Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Optimatus schreef:Moet ik dan maar stoppen met het lezen van de Bijbel omdat door diverse figuren de Bijbel is misbruikt?
Klaas schreef:Het hele punt dat Paulus maakt over het eten van offervlees heeft niets te maken met de vraag of het eten van offervlees al dan niet is toegestaan. Als het eten van offervlees niet was toegestaan dan zou het uiterst onzinnig zijn om het geweten van de ander aan te merken als reden om ervan af te zien.
M.a.w. het eten van offervlees is op zich niet verkeerd maar moet je op sommige momenten gewoon nalaten i.v.m. het geweten van anderen. Datzelfde principe (want ook mij gaat het om het principe) pas ik toe op de Improperia: de tekst op zich kan best goed zijn, maar om het geweten van de ander kun je het gebruik ervan m.i. beter achterwegen laten. DAT is het principe. Als de tekst op zich niet zou deugen zouden we een heel andere discussie hebben en zou je de tekst sowieso moeten afkeuren.
Maar, en dáár ligt m.i. het probleem: Waarom zou nu juist de gelovige christen kiezen voor een tekst die op z'n zachtst gezegd twijfelachtig is? Welke meerwaarde aan het belijden van het geloof in Christus geeft het toevoegen van de Improperia aan de lithurgie? Anders gezegd, wat wordt wezenlijk gemist in het belijden van je geloof in Christus als je deze, voor anderen als kwetsend ervaren tekst weglaat uit de lithurgie? Staat of valt het geloven hiermee?
Als dat niet zo is, ligt het dan niet meer in de lijn van de liefde zoals Christus die ons leert, anderen niet te kwetsen en, om dan daar waar de kern van het geloven niet aangetast wordt, lithurgische teksten te kiezen die niet discutabel zijn.
Optimatus schreef:Het gaat om het principe. Als een tekst door anderen (al dan niet willens en wetens) misbruikt is, ligt dat doorgaans niet aan de tekst, maar aan de lezers ervan. Welnu, de improperia van Goede Vrijdag bevatten geen elementen die aanzetten tot geweld tegen anderen, daar zij het gehele christenvolk beschrijven (wie zonder zonden is...)
enEtnisch gezien bestaat het Joodse volk niet meer zoals het heeft bestaan in de Oudheid. Dat is een fabeltje. Er is van alles door elkaar gemengd. De Joodse natie bestaat wel, maar het etnisch Joodse volk is niet meer.
Nogmaals, de etnische Jood als uit de tijd toen al deze teksten werden opgetekend, is allang niet meer in leven.
maar de etnische Joden van lang geleden bestaan echt niet meer, hoogstens de nazaten er van.
Klip en klaar: er zijn ongetwijfeld mensen die klassiek-joods bloed hebben, maar het is mijns inziens een mythe dat dit onvermengd (wat de Heer trouwens verboden heeft!) in het huidige Israelische volk aanwezig is. Historie is een legende geworden, legende werd tot een mythe.
Op het moment dat Paulus leefde, was het oude volk Israel nog min of meer intact. De verstrooiing kwam pas daarna. Nogmaals, ik wil eerst eens een objectief DNA-onderzoek naar de genetische verwantschap tussen de huidige Israeliërs en de toenmalige Hebreën onder ogen krijgen, uitgevoerd door een neutraal instituut.
Je hebt de etnische groep Israelieten (nazaten van Jacob). Ik vraag me af in hoeverre deze etnische groep nog als zodanig te definiëren is, gelet op de vele vermengingen met andere volkeren die heeft plaats gevonden.
Voorts behoorde David tot het volk der Israelieten en is hij een voorvader van wat later de etnische groep van de Joden is gaan heten. In dat opzicht: ja.
Optimatus schreef:De kern is dat ik me oprecht afvraag in hoeverre de huidige inwoners van het huidige Israel genetisch nog echt brede verwantschappen vertonen met de toenmalige inwoners van het huidige Israel.
Klaas schreef:Zoals duidelijk zal zijn ben ik enerzijds geen voorstander van het gebruik van dit soort gevoelige teksten in de liturgie. Van de andere kant moeten we de zaken ook niet slechter voorstellen dan ze zijn. Natuurlijk is het zo dat de tekst van de Improperia niet geschreven is door God. En natuurlijk klopt het dat Israel verblind was en dat Jezus' dood in Gods plan paste. We moeten echter onze ogen niet sluiten voor de manier waarop de bijbel ook spreekt.
De improperia doet me allereerst sterk denken aan het beklag van God in Jesaja 5. Neem met name vers 3 en 4:
Nu dan, gij inwoners van Jeruzalem, en gij mannen van Juda, oordeelt toch tussen Mij en tussen Mijn wijngaard. Wat
is er meer te doen aan Mijn wijngaard, hetwelk Ik aan hem niet gedaan heb? Waarom heb Ik verwacht, dat hij goede druiven voortbrengen zou, en hij heeft stinkende druiven voortgebracht?
Natuurlijk gaat het daar niet (direct) over de dood van Jezus, maar ook daarover spreekt de bijbel niet vergoeilijkend. Jezus zelf zegt in Mat. 23:37: Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
En Petrus zegt voor het sanhedrin: Zo zij u allen kennelijk, en het ganse volk Israël, dat door den Naam van Jezus Christus, den Nazaréner, Dien gij gekruist hebt, Welken God van de doden heeft opgewekt, door Hem, zeg ik, staat deze hier voor u gezond. (Hand. 4:10).
Wat dat betreft vind ik de tekst wel degelijk in de lijn liggen van de bijbel. En zoals Optimatus terecht zegt is het goed je te realiseren dat God deze woorden net zo goed tegenover ons allemaal kan spreken. Helaas is dat in het verleden lang niet altijd gebeurd en heeft men de Joden meer schuldig geacht dan zichzelf. En dat terwijl van ons verwacht wordt de ander uitnemender te achten dan onszelf. Wat dat betreft is de christelijke geschiedenis er lang niet altijd 1 om trots op te zijn....
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten