kinpruik schreef:Volgende vraag: waarop is die seculiere/humanistische moraal gebaseerd? Op het sociale contract?
Ik denk vooral op de pluriforme samenstelling van Nederland. Seculier betekend in deze zin niet 'geen ruimte voor geloven', maar eerder 'ruimte voor ALLE geloven' waarin ongeloof is meegenomen. Het sociale contract is het contract tussen overheid en individu en staat hier redelijk los van. (1) Nederland is van oudsher een migratieland met veel verschillende gastculturen. (2) Een seculiere staat is zowel praktisch als moreel gezien in Nederland het beste. (3) Over het algemeen wordt het secularisme beschouwd als een product van de Verlichting, wat weer een tegenbeweging was op het oudere dogmatische autoriteitsgeloof. (4) Scheiding van kerk en staat is hierin een belangrijk onderdeel. Niet alleen om de staat te vrijwaren van religieuze invloeden, maar ook om de kerk te vrijwaren van ambtelijke invloeden. De scheiding van kerk en staat is hiermee dus ook een bescherming voor de kerk. Je moet er niet aan denken dat Mark Rutte de dominee's benoemd. (5)
1. Ik dacht bij het sociale contract meer a la Hobbes: 'losse burgers' hebben door dat ze het met ego-gedrag niet redden. Daarom streven ze naar vrede en zijn bereid een deel van hun vrijheid af te staan aan de vorst, in ons geval de volksvertegenwoordiging. Hierdoor ontstaat er orde in de maatschappij. Maar: de moraal die hierop gebaseerd wordt, is van tijd tot tijd en van plaats tot plaats anders. De moraal die hierop gebaseerd wordt is dus maatschappelijk/politiek/historisch/sociaal bepaald. Maar is het dan meer dan 'chemisch gebruis' zoals _Sjors_ dat omschrijft?
2. Correct.
3. Gegeven jouw definitie op dit moment praktisch wel ja.
4. Correct
5. Klopt. Gezien al de verschillende kerken tegenwoordigZou een mooi zooitje worden. Ik heb Ongeloof en Revolutie van Groen van Prinsterer hier nog ergens liggen. Misschien dat die hier nog leuke dingen over weet te zeggen
De 'joods-christelijke' wortels van Nederland zijn toch ook ergens wel een beetje een fabeltje. De Joden zijn tot aan de oorlog aan toe toch over het algemeen beschouwd als een wezensvreemd element in Europa. Deze term wordt vooral gebruikt door o.a. Wilders en consorten om vooral duidelijk te maken wie er NIET bij horen (moslims). Waarmee ik niet wil zeggen dat het Christendom geen rol heeft gespeeld in de Nederlandse geschiedenis.
Pim Fortuyn had het over 'de joods-christelijke humanistische cultuur. Hij schreef: 'De drie culturele bronnen van de moderne westerse wereld, althans van de dominante cultuur daarbinnen, zijn de joodse, de christelijke en de humanistische cultuur. Zelfs de godontkenner leeft binnen deze drie culturele bronnen. Door hun volgtijdigheid hebben de drie bronnen elkaar vérgaand beïnvloed (Fortuyn, De verweesde samenleving). De Joden brachten de Wet(Thora), het Oude Testament. En qua omvang is het OT dikker dan het NT.
Ik net 2.5 decennia. Kleine foutjes maakt iedereen, vooral in een discussie als deze. Het is je vergeven.
GelukkigVergevingsgezindheid kennen atheïsten dus ook
![]()
![]()
Nietzsche is bepaald geen schoolvoorbeeld van een atheist. Nietzsche is een heel specifieke filosoof met een heel specifiek gedachtegoed. Het schoolvoorbeeld van een atheist is je ongelovige buurman die er verder niks mee doet maar wel normaal meedraait met de maatschappij.
Ik denk bij atheïst vooral aan wat ik noemde 'agressieve atheïst', jij meer aan 'praktische atheïsten'.
Wat versta je precies onder metafysica? Metafysica is volgens mij alles wat niet fysisch is maar toch 'bestaat'. Denk aan concepten als liefde en geluk, maar ook een iets technischer concept als de Turing machine. Het zijn vooral mentale abstracties om patronen in de natuurlijke wereld te onderscheiden. De subjectieve waarde van zaken als liefde en geluk zal niemand (behalve misschien een nihilist) dan ook als een soort rekensommetje proberen te verklaren.
Ik denk bij metafysica aan dat wat boven/na/achter de fysica ligt (meta ta fysica). Het bestaan van God, vrije wil, ziel/geest, ontologie, concept van tijd etc.
Antwoorden in rood.