is iedereen een kind van God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: is iedereen een kind van God?

Berichtdoor Bambi » 22 okt 2013 13:28

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 22 okt 2013 13:46

mohamed: "de oudste zoon is Israel en Juda/Benjamin is de jongste"

nee hoor, Efraïm, de vertegenwoordiger van de 10 stammen van Israel is de jongste.
de oudste in volgorde is dus Juda/Benjamin de zonen van Jakob.

Efraïm/Mannasse waren de zonen van Jozef, de zoon van Jakob.

Juda, het Joodse volk heeft het Evangelie afgewezen, dus ging het Evangelie naar de heidenen [= de 10 stammen]. maar dat is reeds uitgelegd in het desbetreffende onderwerp over de 10 stammen.

echter IK had het over typologie en dat is kennelijk een "bestreden" gegeven hier.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 okt 2013 13:53

=

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2013 14:00

Bambi schreef:Heb je al zoveel bier op, dat je het verschil tussen een vrouw en een muts niet meer weet? :mrgreen:

Rond dit uur? Wel, ze noemden Jezus ook dronkaard omdat hij dronk (Mat 11,19; Luk 7,34) dus ik weet me in goed gezelschap. ;)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 okt 2013 14:09

ineke-kitty schreef:mohamed: "de oudste zoon is Israel en Juda/Benjamin is de jongste"

nee hoor, Efraïm, de vertegenwoordiger van de 10 stammen van Israel is de jongste.

Juda, het Joodse volk heeft het Evangelie afgewezen, dus ging het Evangelie naar de heidenen [= de 10 stammen]. maar dat is reeds uitgelegd in het desbetreffende onderwerp over de 10 stammen.

echter IK had het over typologie en dat is kennelijk een "bestreden" gegeven hier.

Juda heeft het evangelie maar ten dele afgewezen, er is altijd een rest overgebleven. De 10 stammen zijn geen heidenen trouwens die helemaal daar niet van afstammen. Welke zonen zijn dan de heidenen zonder joodse voorouders die tot Hem komen?
Het is een gelijkenis en sloeg in eerste instantie op 2 joodse zonen, Hij sprak het tegen joden namelijk en het ging over de joodse zondaars die de jongste zoon waren, maar het kan betrekking hebben op meer, ook op iemand die van z'n geloof afvalt en weer terugkomt.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2013 14:09

ineke-kitty schreef:mohamed: "de oudste zoon is Israel en Juda/Benjamin is de jongste"

Grappig dat jij jezelf profileert als een Bijbelvast christen maar ondertussen doodleuk een uitspraak die letterlijk gebaseerd is op de schrift weerspreekt.

1 Het woord van de HEERE kwam tot mij:
2 Mensenkind, er waren twee vrouwen, dochters van één moeder.
3 Zij bedreven hoererij in Egypte; in hun jeugd bedreven zij al hoererij. Daar werden zij in hun borsten geknepen, daar werden hun maagdelijke tepels betast.
4 Hun namen waren Ohola, de oudste, en Oholiba, haar zuster. Zij werden Mij tot vrouw en zij baarden zonen en dochters. Dit waren hun namen: Samaria is Ohola en Jeruzalem Oholiba.

De oudste is Samaria en dat Samaria Israël is weet iedereen (1 Kon 21,18; Jer 23,13; Hos 8,6) ik zou me kapot schamen mocht ik daar publiekelijk aan twijfelen en in alle anonimiteit de materie grondig onderzoeken.

Kortom, als jij ontkent dat Israel er eerder was dan Juda, dan ontken je wat er staat, heel simpel. Juda was een zoon van Israël en dat de vader er eerder was dan de zoon leerde ik al op de kleuterschool.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 22 okt 2013 14:19

"en de stammen die weggevoerd waren, waren wel besneden".

Dat is juist, echter zijn zij OPGEGAAN in de heidense volkeren, en zijn vervolgens afgeweken van de WET van God.

Typologisch gaat het in de gelijkenis van "de boze wijngaardeniers" eveneens over "de bouwlieden" [= het Joodse volk] die de Steen, [= Christus Jezus] hebben verworpen.

Het [Evangelie] zou van hen weggenomen worden en aan "een volk" [= de 10 stammen] gegeven worden, dat zijne vruchten voortbrengt.

De overpriesters en de farizeeen wisten heel goed dat Hij van HEN sprak toen Hij deze gelijkenissen tot hen sprak. [vs. 45 Matt. 21:33-46].

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2013 14:20

Boerin schreef:Juda heeft het evangelie maar ten dele afgewezen, er is altijd een rest overgebleven. De 10 stammen zijn geen heidenen trouwens die helemaal daar niet van afstammen. Welke zonen zijn dan de heidenen zonder joodse voorouders die tot Hem komen?
Het is een gelijkenis en sloeg in eerste instantie op 2 joodse zonen, Hij sprak het tegen joden namelijk en het ging over de joodse zondaars die de jongste zoon waren.

Klopt.

Om tot een duidelijk inzicht in deze materie te komen is het zaak om helder voor ogen te hebben dat Jakob nooit een jood genoemd is in de Bijbel. Het was een zoon van Israël die Israël zijn geliefde zoon in de put verborg opdat hij als enige zou erven. God heeft twee zonen, daarover gaat het steeds in de Bijbel en de ene zoon wordt aangenomen (Israël) en de andere verworpen (Juda).

Het waren twee kuddes, Juda en Israël en het zou worden één kudde (Joh 10,16) en die ene kudde is Israël.

'Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.' (Heb 8,10)

De vraag is niet wie van Juda zijn, maar wie er zijn van Israël?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 okt 2013 14:28

=

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 22 okt 2013 14:30

"Kortom, als jij ontkent dat Israel [= Jakob] er eerder was dan Juda"

dat ontken ik helemaal niet, ik bevestig dat juist.
maar blijkbaar is typologie errug moeilijk om te begrijpen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2013 14:33

Bambi schreef:Er zit een stammenoorlog aan te komen. :mrgreen:

'Maar als iemand op twist uit lijkt te zijn, wij hebben een dergelijke gewoonte niet, en de gemeenten van God evenmin.' (1 Kor 11,16)

Eet die maar op, muts! ;)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 okt 2013 14:36

=

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 22 okt 2013 14:40

"....dat Jakob nooit een Jood genoemd is in de Bijbel. Het was een zoon van Israel".

Nee hoor, Jakob was een zoon van IZAAK, en Jakob KREEG de Naam Israel [ Genesis 32:28]
"Toen zeide Hij: uw naam zal voortaan niet Jakob heten, maar ISRAEL...."

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 okt 2013 14:42

ineke-kitty schreef:"....dat Jakob nooit een Jood genoemd is in de Bijbel. Het was een zoon van Israel".

Nee hoor, Jakob was een zoon van IZAAK, en Jakob KREEG de Naam Israel [ Genesis 32:28]
"Toen zeide Hij: uw naam zal voortaan niet Jakob heten, maar ISRAEL...."

Probeer mijn tweede zin eens helemaal te citeren, lees hem dan nog eens en je zal zien dat je er weer niks van begrepen hebt.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 22 okt 2013 14:45

Boerin: " Juda heeft het Evangelie maar ten dele afgewezen".

dat is onjuist. Juda [= het Joodse volk} heeft het Evangelie als volk in zijn GEHEEL afgewezen, slechts een overblijfsel daaruit is tot geloof gekomen.
Tot op vandaag de dag is het joodse volk ONGELOVIG.

Terug naar “[Religie] - Open forum”