Een mens bekeren is het werk van een drieenig God.
de Vader trekt de zondaar en is de eerste Persoon waarmee zon mens mee van doen krijgt, namelijk dat hij tegen Hem gezondigd heeft.
Joh 6,44
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
De Zoon heeft de zaligheid verworven en aan het recht van de Vader voldaan.
En de Heilige Geest die uitgaat van Beiden, past het toe aan de zondaar.
God de Vader heeft een God naast Zich gegenereerd God de Zoon.
Joh 5,26
Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelven, alzo heeft Hij ook den Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelven;
God de Vader is Jezus niet geworden maar God de Zoon.
Heb 5
4 En niemand neemt zichzelven die eer aan, maar die van God geroepen wordt, gelijkerwijs als Aäron.
5 Alzo heeft ook Christus Zichzelven niet verheerlijkt, om Hogepriester te worden, maar Die tot Hem gesproken heeft: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.
Als God de Vader Jezus was had Hij Zichzelf wel verheerlijkt tot Hogepriester.
Heb 1,5
Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd? En wederom: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?
God de Vader is een enig God en God de Zoon ook, en met de Heilige Geest die uitgaat van Beiden zijn ze de drieenige God die zondaren kan bekeren.
Je kan dus stellen dat er 2 Godelijke personen zijn die allebei hun Heilige Geest kunnen zenden.
Als je bekeerd word zul je de Vader als Rechter, de Zoon als Middelaar en verlosser, en de Heilige Geest als toepasser leren kennen.
In de oordeelsdag is Jezus Rechter geworden en is Hij geen Middelaar meer.