Scheiding van kerk en staat?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Scheiding van kerk en staat?

Berichtdoor Mortlach » 24 sep 2014 12:46

Bambi schreef:Klopt, de basis is ook angst.
Maar die angst is er ook ingepompt door de kerken zelf.

In de vragenrubriek vandaag weer zo'n vraag in de trent van "Ik voel me schuldig omdat ik me niet schuldig voel"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 sep 2014 12:50

#Bambi

Begin citaat"Klopt, de basis is ook angst.
Maar die angst is er ook ingepompt door de kerken zelf.
En daarom houden velen zich maar aan de gedachte vast, dat als ze zich aan de regels houden, ze in ieder geval een treetje hoger komen, als ze alsnog in de hel komen.
En dat terwijl die trappen in de hel niet eens bestaan.
Er staat dat voor de farizeeërs de straf zwaarder wordt, dan voor mensen uit Sodom en Gomorra.
Dat is ook logisch, want mensen uit Sodom en Gomorra, willen niet eens naar de hemel.
Maar de farizeeërs denken in de hemel te komen, maar komen dan in de hel.
Die komen dus met een ingebeelde hemel in de hel, ja dan voelt die straf voor die farizeeër zwaarder dan voor de mensen uit Sodom en Gomorra.
Ter vergelijking: Ik ben altijd welkom bij mijn ouders, de deur staat altijd voor me open.
Als ik op een dag met iemand naar mijn ouders ga, die nog nooit bij mijn ouders is geweest en ze ook niet kent.
En mijn vader zegt dan als hij de deur open doet: "Jullie zijn hier beiden niet welkom. Jullie komen hier nooit meer binnen, de deur is voor jullie voor altijd gesloten."
Dan voelt die straf voor mij zwaarder, terwijl we allebei dezelfde straf krijgen.
Maar toch heeft een oudvader beslist, dat daarmee bedoeld wordt dat de straf voor de farizeeër echt zwaarder is, dan voor de mensen in Sodom en Gomorra.
En daarmee de dwaalleer in het leven geroepen, waardoor mensen zich verstandig aan allerlei regeltjes gingen houden, om een minder zware straf te krijgen in de hel." Einde citaat.

Welke oudvader was dat?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 24 sep 2014 12:51

mealybug schreef:De wet was de tuchtmeester TOTDAT Jezus kwam.

Gal3:23 Voordat het geloof echter kwam, werden wij door de wet bewaakt, als gevangenen opgesloten, totdat het geloof geopenbaard zou worden.
24 Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden.
25 Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester.
26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus.

Het woordtje "tot" is de weergave van het Griekse woord εἰς, dat betekent: in, tot, naar, voor, onder. Dus de opmerking "totdat" is onterecht. Hier wordt gezegd: "zo is dan de wet (=Torah) is onze leermeester (=pedagoog) naar Christus, opdat wij gerechtvaardigd worden uit het geloof"
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 24 sep 2014 13:38

xsidd schreef:Zie je dat Faramir op Jezus wijst? En dat hij zegt, alleen door Jezus Christus, kunnen mensen behouden worden!

Velen zeggen dit soort dingen wel. De praktijk is echter anders. Ik kijk naar de vruchten die niet overeenkomen met wat er gezegd wordt. Noem dat oordelen, noem dat fout. Ik zie het enkel als waar Jezus al voor waarschuwt.

" 15 Maar wees op uw hoede voor de valse profeten, die in schapenvacht naar u toe komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn.
16 Aan hun vruchten zult u hen herkennen. Men plukt toch geen druif van doornstruiken of vijgen van distels?
17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort en een slechte boom brengt slechte vruchten voort.
18 Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom kan geen goede vruchten voortbrengen.
19 Iedere boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
20 Zo zult u hen dus aan hun vruchten herkennen.
21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt! " (Mat. 7)

Hiermee zeg ik niet dat Faramir een wolf in schaapskleren is. Wel zeg ik dat hij wolven in schaapskleren volgt en verdedigd.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 sep 2014 13:43

#Jan

Ken je deze tekst ook?

2 Petrus 2 vers 1 (HS)
Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf.

Ik oordeel Faramir niet, en ik hoop, en wens hem Gods zegen toe, in alles!
Laatst gewijzigd door xsidd op 24 sep 2014 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 sep 2014 13:45

Jan schreef:Hiermee zeg ik niet dat Faramir een wolf in schaapskleren is. Wel zeg ik dat hij wolven in schaapskleren volgt en verdedigd.

Inmiddels is hier uitgebreid terug te lezen dat jij lastert en liegt dat je halve waarheden en hele leugens gebruikt. En in een ander topic is het duidelijk geworden dat je extremist bent. Dus wat zou het als jij dit zegt? Je woorden zijn zonder waarde geworden door je eigen houding en bijdragen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 sep 2014 13:51

#Faramir

Ik zie jou niet zo... Is het misschien mogelijk, om te stoppen met kwaad zijn op elkaar?... Is het mogelijk om de vrede nog na te jagen? :)

#Jan

Misschien is liefde, wel de sleutel, om het hart van iemand te openen..? Geen kille regels en geboden alleen!! Liefde is de BRON achter de woorden.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Enig geboren Zoon gegeven heeft. Opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

En nog iets... Als je mag weten dat je gered ben door genade Jan, en als je terug kijkt op je leven? Heeft Jezus je dan niet liefgehad, voor je wedergeboorte? Ja, ook!! Hij had je lief zoals je was!!

Zie je in wat ik wil zeggen? Zo worden we veel milder als, we dat zien en ervaren :)
Laatst gewijzigd door xsidd op 24 sep 2014 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 24 sep 2014 13:54

Arco schreef:De wet was de tuchtmeester TOTDAT Jezus kwam.

Gal3:23 Voordat het geloof echter kwam, werden wij door de wet bewaakt, als gevangenen opgesloten, totdat het geloof geopenbaard zou worden.
24 Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden.
25 Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester.
26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus.

mealybug schreef:Het woordtje "tot" is de weergave van het Griekse woord εἰς, dat betekent: in, tot, naar, voor, onder. Dus de opmerking "totdat" is onterecht. Hier wordt gezegd: "zo is dan de wet (=Torah) is onze leermeester (=pedagoog) naar Christus, opdat wij gerechtvaardigd worden uit het geloof"

Bovendien gaat dit enkel over de rechtvaardiging door het geloof in Jezus Christus. Het gaat niet over het doel van de wetten die een hele samenleving aangaan.

Het goede v.d. wetten wijst op de wil van God, je kunt God ontdekken door de wetten lief te hebben, te overpeinzen, te begrijpen. Leer Gods wetten kennen, leer Hem kennen.

" 1 Welzalig zijn de oprechten van wandel,
die in de wet van de HEERE gaan.
2 Welzalig wie Zijn getuigenissen in acht nemen,
die Hem met heel hun hart zoeken,
3 die ook geen onrecht bedrijven,
maar in Zijn wegen gaan.
4 HEERE, Ú hebt geboden
om Uw bevelen ten zeerste in acht te nemen.
5 Och, waren mijn wegen zo vast
om Uw verordeningen in acht te nemen!
6 Dan zou ik niet beschaamd worden,
als ik oog zou hebben voor al Uw geboden.
7 Ik zal U loven met een oprecht hart,
wanneer ik Uw rechtvaardige bepalingen geleerd heb.
8 Ik zal Uw verordeningen in acht nemen,
verlaat mij niet geheel en al. " (en zie de rest van ps. 119, de langste Psalm en zo vaak blijkt hier de liefde voor Gods wetten)

97 Hoe lief heb ik Uw wet!
Hij is heel de dag mijn overdenking.

1 Welzalig de man
die niet wandelt in de raad van de goddelozen,
die niet staat op de weg van de zondaars,
die niet zit op de zetel van de spotters,
2 maar die zijn vreugde vindt in de wet van de HEERE
en Zijn wet dag en nacht overdenkt. (Ps 1)

Zeg eens eerlijk. Wie van jullie overdenkt de wet van God dag en nacht?

http://www.youtube.com/watch?v=BnfCFXXIxA0

Velen zingen het wel, maar wat voor betekenis heeft het echt in het hart en verstand?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 24 sep 2014 13:55

xsidd schreef:#Jan

Ken je deze tekst ook?

2 Petrus 2 vers 1 (HS)
Maar er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, zoals er ook onder u valse leraars zullen zijn, die heimelijk verderfelijke afwijkingen in de leer zullen invoeren. Daarmee verloochenen zij zelfs de Heere, Die hen gekocht heeft, en brengen zij een snel verderf over zichzelf.

Ja, wat bedoel je hiermee te zeggen dan?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 sep 2014 13:59

xsidd schreef:Welke oudvader was dat?

O.a. Thomas Watson:

http://books.google.nl/books?id=kMB_AwA ... el&f=false

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 sep 2014 14:05

#Jan

Ik bedoel ermee te zeggen, dat er dus HEIMELIJK sommige mensen een, geloofsleer zullen brengen, die afwijkt van de ware leer. Niet zichtbaar dus. In de teksten die jij net aanhaalde, word nog gezegd, aan de boom ken je de vrucht. Maar bij deze valse leraren is, het amper op te merken.

P.s Zou je nog wat willen zeggen, over dat God je lief heeft gehad, zoals je was? Met alle gebreken, en fouten. En die ik ook maak, en heb gemaakt

#Bambi

Dank, nooit van gehoord tot nu toe.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 sep 2014 14:07

xsidd schreef:#Bambi

Dank, nooit van gehoord tot nu toe.

Ook weer snel vergeten. :wink:

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 sep 2014 14:08

#Bambi

:)

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 24 sep 2014 14:27

xsidd schreef:Misschien is liefde, wel de sleutel, om het hart van iemand te openen..? Geen kille regels en geboden alleen!! Liefde is de BRON achter de woorden.

Als het gaat om het soort liefde dat alles maar verzacht om geen ruzie te krijgen... geloof ik dus niet in. De regels zijn vaak helemaal niet kil. Alleen het hart van mensen is zo verhard dat men de liefde achter de regels niet meer kan ontdekken.
De ganse wet van God is liefde. Maar niet voor diegenen die graag blijven zondigen, spotten, God en Zijn geboden verachten.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Enig geboren Zoon gegeven heeft. Opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

En toch wil Hij dat we gaan gehoorzamen. Dat is het soort van geloven dat moeilijker is dan iets zeggen en vinden in je hart en niemand kwetsen en nooit oordelen en vooral de eenheid zoeken... ik vind dat geloven moeilijker is dan wordt voorgesteld door dit soort selectief tekstgebruik.

En nog iets... Als je mag weten dat je gered ben door genade Jan, en als je terug kijkt op je leven? Heeft Jezus je dan niet liefgehad, voor je wedergeboorte? Ja, ook!! Hij had je lief zoals je was!!

Hij had mij niet lief zo als ik was. Ik was volkomen onacceptabel voor Hem. Afgekeurd, vies, vuil, verworpen voor altijd. Maar gelukkig had Hij me zo lief dat Hij me niet dezelfde liet blijven. Niet liet blijven doorgaan in onwetendheid en valse zekerheid op redding. Gellukkig liet Hij me niet blijven zoals ik was. Dit proces is trouwens nog gaande. Ben er nog niet.

De verandering kwam voornamelijk doordat ik voor het eerst in mijn leven prediking ontdekte van iemand die een hoer een hoer noemde en een leugenaar een leugenaar. Kortom, er werd waarheid gesproken zonder de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn.
Dit heb ik als de liefde van God ervaren. Niet een zacht verhaal van 'God is liefde je mag er zijn zoals je bent geloof in Jezus als je redder'. Nee, Bijbelstudie, onderzoek van het Woord en van jezelf en de wereld. En nooit de waarheid vergoelijken met valse liefde.

Zie je in wat ik wil zeggen? Zo worden we veel milder als, we dat zien en ervaren :)

Als je maar nooit zo mild wordt dat je het beestje niet meer bij de naam wilt noemen. Dat is nl. lauwheid. Vriendschap met de wereld... spreek liever volgens het hele woord van God. Roep op tot bekering.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 sep 2014 14:43

#Jan

Begin citaat"Als het gaat om het soort liefde dat alles maar verzacht om geen ruzie te krijgen... geloof ik dus niet in. De regels zijn vaak helemaal niet kil. Alleen het hart van mensen is zo verhard dat men de liefde achter de regels niet meer kan ontdekken.
De ganse wet van God is liefde. Maar niet voor diegenen die graag blijven zondigen, spotten, God en Zijn geboden verachten."Einde citaat.

Er staat dat de liefde vele dingen bedekt. Maar dat mag geen excuus zijn, om te zwijgen als je iemand op een dwaalspoor ziet. Jezus zei de waarheid tegen die Farzieen, zodat ze opnieuw zouden kunnen kiezen, en dat was ook liefde. Ik hou namelijk niet van liefde die stinkende wonden toedekt.

Begin citaat"En toch wil Hij dat we gaan gehoorzamen. Dat is het soort van geloven dat moeilijker is dan iets zeggen en vinden in je hart en niemand kwetsen en nooit oordelen en vooral de eenheid zoeken... ik vind dat geloven moeilijker is dan wordt voorgesteld door dit soort selectief tekstgebruik.Einde citaat.

Hij wil dat wij gehoorzamen. Ja, dat klopt. Maar als het goed is, willen Gods Kinderen dat ook doen!

Begin citaat"Hij had mij niet lief zo als ik was. Ik was volkomen onacceptabel voor Hem. Afgekeurd, vies, vuil, verworpen voor altijd. Maar gelukkig had Hij me zo lief dat Hij me niet dezelfde liet blijven. Niet liet blijven doorgaan in onwetendheid en valse zekerheid op redding. Gellukkig liet Hij me niet blijven zoals ik was. Dit proces is trouwens nog gaande. Ben er nog niet.

De verandering kwam voornamelijk doordat ik voor het eerst in mijn leven prediking ontdekte van iemand die een hoer een hoer noemde en een leugenaar een leugenaar. Kortom, er werd waarheid gesproken zonder de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn.
Dit heb ik als de liefde van God ervaren. Niet een zacht verhaal van 'God is liefde je mag er zijn zoals je bent geloof in Jezus als je redder'. Nee, Bijbelstudie, onderzoek van het Woord en van jezelf en de wereld. En nooit de waarheid vergoelijken met valse liefde."Einde citaat.

Hoe zie je deze tekst dan? Efeze 1 vers 4 (HS)

Omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.

Terug naar “[Religie] - Open forum”