Leven volgens de scheppingsordening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 19:14

Je hebt gelijk TK

Maar waar mensen zich druk om maken :?:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mei 2011 19:17

schaapje schreef:Je hebt gelijk TK

Maar waar mensen zich druk om maken :?:

Soms kun je het nooit goed doen.
Op de veluwe mag je niet in vleeskleurige panty's in sommige kerken komen, je moet heel donkere panty's dragen, of maillots.
Als je in sommige zeeuwse gemeentes iets met een kleur aan doet is het werelds, teveel show.

Dus als twee mensen uit deze twee kerken samen trouwen, weet je als vrouw niet wat je naar de huwelijksdienst aanmoet :)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 19:25

Maar dat zegt toch alleen wat over deze mensen en gelukkig niets over onze God

Ik was aan het twijfelen of ik het moest schrijven maar heb besloten het toch maar te doen.
Wij hebben bij ons in de gemeente jaren geleden een jong stel in de dienst gehad
die er als "punk" :?: uitzagen hij had gitzwart geverfde haren met een echte hanenkam (kleintje)
en zij zag er ook behoorlijk alternatief uit kwa kleding, iedereen moest wel even wennen.
Maar het waren zulke schatten van mensen, ik heb het altijd jammer gevonden dat ze er niet
meer zijn wegens verhuizing zijn hebben ze een andere gemeente.

Tja evangelisch hè, ik hoop niet dat er nagatieve reacties komen, dat zou ik dit geval erg vinden
het waren echte lieverds, wel jong vandaar hun outfit

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mei 2011 19:30

schaapje schreef:Maar dat zegt toch alleen wat over deze mensen en gelukkig niets over onze God

Ik was aan het twijfelen of ik het moest schrijven maar heb besloten het toch maar te doen.
Wij hebben bij ons in de gemeente jaren geleden een jong stel in de dienst gehad
die er als "punk" :?: uitzagen hij had gitzwart geverfde haren met een echte hanenkam (kleintje)
en zij zag er ook behoorlijk alternatief uit kwa kleding, iedereen moest wel even wennen.
Maar het waren zulke schatten van mensen, ik heb het altijd jammer gevonden dat ze er niet
meer zijn wegens verhuizing zijn hebben ze een andere gemeente.

Tja evangelisch hè, ik hoop niet dat er nagatieve reacties komen, dat zou ik dit geval erg vinden
het waren echte lieverds, wel jong vandaar hun outfit

Weet je, ik ben oprecht blij dat ik zelf niet zoveel last heb van het veroordelen van het uiterlijk van anderen.
Ik kan wel begrijpen dat je het leuk vindt om er alternatief bij te lopen.

Het is dat ik heel veel van mijn moeder houd, en ik wist dat zij heel veel moeite had (heeft? maar nu speelt het voor mijzelf niet meer zo) met mensen die vaak helemaal in het zwart lopen, anders had ik dat rond mijn 19e/20e ook gedaan. Idem voor lang(er) haar. Een sik heb ik wel gehad :)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 19:34

nou als zwart je goed staat :lol:

Ach ik maak een geintje maar het is vervelend die vooroordelen op het uiterlijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mei 2011 19:44

TheKeimpe schreef:Soms kun je het nooit goed doen.
Op de veluwe mag je niet in vleeskleurige panty's in sommige kerken komen, je moet heel donkere panty's dragen, of maillots.
Als je in sommige zeeuwse gemeentes iets met een kleur aan doet is het werelds, teveel show.

Dus als twee mensen uit deze twee kerken samen trouwen, weet je als vrouw niet wat je naar de huwelijksdienst aanmoet :)

Je bent zelf lid van een kerkelijke richting die dit soort uiterlijkheden heel belangrijk vindt. En dat mag ! Waarom praat jij dan zo denigrerend hierover ??

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 11 mei 2011 19:45

tk schreef
Als ik zou weten dat het pak daar niet de norm is, dan laat ik het lekker thuis. Het is hun feestje, niet het mijne.

Maar ik zou niet mijn eigen grenzen overschrijden. Ik ben geen vrouw, maar als de norm is dat je een duidelijk zichtbaar decolleté hebt, zou ik me daar dus niet aan aanpassen. (Het moge helder zijn, het mag van mij wat hoger sluiten dan bij Pippa.)

Ik snap je volkomen, je zou dus niet naakt gaan lopen op het naaktstrand :lol:
Op de refoschool waar ik gewerkt heb is de cultuur kort van stof diep van inzicht, schrik niet, ik heb me niet aangepast :)
Aanpassen tot op zekere hoogte is goed, ik ben weleens naar een doordeweekse dienst gegaan met een spijkerjasje en daar over opgebeld, ik heb een heel heftig gesprek gehad, maar deze persoon gezegd dit niet meer te doen. (mijn vriendin zei dat hier vast "mijn engel" gesproken had.)
Ik heb hier meer vrede mee als dat ik dan gewoon de weekdienst met spijkerjasje ga bijwonen.
Ik ga ook niet perse in een broek naar mensen die daar een hekel aan hebben, maar mijn kinderen hoeven zich niet te verkleden als zij op visite komen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2011 19:51

TheKeimpe schreef:(Het moge helder zijn, het mag van mij wat hoger sluiten dan bij Pippa.)

Huh, Pippa had helemaal geen heel laag uitgesneden jurk. Ik vond het prachtig en heel netjes!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 11 mei 2011 20:19

In de tweede eeuw van onze jaartelling schreef ene Mathetus in een brief aan Diognetus het volgende over christenen:
Christenen verschillen niet van andere mensen wat woonplaats, omgangstaal of kleding aangaat. Ze wonen niet in hun eigen afzonderlijke steden, ze spreken geen speciale taal, hun publiek leven vertoont niets opvallends. Ze hebben geen leer, opgesteld door het denken of nadenken van onderzoekende stervelingen, en ze staan niet (zoals sommige doen) een school van menselijk denken voor. Ze wonen al naar het valt in Griekse of niet -Griekse steden.
Ze volgen plaatselijke gewoonte wat kleding, voedsel en leefwijze aangaat en toch tonen ze een verbazingwekkende en inderdaad opvallende leefgemeenschap. Ze wonen in steden van hun eigen land, maar toch als vreemdelingen. Ze delen in heel het burgerlijk leven, en toch voldoen ze aan hun plichten als bijwoners. Elke vreemde stad is hun geboortegrond en elke stad in het eigen land ligt in de vreemde. Ze trouwen en krijgen kinderen als andere mensen, ze leggen hun kinderen echter niet te vondeling. Ze delen elkaars tafel, maar niet elkaars bed. Hoewel ze vlees en bloed zijn, leven ze niet voor vlees en bloed; ofschoon ze op aarde leven is hun burgerschap in de hemel. Ze gehoorzamen aan de geldende wetten, maar in hun persoonlijk leven gaan ze boven wetten uit.
Ze hebben alle mensen lief, en toch vervolgen alle mensen hen. Ofschoon gedood ze leven; ofschoon arm ze maken velen rijk.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 20:23

Tjonge daar wordt ik even stil van Samanthi, zo zouden niet-christenen ons moeten zien
Ik weet niet of dat nog zo is :?:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 11 mei 2011 21:50

Galateia schreef:Waarui bestaat die rust dan precies? Wat voor extra verantwoordelijkheid vind jij dat jouw man heeft?

Nou, volgens mij is daar door anderen al uitvoerig op geantwoord in dit topic hoor!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 11 mei 2011 22:01

Verder heb je mensen die graag hun eigen stijl hebben, en ik vind dat dat gewoon moet kunnen. Maar je hebt ook mensen die zich blijkbaar veilig voelen door kopieergedrag. Bij veel refo's dus college style (de bedenker vult z'n zakken :-oo ) maar je ziet het net zo goed in 'de wereld' denk aan de jurkjes van de drie prinsesjes en denk aan de trouwjurk van Maxima en nu van Kate, er schijnen veel mensen te zijn die nu ook in zo'n jurk willen trouwen. Het is dus niet iets van alleen refo's maar blijkbaar iets menselijks.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 mei 2011 22:05

er bestaat zelfs een woord voor: mode.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 mei 2011 05:34

meribel schreef:er bestaat zelfs een woord voor: mode.

Dus zijn die mensen dan op hun eigen manier heel erg werelds. Want je kunt zo ontzettend afegerekend worden op het afwijken van de mode: dat is in (een deel van) de refo-wereld dus net zo. En ik vind het best jammer, dat - maakt niet uit of het gaat om een reformatorische groep of een andere groep - je je zo aanpast in je kleding, om er maar voor te zorgen ergens bij te horen. En alles wat afwijkt, wordt buitengesloten. Dat is in de wereld triest, dat is in de refo-wereld net zo triest. Misschien zelfs wel triester: een christen zou beter moeten weten, dat het niet goed is iemand op basis van kleding te be/veroordelen. Maar stap een beetje strenge kerk binnen en je wordt van top tot teen helemaal gescand.

Schipje schreef:Nou, volgens mij is daar door anderen al uitvoerig op geantwoord in dit topic hoor!

Misschien heb ik een stuk gemist, maar ik ben nog steeds op zoek naar hoe het dan echt werkt. Zijn er echt vrouwen die 'buigen' voor de wil van hun man, die gehoorzamen aan zijn doorslaggevende stem, etc. En wat voelen ze daar dan bij? Wat denkt de man dan?

Het voorbeeld van de hypotheek vond ik niet zo sterk, want er werd meteen toegegeven, dat karakter daarin misschien een grotere rol speelde. Het voorbeeld van wel of niet overzee gaan wonen, vond ik ook niet sterk. Dat was in mijn ogen gewoon je gedragen als een echtgenoot binnen een relatie, je zin niet tegen alles in willen doordrijven. Het voorbeeld van schoolkeuze vond ik dan wel weer wat helderder: dan laat de vrouw de keuze dus echt aan de man. Maar misschien zijn er meer voorbeelden? Ik neem aan, dat de dienende en gehoorzamende houding ook uit andere concrete dingen zal blijken?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 mei 2011 07:17

Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet in welke situaties je 'gebruik'maakt van de man als Hoofd van het gezin. Terwijl ik toch echt uit een refo nest kom
( cgk). De tot nu toe gegeven voorbeelden waren voor mij niet echt duidelijk, behalve van het onderwijs dan. Weet iemand concrete voorbeelden waaruit dat spreekt of hoe het bij jullie thuis gaat?

Terug naar “[Religie] - Open forum”