Sjaak84 schreef:Nee dat klopt niet. Volgens de bijbel is God het bron van het onheil.
Jesaja 45: 5 Ik ben de HEER, er is geen ander,
buiten mij is er geen god.
Ik heb je omgord met wapens,
ofschoon je me niet kende.
6 Zo zal iedereen, van oost tot west,
weten dat er niets is buiten mij.
Ik ben de HEER, er is geen ander
7 die het licht vormt en het donker schept,
die vrede maakt en onheil schept.
Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.
God bestuurd alles, dat klopt. Dus daar kan je het onheil ook onder laten vallen. Maar dat is iets wat God nooit gewild heeft. Toen Hij de aarde schiep was dat om de mens tot Zijn evenbeeld te maken. De duivel verleidde echter de mens, waardoor de zonde in de wereld kwam. De mens is hier dus de oorzaak van. En ja, God bestuurd de mens, dus in feite schiep Hij hier het onheil. Maar Hij wil geen slaven, daarom liet Hij deze val gebeuren.
Apart, je gelooft iets maar je weet niet precies wat.
Ik weet juist WEL waar ik in geloof! Ik geloof in God de Vader, in Zijn Zoon Jezus, en in de Heilige Geest. Ik had het hier over de vrije wil, niet over God zelf. Hoe het precies zit met vrije wil, DAT weet ik niet. Maar op dat punt WEET ik ook dat God weet wat Hij doet, dus dat dat altijd goed is. En klopt, dat kan je dan weer geloof noemen, maar niet zeker weten. Maar we zullen nooit alles precies weten, we weten het pas als we bij God zijn gekomen. En tot die tijd heb ik er absolute vrede mee dat ik sommige dingen gewoon niet uit kan leggen of snappen...
Ik GELOOF het, dat is iets anders dan snappen. Ik GELOOF dat ik, en alle mensen op de aarde vrije wil hebben. Ook GELOOF ik dat God al lang wist wat de mens met zijn of haar vrije wil ging doen. Hoe je dit bij elkaar kan voegen weet ik niet. Ik GELOOF alleen dat het zo is, en dat het zeker samen kan!
Dus, hoe graag ik het ook zou willen, ik zal je nooit precies uit kunnen leggen hoe het zit. Ik denk ook niet dat we er ooit achter zullen komen.. Dit is helemaal aan God.
Dus je geeft toe dat je logica niet logisch is en alleen berust op geloof. Dan zijn we het daar dus over eens. Van mij mag je het best geloven alleen je moet er geen rekening mee houden dat ik het serieus neem.
Voor mij is mijn logica, als je het zo wil noemen, logisch. Voor jou misschien niet. Maar is dat niet altijd zo, als mensen verschillende meningen over hebben? Je kan, wat ik GELOOF noem, ook WETEN noemen. Maar weten is nog altijd iets anders dan begrijpen. Ik weet zeker dat God bestaat, daarom geloof ik ook. Maar ik kan een ander niet laten geloven. Dat is ook helemaal niet mijn bedoeling. Maar ik zou het toch prettig vinden als je mijn berichten wel serieus neemt. Ik neem die van jou toch ook serieus? We kunnen het dan wel absoluut niet met elkaar eens zijn, maar dan kan je elkaar nog wel serieus nemen? Ik wil graag respect hebben voor de meningen van anderen, maar ik moet mijn eigen mening ook kunnen geven. En dat dat anders is dan die van jou, daar kan ik niets aan doen.