Ik heb er wel eens over gedacht om buiten een evangelische of gereformeerde gemeente op zondag foldertjes uit te gaan delen aan kerkleden over hoe ze de leringen van Jezus toe kunnen passen in hun leven in plaats van alleen Jezus met de mond te belijden.
Toch deed ik het nog niet, het zou ervaren kunnen worden als opdringerig en averechts kunnen uitwerken.
Dat is het helemaal vreemdeling !! Laat ik het bij mijzelf houden. Levenslang kerkelijk uitstekend meelevend geweest, zowel reformatorisch als wel evangelisch. Gelovig geboren bijna, meen ik, want in m'n prille jeugd was de Heere al zeer nabij en in de avond van m'n leven is Hij nog steeds geen centimeter van mij geweken met Zijn genade. Hij kán niet ontrouw zijn, leerde ik.
Maar als ik een lijstje op zou moeten stellen inzake wat ik voor mijn Heer heb gedaan, dan zou ik het niet weten. Doe je kerkelijk actief zijn voor God? Welnee, dat doe je voor je groep en voor jezelf, vind ik. Dat ik keurig aan m'n volle belastingaftrek kom? Daarmee sluit ik aan bij een cultuurtje. Cijfer ik mijzelf weg? Hier op het topic toch ook niet? Waarom zou ik mee mogen met de opname ?? Smacht ik naar mijn Heer als een hert aan de jacht ontkomen naar water? Zoals een bruid dus ook intens naar haar bruidegom verlangt? Nou, dat vind ik overdreven hoor.
Ken ik eigenlijk wel mensen waarvan ik weet dat ze zo'n nauwe band met onze Heer hebben? Ik weet het niet hoor, er zullen er zeker zijn, van sommigen wist ik dat vroeger wel en van sommigen veronderstel ik het nog wel. Maar dominant in de maatschappij zijn die al in elk geval niet.
Maar dat evangelische lieden het heil in Christus binnen reformatorische gebeurens zouden moeten gaan prediken, dat vind ik eerder arrogant en aanmatigend dan zo bijzonder liefdevol. Al mijn abonnementen zijn overigens eigenlijk wel evangelisch gericht, de Maranatha-beweging aangedaan en zo. Dat is omdat wij reformatorischen dat schromelijk hebben laten liggen en nog !! Maar geeft dat mij 'fiches in de pot' bij de Heere? (schatten in de hemel dus) Nee toch?
Twijfel ik dan aan mijn behoudenis als rechtse refo? Geen moment hoor, - (de nieuwe paradijselijke aarde is altijd nog 100x zo groot als het grondoppervlak van het Nieuwe Jeruzalem, toch?) - maar het niveau van bruid, eeuwige hemelbewoner, is m.i. hoger, zoals Paulus m.i. zo goed begreep, als hij ging voor de 'hoofdprijs'. Vandaar ook die 'schare die niemand tellen kan', welke dáár toch naast grijpt !!
En laten we nou eerlijk zijn, hebben evangelischen daar dan meer kijk op? Zelden, is mijn ervaring !! Daarom zie ik evangelischen niet dieper doorgeleid in de zaligmaking, de heiliging, hun leven beëindigen. Wel leven ze door de bank genomen een stuk blijer, ontspannen zekerwetender. (mooi woord, vind ik zelf)

Ja, ze nemen de genade gemakkelijker aan, maar daarna zou er m.i. veel meer groei in de genade kunnen zijn, groei welke ik bij de oude, vrome, diep doorgeleide vrouwtjes welke zo heel veel meegemaakt hadden en je zo heerlijk Het Geloof bij kon leren, zo kenmerkend waarnam.