Waar was je voor je geboorte?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

...
Verkenner
Verkenner

Re: Waar was je voor je geboorte?

Berichtdoor ... » 30 jun 2012 09:53

Sjaak84 schreef:Nee dat klopt niet. Volgens de bijbel is God het bron van het onheil.

Jesaja 45: 5 Ik ben de HEER, er is geen ander,
buiten mij is er geen god.
Ik heb je omgord met wapens,
ofschoon je me niet kende.
6 Zo zal iedereen, van oost tot west,
weten dat er niets is buiten mij.
Ik ben de HEER, er is geen ander
7 die het licht vormt en het donker schept,
die vrede maakt en onheil schept.
Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.

God bestuurd alles, dat klopt. Dus daar kan je het onheil ook onder laten vallen. Maar dat is iets wat God nooit gewild heeft. Toen Hij de aarde schiep was dat om de mens tot Zijn evenbeeld te maken. De duivel verleidde echter de mens, waardoor de zonde in de wereld kwam. De mens is hier dus de oorzaak van. En ja, God bestuurd de mens, dus in feite schiep Hij hier het onheil. Maar Hij wil geen slaven, daarom liet Hij deze val gebeuren.

Apart, je gelooft iets maar je weet niet precies wat.

Ik weet juist WEL waar ik in geloof! Ik geloof in God de Vader, in Zijn Zoon Jezus, en in de Heilige Geest. Ik had het hier over de vrije wil, niet over God zelf. Hoe het precies zit met vrije wil, DAT weet ik niet. Maar op dat punt WEET ik ook dat God weet wat Hij doet, dus dat dat altijd goed is. En klopt, dat kan je dan weer geloof noemen, maar niet zeker weten. Maar we zullen nooit alles precies weten, we weten het pas als we bij God zijn gekomen. En tot die tijd heb ik er absolute vrede mee dat ik sommige dingen gewoon niet uit kan leggen of snappen...

Ik GELOOF het, dat is iets anders dan snappen. Ik GELOOF dat ik, en alle mensen op de aarde vrije wil hebben. Ook GELOOF ik dat God al lang wist wat de mens met zijn of haar vrije wil ging doen. Hoe je dit bij elkaar kan voegen weet ik niet. Ik GELOOF alleen dat het zo is, en dat het zeker samen kan!
Dus, hoe graag ik het ook zou willen, ik zal je nooit precies uit kunnen leggen hoe het zit. Ik denk ook niet dat we er ooit achter zullen komen.. Dit is helemaal aan God.

Dus je geeft toe dat je logica niet logisch is en alleen berust op geloof. Dan zijn we het daar dus over eens. Van mij mag je het best geloven alleen je moet er geen rekening mee houden dat ik het serieus neem.

Voor mij is mijn logica, als je het zo wil noemen, logisch. Voor jou misschien niet. Maar is dat niet altijd zo, als mensen verschillende meningen over hebben? Je kan, wat ik GELOOF noem, ook WETEN noemen. Maar weten is nog altijd iets anders dan begrijpen. Ik weet zeker dat God bestaat, daarom geloof ik ook. Maar ik kan een ander niet laten geloven. Dat is ook helemaal niet mijn bedoeling. Maar ik zou het toch prettig vinden als je mijn berichten wel serieus neemt. Ik neem die van jou toch ook serieus? We kunnen het dan wel absoluut niet met elkaar eens zijn, maar dan kan je elkaar nog wel serieus nemen? Ik wil graag respect hebben voor de meningen van anderen, maar ik moet mijn eigen mening ook kunnen geven. En dat dat anders is dan die van jou, daar kan ik niets aan doen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 jun 2012 10:40

d:)b @.... :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 01 jul 2012 10:58

maaarten schreef:Maar ik kom voor genoeg keuzes te staan die niet direct met mijn genetica of opvoeding te maken hebben. Waarop baseert mijn brein zich dan? Bijvoorbeeld wanneer iemand moet kiezen voor een studie; studiekeuze is natuurlijk niet genetisch bepaald, en hoewel de omgeving hier natuurlijk wel wat invloed in heeft is mij toch niet helemaal duidelijk waarop een brein zich baseert als het een soortgelijke keuze moet maken.

Omgevingsfactoren en talent. Waar je mee omgaat word je mee besmet, dat is in de psychologie letterlijk waar. En talent is natuurlijk ook belangrijk. Bijvoorbeeld, iemand zonder enige aanleg voor wiskunde zal nooit een beroep gaan uitkiezen waar je goed in wiskunde moet zijn. En die aanleg is voor een gedeelte genetisch bepaald, dat heeft dus niks met vrije wil te maken.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 01 jul 2012 11:04

schaapje schreef:Je ziet even over het hoofd dat de hele mensheid in het domein van de duivel ligt, door de zonde van die ene mens Adam, die had gekozen om hem te geloven.
Dus een mens kan niet anders dan zondigen, omdat hij een zondaar is!

En dat is dus het tegenovergestelde van vrije wil.

Christopher Hitchens

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 01 jul 2012 16:38

goofy1978 schreef:dus omdat God alwetend is heeft de mens geen vrije wil en is niet verantwoordelijk voor zn daden?dat klinkt niet erg logisch.

God wist van te voren al dat de mens in het paradijs zou gaan zondigen. Dus wat er ook zou gebeuren, de mens zou van de boom des kennis van goed en kwaad eten. Dan is er geen sprake meer van vrije wil omdat dit moet gaan gebeuren.

ik kan nu terwijl ik dit typ bij elke letter een vloek zeggen niemand die me tegenhoud.
kan het ook niet doen maar wat ik ook doe God wist het van tevoren.

Als God alles al weet wat jij gaat doen dan is er sprake van detamisme, je moet het gaan doen want het ligt namelijk al vast, God weet hoe de toekomst gaat verlopen en die ligt vast.

ik heb een vrije wil om te doen en laten wat ik wil, waarom moeten mensen ander rekenschap afleggen aan God voor hun daden die zn in hun leven gedaan hebben.
zonder vrije wil kan God je niks maken je kon er niks aan doen, das lekker makkelijk in de oordeelsdag straks.

Nee die vrije wil heb jij niet. Ik had al eerder in dit topic gepost over een experiment waarbij mensen een keus moesten maken en die keuze moesten ze op het allerlaatste moment doen. Wat blijkt, wetenschappers konen al voorspellen wat voor keuze hij of zij zou gaan maken voordat men zelf bewust de beslissing heeft gemaakt. Dat houd dus in dat het bewustzijn achter de feiten aan loopt. In je hoofd is de keus al gemaakt om bijvoorbeeld links of rechts te gaan, daarna worden we er ons pas van bewust.

Mat 26,24
De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee dien mens, door welken de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest.

ik heb de indruk dat Jezus Judas erg verantwoordelijk houd voor zn daad, dat zou nergens op slaan als Judas geen vrije wil had.

Dat kan wel leuk in een bijbel tekst staan maar de observaties laten zien dat de mens geen vrije wil heeft. Je houd er namelijk geen rekening mee dat de bijbel het ook fout kan hebben.

Christopher Hitchens

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 01 jul 2012 21:31

Ik hou er inderdaad geen rekening mee dat de bijbel fout zit, dat jij fout zit des te meer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 jul 2012 07:04

Sjaak84 schreef:Nee dat klopt niet. Volgens de bijbel is God het bron van het onheil.

... schreef:God bestuurd alles, dat klopt. Dus daar kan je het onheil ook onder laten vallen. Maar dat is iets wat God nooit gewild heeft. Toen Hij de aarde schiep was dat om de mens tot Zijn evenbeeld te maken. De duivel verleidde echter de mens, waardoor de zonde in de wereld kwam. De mens is hier dus de oorzaak van. En ja, God bestuurd de mens, dus in feite schiep Hij hier het onheil. Maar Hij wil geen slaven, daarom liet Hij deze val gebeuren.

God besloot dat het onheil nodig was om het heil te laten zegevieren, daarom schiep hij zowel goed als kwaad en gaf ons het verstand om ze van elkaar te onderscheiden en voor een van de twee te kiezen. Als je gelooft dat God werkelijk alwetend is kan je nooit zeggen dat hij het niet gewild heeft.

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 02 jul 2012 16:38

God besloot dat het onheil nodig was om het heil te laten zegevieren, daarom schiep hij zowel goed als kwaad en gaf ons het verstand om ze van elkaar te onderscheiden en voor een van de twee te kiezen. Als je gelooft dat God werkelijk alwetend is kan je nooit zeggen dat hij het niet gewild heeft.

God is inderdaad alwetend. Hij wist dus ook al van te voren dat het onheil in de wereld zou komen. Maar toen God de mens schiep, deed Hij dat naar Zijn evenbeeld: Genesis 1:27. Hij gaf de mens de opdracht om voor de wereld te zorgen. En toen God na de 7e dag alles bekeek, zag Hij dat het GOED was. Hij heeft de aarde dus niet geschapen om er onheil te laten zijn. Hij heeft dat niet gewild. Maar doordat de mens at van de verkeerde boom, kwam de zonde in de wereld. Dit wist God natuurlijk ook al van te voren. Maar ondanks dat was dat niet Zijn doel bij het scheppen van de wereld.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 02 jul 2012 16:50

mohamed schreef:God besloot dat het onheil nodig was om het heil te laten zegevieren, daarom schiep hij zowel goed als kwaad en gaf ons het verstand om ze van elkaar te onderscheiden en voor een van de twee te kiezen. Als je gelooft dat God werkelijk alwetend is kan je nooit zeggen dat hij het niet gewild heeft.

Bovendien staat het leed van deze wereld zoals Paulus ook schreef in geen verhouding tot de luister die ons geopenbaard zal worden.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jul 2012 16:12

mohamed schreef:Als je gelooft dat God werkelijk alwetend is kan je nooit zeggen dat hij het niet gewild heeft.

... schreef:God is inderdaad alwetend. (....) Hij heeft dat niet gewild (....) Dit wist God natuurlijk ook al van te voren. Maar ondanks dat was dat niet Zijn doel bij het scheppen van de wereld.

Alwetend betekent weet alles en daarom schreef ik dat je niet kan zeggen dat God het niet gewild heeft als je gelooft dat hij alles wist. Indien jij toch vindt dat God het niet wilde, helemaal prima, maar trek dan ook even de conclusie die daar noodzakelijkerwijs aan verbonden is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jul 2012 16:15

mohamed schreef:God besloot dat het onheil nodig was om het heil te laten zegevieren, daarom schiep hij zowel goed als kwaad en gaf ons het verstand om ze van elkaar te onderscheiden en voor een van de twee te kiezen. Als je gelooft dat God werkelijk alwetend is kan je nooit zeggen dat hij het niet gewild heeft.

JHM schreef:Bovendien staat het leed van deze wereld zoals Paulus ook schreef in geen verhouding tot de luister die ons geopenbaard zal worden.

Welke luister en wanneer zijn daarbij wel zaken die het onderzoek waard zijn denk ik, maar dat Adam en Eva moesten zondigen lijkt mij wel duidelijk gedemonstreerd door het feit dat de boom van goed en kwaad in het midden van de hof stond.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 03 jul 2012 18:34

Sjaak84 schreef:Omgevingsfactoren en talent. Waar je mee omgaat word je mee besmet, dat is in de psychologie letterlijk waar. En talent is natuurlijk ook belangrijk. Bijvoorbeeld, iemand zonder enige aanleg voor wiskunde zal nooit een beroep gaan uitkiezen waar je goed in wiskunde moet zijn. En die aanleg is voor een gedeelte genetisch bepaald, dat heeft dus niks met vrije wil te maken.

Hmmm.....

Maar voor mijn gevoel weeg ik in zulke keuzes juist al die factoren mee. Is de rationele gedachtegang, zoals die zich voordoet aan mij, een complete illusie, of eerder mijn waarneming of ervaring van het proces dat zich met allerlei chemische reacties in mijn brein afspeelt? Ik bedoel: houdt mijn brein me voor de gek, of is wat ik ervaar als denken als het ware de manier waarop mijn brein die chemische reacties die in mijn brein plaatsvinden aan mij presenteert?

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 03 jul 2012 20:46

mohamed schreef:Alwetend betekent weet alles en daarom schreef ik dat je niet kan zeggen dat God het niet gewild heeft als je gelooft dat hij alles wist. Indien jij toch vindt dat God het niet wilde, helemaal prima, maar trek dan ook even de conclusie die daar noodzakelijkerwijs aan verbonden is.

Iets van altijd geweten hebben en toch iets niet van oorsprong gewild hebben kan toch gewoon naast elkaar? Ik geloof zeker dat God inderdaad ALTIJD al heeft geweten wat er gebeurd is en gaat gebeuren. HIJ is absoluut alwetend. Maar dat wil toch niet zeggen dat Hij bepaalde dingen liever anders gehad had? Ik weet ook, ik kan niet voor God spreken. Dat kunnen we geen van allen. We kunnen nooit weten hoe Hij alles ziet. Daar is Hij veel te groot voor. Vandaar ook dat ik je reactie snap. Vanuit ons denken gezien, snap je niet dat je iets laat gebeuren, terwijl je dat eigenlijk niet wil. Terwijl God dat wel lijkt te doen. En toch, God is zo hoog, we zullen nooit vatten waarom God het onheil in de wereld heeft laten komen. Ik weet wel dat het onheil er is. En ik weet ook dat God de mens naar Zijn evenbeeld geschapen heeft. En daar kan nooit onheil bij passen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 jul 2012 21:44

Het onheil in de wereld is niet door God gekomen, maar door de satan.
Door hem werd de aarde een chaos, dan wel woest en ledig dan wel tohu waw bohu dan wel een baaierd.

Natuurlijk wist God dat dat zou gebeuren toen Hij die satan op de aarde gooide en hem toch nog toegang tot de hemel verleende.
Natuurlijk wist God hoe Job zou reageren toen de satan op hem afkwam en daarom biedt God een prima heilsplan aan.
Ik kan als gelovige zeggen dat ik ondanks alle onheil en narigheid, ik vrede met God heb en uitzie naar Zijn wederkomst om deelgenoot te zijn van Zijn dan gevestigd Koninkrijk op aarde waar alsnog de troon van David bestegen zal worden door de Zoon van David en die troon zal staan in Jeruzalem, maar eerst moet er nog heel wat gebeuren volgens de Bijbel.
Maar niettemin heb ik de rust gevonden en die rust is voor iedereen beschikbaar.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 jul 2012 23:47

mohamed schreef:Alwetend betekent weet alles en daarom schreef ik dat je niet kan zeggen dat God het niet gewild heeft als je gelooft dat hij alles wist. Indien jij toch vindt dat God het niet wilde, helemaal prima, maar trek dan ook even de conclusie die daar noodzakelijkerwijs aan verbonden is.

... schreef:Iets van altijd geweten hebben en toch iets niet van oorsprong gewild hebben kan toch gewoon naast elkaar? Ik geloof zeker dat God inderdaad ALTIJD al heeft geweten wat er gebeurd is en gaat gebeuren. HIJ is absoluut alwetend. Maar dat wil toch niet zeggen dat Hij bepaalde dingen liever anders gehad had? Ik weet ook, ik kan niet voor God spreken. Dat kunnen we geen van allen. We kunnen nooit weten hoe Hij alles ziet. Daar is Hij veel te groot voor. Vandaar ook dat ik je reactie snap. Vanuit ons denken gezien, snap je niet dat je iets laat gebeuren, terwijl je dat eigenlijk niet wil. Terwijl God dat wel lijkt te doen.

Waarom vind je dat?
... schreef:En toch, God is zo hoog, we zullen nooit vatten waarom God het onheil in de wereld heeft laten komen. Ik weet wel dat het onheil er is. En ik weet ook dat God de mens naar Zijn evenbeeld geschapen heeft. En daar kan nooit onheil bij passen.

Door het onheil wordt het heil zichtbaar.

Terug naar “[Religie] - Open forum”