Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2009 11:38

Iets van: Wel de splinter in het oog van de ander zien maar de balk in eigen oog niet :roll: :)

Ik denk dat ik het in dit topic maar voor gezien hou, gezien het karakter van de discussie.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 mei 2009 07:53

Marnix schreef:Iets van: Wel de splinter in het oog van de ander zien maar de balk in eigen oog niet :roll: :)

Ik denk dat ik het in dit topic maar voor gezien hou, gezien het karakter van de discussie.

Dat is geen gemis, want inhoudelijk reageren doe je toch niet.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 mei 2009 18:34

Zegt de Bijbel dat Jezus God is ?
Nee de Bijbel zegt veel meer dat Jezus ‘de zoon des mensen is/was die komen zou’. Zo was hij namelijk belooft in Daniel 7:13.
Hoe Hij er nu uit zie kunnen wij in Openbaringen 1:13 lezen waar hij ook een ‘de zoon des mensen gelijk’ genoemd wordt. Als je dan verder leest in openbaringen en je constateert dat Hij er uitziet als ‘de zon schijnt in haar volle kracht’ en dat Hij de sleutels heeft van de hel en de dood. En vervolgens zegt: Die leef en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Ja, dan moet Hij toch wel meer zijn dan mens alleen. Ik denk dat ik dan toch wel moet zeggen Hij was ook God.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 mei 2009 07:28

Jantjes schreef:
Zegt de Bijbel dat Jezus God is ?
Nee de Bijbel zegt veel meer dat Jezus ‘de zoon des mensen is/was die komen zou’. Zo was hij namelijk belooft in Daniel 7:13.
Hoe Hij er nu uit zie kunnen wij in Openbaringen 1:13 lezen waar hij ook een ‘de zoon des mensen gelijk’ genoemd wordt. Als je dan verder leest in openbaringen en je constateert dat Hij er uitziet als ‘de zon schijnt in haar volle kracht’ en dat Hij de sleutels heeft van de hel en de dood. En vervolgens zegt: Die leef en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Ja, dan moet Hij toch wel meer zijn dan mens alleen. Ik denk dat ik dan toch wel moet zeggen Hij was ook God.

Vraag een orthodoxe Jood maar eens naar de zinsnede 'de Vader en Ik zijn Eén' want dat is voor hen een hele duidelijke claim.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2009 07:45

Een orthodoxe Jood gelooft niet dat God een Zoon heeft. En daarom geloofden velen niet in Jezus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 28 mei 2009 09:18

Zeker wel. Volgens de Tenach is Israël zoon van God, en een rechtvaardige Jood is ook zoon van God.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2009 11:18

Cicero schreef:Zeker wel. Volgens de Tenach is Israël zoon van God, en een rechtvaardige Jood is ook zoon van God.

Ja maar op geestelijke wijze en niet op natuurlijke wijze. Dat is het verschil.

Er is een verschil tussen "zonen van God" en DE Zoon van God.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 28 mei 2009 11:44

In het NT wordt nergens dat verschil gemaakt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 mei 2009 12:33

Marnix schreef:Ja maar op geestelijke wijze en niet op natuurlijke wijze. Dat is het verschil.

Er is een verschil tussen "zonen van God" en DE Zoon van God.

Ken je deze passage soms niet?

Joh 10
34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd, gij zijt goden?
35 Indien de wet die goden genaamd heeft, tot wie het woord Gods geschied is, en de Schrift niet kan gebroken worden;
36 Zegt gij tot Mij, Die de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert God; omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2009 14:16

Ja die ken ik?

Dus?

Zonen van God is een gangbare term in de Bijbel, dat weet ik wel. Dat mogen we zijn door de Zoon, Jezus Christus. Hij is de eerstgeboren Zoon en door Hem zijn ook wij kinderen van God.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 mei 2009 14:47

Marnix schreef:Ja die ken ik?

Dus?

Zonen van God is een gangbare term in de Bijbel, dat weet ik wel. Dat mogen we zijn door de Zoon, Jezus Christus. Hij is de eerstgeboren Zoon en door Hem zijn ook wij kinderen van God.

Ok, ik snap wat je bedoelt, maar hoe verklaar je dit vers dan?

Ex 4,22
Dan zult gij tot Faraö zeggen: Alzo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël.

Ben je van mening dat Jezus ook Israël is?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 mei 2009 15:23

Dat is, het volk of de nakomelingen van Israël: deze worden genoemd Gods eerstgeboren zoon, omdat zij uit genade uit alle heidenen eerst verkoren waren, om Gods volk en kinderen te wezen, en God zo aangenaam, gelijk de eerstgeborenen hunnen ouders zijn.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 mei 2009 15:42

mohamed schreef:
Marnix schreef:Iets van: Wel de splinter in het oog van de ander zien maar de balk in eigen oog niet :roll: :)

Dit is wel de eerste keer dat Marnix hiervan beticht wordt volgens mij... :roll:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 mei 2009 16:54

Jantjes schreef:

Dat is, het volk of de nakomelingen van Israël: deze worden genoemd Gods eerstgeboren zoon, omdat zij uit genade uit alle heidenen eerst verkoren waren, om Gods volk en kinderen te wezen, en God zo aangenaam, gelijk de eerstgeborenen hunnen ouders zijn.

Er kunnen natuurlijk geen twee eerstgeboren zonen zijn, lees het verhaal van Jakob en Ezau er maar op na. Daarom mijn vraag aan Marnix of Jezus dan misschien Israël is volgens hem.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 mei 2009 17:15

TheKeimpe schreef:
mohamed schreef:

Dit is wel de eerste keer dat Marnix hiervan beticht wordt volgens mij... :roll:

Voor alles moet een eerste keer zijn, echter kan ik jou nu wel van hetzelfde betichten, want wat is de toegevoegde waarde van je opmerking?

Terug naar “[Religie] - Open forum”