Wilsophie schreef:De draak ermee steken is een minachting voor de rijke taal van God.
Nonsens. Het is bijgeloof, dat niet genoeg bespot kan worden.
Het is vaste spijs dat geef ik toe en daarom is het ook voor gelovigen bestemd die het Woord willen onderzoek op grond van het advies: "onderzoekt de Schriften".
Nee hoor het is onzin dat er bij goedgelovige vrouwtjes in gaat als zoete koek.
Ik blijf erbij dat de toehoorders geletterd of niet de symboliek van de Gimmel en de Kof herkenden en een argument dat de Here Jezus al dan niet Aramees sprak is al teniet gedaan door de uitleg over de taal in die tijd, met dank aan informatie op internet.
Het internet heeft het bijna altijd fout.
In feite ontstond het gebruik van gematria in relatie tot het Hebreeuwse alfabet pas rond 100 vC en het was overgenomen van de Grieken. Pas in de tijd van de Masoreten (zeg vanaf de 2e eeuw nC) raken gematria echt in in schriftgeleerde kringen.
wel beide letters hebben in hun vormgeving hun eigen specifieke betekenis en zo is dus de ene t.o.v. de andere als Goddelijke boodschap aan de mens niet meer of minder belangrijk.
Dit is onzin, want het huidige Hebreeuwse alfabet is het kwadraatschrift dat is afgeleid van het Aramese alfabet. Daarvóór (zeg in de tijd van het OT) had men het Oud-Hebreeuwse schrift, dat er tamelijk anders uitzag.
De Aleph is de Volkomen Eén. En de Beth is het huis van de schepping en dus is de beth niet uit maar ook nà de Aleph ontstaan. Dit speciaal voor de geleerden onder ons want de Geestelijke informatie zit in de letters en vormen vervolgens ook getallen.
Pure fantasie.
Alle stoffelijke dingen dus tijdelijke dingen worden uitgedrukt in de 3e letter, de Gimmel, het gaat om vormwording. Of dat wat gestalte krijgt. En pas 30-40-3 betekent "kameel". En het woord omvat de gimmel, de mem en de lamed, resp. vormwording, tijd en beweging. De opgaande beweging van de letter is een beweging die het losmaken van horizontale illustreert.
In tegenstelling tot de Beth, ( 2)
De Gimmel is een beeld van de verloste mens op weg naar zijn bestemming. De kameel trekt ook door de woestijn en wij wonen er ook in tenten, het is dus tijdelijk.
De kameel heeft dus een veel bredere betekenis dan alleen een dier dat door nomaden gebruikt wordt.
Zie ook 1 Joh. 2 vers 15-17.
Zowel de kameel als de tent spreken over het 'op weg zijn'.
Kostelijk, wat een onzin.
Het probleem is dat iedereen wel iets bij elke letter kan verzinnen, en dan bij willekeurige woorden willekeurige betekenisverbanden leggen. Met andere woorden: als je zo te werk gaat is het waarheidsgehalte 0.