Gereformeerde gemeente en televisie.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor LandmachtGirl » 02 jun 2011 18:52

ja oke, maar dan ligt het gewoon aan de plaats waar je woont :P
ik zou dus goed uitkijken waar je woont. Als de ouderlinge dat niet goed vinden en jij wel (voor God dan hé), dan zou ik gewoon daar niet gaan wonen.

Net zoals je zegt: iemand MAG geweigerd worden. Maarja, ik vind dat een beetje onzin. Ze kunnen ook niet kijken of je wel of geen Kliksafe hebt :P
11 LMB: 'Nec temere, nec timide'
(Niet roekeloos, noch vreesachtig)

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 02 jun 2011 20:18

Dat hoort op zich zo niet te zijn. Als in de kerkorde staat dat het sensurabel is, moeten alle gereformeerde gemeenten zich daaraan houden.
Apart dat dat dus niet zo is...

LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LandmachtGirl » 02 jun 2011 20:20

Nee, ik dnek dat je dat anders moet zien, namelijk: Het ligt gewoon aan de plaats waar de gemeente is. Wij zijn redelijk 'vrij' zegmaar, en ik weet er nog wel wat te noemen. Toch ben ik blij dat ik in een wat 'vrijere' gemeente zit.
11 LMB: 'Nec temere, nec timide'
(Niet roekeloos, noch vreesachtig)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2011 21:57

Flavius Constantinus schreef:Dat kijk ik natuurlijk via mijn computer, want als ik het via de tv zou doen bestaat de kans dat ik duivels word.

Ik las laatst dat wordt geschat dat het programma wereldwijd 385 MILJOEN kijkers heeft. Die zijn natuurlijk allemaal duivels (inclusief mezelf, uiteraard).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 jun 2011 22:01

ik vind TopGear ook erg leuk, en kijk het graag, echter laatst viel me op dat jeremy best grof in de mond is af en toe ( valt minder op omdat het in het engels ), en wat vonden jullie van die special in Syrie, ik weet het was soort van grappig bedoeld, maar het ontging me niet dat het ook wel spottend bedoeld was.. ( Jeremy Clarkson gebruikt sowieso graag bijbelse vergelijkingen )

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2011 22:08

meribel schreef:ik vind TopGear ook erg leuk, en kijk het graag, echter laatst viel me op dat jeremy best grof in de mond is af en toe ( valt minder op omdat het in het engels ),

Clarkson is inderdaad berucht om zijn botheid. Ik mag het op zich wel, omdat het over het algemeen met een dikke knipoog gebeurt. (Dat stuk over die Mexicaanse sportauto afgelopen seizoen.... hilarisch)

en wat vonden jullie van die special in Syrie, ik weet het was soort van grappig bedoeld, maar het ontging me niet dat het ook wel spottend bedoeld was.. ( Jeremy Clarkson gebruikt sowieso graag bijbelse vergelijkingen )

Ja, die special vond ik zelf eigenlijk een behoorlijke miskleun en lang zo leuk niet als de andere.

Maar goed, niet te veel over TG praten, want dan krijgen we weer het verwijt dat we anderen verleiden ook te gaan kijken...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 jun 2011 22:20

nou, een topgear topic dan maar :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 jun 2011 05:26

Neeltje Jans schreef:Jammer... topic was in het begin serieus en respectvol...nu wordt er toch weer een lachertje van gemaakt... echt jammer.
Er is al het nodige over gezegd. Met meer zeggen zouden we in herhaling vallen. Dus beginnen we serieus en eindigen we het een knipoog.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 jun 2011 05:32

LandmachtGirl schreef:Nee, ik dnek dat je dat anders moet zien, namelijk: Het ligt gewoon aan de plaats waar de gemeente is. Wij zijn redelijk 'vrij' zegmaar, en ik weet er nog wel wat te noemen. Toch ben ik blij dat ik in een wat 'vrijere' gemeente zit.
Kerkorde is kerkorde.... Het wordt derhalve of tijd dat men de kerkorde gaat herzien (zou dan mijn voorkeur hebben), of men is consequent en de gemeenten die tv niet verbieden worden aangesproken, en als er vervolgens niets gebeurt dan worden er maatregelen genomen. Ik denk dat de CGK dan behoorlijk zou groeien door al die gemeenten die dan ergens anders aansluiting zoeken... :D
En de synode weet dat ook, dus houden ze het maar zo als het is. Lekker tweeslachtig... :?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

MissVis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MissVis » 05 jun 2011 19:09

Het is nu al meer dan een week geleden en ik heb nog steeds geen antwoord gekregen van de kerkenraad.
Misschien hebben ze er niks tegenin te brengen....... :wink:

Nog even over kleding en leggings. Leggings zijn gewoon panty's zonder voeten. Als je nog verder zou willen gaan moeten ze de panty's en maillots ook maar verbieden, want dat zijn gewoon broeken met voeten eraan!!

En eerlijk gezegd vind ik dit serieus zeer mannelijk:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door MissVis op 07 jun 2011 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Schitterønt

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jun 2011 12:45

MissVis, in een gesprek kun je dit rustig zeggen. Je hoeft je niet te laten overtroeven. Zij hebben argumenten, maar die heb jij toch ook ?
Dan gaat het er even niet over wie er gelijk heeft, maar wanneer de k.r. iemand op zn vingers tikt vanwege een bepaalde overtreding, moet je natuurlijk niet gaan aanvallen: ja maar zij.... dan zetten ze hun hakken in het zand.
Maar zo vriendelijk en rustig mogelijk, zonder namen te noemen, ik constateer dit, of zie dat, kunt u mij nu eens vertellen hoe dit mogelijk is ?
De k.r. staat in het recht om jou wegens tv bezit bepaalde dingen te weigeren. Dat is nu eenmaal zo. Maar zij mogen geen aanstoot geven, ook hun echtgenote en kinderen niet !

Alexander81
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alexander81 » 06 jun 2011 17:20

Ik heb ook geen televisie, op uitzending gemist kan je veel terug zien en op internet zijn veel interessantere video's te vinden. Met name als je Engels goed is, bijvoorbeeld gisteravond keek ik: http://www.bibledex.com/verses/versification.html

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2011 17:57

Alexander81 schreef:Ik heb ook geen televisie, op uitzending gemist kan je veel terug zien en op internet zijn veel interessantere video's te vinden. Met name als je Engels goed is, bijvoorbeeld gisteravond keek ik: http://www.bibledex.com/verses/versification.html

Tja, maar dan zit je nog steeds met het probleem van meten met twee maten. Tv mag niet want... maar vervolgens alles wat je op dat front inlevert, terughalen via internet.

Alexander81
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alexander81 » 06 jun 2011 18:53

Tja, maar dan zit je nog steeds met het probleem van meten met twee maten. Tv mag niet want... maar vervolgens alles wat je op dat front inlevert, terughalen via internet.

Sommige mensen (zoals ik) heben een 1e generatie ethiek overgedragen gekregen van hun ouders.
Deze vorm van ethiek is het opvolgen van regels en wetten.
Het probleem is natuurlijk dat als de situatie verandert de regel aangepast moet worden.
Een op regelgeving gebasseerde ethiek is niet situationeel.

Voorbeeld:
Pa & Ma verlaten het huis en vertellen hun kinderen dat ze de deur niet open mogen doen voor vreemden, maar wel de telefoon mogen opnemen.
De bedoeling is goed, je wilt, ter bescherming van je kinderen dat er geen vreemden in huis komen.
De realiteit is echter anders. Wat moet een kind nu doen, als een vreemde op het raam klopt?
De regels en wetten zeggen niks over deze situatie. En het kind kan besluiten de deur te openen.
Op latere leeftijd kan deze regel het kind hinderen en het heel verlegen maken ten opzichte van vreemden.
Bovendien kan deze regel van generatie op generatie als een vloek worden doorgegeven.

Als je echter vertelt aan het kind wat de bedoeling is. Wat wil je voorkomen? Dat er vreemden in het huis komen, zodra er geen bekenden in de buurt zijn en ze nog geen volwassen leeftijd hebben.
Waar ben je bezorgd over? Veiligheid kinderen. Kinderen kunnen nu zelf de regel beredeneren achter de doelstelling. Dit kun testen door vragen te stellen over mogelijke situaties.

Dat je geen tv mag kijken heeft vast ook zo'n betekenis gehad. Mijn ouders weten alleen nog dat de regel bestond en wisten niet meer de uiteindelijke doelstelling van de regel. Ik ben pas tijdens mijn psychology studie in aanraking gekomen met 2e en 3e generatie ethiek.

MissVis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MissVis » 26 nov 2012 22:02

....
Laatst gewijzigd door MissVis op 25 jan 2019 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Schitterønt

Terug naar “[Religie] - Open forum”