benefietdiner schreef:tegeltjes wijsheid
Jaja, je plaatjes zijn leuk, nu nog wat inhoudelijke argumenten.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
benefietdiner schreef:tegeltjes wijsheid
Ayla schreef:Het wordt steeds gezelliger hier ....![]()
![]()
Ondertussen heb ik een interessant boek besteld:
The Protestant's dilemma: how the reformations shocking consequences point to the truth of Catholicism. Ik ben echt net erin begonnen en het is heel fijn opgezet: er wordt een bewering gedaan:
Bijvoorbeeld: 'If protestantism is true, Christ revoked the authority that He gave to the Church when he founded it.' Dit wordt dan toegelicht (De protestantse visie wordt gegeven) en dan komt een antwoord: 'Because Catholicism is true, the Church has never lost the divine authority that Christ gave it, and corruption has never polluted its teachings' en de Katholieke visie wordt gegeven. Het is geschreven door iemand die evangelisch was en nu katholiek. Het is daarom natuurlijk heel erg beschreven vanuit de visie dat de Katholieke visie helemaal klopt maar ik ben benieuwd naar de katholieke onderbouwing van bepaalde punten en ik denk dat het boek daar wel heel geschikt voor is.
Ayla schreef:maar in mijn hart ben ik er eerlijk gezegd van overtuigd geraakt dat de Katholieke visie de waarheid is.
Leuk om weer even te horen hoe het gaat!Ayla schreef:Hoi allemaal!
Een korte update voor degenen die het interessant vinden!
Heb ik toen ook gedaan, maar dan meteen bij de bisschop.Ayla schreef:Ik heb ondertussen vier keer gesproken met een priester (en de mis bijgewoond) en ik heb ontzettend veel geleerd! Ik vind het echt heel fijn dat hij zoveel tijd voor mij vrijmaakt en ik kan elke vraag die ik heb stellen.
Je krijgt een pb!Ayla schreef:Ik moet zeggen dat heel veel zaken in het Katholicisme echt heel anders liggen dan ik eerder vanuit het protestantisme dacht. Ik wil zeker niet over één nacht ijs gaan, er is nog veel wat ik wil uitzoeken en bestuderen, maar in mijn hart ben ik er eerlijk gezegd van overtuigd geraakt dat de Katholieke visie de waarheid is.
Ik wil er wel op ingaan maar ik voel daar niet de behoefte toe. Kost teveel tijd en volgens mij wordt er toch niet echt geluisterd. (Het document staat in ieder geval bomvol Protestantse misvattingen en onjuist weergegeven verwoordingen van de RKK-leer.) Mocht je toch een keer uitleg willen hebben vanuit een katholiek perspectief, ik heb eerder een bizarlange post geplaatst met de verantwoording van de eucharistie en de transsubstantiatieleer. Klik hier. Misschien steek je daar nog wat van op.mealybug schreef:Hier nog wat leerzame feiten:
http://www.martprins.nl/Valse+leer+van+ ... +kerk.html
Het is typisch vanuit een Protestants-evangelisch perspectief geschreven. Ik kan er ook wel weer om lachen.rotterdam schreef:Overigens zou ik niet weten wat ik zou moeten aandragen om te bewijzen dat betreffend artikel niet objectief is, iedereen met een beetje onderscheidend vermogen kan dat zien.
rotterdam schreef:
Leuk dat jebent - waarom ? Ayla deelt deze mening met 18% van de wereldbevolking.
mealybug schreef:Hier nog wat leerzame feiten:
http://www.martprins.nl/Valse+leer+van+ ... +kerk.html
rotterdam schreef:Kijk Ayla, dit bedoelde ik met mijn opmerking "objectiviteit is soms ver te zoeken".
Nee, omdat jij dénkt dat ze nergens op slaan. Dat dacht ik vroeger ook en dat had ik ook vanuit mijn diep gereformeerde opvoeding meegekregen. Een beetje onderzoek leidt al gauw tot de conclusie dat die rituelen totaal niet compleet uit de lucht gegrepen riedeltjes zijn.Anoniem_89 schreef:Omdat al die katholieke rituelen vaak nergens op slaan.
Oh, dat wist ik niet. Wie en welke heb je gemaild? Heb je helemaal geen reactie gehad of stuurden ze wel iets terug? Ik kan me voorstellen dat je misschien dingen gestuurd hebt naar e-mailadressen die niet meer worden gebruikt of dat ze verkeerd vermeld stonden...Anoniem_89 schreef:Ik heb stuk of 5-10 katholieke instanties gemaild met kritische maar respectvolle vragen, maar één gaf er kort een reactie op.
Nou daar kwam ik ook niet echt verder. De rest nog eens een herinnering gestuurd, maar nee.. Nou dan niet toch.
rotterdam schreef:
Vind je dat vreemd ? Dat vind ik een eigenaardige zelfoverschatting.
Het zal de R.K.K. toch worst zijn wat de mening van een protestante splintergroepering is.
rotterdam schreef:Je kunt de hoogste autoriteit eens proberen ;
Het adres is ; De Paus - Rome - Italië.
Ik word een beetje moedeloos van dit kortzichtige gedoe. Sorry dat ik misschien een beetje tegen je uitval, hoor, maar ongeacht of je het er mee eens bent of niet: kom met zinniger commentaar.Anoniem_89 schreef:Gaat mij erom waarom ze bepaalde rituelen hebben die niet in de bijbel genoemd worden.
Of je het nou wil of niet, de hoogste autoriteit van de RKK is Jezus Christus die in menselijke gedaante 'vertegenwoordigd' wordt door de Paus. (Netzoals een predikant in het Protestantisme die een goddelijk veronderstelde boodschap probeert te verkondigen ook een 'vertegenwoordiger' is van God.)Anoniem_89 schreef:Hoogste autoriteit? Als het niet zo triest was had ik erom gelachen.
Op basis van hun interpretatie van de Bijbel (en de apostolische overlevering).Anoniem_89 schreef:Wat nou hoogste autoriteit? Wie zijn zij om dat te mogen zeggen?
Er is ook geen onderscheid.Anoniem_89 schreef:We zijn allemaal gelijk hoor.
Ik kan me best voorstellen dat je teleurgesteld bent of je je afgeserveerd voelt. Zonder meteen te twijfelen aan je intenties kan ik wel redenen verzinnen waarom je niet duidelijk antwoord gekregen hebt. Misschien hadden ze op dat moment geen tijd? Misschien wilden zij liever verwijzen naar wat een ander geschreven heeft omdat diegene het reeds eerder heel helder heeft verwoord? Misschien stelde je vragen met (onbedoeld) een negatieve ondertoon? Misschien ... ?Anoniem_89 schreef:Als ik mail verwacht ik wel een antwoord. Je bent toch broeders en zuster van elkaar en wilt elkaar toch helpen en opbouwen? Of werkt dat anders in de rk wereld? Kennelijk wel aan je reactie te lezen. (...) Ik heb 3 jaar geleden al gemaild naar de rk. Ze verwezen mij door naar een of andere website.
Ja, graag.Anoniem_89 schreef:Als ik meer mails terug kan vinden dan laat ik dat wel even weten als je dat wilt.
Dat is onzin en jezelf voor de gek houden. Niemand is neutraal, zeker niet wat betreft levensovertuigingen. Onbewust beoordeel je alles vanuit je eigen kader. Zoals ik al zei zijn er tig beïnvloedende factoren: je karakter, opvoeding, ervaringen met zowel kerk als maatschappij, meningen van anderen, druk die uitgeoefend wordt door anderen, bepaalde gebeurtenissen in je leven, heersende cultuur, je complete milieu, enzovoorts, enzovoorts.Anoniem_89 schreef:Daarom kan ik zeggen dat ik neutraal in het geloof gestapt ben en niet iets van tradities een rol speelt in mijn leven.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten