Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Kameel of kabel; naainaald of kleine, smalle stadspoort.

Berichtdoor blijblij » 04 feb 2014 15:20

Wilsophie schreef:Waarom de Aleph de eerste letter en niet de Beht.

ik dacht dat het te maken had met het feit dat de aleph in het proto-semitisch en het fenicisch (de talen waaruit het Hebreeuws is ontstaan) al de eerste letter was. En de Beth de tweede, enz, enz.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 feb 2014 15:20

Wilsophie schreef:De draak ermee steken is een minachting voor de rijke taal van God.

Nonsens. Het is bijgeloof, dat niet genoeg bespot kan worden.

Het is vaste spijs dat geef ik toe en daarom is het ook voor gelovigen bestemd die het Woord willen onderzoek op grond van het advies: "onderzoekt de Schriften".

Nee hoor het is onzin dat er bij goedgelovige vrouwtjes in gaat als zoete koek.
Ik blijf erbij dat de toehoorders geletterd of niet de symboliek van de Gimmel en de Kof herkenden en een argument dat de Here Jezus al dan niet Aramees sprak is al teniet gedaan door de uitleg over de taal in die tijd, met dank aan informatie op internet.

Het internet heeft het bijna altijd fout.

In feite ontstond het gebruik van gematria in relatie tot het Hebreeuwse alfabet pas rond 100 vC en het was overgenomen van de Grieken. Pas in de tijd van de Masoreten (zeg vanaf de 2e eeuw nC) raken gematria echt in in schriftgeleerde kringen.

wel beide letters hebben in hun vormgeving hun eigen specifieke betekenis en zo is dus de ene t.o.v. de andere als Goddelijke boodschap aan de mens niet meer of minder belangrijk.

Dit is onzin, want het huidige Hebreeuwse alfabet is het kwadraatschrift dat is afgeleid van het Aramese alfabet. Daarvóór (zeg in de tijd van het OT) had men het Oud-Hebreeuwse schrift, dat er tamelijk anders uitzag.

De Aleph is de Volkomen Eén. En de Beth is het huis van de schepping en dus is de beth niet uit maar ook nà de Aleph ontstaan. Dit speciaal voor de geleerden onder ons want de Geestelijke informatie zit in de letters en vormen vervolgens ook getallen.
Pure fantasie.

Alle stoffelijke dingen dus tijdelijke dingen worden uitgedrukt in de 3e letter, de Gimmel, het gaat om vormwording. Of dat wat gestalte krijgt. En pas 30-40-3 betekent "kameel". En het woord omvat de gimmel, de mem en de lamed, resp. vormwording, tijd en beweging. De opgaande beweging van de letter is een beweging die het losmaken van horizontale illustreert.
In tegenstelling tot de Beth, ( 2)
De Gimmel is een beeld van de verloste mens op weg naar zijn bestemming. De kameel trekt ook door de woestijn en wij wonen er ook in tenten, het is dus tijdelijk.

De kameel heeft dus een veel bredere betekenis dan alleen een dier dat door nomaden gebruikt wordt.
Zie ook 1 Joh. 2 vers 15-17.

Zowel de kameel als de tent spreken over het 'op weg zijn'.
Kostelijk, wat een onzin.

Het probleem is dat iedereen wel iets bij elke letter kan verzinnen, en dan bij willekeurige woorden willekeurige betekenisverbanden leggen. Met andere woorden: als je zo te werk gaat is het waarheidsgehalte 0.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 04 feb 2014 15:22

Wilsophie schreef:De basis is A en als je een loodlijn aanlegt dan is er een snijpunt en heb je een gelijkzijdige driehoek. Nooit op school geleerd? Geeft niets, ik was er heel slecht in. :oops:

Nee, zo heb ik dat niet geleerd nee....

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 feb 2014 15:29

Wilsophie schreef:De basis is A en als je een loodlijn aanlegt dan is er een snijpunt en heb je een gelijkzijdige driehoek. Nooit op school geleerd? Geeft niets, ik was er heel slecht in. :oops:

Ik krijg inderdaad het idee dat driehoeksmeetkunde niet je sterkste kant was :D
Een driehoek heeft DRIE hoeken (de naam zegt het al, en daar heb je geen getalssymbolieken voor nodig :D )
Met een loodlijn en een basis kun je inderdaad een driehoek maken, maar dan nog steeds is een derde hoekpunt een vereiste...

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 04 feb 2014 15:35

dwaasheid (kislah) heeft als letterwaarde 115. Wat betekent dat?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 feb 2014 15:38

Wat een waardeoordelen. Jammer! Ik hoop dat er nog lezers zijn die het wel kunnen vatten. Het is in ieder geval bepalend hoe de sfeer is op dit forum.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 feb 2014 15:40

Wilsophie schreef:Wat een waardeoordelen. Jammer! Ik hoop dat er nog lezers zijn die het wel kunnen vatten. Het is in ieder geval bepalend hoe de sfeer is op dit forum.

Eerlijk is eerlijk, ik heb een aantal van je bijdrages (over tweehoekige driehoeken en vormen van letters) met bijzonder veel plezier gelezen.
Goed voor de sfeer toch?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 04 feb 2014 15:45

Wilsophie schreef:Wat een waardeoordelen. Jammer! Ik hoop dat er nog lezers zijn die het wel kunnen vatten. Het is in ieder geval bepalend hoe de sfeer is op dit forum.

Gelukkig ben jij niet oordelend toch? Dus aan jou kan het niet liggen.....

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 04 feb 2014 15:47

Wilsophie: " Ik hoop dat er nog lezers zijn die het wel kunnen vatten"

Absoluut! :D

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 feb 2014 15:51

ineke-kitty schreef:Wilsophie: " Ik hoop dat er nog lezers zijn die het wel kunnen vatten"

Absoluut! :D

Van mijn kant een welgemeende opmerking:
Ik hoop dat het onnavolgbare getalsinzicht van Ab Klein Haneveld jullie zicht op Jezus Christus niet vertroebelt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 feb 2014 15:58

StillAwake schreef:Eerlijk is eerlijk, ik heb een aantal van je bijdrages (over tweehoekige driehoeken en vormen van letters) met bijzonder veel plezier gelezen.
Goed voor de sfeer toch?
Als je nog meer wil lezen dan kan dat in deze bijbelstudie (vanaf pagina 14) of in deze (vanaf bladzijde 77).

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 feb 2014 16:00

Alle info over de getallen heb ik niet van Ab, maar gewoon van internet. En ik wens dat het zicht op dogma's en wetten en regels van een kerk het zicht op Christus niet vertroebelt.

O ja ik heb nog wat gelezen van Holy home ofzo? Ad Leeuwenhage.
Van Peter Steffens.
Van mw Liliane Warris en van professor Weinreb.

Ik weet dat deze broeders ware gelovigen zijn in Jezus Christus en dat Broeder Ab altijd verwijst om het zelf te onderzoeken. Niemand is gebaat bij napraten. ](*,)

Of Weinreb een gelovige is weet ik niet.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 04 feb 2014 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 feb 2014 16:01

Jvslooten schreef:Als je nog meer wil lezen dan kan dat in deze bijbelstudie (vanaf pagina 14) of in deze (vanaf bladzijde 77).

Ga ik vanavond eens lekker voor zitten.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 feb 2014 16:01

Jvslooten schreef:Als je nog meer wil lezen dan kan dat in deze bijbelstudie (vanaf pagina 14) of in deze (vanaf bladzijde 77).

Geweldig dat God leraren heeft gegeven aan de Gemeente en ik beveel dit ook heel hartelijk aan met dank aan Jvslooten!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 feb 2014 16:02

Wilsophie schreef:Ik weet dat Broeder Ab altijd verwijst om het zelf te onderzoeken. Niemand is gebaat bij napraten.
En daarom sluit hij al zijn publicaties af met ´amen´. ](*,)

Terug naar “[Religie] - Open forum”