net zij je nog dat geloof ná de wedergeboorte
Zei moet met ei , maar ik ben heel benieuwd waar ik dat heb gezegd.
En als je me niet begrijpt over Eniggeboren en Eerstgeborene, dan moet je goed lezen dat er onderscheid is tussen Eniggeboren van de VADER en Eerstgeboren van een Nieuw Schepping.
Natuurlijk gaat het over Christus, maar de Eniggeboren in de door jouw genoemde teksten hebben alles te maken met Zijn eerste komst als Hij de mensen gelijk is geworden.
Dan haal je een tekst aan uit Openbaring dat gaat over het aanbidden van het beest, totaal niet aan de orde behalve dat er "nederwerping " staat en geen grondlegging.
Dan haal je een tekst aan uit Kolossenzen 1 vers 15 en dat is de enige uit jouw rijtje die gaat over de dood en opstanding en wedergeboorte en bij die gelegenheid wordt Hij de Eerstgeborene van een nieuwe schepping.
Ik stel het dus nu even wat scherper anders begrijp je me weer niet.
De Eerstgeboren van een nieuwe schepping was Hij niet altijd al, want zo zeg je dat omdat je twee begrippen door elkaar haalt.
Zijn Beeld en gelijkenis werd Hij bij de opstanding toen werd Hij Gods Beeld gelijk daarvoor was Hij de mensen gelijk.
Dat is heel wezenlijk voor het verschil tussen "geboorte" en wedergeboorte, voor beiden hoef je niets te doen, je wordt gebaard.