@ Salty
Volgens mij doen wij niet anders dan Germaanse woorden opschrijven, gelet op het eenvoudige feit dat het Nederlands tot de Germaanse taalgroep behoort, samen met ondermeer het Duits, het Deens en het Zweeds...
Overigens, Salty, je teksten zijn dermate lang dat ik soms zin moet maken om ze door te ploegen. Derhalve een advies: "In der Beschränkung zeigt sich der Meister,0" waarbij dient te worden opgemerkt dat ik zelf ook niet altijd meesterlijk ben in korte formuleringen.
Dat de staat Israel na 2000 jaar als staat weer bestaat, lijkt mij een goede zaak. Het bestaansrecht van Israel (binnen de grenzen van 1948) is wat mij betreft geen punt van discussie. Immers, een natie heeft recht op een staat (zelfbeschikkingsrecht). Daarom ben ik zelf ook een groot voorstander van de heroprichting van een vrij en onafhankelijk Tibet alsmede de stichting van een vrij en onafhankelijk Koerdistan.
Religie zonder inhoud is niet zaligmakend, echter, het geloof in Christus is wel zaligmakend. Geloven wordt doorgaans zichtbaar in religie. Derhalve is religie een uiting van geloven en in mijn geval geloven in Jezus Christus als enige Weg naar zaligheid.
@ Klaas
De Bijbel bevat vele citaten op grond waarvan de meest vreselijke dingen zijn gedaan. De apartheid in Zuid-Afrika werd op grond van de Bijbel goedgepraat, de segretatie in de Verenigde Staten eveneens, de Conquistadores roeiden half Zuid-Amerika uit met de Bijbel in de hand, het "broederlijk vermanen" is in veel gemeenschappen, ook in Nederland, ontaard in een verstikt kerkelijk klimaat waar mensen psychisch kapot gemaakt worden en zo zijn er nog zoveel kwetsende voorbeelden meer.
Moet ik dan maar stoppen met het lezen van de Bijbel omdat door diverse figuren de Bijbel is misbruikt? Nee! Het plegen van misdrijven op grond van de Bijbel komt op het conto van de misdadigers, niet op het conto van de H. Schrift. Dit geldt ook voor de improperia: de misdrijven die op grond hiervan tegen joden zijn gepleegd, zijn toe te schrijven aan degenen die deze misdrijven hebben gepleegd. Een eindje hieronder tref je de Nederlandse vertaling van de improperia van Goede Vrijdag aan. Lees die eens door.
@ Dalethvav
Allereerst een antwoord op je vraag aangaande David: conform de door mij gegeven definities van Jodendom kan ik vaststellen dat David een jood was zoals ik christen ben. In dat opzicht: ja.
Voorts behoorde David tot het volk der Israelieten en is hij een voorvader van wat later de etnische groep van de Joden is gaan heten. In dat opzicht: ja.
Of hij natie-technisch (nationaal) tot de groep van de Joden behoorde, kan ik niet beoordelen, daar ik niet precies weet hoe het "natie-gevoel" op dat moment was. In dat opzicht: weet ik niet.
De hele discussie inzake de improperia van Goede Vrijdag is in dit topic geheel op zijn plaats, juist vanwege het al dan niet aanwezig zijn van de vervangingswaarde. In diverse kerken wordt ten tijde van de lijdenstijd (ook wel veertigdagentijd of vastentijd genoemd) het verhaal van de uittocht uit Egypte en de daarop volgende pericopen gelezen. Alle verhaallijnen komen samen op Golgotha. Na de lezing over de begrafenis van Christus wordt het Beklag Gods (de improperia dus) gelezen of gezongen, het traditionele beklag waarin God Zijn volk afvraagt wat hij - wellicht in 's hemels naam - nog meer had moeten doen.
Lees maar even mee:
Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?
of waarmee heb Ik u bedroefd?
Antwoord Mij.
Ik heb u uit het land van Egypte gevoerd,
maar gij hebt voor uw Verlosser een Kruis bereid
Antwoord Mij.
Heilige God
Heilige Sterke
Heilige Onsterfelijke
ontferm U over ons.
Ik heb u gedurende veertig jaren
door de woestijn geleid, met manna
gespijzigd, en een heerlijk land binnengeleid,
maar gij hebt voor uw Verlosser een Kruis bereid
Antwoord Mij.
Heilige God
Heilige Sterke
Heilige Onsterfelijke
ontferm U over ons.
Wat meer had Ik voor u moeten doen dat Ik niet gedaan heb
Ik immers heb u geplant als mijn allerschoonste wijngaard:
maar gij zijt Mij zeer bitter geworden:
want met azijn hebt gij Mijn dorst gelest en
met een lans hebt hij de zijde van uw Verlosser doorboord.
Antwoord Mij.
Heilige God
Heilige Sterke
Heilige Onsterfelijke
ontferm U over ons.
Ik heb om u Egypte en zijn eerstgeborenen gegeseld:
en gij hebt Mij gegeseld en overgeleverd.
Antwoord Mij.
Ik heb u uit Egypte gevoerd
en Pharao in de Rode Zee verdronken;
maar gij hebt Mij overgeleverd aan de hogepriesters.
Antwoord Mij.
Ik heb voor u de zee geopend;
maar gij hebt met een lans mijn zijde geopend.
Antwoord Mij.
Ik ben voor u uitgegaan in de wolkkolom,
maar gij hebt Mij naar het rechthuis van Pilatus gevoerd.
Antwoord Mij.
Ik heb u in de woestijn met manna gespijzigd,
maar gij hebt Mij met vuist en gesel geslagen.
Antwoord Mij.
Ik heb u gelaafd met heilzaam water uit de rots,
maar gij hebt Mij gelaafd met gal en azijn.
Antwoord Mij.
Ik heb om u de koningen der Kanaänieten geslagen,
maar gij hebt Mij met een rietstok op het hoofd geslagen.
Antwoord Mij.
Ik heb u een koninklijke scepter gegeven,
maar gij hebt Mijn hoofd met doornen gekroond.
Antwoord Mij.
Ik heb u verheven met grote kracht,
en gij hebt Mij gehangen aan het Kruishout.
Antwoord Mij.
God heeft Zich als eerste geopenbaard aan Israel, eigenlijk zelfs aan Abraham. Hoewel Izaak de volgende patriarch werd, is Ismael niet vergeten. Waren het niet juist de drie Ismaelitische wijzen uit het oosten die kwam aanbidden, terwijl de machtigen van Israel Jezus wilden vermoorden? De herders, de lagen van stand, die wilden Jezus aanbidden.
God heeft Zich als eerste geopenbaard aan Israel. Uit Jesse's stam is een Rijsje voortgekomen, namelijk Hij Die leeft en regeert in de eeuwen der eeuwen. Hij is gekomen voor alle volkeren, niet specifiek alleen voor Israel. Israel was "het toneel" waarop het leven van Christus "zich afspeelde" (men betrachte de aanhalings- en sluitingstekens).
Het geestelijke Israel is de gelovige christenschare. Me dunkt dat het jodendom daar niet bij hoort. Weliswaar delen jodendom en christendom dezelfde oorsprong, maar het jodendom ontkende Hem, terwijl het christendom Hem volgde (zij het niet altijd even subtiel en met excessen die allerminst christelijk te noemen zijn).
De vervangingstheologie werkt uitsluitend, maar zou juist samenvoegend moeten werken. Immers, Joden en Grieken - nationaal gezien, let op! - behoeven niet meer anders te worden gezien (Paulus).
Het Beklag Gods is dan ook niet exclusief op Israel van toepassing. Dat blijkt al uit de tekst: de geselingen werden door Romeinen uitgevoerd, de speer werd door een Romein in Zijn zijde gestoken. Het is niet een exclusief Joodse schuld, nee, het "Mijn volk" is op de gehele christenheid van toepassing. In dat licht is het gedicht van Revius volledig terecht.