Arendsoog schreef:Misschien kan ik je dit boek: https://www.bol.com/nl/p/anselm-of-cant ... 005883966/ aanradenLogische afleiding van de christelijke waarheden. Tenminste, als de inleiding klopt
Hoewel ik het boek of dit specifieke denken van Anselmus niet ken, ben ik behoorlijk skeptisch. Waarom zijn het toch altijd christenen die met dit soort filosofische bouwwerken komen aanzetten? Descartes doet ook zoiets in zijn Cogito ergo Sum (meditaties). Je weet alleen zeker dat je zelf bestaat, omdat je kunt denken... en dan snel Godskennis naar binnen smokkelen omdat anders de rest van je filosofie niet goed uitkomt.
Waarom is er nou nooit een oud-Egyptische denker of een Aziatische denker die door logisch redeneren op die Drie-eenheid uitkomt?
Het klinkt verder trouwens wel enorm interessant. Misschien moeten we eens een boekenruil-initiatief opzetten.
Om de reden te erenOverigens is mijn 'argument' gebaseerd op de Bijbel, akkoord. Maar ik geloof dat het idee zo enorm veel dieper is, dan ik kan verwoorden en wij hier bij elkaar hier begrijpen. Duizenden jaren hebben mensen hierover nagedacht, om dit Godswonder te doorgronden. Het klinkt zo makkelijk, drie woordjes: God werd mens. Maar de consequenties strekken énorm ver. Cur Deus homo?
De grondbeginselen van elke religie strekken enorm ver, omdat de spiritueel-religieuze ervaring zo ver afwijkt van de wereldse. Zelfs als het 'God werd mens' uniek is voor het christendom - kan zijn, maar je zou er de religieus-antropologen moeten vragen of er niet ergens in de Papoea een stammetje rondzwierf die dat ook geloofde - is dat nog niet waarheidsbepalend. Als je meta-religieuze elementen gaat gebruiken om de waarheid van religie te bepalen, kom je in een eindeloze regressie van meta-meta-meta-religie terecht.