of, kan iemand met superveel kritiek niet gewoon gelijk hebben in bepaalde zaken?
Eindelijk iemand anders die de kritische vraag stelt.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
The Engineer schreef:of, kan iemand met superveel kritiek niet gewoon gelijk hebben in bepaalde zaken?
Eindelijk iemand anders die de kritische vraag stelt.
sela schreef:waarom doen we dat?
Othello schreef:sela schreef:waarom doen we dat?
Misschien omdat we kritiek van iemand die buitengewoon bevooroordeeld is en totaal liefdeloos, vrijwel zonder enige nuance en merkbaar zonder enige opbouwende intenties zijn gal spuit (en dat niet alleen in dit topic, maar RW-wide), wat minder goed kunnen verdragen?
Overigens is jouw eerdere opmerking volgens mij weggemoderatort. Wat stelde je dan?
Het is echter geen wrok, het is grotendeels realisme.
Zeg niet dat je genuanceerde kritiek levert terwijl je dat niet doet en gewoon je eigen frustratie neer zet.
Misschien omdat we kritiek van iemand die buitengewoon bevooroordeeld is en totaal liefdeloos
Je zou ook het voorbeeld van Paulus kunnen volgen (deze 'opdracht' kreeg hij van God) veeg het stof van je voeten en ga uit de stad/kerk. Misschien niet helemaal van toepassing, maar ga iig voor de zuivere Woordbediening. En voorkom zo wrok en andere niet ik-heb-mijn-naaste-lief-als-mij-zelf gedachten.Kritiek die louter is gebaseerd op wrok, afkeer of welke negatieve emotie dan ook, is altijd vertroebeld en dient niet tot opbouw. Sterker nog, dergelijke kritiek is in mijn ogen helemaal geen kritiek.
Kritiek die louter is gebaseerd op wrok, afkeer of welke negatieve emotie dan ook, is altijd vertroebeld en dient niet tot opbouw. Sterker nog, dergelijke kritiek is in mijn ogen helemaal geen kritiek.
sela schreef:Kritiek die louter is gebaseerd op wrok, afkeer of welke negatieve emotie dan ook, is altijd vertroebeld en dient niet tot opbouw. Sterker nog, dergelijke kritiek is in mijn ogen helemaal geen kritiek.
en hoe zit het met reacties op die vertroebelde kritiek? zijn dat wel opbouwende reacties? zijn die wel zuiver? m.i. niet altijd.
en wat betreft de inhoud: de hele discussie over de zwarte predikanten duidt mijns inziens op 1richtingsverkeer. wel zending bedrijven. geen interactie.
we weten allemaal dat we onze naasten lief moeten hebben. en ook dat het daar behoorlijk aan schort in onze vrome kringen. mijns inziens werkt een houding van verdedigend ingaan op de genoemde kritiek versterkend negatief. we kruipen nog meer in onze subcultuur weg. sommigen verdedigen notabene de discriminatie.
sela schreef:mijns inziens zijn er geen terechte nuances te maken of is eea uitsluitend het probleem van iets wat onhandig in de publiciteit terecht is gekomen. Neen, onze houding in deze is een zaak van leven of dood voor behoud van onze reformatorische zuil.
Othello schreef:Kritiek die louter is gebaseerd op wrok, afkeer of welke negatieve emotie dan ook, is altijd vertroebeld en dient niet tot opbouw. Sterker nog, dergelijke kritiek is in mijn ogen helemaal geen kritiek.
Bovendien, welke misstanden zijn er? De feiten zijn genoemd: er wordt nagedacht over de vraag of predikanten van het zendingsveld mogen voorgaan op Nederlandse kansels. Er wordt nágedacht. Men is bezig een stellingname te bepalen. Is dat een misstand? Voor sommigen kennelijk wel, maar in mijn ogen volstrekt niet. Het enige dat je een misstap (geen misstand!) zou kunnen noemen is dat deze interne discussie op een onhandige manier in de publiciteit is gekomen, nog voordat er überhaupt een beslissing is genomen.
Overigens, sela: met dat 'verdedigen' valt het volgens mij nogal mee. Er worden hier en daar terechte nuances aangebracht. Hoewel dat lastig is, omdat niet iedereen ontvankelijk is voor dergelijke nuances. Maar verdedigen is toch wat anders, denk ik.
sela schreef:je kunt daarna 2 kanten op. a. er helemaal voor gaan, met het gevaar dat je fundamentalistisch wordt. zo is het en niet anders. of je op een bepaalde wijze bewust blijven van onzekerheden. wat je stellingname een genuanceerdheid kan geven.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten