De plaats van de man en de vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 mar 2008 20:55

Lovely schreef:Kan je een voorbeeld noemen, ik kan me er moeilijk een voorstelling bij vormen.

Lijkt me bijzondere woordenwisseling...

Dit en dit Bijbelvers zegt dat je me moet gehoorzamen.
- Ja, maar dit en dit Bijbelvers niet...
Ja maar, blablabla.
etc.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 24 mar 2008 21:01

MrSokkie schreef:
Lovely schreef:Kan je een voorbeeld noemen, ik kan me er moeilijk een voorstelling bij vormen.

Lijkt me bijzondere woordenwisseling...

Dit en dit Bijbelvers zegt dat je me moet gehoorzamen.
- Ja, maar dit en dit Bijbelvers niet...
Ja maar, blablabla.
etc.

Misschien is dit wel even interessant om te lezen:

Wat betekent het dan dat de vrouw zich moet onderwerpen aan haar man? Als je na lang praten en elkaar aanvullen niet tot een overeenstemming komt, moet iemand de knoop doorhakken. Laat de man het dan doen. Als je dat doet, kom je in aanraking met je mannelijkheid of je vrouwelijkheid. Dat gebeurt zelfs als je het niet leuk vindt om dit te doen.
In een huwelijk tussen gelijkheidsdenkers moet je er door praten wel uit zien te komen, en als dat niet lukt, heeft niemand het recht om de knoop door te hakken. Maar er zijn teveel gevallen waarin je een beslissing moet nemen. Als je dat niet zou doen, geef je waarschijnlijk toch een van beiden zijn zin.
Waarom zou je het de man laten doen? Om de Heer te gehoorzamen en omdat iemand het moet doen. En wie beslist er anders? Wie de grootste mond heeft? Wie het beste kan manipuleren? Je moet beslissen wie het gaat doen en wat de bijbel zegt, is het beste ook al lijkt het emotioneel en ideologisch nergens op te slaan dat het dan de man is. Toch brengt het je in contact met de mannelijke of vrouwelijke vorm van onze menselijkheid als je het doet volgens de bijbel. Je vult elkaar aan op een manier waar je nooit aan had gedacht.

Het zegt niet dat ik het ermee eens ben hoor.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 mar 2008 21:07

Ik kan echt niet begrijpen, dat hierover zoveel geredeneerd wordt.
Als je echt van elkaar houdt, dan doe je dat toch gewoon.

Voorbeeld
1 Vader zegt, ik moet naar een etentje, de vrouwen zijn ook uitgenodigd.
Moeder gaat mee, omdat ze dat als haar plicht beschouwd.
2 Moeder zegt, ik heb nieuwe schoenen nodig. Wil je helpen uitzoeken?
Vader gaat mee, omdat hij dit nu als zijn plicht beschouwd.
Laatst gewijzigd door Rolf op 24 mar 2008 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 24 mar 2008 21:10

Rolf schreef:Voorbeeld
1 Vader zegt, ik moet naar een etentje, de vrouwen zijn ook uitgenodigd.
Moeder gaat mee, omdat ze dat als haar plicht beschouwd.
2 Moeder zegt, ik heb nieuwe schoenen nodig. Wil je helpen uitzoeken?
Vader gaat mee, omdat hij dit nu als zijn plicht beschouwd.

Kun je een specifieker voorbeeld noemen? In het kader van Efeziërs 21-33?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 mar 2008 21:12

Hoofdstuk 5 neem ik aan.
Laatst gewijzigd door Rolf op 24 mar 2008 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 24 mar 2008 21:13

Welk hoofdstuk Lovely?
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 24 mar 2008 21:13

;/

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 24 mar 2008 21:14

Rolf schreef:Welk hoofdstuk?

http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijb ... et=10&l=nl

Voorbij 5 en dan 21-33.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 mar 2008 21:15

Lovely schreef:Wat betekent het dan dat de vrouw zich moet onderwerpen aan haar man? Als je na lang praten en elkaar aanvullen niet tot een overeenstemming komt, moet iemand de knoop doorhakken. Laat de man het dan doen. Als je dat doet, kom je in aanraking met je mannelijkheid of je vrouwelijkheid. Dat gebeurt zelfs als je het niet leuk vindt om dit te doen.
In een huwelijk tussen gelijkheidsdenkers moet je er door praten wel uit zien te komen, en als dat niet lukt, heeft niemand het recht om de knoop door te hakken. Maar er zijn teveel gevallen waarin je een beslissing moet nemen. Als je dat niet zou doen, geef je waarschijnlijk toch een van beiden zijn zin.
Waarom zou je het de man laten doen? Om de Heer te gehoorzamen en omdat iemand het moet doen. En wie beslist er anders? Wie de grootste mond heeft? Wie het beste kan manipuleren? Je moet beslissen wie het gaat doen en wat de bijbel zegt, is het beste ook al lijkt het emotioneel en ideologisch nergens op te slaan dat het dan de man is. Toch brengt het je in contact met de mannelijke of vrouwelijke vorm van onze menselijkheid als je het doet volgens de bijbel. Je vult elkaar aan op een manier waar je nooit aan had gedacht.

Het zegt niet dat ik het ermee eens ben hoor.

Ik heb 6 jaar een relatie gehad en gelukkig was dit nooit een probleem. Soms kreeg ik mijn zin, soms zij. Nu zijn we allebei niet te stijfkoppig, dat scheelt wel. Ik kan me zo voorstelle dat als je dat wel allebei bent, dat dit de vrouw dan op een gegeven moment toch dwars gaat zitten, dat telkens maar moeten toegeven. Voor de man ook wel lekker makkelijk natuurlijk, als je weet dat je uiteindelijk toch altijd wel je zin krijgt.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 mar 2008 21:19

Even volledig off-topic, maar mijn oog viel ook op dit vers:

"Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk,"

Dit is ondertussen toch allang niet meer vol te houden als waarheid, toch? Hoe sneu dat ook is.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 24 mar 2008 21:23

MrSokkie schreef:Even volledig off-topic, maar mijn oog viel ook op dit vers:

"Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk,"

Dit is ondertussen toch allang niet meer vol te houden als waarheid, toch? Hoe sneu dat ook is.

Het ligt eraan, wat bedoel je er precies mee te zeggen, dat Christus de kerk nu verwaarloosd?

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 24 mar 2008 21:25

Helaas zijn er mensen die niet van zichzelf houden, of zoals in dit vers van hun eigen lichaam houden. . .

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 mar 2008 21:26

Efez. 5:
21 Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods.
22 Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den
Heere;
23 Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der
Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.

21 Elkaar gehoorzamend, in gebondenheid aan de Bijbel.
22 Gehoorzaam aan de dienst van Heere, en van daaruit je man
gehoorzamen. (Geldt ook voor de man, zijn vrouw gehoorzamen.)
23 Zie de post van Elbert.

Concreet
Als het aankomt op zaken die met kerk en geloof verband houden,
wijst vader de weg. Bij ons thuis vroeger kwam dat wel eens voor,
dat bijv. mijn moeder niet wist hoe te handelen, en vader wel.
Ook een uitzondering. Iemand heeft verkering met een Katholiek meisje.
Moeder voorziet hiermee problemen. Dus wordt erover gepraat,
en naar een oplossing gezocht.
Laatst gewijzigd door Rolf op 24 mar 2008 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 mar 2008 21:26

Lovely schreef:

Het ligt eraan, wat bedoel je er precies mee te zeggen, dat Christus de kerk nu verwaarloosd?

Nee, dat er helaas genoeg mensen zijn die hun lichaam haten. Daarbij denk ik aan bijvoorbeeld mensen met anorexia of transsexuelen die in het verkeerde lichaam zitten. Maar goed, nogal off-topic.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 24 mar 2008 21:33

MrSokkie schreef:
Lovely schreef:

Nee, dat er helaas genoeg mensen zijn die hun lichaam haten. Daarbij denk ik aan bijvoorbeeld mensen met anorexia of transsexuelen die in het verkeerde lichaam zitten. Maar goed, nogal off-topic.

Dat is inderdaad erg off-topic. Maar over het algemeen haat niemand zijn eigen lichaam, tenzij er sprake is van een veranderde situatie. Zoals ziekte (anorexia) of jij noemt transsexuelen, ik kan er uren met je over door discussieren, maar transsexualiteit gaat echt tegen de natuur in. Het doet mensen meestal enorm veel pijn (denk aan de naaste familie, of uit de kast komen bij zijn/haar gehuwde partner) gezond is het dus ook niet .

Terug naar “[Religie] - Open forum”