De Vader en de Zoon zijn één

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 11 jan 2009 21:00

Een mens bekeren is het werk van een drieenig God.
de Vader trekt de zondaar en is de eerste Persoon waarmee zon mens mee van doen krijgt, namelijk dat hij tegen Hem gezondigd heeft.

Joh 6,44
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

De Zoon heeft de zaligheid verworven en aan het recht van de Vader voldaan.
En de Heilige Geest die uitgaat van Beiden, past het toe aan de zondaar.
God de Vader heeft een God naast Zich gegenereerd God de Zoon.

Joh 5,26
Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelven, alzo heeft Hij ook den Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelven;

God de Vader is Jezus niet geworden maar God de Zoon.

Heb 5
4 En niemand neemt zichzelven die eer aan, maar die van God geroepen wordt, gelijkerwijs als Aäron.
5 Alzo heeft ook Christus Zichzelven niet verheerlijkt, om Hogepriester te worden, maar Die tot Hem gesproken heeft: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.

Als God de Vader Jezus was had Hij Zichzelf wel verheerlijkt tot Hogepriester.

Heb 1,5
Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd? En wederom: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?

God de Vader is een enig God en God de Zoon ook, en met de Heilige Geest die uitgaat van Beiden zijn ze de drieenige God die zondaren kan bekeren.
Je kan dus stellen dat er 2 Godelijke personen zijn die allebei hun Heilige Geest kunnen zenden.

Als je bekeerd word zul je de Vader als Rechter, de Zoon als Middelaar en verlosser, en de Heilige Geest als toepasser leren kennen.
In de oordeelsdag is Jezus Rechter geworden en is Hij geen Middelaar meer.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 12 jan 2009 20:06

Mohamed;

De engel des Heren is m.i. wel iets anders dan een 'reguliere' engel, tenminste, zo heb ik het altijd begrepen. Een engel des Heren treedt op namens God zelf, inderdaad, andere engelen dan weer niet. Dat engelen namens God optreden is geen reden om te veronderstellen dat zij ook God zelf zijn.

...opdat God zij alles in allen.' (1 kor 15,2

28 En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren.

Ik zie hier niet in dat Jezus God zelf is, integendeel.
Ook gif is geschapen.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 12 jan 2009 20:22

God de Zoon heeft het leven in Zichzelven gekregen van de Vader, dus is ook een God geworden.
De meest machtige engelen leven door de Vader omdat ze het leven niet in zichzelf hebben, maar de Zoon leeft nu van Zichzelf zonder dat de Vader het leven in stand houd.
Dus de Zoon is ook God, maar regeert onder de Vader in de hemel.
Dat Hij onder de Vader regeert doet niets aan Zn Godheid af.

1 Petr 3,22
Welke is aan de rechterhand Gods, opgevaren ten hemel, de engelen, en machten, en krachten Hem onderdanig gemaakt zijnde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 jan 2009 01:12

hettys schreef:Mohamed;

De engel des Heren is m.i. wel iets anders dan een 'reguliere' engel, tenminste, zo heb ik het altijd begrepen. Een engel des Heren treedt op namens God zelf, inderdaad, andere engelen dan weer niet. Dat engelen namens God optreden is geen reden om te veronderstellen dat zij ook God zelf zijn.

Blijkbaar heb je het altijd verkeerd begrepen, want waarom week de Ezelin voor de engel des Heeren als Hij God niet was?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 13 jan 2009 19:54

goofy1978 schreef:Een mens bekeren is het werk van een drieenig God.
de Vader trekt de zondaar en is de eerste Persoon waarmee zon mens mee van doen krijgt, namelijk dat hij tegen Hem gezondigd heeft.

Joh 6,44
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

De Zoon heeft de zaligheid verworven en aan het recht van de Vader voldaan.
En de Heilige Geest die uitgaat van Beiden, past het toe aan de zondaar.
God de Vader heeft een God naast Zich gegenereerd God de Zoon.

Joh 5,26
Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelven, alzo heeft Hij ook den Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelven;

God de Vader is Jezus niet geworden maar God de Zoon.

Heb 5
4 En niemand neemt zichzelven die eer aan, maar die van God geroepen wordt, gelijkerwijs als Aäron.
5 Alzo heeft ook Christus Zichzelven niet verheerlijkt, om Hogepriester te worden, maar Die tot Hem gesproken heeft: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.

Als God de Vader Jezus was had Hij Zichzelf wel verheerlijkt tot Hogepriester.

Heb 1,5
Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd? En wederom: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?

God de Vader is een enig God en God de Zoon ook, en met de Heilige Geest die uitgaat van Beiden zijn ze de drieenige God die zondaren kan bekeren.
Je kan dus stellen dat er 2 Godelijke personen zijn die allebei hun Heilige Geest kunnen zenden.

Als je bekeerd word zul je de Vader als Rechter, de Zoon als Middelaar en verlosser, en de Heilige Geest als toepasser leren kennen.
In de oordeelsdag is Jezus Rechter geworden en is Hij geen Middelaar meer.

Ik lees hier vooral uit dat jij God ziet als drie goden? Als God de Vader enig is EN God de zoon ook? dan zijn dat 2 goden en dat gaat regelrecht tegen elke bijbelse leer in.
jezus is geen god, ook niet volgens de bijbel.

Mohamed schreef:Blijkbaar heb je het altijd verkeerd begrepen, want waarom week de Ezelin voor de engel des Heeren als Hij God niet was?

Waarom zou hij niet wijken voor een engel van God?
Ook gif is geschapen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 jan 2009 21:01

hettys schreef:Ik lees hier vooral uit dat jij God ziet als drie goden? Als God de Vader enig is EN God de zoon ook? dan zijn dat 2 goden en dat gaat regelrecht tegen elke bijbelse leer in.
Beste Hettys, zou jij de naam Jezus alsjeblieft met hoofdletter willen schrijven? Het is tenslotte "gewoon" een voornaam.
De terminologie 'drie-eenheid' wordt niet letterlijk in de Bijbel gebruikt, noch in het Oude, noch in het Nieuwe Testament, hoewel de formuleringen Vader, Zoon en Heilige Geest er wel in voorkomen.
Johannes 5:7 en 8: Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.

Vanwege onder andere het letterlijke ontbreken van het woord Drie-eenheid in de Bijbel zijn er diverse groeperingen (zoals de Jehovah's getuigen) die het begrip van een Goddelijke drie-eenheid verwerpen.
De 'Vader' is de 'plannenmaker'. De 'Zoon' (=Christus) is de 'uitvoerder' van de plannen. En de Heilige Geest is de 'kracht' waarmee deze plannen uitgevoerd worden.

En bovendien Hettys hoe verklaar je dan dat Jezus zegt: "doop hen in de naam van de Vader, en van de Zoon en van de Heilige Geest." ?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jan 2009 21:06

kwebbel schreef:En bovendien Hettys hoe verklaar je dan dat Jezus zegt: "doop hen in de naam van de Vader, en van de Zoon en van de Heilige Geest." ?

Sterk punt, maar bedenk je dat een niet drie, maar drie een zijn.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 15 jan 2009 17:57

kwebbel schreef:
hettys schreef:Ik lees hier vooral uit dat jij God ziet als drie goden? Als God de Vader enig is EN God de zoon ook? dan zijn dat 2 goden en dat gaat regelrecht tegen elke bijbelse leer in.
Beste Hettys, zou jij de naam Jezus alsjeblieft met hoofdletter willen schrijven? Het is tenslotte "gewoon" een voornaam.

Sorry. Het is niet mijn gewoonte om welke naam dan ook met een kleine letter te schrijven.

De terminologie 'drie-eenheid' wordt niet letterlijk in de Bijbel gebruikt, noch in het Oude, noch in het Nieuwe Testament, hoewel de formuleringen Vader, Zoon en Heilige Geest er wel in voorkomen.
Johannes 5:7 en 8: Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een
.

Dat (cursieve) vers komt niet in de oudste manuscripen voor, is dus later toegevoegd.

Vanwege onder andere het letterlijke ontbreken van het woord Drie-eenheid in de Bijbel zijn er diverse groeperingen (zoals de Jehovah's getuigen) die het begrip van een Goddelijke drie-eenheid verwerpen.
De 'Vader' is de 'plannenmaker'. De 'Zoon' (=Christus) is de 'uitvoerder' van de plannen. En de Heilige Geest is de 'kracht' waarmee deze plannen uitgevoerd worden.

En bovendien Hettys hoe verklaar je dan dat Jezus zegt: "doop hen in de naam van de Vader, en van de Zoon en van de Heilige Geest." ?

Dat weet ik niet, het NT spreekt voornamelijk over een doop mét de Heilige Geest.

Paulus schrijft:
1 Kor. 8:
6 wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven

Dus ook Paulus geloofde dat er maar één God was, namelijk de Vader.
Ook gif is geschapen.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 15 jan 2009 18:26

Jahweh was een God maar heeft een God naast Zich gegenereerd gelijk aan Hemzelf, God de Zoon.
daarna heeft Hij ook engelen geschapen maar die hebben het leven niet in zichzelf zoals een Godheid dat wel heeft.
Dus Jezus is een goddelijk Persoon, al is Hij uit de Vader gegenereerd.

Joh 5,26

Job 38,7
Toen de morgensterren te zamen vrolijk zongen, en al de kinderen Gods juichten.

Lees toen de Vader en de Zoon vrolijk zongen en alle engelen juichten.
Morgenster is een Goddelijk Persoon in de bijbel.

Op 22,16
Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jan 2009 00:17

goofy1978 schreef:Jahweh was een God maar heeft een God naast Zich gegenereerd gelijk aan Hemzelf, God de Zoon.

Dat is niet waar.

Jes 43,10
Gij zijt Mijn getuigen, spreekt de HEERE, en Mijn knecht, die Ik uitverkoren heb; opdat gij het weet, en Mij gelooft, en verstaat, dat Ik Die ben, dat vóór Mij geen God geformeerd is, en na Mij geen zijn zal.

Jezus claimt ook dat Hij Die (Joh 8,24) is.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 16 jan 2009 10:46

goofy1978 schreef:Jahweh was een God maar heeft een God naast Zich gegenereerd gelijk aan Hemzelf, God de Zoon.

Heeft God een extra God gemaakt naast Hem? Zie de reactie van Mohamed

daarna heeft Hij ook engelen geschapen maar die hebben het leven niet in zichzelf zoals een Godheid dat wel heeft.
Dus Jezus is een goddelijk Persoon, al is Hij uit de Vader gegenereerd.

Joh 5,26
Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelven, alzo heeft Hij ook den Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelven;dat heeft de Vader hem gegeven.

en wat betekent dat dan precies? In datzelfde stuk staat:

Joh 5:
30 Ik kan niets doen uit mijzelf: ik oordeel naar wat ik hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig omdat ik mij niet richt op wat ik zelf wil, maar op de wil van hem die mij gezonden heeft.

Job 38,7
Toen de morgensterren te zamen vrolijk zongen, en al de kinderen Gods juichten.

Op 22,16
Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenst

Lees toen de Vader en de Zoon vrolijk zongen en alle engelen juichten.
Morgenster is een Goddelijk Persoon in de bijbel.

Hoeveel morgensterren zijn dat dan? Zijn dat dan ook allemaal goden? Is God dan een multi-éénheid?

Overigens is de morgenster in Jes. 14: 12 een gevallene. En in Op. 2 is de morgenster weer een beloning voor mensen die Jezus navolgen tot het einde.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jan 2009 11:48

Kunnen Koningen soms niet vallen?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 jan 2009 11:56

mohamed schreef:Kunnen Koningen soms niet vallen?

Deze Koning niet!! Anders zou Hij geen God zijn, en was Zijn werk aan het kruis van Golgotha ook onvolkomen en hadden wij geen redding!
Elke koning kan vallen, maar God is onfeilbaar en zondeloos, dus kan Hij niet vallen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jan 2009 14:53

Race406 schreef:
mohamed schreef:Kunnen Koningen soms niet vallen?

Deze Koning niet!! Anders zou Hij geen God zijn, en was Zijn werk aan het kruis van Golgotha ook onvolkomen en hadden wij geen redding!
Elke koning kan vallen, maar God is onfeilbaar en zondeloos, dus kan Hij niet vallen!

Ik doelde op de morgenster uit Jesaja 14,12 waar Hetty's naar verwees.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 16 jan 2009 19:05

de Morgenster uit Jesaja 14,12 is dezelfde Persoon als in Jesaja 41
Let op de eerste zin dat Hij komt van de opgang der zon.
Daar word de Zoon des dageraads uit Jes 14 mee bedoelt want het noorden is de opgang der zon niet.

Jesaja 41
25 Ik verwek Een van het noorden, en Hij zal komen van den opgang der zon; Hij zal Mijn Naam aanroepen; en Hij zal komen over de overheden als over leem, en gelijk een pottenbakker het slijk treedt.
26 Wie heeft wat verkondigd van den beginne aan, dat wij het weten mogen, of van te voren, dat wij zeggen mogen: Hij is rechtvaardig; maar er is niemand, die het verkondigt, ook niemand, die wat horen doet, ook niemand, die ulieder woorden hoort.
27 Ik, de Eerste zeg tot Sion: Zie, zie ze daar! en tot Jeruzalem: Ik zal een Blijde-boodschapper geven.
28 Want Ik zag toe, maar er was niemand, zelfs onder dezen, maar er was geen raadgever, dat Ik hen zou vragen, en zij Mij antwoord geven zouden.

Jesaja 14
12 Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!

Maar haast iedereen gelooft dat Lucifer, Zoon des dageraads, Morgenster,
de duivel is.
In Jes 41 vers 26 staat al dat niemand zal geloven dat de zoon des dageraads rechtvaardig is.
Het gaat over de eerste Persoon, God de vader zie vers 27.
Niet over Jezus want in de bijbel staat dat Jezus rechtvaardig was, en velen geloven en preken dat, ook moslims.

Terug naar “[Religie] - Open forum”