Vroeg ik mij ook reeds af maar heb ik niet op ingegaan om diverse redenen.Jvslooten schreef:Hoezo ´audenthieke´? Van welke hand is die kaart van je dan?
Groeten,
Damocles.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Vroeg ik mij ook reeds af maar heb ik niet op ingegaan om diverse redenen.Jvslooten schreef:Hoezo ´audenthieke´? Van welke hand is die kaart van je dan?
schelpje3 schreef:We gaan maar gewoon verder met dit topic.
De wijzen kwamen vermoedelijk uit Babylonië. Het waren mensen die de sterren observeerden.
Toen zij de ster aan de hemel zagen verschijnen, wisten zij dat er een Koningskind geboren moest zijn en dachten dat dit in Jeruzalem zou zijn.
Maar daar aangekomen hoorden zij dat het in Bethlehem was, dus zij togen daarheen.
De plaatjes waar je een pasgeboren baby in het kribbetje ziet liggen met de wijzen daarbij, klopt dus niet!
De wijzen hebben meer dan 1000 kilometer moeten afleggen, per kameel? en via Jeruzalem omgereden dus. Hoe lang zullen ze daar over gedaan hebben?
Herodes liet uitrekenen wanneer de ster aan de hemel verschenen was en daarom moesten alle kindertjes onder 2 jaar vermoord worden en niet alleen de pasgeboren zuigelingen.
Spurgeon acht het niet uitgesloten dat de wijzen uit China kwamen...
Jvslooten schreef:Ik hoor vaak Babalonië, Perzië of Arabië voorbij komen. Weet je ook hoe Spurgeon bij China kwam Rozijn? Er liepen in de eerste eeuw inderdaad zijderoutes van China naar Damascus -en inderdaad ligt China oostelijk van Israël-, maar ruim elfduizend kilometer is niet niks!
Zo bekwaam in de Thora waren ze niet, want in tegenstelling tot de schriftgeleerden in Jeruzalem -die geen seconde hoeven na te denken lijkt het wel- weten ze niet in welke stad ze moeten zijn voor de geboorte van het Koningskind.Boaz schreef:Waarschijnlijk waren dit geen occulte magiërs (wat zouden ze dan te zoeken hebben bij de Koning) maar Joodse wetsgeleerden; kenners van de Thora en bekwaam in astronomie. (Wat men nodig heeft voor o.a. het vaststellen van feestdagen)
schelpje3 schreef:De plaatjes waar je een pasgeboren baby in het kribbetje ziet liggen met de wijzen daarbij, klopt dus niet!
De wijzen hebben meer dan 1000 kilometer moeten afleggen, per kameel? en via Jeruzalem omgereden dus. Hoe lang zullen ze daar over gedaan hebben?
Herodes liet uitrekenen wanneer de ster aan de hemel verschenen was en daarom moesten alle kindertjes onder 2 jaar vermoord worden en niet alleen de pasgeboren zuigelingen.
Jvslooten schreef:Ik hoor vaak Babalonië, Perzië of Arabië voorbij komen. Weet je ook hoe Spurgeon bij China kwam Rozijn? Er liepen in de eerste eeuw inderdaad zijderoutes van China naar Damascus -en inderdaad ligt China oostelijk van Israël-, maar ruim elfduizend kilometer is niet niks!
Oké, bedankt in ieder geval. Zou kunnen!Rozijn schreef:Volgens mij kwam hij erop (maar ik weet het niet precies. Het kwam naar voren in een preek die pas bij ons werd gelezen. Mijn geheugen is momenteel niet heel geweldig) aan de hand van de hoge beschaving die er in die tijd was, en omdat het binnen twee jaar wel te doen was, die reis. Het was ook geen stelligheid van hem, hij noemde het puur als mogelijkheid.
@Boaz: Joodse wetgeleerden die vragen waar de Koning geboren zou worden? Dat zou ik heel sterk vinden...
Zo bekwaam in de Thora waren ze niet, want in tegenstelling tot de schriftgeleerden in Jeruzalem -die geen seconde hoeven na te denken lijkt het wel- weten ze niet in welke stad ze moeten zijn voor de geboorte van het Koningskind.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 385 gasten