De RKK doop onuitwisbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor schaapje » 11 okt 2012 15:01

Faramir schreef:Het leven is niet zwart/wit, gelukkig zijn er een heleboel kleuren.

Dat vind ik nou een gevaarlijke uitdrukking faramir, voor de Here God is het wel in Christus of buitengesloten, geen grijs gebied.
Alhoewel ik wel weet en dankbaar ben over Zijn geduld met ons mensen.
Maar en staan toch heel wat waarschuwingen in de Bijbel, onderzoek u zelf of gij wel in Christus zijt. b.v.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 15:04

schaapje schreef:Dat vind ik nou een gevaarlijke uitdrukking faramir,

Want, dat zien we toch aan de diversiteit in de apostelen waar geen enkele van volmaakt is? Dat zien we toch aan de moordenaar aan het kruis die vergeving geschonken wordt. Mensen zijn niet perfect, zullen het ook nooit worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 okt 2012 15:41

Faramir schreef:Want, dat zien we toch aan de diversiteit in de apostelen waar geen enkele van volmaakt is? Dat zien we toch aan de moordenaar aan het kruis die vergeving geschonken wordt. Mensen zijn niet perfect, zullen het ook nooit worden.

Ik vind het jammer dat je niet alles citeert wat ik schrijf faramir, natuurlijk is het zo dat er zoveel verschillende mensen zijn met hun eigen zwakheden, maar al die gelovigen hebben de Geest van Christus ontvangen, en zijn IN Hem perfect voor onze God uit genade.

Maar in 2 kor.13;5 staat;
Onderzoek u zelf. Of zijt gij niet zo zeker van uzelf, dat Christus in u is. Want anders zijt gij nog .....verwerpelijk!

Rom.8 Indien iemand de Geest van Christus niet heeft die behoort Hem niet toe.

Dus vind ik het verwerpelijk als er gezegd wordt de doop houdt in:
1272
Door het doopsel ingelijfd in Christus, is de gedoopte gelijkvormig geworden met Christus.
Deze laatste woorden gaan regelrecht in met wat de Bijbel zegt, over 'het In Christus' zijn.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 15:43

Verwijt een ander niet wat jezelf ook doet. Zelf kies je er ook voor om grote delen niet te citeren en er niet op te reageren.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 okt 2012 15:59

Faramir schreef:Verwijt een ander niet wat jezelf ook doet. Zelf kies je er ook voor om grote delen niet te citeren en er niet op te reageren.

Het gaat in dit topic over het onuitwisbare van de doop faramir, en jij hebt er nog bijgevoegd dat deze, ondanks hoe ze leven in Christus ingelijfd zijn.
Ondanks dat ik de Bijbel citeer en weerleg dat het anders is, ga je er niet op in.

Ik stop met de discussie, ik zou wel willen dat je het zuivere woord in de Bijbel ook eens zo fel ging verdedigen zoals jij jouw kerk verdedigd.
Blijft gewoon dat dat de RK zoveel heeft bijverzonnen dat op geen enkele manier terug te vinden is in het Woord.
Net las ik weer over een engelenmis voor het kind dat gestorven is onder de zeven jaar ?:|
Soms weet ik niet of ik moet lachen of huilen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 okt 2012 16:06

Faramir schreef:Want, dat zien we toch aan de diversiteit in de apostelen waar geen enkele van volmaakt is? Dat zien we toch aan de moordenaar aan het kruis die vergeving geschonken wordt. Mensen zijn niet perfect, zullen het ook nooit worden.

Er hingen 2 moordenaars!
En je toont zelf het verschil aan tussen de RK kerk en de reformatorische.
De erfzonde wordt er niet mee afgewassen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 16:09

schelpje3 schreef:Er hingen 2 moordenaars!

Dat weet iedereen. 1 werd vergeven en de ander niet.
En je toont zelf het verschil aan tussen de RK kerk en de reformatorische.

Er zit natuurlijk verschil in de katholieke Kerk en de reformatorische geloofsgemeenschappen. Dat zal niemand ontkennen. Dat men hier liever de verschillen benadrukt in plaats van te kijken wat de overeenstemmingen zijn lijkt me inherent aan het protestantisme.
De erfzonde wordt er niet mee afgewassen.

De katholieke Kerk geloofd van wel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 okt 2012 16:13

Dus geloof jij dat ook?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 16:18

schaapje schreef:Het gaat in dit topic over het onuitwisbare van de doop faramir, en jij hebt er nog bijgevoegd dat deze, ondanks hoe ze leven in Christus ingelijfd zijn.

Evengoed is iemand een kind van zijn/haar biologische ouders hoe zeer je je ook van hen afkeert.
Ondanks dat ik de Bijbel citeer en weerleg dat het anders is, ga je er niet op in.

Ik heb geen zin in een spelletje verplassen met citaten uit de Bijbel. Ik speel het spelletje niet volgens jouw regels en vervolgens ga je stampvoeten. Vervelend voor je.
Ik stop met de discussie, ik zou wel willen dat je het zuivere woord in de Bijbel ook eens zo fel ging verdedigen zoals jij jouw kerk verdedigd.

Vanuit mijn perspectief verdedig ik 'het zuivere woord van den Bijbel'. Het totale gebrek aan inlevingsvermogen vanuit jouw zijde verblind je dusdanig dat je dat niet kan zien. De Bijbel is geen simpel kookboek maar een vrij gecompliceerde verzameling van boeken die over een grote tijd zijn geschreven door verschillende schrijvers.
Blijft gewoon dat dat de RK zoveel heeft bijverzonnen dat op geen enkele manier terug te vinden is in het Woord.

Aldus een aanhanger van een kerkgenootschap wat leeft volgens een 16e eeuwse traditie. Leer je kerkgeschiedenis eens en lees eens wat werken van kerkvaders. Dan zul je zien dat het reformatorische geloof vrij weinig te maken heeft met de christenen van de eerste eeuwen.
Net las ik weer over een engelenmis voor het kind dat gestorven is onder de zeven jaar ?:|
Soms weet ik niet of ik moet lachen of huilen.

Ik kan slechts voor mijzelf spreken maar ik zou God wel dagelijks op mijn blote knieën willen danken dat ik katholiek ben.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 16:19

schelpje3 schreef:Dus geloof jij dat ook?

Jazeker.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 okt 2012 16:30

Faramir allemaal nietszeggende woorden zoals altijd en nu kan je opeens wel regel voor regel citeren, had dat eens met de geciteerde bijbelteksten gedaan. [-X
Ik heb je trouwens zelden iets uit de Bijbel zien citeren. :mrgreen:
En daarin staat toch echt de Waarheid, en het is niet het vaticaan die dat een mens kan dicteren.

Eigenlijk wist ik wel dat een discussie met jou vruchteloos is. dus :ddd
Jammer hoor.
maar ik zal wel verblind zijn :mrgreen:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 16:37

schaapje schreef:Faramir allemaal nietszeggende woorden zoals altijd en nu kan je opeens wel regel voor regel citeren, had dat eens met de geciteerde bijbelteksten gedaan. [-X

Natuurlijk kan ik regel voor regel citeren. Dat kan jij ook en ook jij laat het vaak na. Heel leuk natuurlijk een ander verwijten wat jezelf ook veelvuldig doet. Maar hoe christelijk vind jij dat, is dat geen gevalletje van splinter, balk en ogen?
Ik heb je trouwens zelden iets uit de Bijbel zien citeren. :mrgreen:

Scherpe observatie hoor. :)
En daarin staat toch echt de Waarheid, en het is niet het vaticaan die dat een mens kan dicteren.

Daarin staat de waarheid. Ook in andere documenten staat de waarheid. Het Vaticaan dicteert ook niet, de Kerk, het Lichaam van Christus dus wel degelijk.
Eigenlijk wist ik wel dat een discussie met jou vruchteloos is. dus :ddd
Jammer hoor.
maar ik zal wel verblind zijn :mrgreen:

Wellicht voor jou vruchteloos, ik amuseer me prima.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 11 okt 2012 17:20

tijd om de balans op te maken.
de rkk leert en de katholieken onder ons geloven dat de doop inlijft in Christus en dus redding inhoudt.
dat is duidelijk. je kan van mening verschillen, maar het een duidelijk antwoord.
geld het alleen de katholieke doop? nee, ook de doop van een paar andere kerken worden erkent. de rkk maakt uit welke kerken dat zijn en welke sektarisch zijn.
(commentaar: door de tijd kan dat verschillen; kerken die eerst verkettert werden kunnen later wel erkent worden door wat zichzelf ziet als de 'moerderkerk'.

de doop in rkk ogen moet wel aan voorwarden voldoen om ontuitwisbaar te zijn. een priester moet het doen en de juiste formule moet gehanteerd worden. in stervensgevaar mag een leek dopen.

wat doet de doop volgens de rkk: het wast de erfzonde af en redt daardoor. de doop is zo sterk dat zelf latere zonden daar niet tegenop gewassen zijn.

het is mij hierdoor duidelijk dat de rkk haarzelf nog steeds op de plaats van God zet. triest maar waar. dit heeft niets meer met Christus te maken.

ik ben blij dat met dit topic diegenen die in de rkk traditie leven zich zo duidelijk geprofileerd hebben.
veel valt er niet te zeggen; werelden apart.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 17:34

Laten we voorop stellen dat de katholieke Kerk alle dopen in naam van de Vader, de Zoon en de heilige geest erkend. Zelfs als die zijn gedaan in bijvoorbeeld een baptistische gemeenschap waarbij geen wederzijdse dooperkenning is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 okt 2012 19:12

Schelpje en Schaapje (SS), eerst hadden ze het op mij voorzien, toen op boer en nu moet het tweetal Faramir ook al hebben! Of klinkt dat jaloers? :lol:

Terug naar “[Religie] - Open forum”