Twee evangeliën?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

P. Strootman

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor P. Strootman » 22 jan 2011 10:29

"Pasker"
Voor mij ook beste Strootman maar wat is volgens u dan de rol van Paulus daar in?

Paulus verkondigt in zijn evangelie beslist niet de mens Jezus, maar de Géést die in de mens Jezus was én die God ook in elk mensenhart heeft uitgezonden! Paulus is dus de apostel van de Geest, ofwel van Christus. Hij noemde zich dan ook als enige apostel, een apostel van Christus Jezus. De twaalf noemden zich allemaal apostelen van Jezus Christus. Met de naam Christus wordt bijna altijd de Geest van God bedoeld! Christenen geloven dit niet, waardoor de ware betekenis van de teksten, waarin het over de Christus als Gods Geest gaat, jammerlijk verloren gaat! De vertalers hebben zelf teksten vervalst om de ware betekenis te verdoezelen. Zo schreef Paulus:
'Christus in u, de hoop der heerlijkheid'
maar de vertalers maakten hiervan:
'Christus onder u'
Alsof Jezus onder ons rondwandelt!

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Re: Twee evangeliën? Zie Openbaring 1 en 2

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 10:39

11 Zeggende: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste; en hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek, en zend het aan de zeven Gemeenten, die in Azië zijn, namelijk naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamus, en naar Thyatire, en naar Sardis, en naar Filadelfia, en naar Laodicea.
12 En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren;
13 En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel;
14 En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs;
15 En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren.
16 En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht.
17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste;
18 En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods.
19 Schrijf, hetgeen gij gezien hebt, en hetgeen is, en hetgeen geschieden zal na dezen:
20 De verborgenheid der zeven sterren, die gij gezien hebt in Mijn rechter hand, en de zeven gouden kandelaren. De zeven sterren zijn de engelen der zeven Gemeenten; en de zeven kandelaren, die gij gezien hebt, zijn de zeven Gemeenten.
1 Schrijf aan den engel der Gemeente van Efeze: Dit zegt Hij, Die de zeven sterren in Zijn rechter hand houdt, Die in het midden der zeven gouden kandelaren wandelt:

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 22 jan 2011 12:57

P. Strootman schreef:"Pasker"
Voor mij ook beste Strootman maar wat is volgens u dan de rol van Paulus daar in?

Paulus verkondigt in zijn evangelie beslist niet de mens Jezus, maar de Géést die in de mens Jezus was én die God ook in elk mensenhart heeft uitgezonden! Paulus is dus de apostel van de Geest, ofwel van Christus. Hij noemde zich dan ook als enige apostel, een apostel van Christus Jezus. De twaalf noemden zich allemaal apostelen van Jezus Christus. Met de naam Christus wordt bijna altijd de Geest van God bedoeld! Christenen geloven dit niet, waardoor de ware betekenis van de teksten, waarin het over de Christus als Gods Geest gaat, jammerlijk verloren gaat! De vertalers hebben zelf teksten vervalst om de ware betekenis te verdoezelen. Zo schreef Paulus:
'Christus in u, de hoop der heerlijkheid'
maar de vertalers maakten hiervan:
'Christus onder u'
Alsof Jezus onder ons rondwandelt!

Wat houden we over als we weglaten wat Paulus niet is en wat Paulus dan wèl is?
Paulus verkondigt de Géést die in de mens Jezus was én die God ook in elk mensenhart heeft uitgezonden! Paulus noemde zich dan ook een apostel van Christus Jezus.
Zo schreef Paulus:'Christus in u, de hoop der heerlijkheid'

Wat voor belang heeft die Geest van Christus die IN ons is om bovenstaande woorden van Paulus te horen?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 22 jan 2011 17:13

Pasker schreef:

Dat is nogal eenvoudig! Paulus predikt in zijn evangelie niet de mens Jezus, maar de Geest die in Hem was en die in ieder mens woont!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 22 jan 2011 17:23

Daarom schreef ik ook:
Wat voor belang heeft die Geest van Christus die IN ons is om bovenstaande woorden van Paulus te horen?

Heeft u nu een antwoord? Ergens krijg ik het gevoel dat alles wat u schrijft NIET uw mening is maar van een ander.

Mijn laatste vraag was trouwens:

Heeft u daar nou wel of niet een antwoord op en graag beperken tot de vraag.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 17:35

P. Strootman schreef:Pasker schreef:

Dat is nogal eenvoudig! Paulus predikt in zijn evangelie niet de mens Jezus, maar de Geest die in Hem was en die in ieder mens woont!

@ Strootman
Lukas 24:
34 Welke zeiden: De Heere is waarlijk opgestaan, en is van Simon gezien.
35 En zij vertelden, hetgeen op den weg geschied was, en hoe Hij hun bekend was geworden in het breken des broods.
36 En als zij van deze dingen spraken, stond Jezus Zelf in het midden van hen, en zeide tot hen: Vrede zij ulieden!
37 En zij verschrikt en zeer bevreesd geworden zijnde, meenden, dat zij een geest zagen.
38 En Hij zeide tot hen: Wat zijt gij ontroerd, en waarom klimmen zulke overleggingen in uw harten?
39 Ziet Mijn handen en Mijn voeten; want Ik ben het Zelf; tast Mij aan, en ziet; want een geest heeft geen vlees en benen, gelijk gij ziet, dat Ik heb.
40 En als Hij dit zeide, toonde Hij hun de handen en de voeten.
41 En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden, en zich verwonderden, zeide Hij tot hen: Hebt gij hier iets om te eten?
42 En zij gaven Hem een stuk van een gebr
aden vis, en van honigraten.
43 En Hij nam het, en at het voor hun ogen.
44 En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.
45 Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden

Jouw verstand is nog op slot en daarom zie je alleen maar geesten....

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 22 jan 2011 19:05

discipel2011 schreef:
P. Strootman schreef:Pasker schreef:

@ Strootman
Lukas 24:
34 Welke zeiden: De Heere is waarlijk opgestaan, en is van Simon gezien.
35 En zij vertelden, hetgeen op den weg geschied was, en hoe Hij hun bekend was geworden in het breken des broods.
36 En als zij van deze dingen spraken, stond Jezus Zelf in het midden van hen, en zeide tot hen: Vrede zij ulieden!
37 En zij verschrikt en zeer bevreesd geworden zijnde, meenden, dat zij een geest zagen.
38 En Hij zeide tot hen: Wat zijt gij ontroerd, en waarom klimmen zulke overleggingen in uw harten?
39 Ziet Mijn handen en Mijn voeten; want Ik ben het Zelf; tast Mij aan, en ziet; want een geest heeft geen vlees en benen, gelijk gij ziet, dat Ik heb.
40 En als Hij dit zeide, toonde Hij hun de handen en de voeten.
41 En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden, en zich verwonderden, zeide Hij tot hen: Hebt gij hier iets om te eten?
42 En zij gaven Hem een stuk van een gebr
aden vis, en van honigraten.
43 En Hij nam het, en at het voor hun ogen.
44 En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.
45 Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden

Jouw verstand is nog op slot en daarom zie je alleen maar geesten....

Aan wie zijn deze woorden gericht? Niet aan ons! En Paulus 'evolueerde' in 1 Korinthe 15.20, de lichamelijke opstanding van Jezus (wat een metafoor is van de opstanding van de Christus als Gods Geest) dan ook naar de opstanding van de Christus als Gods Geest. U zult dus 1 Korinthe 15.20 nader moeten verklaren, want Paulus kon het in deze tekst onmogelijk over de dood en opstanding van de mens Jezus gehad hebben, want dan zou dit moeten betekenen, dat alle mensen tegelijk met Hem gestorven en weer opgestaan zijn. En u moet niet zo gauw schrijven, dat iemands verstand op slot zit. Zeker niet, als je zélf blijk geeft van onvoldoende kennis van wat de Schrift hierover zegt! En wat 'die geesten' betreft, het gaat in de Bijbel hoofdzakelijk over de Geest! Dus ook over de geestelijke dood en de geestelijke opstanding.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2011 20:37

Ik las dat de Kabbala en het gnosticisme sterke overeenkomsten vertonen, wat het des te opvallender maakt dat zij beide door de katholieke kerk verketterd worden en van joodse oorsprong zijn.

Het is maar even dat u het weet! ;)

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 20:43

12 Indien nu Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden opgewekt is, hoe zeggen sommigen onder u, dat er geen opstanding der doden is?
13 En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt.
14 En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof.
15 En zo worden wij ook bevonden valse getuigen Gods; want wij hebben van God getuigd, dat Hij Christus opgewekt heeft, Dien Hij niet heeft opgewekt, zo namelijk de doden niet opgewekt worden.
16 Want indien de doden niet opgewekt worden, zo is ook Christus niet opgewekt.
17 En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden.
18 Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn.
19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.
20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.

Je loochent de fysieke opstanding van Christus en dát is de geest van de Anti-christ.
Ik ken jouw werkwijze van andere fora, ...
Die de Opwekking van Zoon loochent, loochent ook de Vader, Die Hem gezonden heeft.
En een ieder die een andere leer brengt en ondersteunt die mijd ik overeenkomstig het Woord van God, dwaalgeesten zijn niet voor bekering vatbaar...

2 Johannes
9 Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader en den Zoon.
10 Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.
1 Johannes 2:
22 Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.
23 Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.
24 Hetgeen gijlieden dan van den beginne gehoord hebt, dat blijve in u. Indien in u blijft, wat gij van den beginne gehoord hebt, zo zult gij ook in den Zoon en in den Vader blijven.
25 En dit is de belofte, die Hij ons beloofd heeft, namelijk het eeuwige leven.
26 Dit heb ik u geschreven van degenen, die u verleiden.
27 En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 23 jan 2011 00:24

Strootman schreef:
Paulus verkondigt de Géést die in de mens Jezus was én die God ook in elk mensenhart heeft uitgezonden! Paulus noemde zich dan ook een apostel van Christus Jezus.

Heeft u daar nou wel of niet een antwoord op en graag beperken tot de vraag zonder omhaal van woorden want ergens krijg ik het gevoel dat alles wat u schrijft NIET uw eigen mening is maar de tekst van een ander.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 23 jan 2011 09:54

mohamed schreef:Ik las dat de Kabbala en het gnosticisme sterke overeenkomsten vertonen, wat het des te opvallender maakt dat zij beide door de katholieke kerk verketterd worden en van joodse oorsprong zijn.

Het is maar even dat u het weet! ;)

Ik weet wat 'gnosis' betekent mohamed, want het komt zoals je weet,
in de Bijbel nogal al eens voor.
Gnosis = verstandelijke kennis
Epi-gnosis is innerlijke/geestelijke kennis.
Is er iets tegen op kennis?
Wat bedoelt de Schrift, als hij zegt:
'Mijn volk gaat verloren, omdat het geen kennis heeft'
en:
'De kennis maakt opgeblazen'

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 23 jan 2011 10:00

Pasker schreef:Strootman schreef:

Heeft u daar nou wel of niet een antwoord op en graag beperken tot de vraag zonder omhaal van woorden want ergens krijg ik het gevoel dat alles wat u schrijft NIET uw eigen mening is maar de tekst van een ander.

Geeft u dan eens aan wie ik 'napraat'? Ja, ik schrijf is zoveel mogelijk als de Schrift zegt! Die 'praat 'ik dus zoveel als mogelijk is na!
En wat bedoelt u nu eigenlijk met uw vraag? Is dat geen belangrijke opmerking van Paulus, als hij zegt, dat God zijn Geest, die in Jezus was, óók in onze harten uitgezonden heeft? Of bent u tégen geestelijke kennis?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 23 jan 2011 10:19

discipel2011 schreef:12 Indien nu Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden opgewekt is, hoe zeggen sommigen onder u, dat er geen opstanding der doden is?
13 En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt.
14 En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof.
15 En zo worden wij ook bevonden valse getuigen Gods; want wij hebben van God getuigd, dat Hij Christus opgewekt heeft, Dien Hij niet heeft opgewekt, zo namelijk de doden niet opgewekt worden.
16 Want indien de doden niet opgewekt worden, zo is ook Christus niet opgewekt.
17 En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden.
18 Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn.
19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.
20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.

Je loochent de fysieke opstanding van Christus en dát is de geest van de Anti-christ.
Ik ken jouw werkwijze van andere fora, ...
Die de Opwekking van Zoon loochent, loochent ook de Vader, Die Hem gezonden heeft.
En een ieder die een andere leer brengt en ondersteunt die mijd ik overeenkomstig het Woord van God, dwaalgeesten zijn niet voor bekering vatbaar...

2 Johannes
9 Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader en den Zoon.
10 Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.
1 Johannes 2:
22 Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.
23 Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.
24 Hetgeen gijlieden dan van den beginne gehoord hebt, dat blijve in u. Indien in u blijft, wat gij van den beginne gehoord hebt, zo zult gij ook in den Zoon en in den Vader blijven.
25 En dit is de belofte, die Hij ons beloofd heeft, namelijk het eeuwige leven.
26 Dit heb ik u geschreven van degenen, die u verleiden.
27 En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.

Waarom staat het verhaal van Jezus' lichamelijke opstanding in een evangelie, dat volstrekt niet aan ons gericht is? Geeft u daar eens een duidelijk antwoord op? Als dit zó belangrijk is volgens u, dan zou het toch ook aan ons, heidenen, gericht moeten zijn? En wat Johannes 2 betreft, als hij schrijft, dat wie de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet, gelooft u werkelijk, dat hiermee de méns Jezus bedoeld wordt? En al die miljarden mensen mensen, die vóór Jezus leefden en Hem nooit gekend konden hebben, en dus gestorven zijn, zijn die dan allemaal verloren gegaan? Nee, broeder, het gaat ook voor ons om de innerlijke ZOON, Gods Geest. Wie die Geest, die in hem is, loochent, die is een ant-christus!En legt u ook 1 Korinthe 15.20 eens uit, waar staat:
'Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden als Eersteling van hen die ontslapen zijn
Gaat dit over de mens Jezus? Zijn wij dan allemaal gelijk met Hem de lichamelijke dood gestorven? Nee, broeder, hier gaat het over de Christus als Gods Geest die in den Beginne in de Adamitische mens is gestorven, namelijk de gééstelijke dood. Én weer is opgewekt. En die Christus wóónt in ieder mens. Nee, de mens bedenkt over het algemeen niet de dingen, die des Geestes Gods zijn, want hij kan het niet verstaan. Wij worden niet door 'vlees en bloed' verlost, maar door Gods Geest, die in ons woont.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 23 jan 2011 11:27

P. Strootman schreef:
Pasker schreef:Strootman schreef:

Geeft u dan eens aan wie ik 'napraat'? Ja, ik schrijf is zoveel mogelijk als de Schrift zegt! Die 'praat 'ik dus zoveel als mogelijk is na!
En wat bedoelt u nu eigenlijk met uw vraag? Is dat geen belangrijke opmerking van Paulus, als hij zegt, dat God zijn Geest, die in Jezus was, óók in onze harten uitgezonden heeft? Of bent u tégen geestelijke kennis?

Simpel beste Strootman: WAT is volgens u de blijde boodschap van Paulus aan de heidenen die de Heilige Geest hebben ontvangen?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 23 jan 2011 20:16

Beste Pasker:
Mijn antwoord hierop is. dat God de Geest, die in Jezus was, óók in onze harten uitgezonden heeft. En zoals u wellicht weet, wordt die Geest óók vaak met 'Zoon aangeduid. Die Geest, waarover Paulus het in Galaten 4.4-7 heeft, is dus Dezelfde Geest, ofwel de eniggeboren Zoon van God, die Johannes in 3.16 noemde. Want Jezus was niet de eniggeboren Zoon van God, maar Gods Geest!

Terug naar “[Religie] - Open forum”