wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: wedergeboren

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 12:20

Wilsophie schreef:Het woord "uitverkoren" is van toepassing op de Here Jezus Christus die was uitverkoren van voor de nederwerping der wereld. Grondlegging staat er niet , er staat "kataballoo"= nederwerping.
(Anders klopt de restitutie van de aarde en de hemelen niet).
Die klopt inderdaad niet, maar dat is een andere discussie.. het lijkt me goed als we dat er nu even buiten laten :wink:

Wilsophie schreef:Efeze 1 vers 4 is een prachtige tekst, want alle gelovigen zijn uitverkoren, want God kiest geloof.
Gelovigen zijn op grond van hun geloof geselecteerd uit de mensheid.
Nee hoor dat klopt niet. Want wij, toen wij vijanden waren, zijn met God verzoend (Rom. 5:10). Je hebt gisteren al heel mooi uitgelegd dat wij 6500 jaar geleden in de lendenen van Adam al vijanden waren, dus dat hoef ik niet meer uit te leggen. Blijkbaar selecteert God geen gelovigen (Je spreek jezelf wel tegen trouwens, net zij je nog dat geloof ná de wedergeboorte kwam) maar vijanden. Daarom zegt Jezus ook dat ook wij onze vijanden lief moeten hebben: Want als u -alleen- hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? Het lijkt me niet goed om Gods genade en liefde tot het niveau van die van de tollenaars te verlagen. Gods liefde en genade zijn volmaakt, en dat blijkt juist in Zijn verkiezing.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 nov 2013 12:24

@JvanSlooteen, ik heb je 2 keer gevraagd of je de bekering als een daad van ''(goede) werken'' beschouwt?
Zou je daar op willen antwoorden?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 12:28

mealybug schreef:Er staat nog een vraag open...zie jij iemands actieve bekering als ''verwerpelijke goede werken'' of heb ik dat verkeerd begrepen?
Nee, dat heb je inderdaad verkeerd begrepen, goed dat je het aankaart.

Iemands ´actieve bekering´ is mijns inziens altijd een direct gevolg van de wedergeboorte, en alhoewel de bekering dus een actief werk van de mens is, komt het voort uit een wil die door God is wedergeboren en vernieuwd. En alhoewel het dus indirect een Godswerk is, omdat het God is die de wedergeboorte werkt, kun je toch terecht zeggen dat het de mens is die zich bekeerd en gelooft. Dit is geen ´verwerpelijk goed werk´, want alle werken die door God gewerkt zijn kunnen niet verwerpelijk zijn.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 12:30

mealybug schreef:En voor dat de heilige Geest werd uitgestort,(waar de discipelen op moesten wachten) valt alles nog onder de OT bedeling, waarin de grootste profeet, Johannes de Doper kleiner is dan de kleinste in het Koninkrijk.
Volgens mij interpreteer je die tekst niet goed, maar dat neem ik je niet kwalijk, de meeste vertalingen wijzen inderdaad die richting uit. Ik denk echter dat het te ver voert om dat hier te behandelen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 12:31

hubert schreef:En ik soms maar zeggen dat 'geloven' zo eenvoudig is.
Ik vraag mij af of je ook zonder bovenstaande theologische diepgang gelovig kunt zijn.
Natuurlijk kan dat! Wel is het zo dat je bij iedere christen zaken als bekering, geloof en heiliging zal kunnen erkennen, hetzij in verschillende mate.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 12:36

Wilsophie schreef:Heb je gelezen dat je "Eniggeboren" op dezelfde lijn plaatste als "Eerstgeborene".
Ja, dat heb ik gelezen, en de Eniggeborene is natuurlijk ook dezelfde Persoon is als de Eerstgeborene, namelijk Jezus.Verder kan ik je verhaal niet zo erg volgen, ik begrijp alleen dat je het niet met mij eens bent. Ik probeer zo goed mogelijk er op in te gaan, als ik dingen over het hoofd zie dan zeg je ze maar gewoon nog een keer, dan komen we er wel.
Laatst gewijzigd door Jvslooten op 11 nov 2013 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 11 nov 2013 12:37

hubert schreef:En ik soms maar zeggen dat 'geloven' zo eenvoudig is.
Ik vraag mij af of je ook zonder bovenstaande theologische diepgang gelovig kunt zijn.
Jvslooten schreef:Natuurlijk kan dat! Wel is het zo dat je bij iedere christen zaken als bekering, geloof en heiliging zal kunnen erkennen, hetzij in verschillende mate.

Amen broeder's
Haast u langzaam.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 11 nov 2013 12:38

Zou je ook kunnen zeggen: ik zie in die persoon aspecten van Christus?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 12:51

hubert schreef:Zou je ook kunnen zeggen: ik zie in die persoon aspecten van Christus?
Zeg dan gewoon: ik zie in die persoon Christus.

21 (...) Hij laat ons zo een voorbeeld na, opdat u Zijn voetsporen zou navolgen;
22 Hij, Die geen zonde gedaan heeft en in Wiens mond geen bedrog gevonden is;
23 Die, toen Hij uitgescholden werd, niet terugschold, en toen Hij leed, niet dreigde, maar het overgaf aan Hem Die rechtvaardig oordeelt;
24 Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen.
25 Want u was als dwalende schapen; maar u bent nu bekeerd tot de Herder en Opziener van uw zielen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 13:43

net zij je nog dat geloof ná de wedergeboorte

Zei moet met ei , maar ik ben heel benieuwd waar ik dat heb gezegd.

En als je me niet begrijpt over Eniggeboren en Eerstgeborene, dan moet je goed lezen dat er onderscheid is tussen Eniggeboren van de VADER en Eerstgeboren van een Nieuw Schepping.
Natuurlijk gaat het over Christus, maar de Eniggeboren in de door jouw genoemde teksten hebben alles te maken met Zijn eerste komst als Hij de mensen gelijk is geworden.

Dan haal je een tekst aan uit Openbaring dat gaat over het aanbidden van het beest, totaal niet aan de orde behalve dat er "nederwerping " staat en geen grondlegging.

Dan haal je een tekst aan uit Kolossenzen 1 vers 15 en dat is de enige uit jouw rijtje die gaat over de dood en opstanding en wedergeboorte en bij die gelegenheid wordt Hij de Eerstgeborene van een nieuwe schepping.
Ik stel het dus nu even wat scherper anders begrijp je me weer niet.
De Eerstgeboren van een nieuwe schepping was Hij niet altijd al, want zo zeg je dat omdat je twee begrippen door elkaar haalt.
Zijn Beeld en gelijkenis werd Hij bij de opstanding toen werd Hij Gods Beeld gelijk daarvoor was Hij de mensen gelijk.
Dat is heel wezenlijk voor het verschil tussen "geboorte" en wedergeboorte, voor beiden hoef je niets te doen, je wordt gebaard.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 13:51

Wilsophie schreef:Zei moet met ei , maar ik ben heel benieuwd waar ik dat heb gezegd.
Even terug bladeren, om 10:58

Het resultaat van wedergeboorte is het ontvangen van levende hoop / geloof.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 14:04

hubert schreef:Zou je ook kunnen zeggen: ik zie in die persoon aspecten van Christus?

Ik denk dat het geloof uit het gehoor is dus dat je niet aan iemand kunt zien dat hij of zij een gelovige is en in een persoon Christus zien vind ik heel griezelig want dat doen sektarische groepen ook met hun leider.
Ik zie nooit aan iemand dat hij of zij een Christen is, maar als ik met de persoon communiceer dan hoor ik dat aan wat hij spreekt. Spreken heeft met Woord en water te maken.
Je kunt nooit onzienlijke dingen waarnemen dat is onmogelijk, maar door de adem zijns lippen dus door communicatie wordt het duidelijk, zelfs als iemand een kruisje draagt dan pas ga ik hem herkennen als ik ernaar vraag. Prachtig middel om te evangeliseren. Ik ken er vele voorbeelden van.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 14:07

Het resultaat van wedergeboorte is het ontvangen van levende hoop / geloof.

Ja dat heb ik anders bedoeld, Fout!!
Hoop ontvang je als wedergeborene maar hoop is in de Bijbel een toekomstverwachting en daar geloof ik in, maar het staat er verwarrend. Sorry!
Je hebt gelijk en bedankt ervoor.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 14:10

Wilsophie schreef:De Eerstgeboren van een nieuwe schepping was Hij niet altijd al, want zo zeg je dat omdat je twee begrippen door elkaar haalt.
Dat woordje ´nieuwe´ staat er niet, er staat gewoon ´de Eerstgeborene van heel de schepping.´ Of, zoals het heel mooi in de oude Statenvertaling staat: ´Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene aller kreaturen.´ Of, zoals het twee verzen verder in vers 17 staat: ´En Hij is vóór alle dingen, en alle dingen bestaan tezamen door Hem.´

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 14:10

Wilsophie schreef:Ja dat heb ik anders bedoeld, Fout!!
Hoop ontvang je als wedergeborene maar hoop is in de Bijbel een toekomstverwachting en daar geloof ik in, maar het staat er verwarrend. Sorry!
Je hebt gelijk en bedankt ervoor.
Ik dacht even dat we het eens waren.. jammer :wink:

Terug naar “[Religie] - Open forum”