De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Michael
Sergeant
Sergeant

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Michael » 02 jul 2009 15:57

Wullimpie schreef:
Michael schreef:Sorry Wullempie ik heb je mening over Jesus camp gemist. Wat vond jij ervan?

Zoals de meeste hier vind ook ik dit niet de manier om je kinderen geloofsopvoeding te geven, het lijkt mij voornamelijk te gaan om angst, terwijl het geloof juist zoveel vreugde kan geven.

Je stelt me helemaal gerust :)

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 06 jul 2009 21:48

ik ben oud gereformeerd opgevoed, en geloof me ik weet wat het is om met angst op te groeien in een kerk, we gingen wel niet dansen enz :) maar angst was er zeker, echt vreselijk, ik heb er heel wat keren wakker van gelegen.
ik neem het mijn ouders niet kwalijk dat ze me zo opgevoed hebben, ze waren gewoon in de ban van die angst en zagen niet dat ze een kind ook meesleurde in die waanzin.
dus om eerlijk te zijn vond ik dat filmpje niet eens zo schokkend..
het is gewoon een sekte anders kan ik het niet zien.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jul 2009 22:56

marcel081276 schreef:ik ben oud gereformeerd opgevoed, en geloof me ik weet wat het is om met angst op te groeien in een kerk, we gingen wel niet dansen enz :) maar angst was er zeker, echt vreselijk, ik heb er heel wat keren wakker van gelegen.
ik neem het mijn ouders niet kwalijk dat ze me zo opgevoed hebben, ze waren gewoon in de ban van die angst en zagen niet dat ze een kind ook meesleurde in die waanzin.
dus om eerlijk te zijn vond ik dat filmpje niet eens zo schokkend..
het is gewoon een sekte anders kan ik het niet zien.

Wat moet ik me bij die angst voorstellen als ik vragen mag, bang voor de hel?

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jul 2009 07:20

O ja... voor het Oordeel.
"Stel je voor dat Jezus je haalt als je op de dansvloer bent of als je in de bioscoop zit... Zou jij dat willen?" Dat soort dingen kreeg je met de paplepel ingegoten.

Het voortdurend ingewreven krijgen dat je doemwaardig bent, dat je zondig bent, verdorven en dat het maar de vraag is of je gered bent.
Ik ben er ook mee opgegroeid. Met die grote Dag des Oordeels, dat zon, maan en sterren als bloed en vuur naar beneden komen.
En je raakt dat nooit helemaal kwijt, helaas.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 jul 2009 09:21

Riska schreef:O ja... voor het Oordeel.
"Stel je voor dat Jezus je haalt als je op de dansvloer bent of als je in de bioscoop zit... Zou jij dat willen?" Dat soort dingen kreeg je met de paplepel ingegoten.

Het voortdurend ingewreven krijgen dat je doemwaardig bent, dat je zondig bent, verdorven en dat het maar de vraag is of je gered bent.
Ik ben er ook mee opgegroeid. Met die grote Dag des Oordeels, dat zon, maan en sterren als bloed en vuur naar beneden komen.

Het is jammer dat je zo bang gemaakt werd, kan me ook voorstellen dat mensen hun geloof daardoor vaarwel zeggen.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 07 jul 2009 09:53

mohamed schreef:

Het is jammer dat je zo bang gemaakt werd, kan me ook voorstellen dat mensen hun geloof daardoor vaarwel zeggen.

Ik kan me ook voorstellen dat mensen hun geloof juist daardoor behouden.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jul 2009 10:14

Mohamed schreef:Het is jammer dat je zo bang gemaakt werd, kan me ook voorstellen dat mensen hun geloof daardoor vaarwel zeggen.

Een dominee heeft dan ook eens gezegd dat het een Godswonder was dat ik mijn geloof behouden heb.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 07 jul 2009 15:49

studentjehhs schreef:Ik kan me ook voorstellen dat mensen hun geloof juist daardoor behouden.

Zeg je nou werkelijk dat het goed is om mensen zo bang te maken dat ze van schrik niets anders meer durven te denken dan wat de dominee zegt?

Dat is geen geloof, dat is dwang. Het leeft niet, het is verkrampt. En er ontstaat geen relatie met God slechts een spookbeeld.

Sorry, maar als je geloof enkel angst betekent dan wordt het hoog tijd om er mee te kappen. Het is dan toch niets meer waard.

Ik ben blij Riska dat jij je weg hebt kunnen vinden naar een gezonde kerk.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 07 jul 2009 16:12

Michael schreef:
studentjehhs schreef:Ik kan me ook voorstellen dat mensen hun geloof juist daardoor behouden.

Zeg je nou werkelijk dat het goed is om mensen zo bang te maken dat ze van schrik niets anders meer durven te denken dan wat de dominee zegt?

Dat is geen geloof, dat is dwang. Het leeft niet, het is verkrampt. En er ontstaat geen relatie met God slechts een spookbeeld.

Sorry, maar als je geloof enkel angst betekent dan wordt het hoog tijd om er mee te kappen. Het is dan toch niets meer waard.

Ik ben blij Riska dat jij je weg hebt kunnen vinden naar een gezonde kerk.

Ik heb nergens gezegd dat het een goede manier van geloven is (geen waardeoordeel dus), maar alleen dat het zo kan werken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2009 17:12

Zo lang je op dat moment maar niet tegen hem zegt: "Kun je straks even terugkomen, ik zit er net lekker in." Toch?

maar goed, ik kan me voorstellen dat zo'n opvoeding vreemde dingen doet met je gevoel van eigenwaarde enzo.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 07 jul 2009 18:04

We drijven enigszins af geloof ik! (zie topic titel)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jul 2009 20:02

Ik zie dat het over geloof en angst ging. Dat is natuurlijk koren op de molen van de anti-theïsten.
Om een van de punten aan te halen die Christopher Hitchens naar voren brengt: "Religie is misdadig omdat ze precies het tegengestelde voortbrengt van wat ze belooft: verdriet, angst en onderwerping in plaats van geluk, openheid en zelfstandigheid." (Bron: Wikipedia)

Hitchens beschuldigt het geloof dus als dé oorzaak hiervan. De vraag is: is dat terecht?
Zou het niet beter zijn, om eerst eens rustig te gaan kijken naar alle factoren die meespelen, en die dus als oorzaak in aanmerking komen? De factor mens bijvoorbeeld. Speelt ook een rol.
Religie als dé oorzaak zien, houdt de mens nogal buiten beeld. De mens, die fouten maakt, ongeacht of die religieus is of niet.
Misschien is het ook wel zo dat religie bepaalde gevoeligheden heeft, waar de mens nogal ongelukkig mee omgaat. Het idee van een oppermachtige rechter kan natuurlijk als een bron van angst gebruikt worden, bijvoorbeeld. Maar dan hebben we nog altijd het gezegde: het slechte gebruik sluit het goede gebruik niet uit.
Dat geschop tegen religie, zoals anti-theïsten doen, naar mijn idee getuigt dat van heftige onderbuikgevoelens van antipathie. Alles wordt dan bekeken vanuit het uitgangspunt dat religie slecht is. Volg je dat uitgangspunt niet, dan merk ik dat er al snel andere denkconclusies mogelijk worden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2009 20:45

Boekenlezer schreef:Ik zie dat het over geloof en angst ging. Dat is natuurlijk koren op de molen van de anti-theïsten.
Om een van de punten aan te halen die Christopher Hitchens naar voren brengt: "Religie is misdadig omdat ze precies het tegengestelde voortbrengt van wat ze belooft: verdriet, angst en onderwerping in plaats van geluk, openheid en zelfstandigheid." (Bron: Wikipedia)

Hitchens beschuldigt het geloof dus als dé oorzaak hiervan. De vraag is: is dat terecht?
Zou het niet beter zijn, om eerst eens rustig te gaan kijken naar alle factoren die meespelen, en die dus als oorzaak in aanmerking komen? De factor mens bijvoorbeeld. Speelt ook een rol.
Religie als dé oorzaak zien, houdt de mens nogal buiten beeld. De mens, die fouten maakt, ongeacht of die religieus is of niet.
Misschien is het ook wel zo dat religie bepaalde gevoeligheden heeft, waar de mens nogal ongelukkig mee omgaat. Het idee van een oppermachtige rechter kan natuurlijk als een bron van angst gebruikt worden, bijvoorbeeld. Maar dan hebben we nog altijd het gezegde: het slechte gebruik sluit het goede gebruik niet uit.
Dat geschop tegen religie, zoals anti-theïsten doen, naar mijn idee getuigt dat van heftige onderbuikgevoelens van antipathie. Alles wordt dan bekeken vanuit het uitgangspunt dat religie slecht is. Volg je dat uitgangspunt niet, dan merk ik dat er al snel andere denkconclusies mogelijk worden.

Ik weet wel dat mijn opa aan 's moeders kant zeer gelovig was, en doodsbang voor het Oordeel is gestorven, mede "te danken" aan meneer pastoor die hem in zijn laatste dagen "begeleidde". Mijn inziens is dat precies wat NIET het effect van geloof zou moeten zijn, maar het pakt maar al te vaak wel zo uit. Niet dat dat inherent de schuld is van religie, dat zie ik ook wel in - netzogoed dat er niets inherent verkeerd is aan een dosis arsenicum, maar als mensen me aanraden (of zelfs willen opleggen) het in te nemen, dan zeg ik toch "nee, dank je".

Uiteraard zit er een hoop antipathie in de anti-theïsten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat jij geheel onbevangen staat tegenover mensen die jou je manier van leven (en de vrijheid die zelf te kiezen) zouden ontnemen, terwijl ze je maar blijven verzekeren dat ze echt het beste met je voor hebben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 08 jul 2009 10:59

Hitchens vindt het vast niet leuk. Maar toen men onderzoek deed bij religie bij studenten bleek dat de studenten die religieus waren gemiddeld hogere cijfers haalden, een vaste en solide vriendenkring hadden. Over het algemeen aangaven tevredener te zijn en minder gebruik maakten van alcohol en drugs...

Hitchins kletst wel vaker uit zijn nek.. Laat de man vooral eens komen met statistisch onderzoek. Tot nu toe toont dat het tegenover gestelde van wat hij beweert..

Daan1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Daan1 » 16 jul 2009 22:14

Dit slaat nergens op. Ik zie genoeg zure hoofden iedere zondag. Alsof alle christenen altijd vrolijk kijken.

Onzin dit. Laag niveau.

En je weet het.

Terug naar “[Religie] - Open forum”