Faramir schreef:meribel schreef:is dat zo?
Dat is niet wat ik ervaar in ieder geval.
Traditionele christenen menen dat een christen gedoopt dient te worden, of het nou als baby is of op latere leeftijd indien de opvoeding niet christelijk was en er dus nog niet gedoopt is. Tegen zoiets als een geloofsdoop heb ik nog nooit bezwaar gehoord.
Er wordt pas bezwaar gemaakt wanneer men aan het overdopen gaat. Dat wil zeggen de eerste doop loochent en zich voor een tweede maal laat dopen.
Christenen die de geloofsdoop aanhangen zijn echter veelal bezig (en dat zien we op alle christelijke fora terug) om de doop van kinderen af te schijven als onbijbels en ze gaan heel ver om dat te bestrijden. Tot intolerantie aan toe.
Deze 'eerste' doop is geen doop, faramir. Hoe vaak moet een baptist nog dudielijk maken, dat de ware doop een gebed is van een goed geweten tot God (1Petrus 3:21)
Van jezelf, bewust, en niet een ceremonie in een dure doopJURK (zelfs voor jongens) waarbij gesprenkeld wordt, ipv ondergedompeld.
Alle oude doopvonten die gevonden werden uit die tijd laten zien dat ze waren gemaakt voor volwassen mensen's onderdompeling, in geval het jaargetijde droog was.
Ik zit eigenlijk nog steeds te wachten op het alternatief voor de volwassendoop, als deze volgens velen, dan niet de belijdenis was, maar een inlijvingsritueel.
Waar lees ik in de Schrift, van iemand die zijn zonden belijdt en geloof in God, en dat Jezus waarlijk is opgestaan en het zoenoffer was, en dat niet gepaard ging met de doop?
Ook een kind moet eerst een nieuwe schepping worden, want van nature zijn wij allen boos geboren, dat moge duidelijk zijn.(Joh 1:12,13 laat zien dat afkomst en andersman's wil geen enkele invloed hebben)
Dat oude leven moet altijd eerst gekruisigd worden,
Opvallend vind ik wel, dat de geloofsdoop aanhangers altijd hun argumenten onderbouwen met bijbelteksten.
De intolerantie door de jaren ligt natuurlijk veel meer aan de kinderdopers' kant.
Zo werden zg. wederdopers zelfs op de brandstapel gegooid.
'Gij zult niet doden', ten spijt.
PS:
Volgens mij wordt zelfs het RK Doopsel gewoon erkend in reformatorische kerken.
(ondanks de zeer verschillende betekenissen)
erfzonde / genademiddel