelius, die leerde dat de christelijke God de vader, god de zoon, en god de heilige geest, drie verschillende manifestaties (openbaringen) waren van 1 god, net zoals water, ijs, en stoom, drie verschillende manifestaties zijn van 1 element; H20.
Als dank voor dit briljante inzicht werd hij als ketter gebrandmerkt en de kerk uitgeschopt. Men begreep toen al dat dit een onmogelijkheid is.
Als iemand zegt dat Jezus dezelfde is als J-H-W-H, dan zit je dus met het feit dat God zijn eigen zoon is, en tegelijkertijd zijn eigen vader.
Dan zit je met het feit dat als Jezus tot zijn vader bidt, dat God dan tot zichzelf bidt.
Lukas 22:41-42; "…, en bad deze woorden: … doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede!" Dus hier had God een andere wil dan zichzelf?
Zelfs in de hemel is Jezus ondergeschikt aan de Vader volgens 1 Korintiers 15:28, Matteus 20:23, Filippenzen 2:9.
God ondergeschikt aan zichzelf?
Toen Jezus aan het kruis hing riep hij uit: "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" Matteus 27:46.
Verliet God zichzelf?
“zo zoekt hetgeen boven is, waar Christus is, zittende ter rechterhand Gods;” Colossenzen 3:1
God zit aan zijn eigen rechterhand?
God is doodgegaan aan het kruis, geslacht door zijn eigen schepselen?
In dat geval: Wie heeft hem uit de dood opgewekt?
De vroege christenen begrepen al dat deze theorie niet kan.
Dit zijn allemaal houtje touwtje redeneringen die goed zijn om je eigen ongeloof goed te praten. Op diezelfde fiets hebben atheisten genoeg argumenten om ook de God van het OT weg te redeneren. Maar zoals jij wel zult weten. Het draait om geloof, vertrouwen. De drie-eenheid is echt niet heel vreemd hoor, maar je moet het willen zien. Jij wilt gewoon aan je argument vasthouden tegen alle winden in, maar je zult mensen hier echt niet overtuigen dat het niet kan, omdat de argumenten die je naar voren brengt, de gangbare opvatting van de drie-eenheid niet raken.
Heb je al eens de natuurkunde bekeken, en het verschijnsel licht. Het blijkt dat licht een twee-eenheid is, om het in eenzelfde soort woorden uit te drukken: Licht is een golf, maar licht bestaat ook uit deeltjes. De ene keer manifesteert het zich als een golf, een andere keer als deeltjes. Beiden vallen niet te verenigen, maar ze zijn er allebei. Verdiep je er maar eens in. En zelfs als je denkt het te begrijpen, dan zal dat niet zo zijn, want er is geen enkel mens die het volledig begrijpt. We kunnen het alleen zodanig beschrijven.
Zo is het ook met de Drie-eenheid. God is de Vader, de Zoon, en de Heilige Geest: menselijke woorden om de verschillende manifestaties van God te duiden. Weet jij hoe God eruit ziet? Weet jij wat God denkt? Weet jij hoe God in elkaar steekt? Nee. Zou je het begrijpen als je het zag? Nee. Maar om ons toch handvaten te geven, noemen we de verschillende manifestaties: de Vader de Zoon en de Heilige Geest. Dat is om de verschillende aspecten aan te geven. Maar is God dan volledig een vader zoals wij Hem voorstellen? Is hij een fysiek mannelijk persoon? Nee, volgens mij niet. Waarom dan de Vader? Omdat hij Jezus gegenereerd heeft: het Licht der wereld (zie misschien ook Gen 3 (en bedenk dat de zon en sterren nog moesten komen)). Gods Woord is geen natuurkunde boek waarin een vader ook echt een vader moet zijn zoals wij die definieren. Het wordt geschreven vanuit menselijk perspectief, omdat wij het Goddelijke perspectief niet kunnen bevatten. De zon werd niet stil gezet, maar de aarde werd stil gezet, maar wij bezien het vanaf de aarde, en dan lijkt de zon te bewegen, terwijl in werkelijkheid de aarde veel meer beweegt dan de zon.